7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
timiboi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: To 13.04.2017 11:06

7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja timiboi »

Johdinlevy vikahan se tuli laatikkoon. Onko Oulun seudulla ketään "mersuvelhoa", joka ton pystyis vaihtaan ja ohjelmoimaan? Kallistahan tuo on marmorilla korjata.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja epk »

Sercap
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meillä onnistuu Ylivieskassa vaihtaa ja koodata online.
oulaistenliikenne.fi
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Se saattaa olla mahdollista myös korjata, eikä silloin ohjelmointia tarvi. Ainakin mikkelissä on joku firma joka tekee niitä, ja jos korjaus ei onnistu, ei tule veloitustakaan. Pitäisi onnistua ainakin jos vika on pyörintänopeusanturissa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Romanian pojat korjaa kanssa ja ovat korjanneet niitä todella paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Itse korjautin juurikin Romaniassa Softelectronicilla. Kaveri halusi starin vikakoodit ja kertoi sitten saako korjattua. Hommasta tuli takuutodistus ja mitä on korjattu. Antoi DHL koodinsa ja kuljetus sujui sillä hienosti. DHL haki maanantai aamuna levyn. Oli Romaniassa keskiviikkoaamuna ja lähti illalla takasin. Täällä oli perjantaina ja auto nipussa lauantaina. Kaikki toimi hienosti. Vaihteet vaihtui napakammin, josta itse tykkään enemmän kun levyjen luistattamisesta. Koko hoito maksoi matkoineen 280 euroa. Ja tietysti öljyt, filtteri ja ruuvit.
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Joo ja tiiviste unohtui.
Executive
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 19.09.2013 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja Executive »

Janne L kirjoitti:Itse korjautin juurikin Romaniassa Softelectronicilla. Kaveri halusi starin vikakoodit ja kertoi sitten saako korjattua. Hommasta tuli takuutodistus ja mitä on korjattu. Antoi DHL koodinsa ja kuljetus sujui sillä hienosti. DHL haki maanantai aamuna levyn. Oli Romaniassa keskiviikkoaamuna ja lähti illalla takasin. Täällä oli perjantaina ja auto nipussa lauantaina. Kaikki toimi hienosti. Vaihteet vaihtui napakammin, josta itse tykkään enemmän kun levyjen luistattamisesta. Koko hoito maksoi matkoineen 280 euroa. Ja tietysti öljyt, filtteri ja ruuvit.
Mitäs johdinlevyyn tarkalleen ottaen korjattiin, jos kerran se oli kerrottu? Siis ihan uteliaisuudestä mitä ne sille tekee.

Oma laatikkko on tehnyt satunnaisia vaihteiston jumiamisia, joista on selvinnyt pysäyttämisellä ja uudelleen starttauksella. Esiintyi yleensä kostealla kelillä ja noin 100km ajon jälkeen, jossa risteyksessä tapahtuvan käännöksen ja kiihdytyksen jälkeen kaasun nosto. Syksyllä 2017 sitten jouduin turvautumaan lavettikyytiin, kun tämä ei enää tepsinyt ja laatikko pysyi 2 vaihteella. Tai pakilla. Mutta ei enää vaihtanut. Vaihdoin sitten öljyt autoon, joka korjasi silloin vian. Öljyt olivat todella paskaiset. Dokumenttien mukaan laatikkoon olisi ollut öljyt vaihdettu juuri ennen ostoa. Mutta ilmeisesti ei. Tällöin oli ajettu juurikin tuon 60tkm oletetusta edellisestä öljynvaihdosta. Tämän jälkeen auto toimi viime kesään asti, jolloin uudestaan totaali jumi.

