W211 Bi-Xenon valojen korkeussäädön moottori, vikakoodi 9020

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W211 Bi-Xenon valojen korkeussäädön moottori, vikakoodi

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tuohan on askelmoottori. Kahden eri kelan ohjausta vaihdetaan vuorotahtiin niin moottori kääntyy aina kiinteän kulman verran.

Sellaiset valot jotka ei käy ala-asennossa startissa sisältää korkeudensäädölle asentoanturin mutta alhaalla käyvät kalibroivat nolla-asennon sieltä alalaidasta ja askelmoottorilla pystytään ajamaan valo tarkalleen halutulle korkeudelle ilman asentoanturia (pelkästään ohjauspulsseja laskemalla kun tiedetään montako kierrosta moottori on kääntynyt).

Jos oikein muistan niin Sampo oli selvittänytkin miksi moottori voi jäädä jumiin ala-asentoon, sehän on noiden tyypillisin vika.
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: W211 Bi-Xenon valojen korkeussäädön moottori, vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Sampo »

DBFI kirjoitti:Tuohan on askelmoottori. Kahden eri kelan ohjausta vaihdetaan vuorotahtiin niin moottori kääntyy aina kiinteän kulman verran.

Sellaiset valot jotka ei käy ala-asennossa startissa sisältää korkeudensäädölle asentoanturin mutta alhaalla käyvät kalibroivat nolla-asennon sieltä alalaidasta ja askelmoottorilla pystytään ajamaan valo tarkalleen halutulle korkeudelle ilman asentoanturia (pelkästään ohjauspulsseja laskemalla kun tiedetään montako kierrosta moottori on kääntynyt).

Jos oikein muistan niin Sampo oli selvittänytkin miksi moottori voi jäädä jumiin ala-asentoon, sehän on noiden tyypillisin vika.
Juuri noin. Pakkaa nuo nimitykset (askelmoottori) unohtumaan, vaikka "sähköä" on joskus opiskeltu aika paljonkin. Ihan perimmäinen syy ala-asentoon jämähtämiselle ei minulle selvinnyt, koska loppujen lopuksi meni ns. hermot, kun kolmannen kerran purin puskurin ja umpion irti. Kolmannella kerralla vaihdoin säätömoottorin ja molemmat boksit umpion pohjasta (ei huvittanut enää kokeilla yksi osa kerrallaan) :evil:

Kävi uudenkin umpion hankkiminenkin jo mielessä, koska kaikki johtojen eristeet oli mitä oli ym. Päädyin kuitenkin korjaamaan syystä, että kyseessä on tuontiauto johon olin jo aikaisemmin vaihtanut uudet projektorit umpioihin, jotta valokuvio sopii oikeanpuoleiselle liikenteelle ja hionut/lakannut umpioiden linssit kuntoon. Tuolloin sukitin/korjasin kaikki näkyvillä olleet suuremmat eristevauriot ja nyt sitten kunnolla loput. Tämmöistä se sitten on, kun aina ei nappaa ja tee heti kunnolla, niin kärsii myöhemmin...omaa tyhmyyttä/laiskuutta (ja paskat eristeet :shock: .)
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
crikez
Mersumies
Mersumies
Viestit: 659
Liittynyt: Su 30.03.2014 01:39
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W211 Bi-Xenon valojen korkeussäädön moottori, vikakoodi

Viesti Kirjoittaja crikez »

Säätömoottori vaihdettu ja ai että kun pelaa nyt valot hienosti! Olipa hyvä että löysin tämän keskustelun täältä :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
x204 GLK 350cdi 4matic -13
c124 300ce-24v -91
ex x204 GLK 220cdi 4matic -13
ex c124 300ce-24v -91
ex s203 270cdi -04
ex w163 ML320 -99
ex w201 190e -91
ex w220 s320 -99
ex s210 270cdi -01
ex w210 320cdi -01
ex s124 300te -90
ex w202 c230K -96
ex w202 c220 -94
Avatar
Sampo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 27.10.2011 11:37

Re: W211 Bi-Xenon valojen korkeussäädön moottori, vikakoodi

Viesti Kirjoittaja Sampo »

Hieno homma, että sait kuntoon :thumbup: . Vaikka ei tuo puskurin purkaminen sinänsä ole iso homma, niin ei sitä ihan huvikseen montaa kertaa tee (niin kuin minä :) )
-04 S211 E320 4Matic, ex-82 W123 300D, ex-98 W210 E320, ex-99 W210 E55 AMG, ex-95 W202 C200, ex-00 W210 E430
Avatar
aaltone1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.11.2006 21:56
Paikkakunta: TURKU

Re: W211 Bi-Xenon valojen korkeussäädön moottori, vikakoodi

Viesti Kirjoittaja aaltone1 »

Sampo kirjoitti:Pikaisesti haettuna en löytänyt kuin xenon umpion korkeussäädön moottorin MB osanumero A 140 820 19 08 ja merkintä UBLZ4 toinen osanumero samassa moottorissa 0 307 860 001 AL ja toisessa kuvassa muuten sama, mutta AL:n tilalla lukee Bosch . En tiedä onko sama moottori kuin bi-xenonissa.
Näyttäisi Ford Focus 2004-2007 olevan noilla samoilla merkinnöillä oleva moottori. Uskoisin jonkun palstalaisen W203 omistajan osaavan kertoa sopiiko xenonin moottori bi-xenoniin.
Eli kyseessä sama moottori, joka aikaisemman viestin linkistä ebayhin löytyy. Ja käytetään monessa eri automerkissä kuten BMW, Ford, Land Rover, Mercedes (http://www.ebay.com/itm/MERCEDES-BENZ-S ... 3169190855" onclick="window.open(this.href);return false;), mutta tosiaan en osaa sanoa sopiiko Bi-Xenon umpioon.
Sama vika täällä , olisko tietoo miten irrallaan olevan sais testattua , liittimet numeroitu 1,2,3,4 , mitä uskaltaa tehä ?
Vastaa Viestiin