Öljyt oli taas melko tummat, ei tosin niin mustat kuin edellisellä kerralla.
Sitten otin johdinlevyn omalle pöydälle tutkittavaksi turbiinianturivian vuoksi. Olin jo hankkinut kiinan poikien tuottamat uudet anturit valmiiksi, mutta en sitten kuitenkaan uskaltanut niitä vaihtaa, kun totesin niiden signaali ohjauksen olevat hieman erilainen alkuperäisiin verrattuna.
Anturithan ovat hall-antureita. 3-nastaa joissa +5V, maa ja open-collector/drain lähtö signaalille. Ohjausboksissa on ylösveto signaalille. Kiinan anturi jätti signaalin joko ylös tai alas riippuen viimeisestä magneetin polariteetista. Alkuperäinen anturi vapautti aina signaalin ylösvedolle vietyäni magneetin pois anturilta. Alkuperäisen anturin nousu- ja laskunopeudet olivat myös jonkun verran nopeampia. Mitatessani huomasin, että alkuperäinen ei jaksaisi vetää kunnolla signaalia alaspäin, mutta muutellessani mittapäiden asentoa ja välillä painettuani sormella piirilevyä anturia kohden sain samat lukemat kuin uudestakin anturista. Siksi päädyin vain irroittamaan anturin pistehitsaus liitokset ja tinasin ne huolella kiinni, jonka jälkeen signaalit tasot olivat kohdallaan.
Uusilla öljyillä taas kasaan. Pari kertaa on taas kuukauden sisään tehnyt jumin, josta on selvinnyt uudelleen käynnistyksellä.
Olen tullut siihen tulokseen, että omalla kohdallani ei välttämättä olisi anturiviasta kuitenkaan kyse vaan aikaisemmasta laatikon huollon laiminlyönnistä ja joku pakka/jarru paskoo laatikon niin pahasti, että metallisilppu rupee johtamaan ajan saatossa anturien signaalitasot lukukelvottomiksi, kun kerran pesun jälkeen toimii taas jonkun aikaa normaalisti.
2->3 tai 2-1 vaihto on satunnaisesti ollut melko raju. Kotipihaan noustessa jyrkkä mäki, jossa hidastetaan mutkan vuoksi ja aski vaihtaa pienemmälle.
Seuraavaksi joutuu varmaan silpuamaan koko askin ja vaihtamaan joitan pakkoja... :evil: :(
Mikäköhän noista ensin kuluu? Vai turbiinilukko???
S211 2006 & W204 2008 & STAR 2013.7
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja simosami »

Varmaan pitää öljyt olla vaihdettu. Kun mekaaninen puoli on ok, niin laatikon voisi resetoida. Niin opettelee kuskin ajotavat uudestaan. Auttaa outoihin vaihto nykimisiin.
Jos se ei auta (riittävästi) , niin sitä voi opettaa uudestaan myös. (Adaptoida)

Luulen, että Romaniassa korjaavat juotokset ja vaihtaa jonkun anturin
Viimeksi muokannut simosami, Ti 18.12.2018 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen tullut siihen tulokseen
Vikakoodit ?
oulaistenliikenne.fi
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

simosami kirjoitti:Varmaan pitää öljyt olla vaihdettu. Kun mekaaninen puoli on ok, niin laatikon voisi resetoida. Niin opettelee kuskin ajotavat uudestaan. Auttaa outoihin vaihto nykimisiin.
Jos se ei auta (riittävästi) , niin sitä voi opettaa uudestaan myös. (Adaptoida)

Luulen, että Romaniassa korjaavat juotokset ja vaihtaa jonkun anturin
7v laatikko pitää aina "resetoinnin" jälkeen opettaa 5v opii hyvin itsekseen
Mökkillä
'
Janne L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Ke 02.04.2003 07:27
Paikkakunta: Tervakoski

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja Janne L »

Levyyn oli vaihdettu pyörintänopeusanturit ja joku muu anturi. Ei enää muista.
Executive
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 19.09.2013 17:06
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 7g tronic johdinlevyn vaihto 320 cdi

Viesti Kirjoittaja Executive »

dealer kirjoitti:
Olen tullut siihen tulokseen
Vikakoodit ?
Turbiinianturin vikakoodit. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta toinen herja epäselvä tai epäkelpo signaali ja toinen, että signaali puuttuu. Ja pelkällä öljyn vaihdolla nuo katoaa jumitilanteet useammaksi kuukaudeksi.
Nyt vaan harmittelin, että ei tullut valettua niihin kontakteihin mitään likasuojaa. Jotain öljynkestävää lakkaa?
S211 2006 & W204 2008 & STAR 2013.7
Vastaa Viestiin