E 220 (111960) käyntihäiriö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Viime viikolla ostin toista vuotta lähinnä seisonnassa olleen, mutta huolletun ja huhtikuussa katsastetun 267 tkm ajetun MB:n, jolla normitarkastusten jälkeen eilen lähdettiin reissuun.

Muutaman kymmenen km ajon jälkeen auto nykäisi hieman ja hävisi myös tehot. 120 km/h nopeutta pystyi ylläpitämään, mutta lievässäkin nousussa vain kaasu pohjassa. Päätin pysähtyä huoltoasemalle ja rampissa moottorijarruttaessa kone sammui. Lähti välittömästi hyvin käyntiin ja moottori kävi hyvin. Tankkauksen ja ihmettelyn jälkeen kaikki toimi jälleen loistavasti, mutta taas sama toistui ja pysäytyksen jälkeen tyhjäkäynti epätasaista. Sammutus ja käynnistys ja taas tomi loistavasti.

Noin 200 km pätkissä tapahtuneen ajon jälkeen oli pitempi tauko Hankasalmella. Mittasin kulutukseksi 7,2l/ 100 km, mikä vaikuttaa asialliselta moottoritieajo ja mäkiset pikkutiet (joiden ajaminen tehojen hävitessä oli varsin tuskallista) huomioiden.

Tämän jälkeen auto toimi täysin häiriöttä yli 300 km, kunnes jyrkässä nousussa taas nykäisy ja tehot pois. Toiminta edellämainitun kaltainen. Tänään lyhyessä ajossa mitään oireita ei esiintynyt. Käynnistyminen on erinomaista niin kylmänä kuin kuumana. Tosin lämmöt on hiukan alakanttiin, eli mittarin mukaan hieman alle 80.

Autoon on vaihdettu kaasuläppäkotelo. Viime katsastuksessa huhtikuussa (Veho katsastus) - jonka jälkeen autolla ei ole ajettu kuin viime päivät - seuraavat arvot ovat olleet raja-arvoissa: HC ppm 99 (kierroksilla 54), O2 5,00 (kierroksilla 0,43). Myyjäkin sanoi, että "kun vähän lämmiteltiin konetta niin saatiin arvot kohdalleen".

Onko tuttuja oireita kenellekään?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
acparma
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 411
Liittynyt: Ti 06.11.2012 18:14

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja acparma »

Olisiko bensapumppu hajoamassa? Alhaisiin lämpöihin auttaa uusi termostaatti.
W124 300 E -87 Aut.
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Paluumatka tehty ja tuskallista oli edelleenkin kulku ensimmäisten 80 km jälkeen. Kaasu pohjassa Lahden väylää tultiin max 130 km/h 3100 rpm, mutta hyytyi pieneenkin ylämäkeen. En ole koskaan ajanut 200 D:llä, mutta veikkasin että sekin kiihtyy nopeammin. Ilmeisesti ei siis saa bensaa ja outoa on, että tämä tulee esille vasta sitten kun koneen lämpötila (joka tällä haavaa nousee hitaasti) on tuolla 80 asteen nurkilla. Oireilisiko viallinen bensapumppu tosiaan noin, tai tukkeutunut suodatin? Vika tulee siis kertalaakista kevyen nykäyksen jälkeen, muuten toimii normaalisti, kierrokset ei heittele tms.

Puhdistin polttoainejärjestelmää lamppuöljyllä, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Vaihdoin bensasuodattimen jo senkin vuoksi, että huoltohistoriasta ei ilmennyt milloin se on vaihdettu. 90 tkm huollossa näin ei oltu tehty, eikä sitä oltu tehty senkään jälkeen - suodatin oli nimittäin alkuperäinen..

Suodattimen vaihto ei poistanut ongelmaa enkä usko bensapumpussakaan vikaa olevan. Tulpanjohdot seuraavaksi vaihtoon.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Sähköteknikko kaveri tarkasti johdot, eikä niissä ole vikaa. Ei liioin puolissa, koska kipinä tulee kaikille tulpille kuten pitää silloinkin kun kone käy huonosti ja kone alkaa kaydä siis huonosti vasta kun lämpö on piirun verran alle 80 astetta. Se oli erikoista, että n. 1200 km ajetuista tulpista 4 pytyn tulppa oli vaalean ruskea, muut valkoisia.

Ongelma on siis aina lämpötilaan kytköksissä. Pohjoiseen ajettaessa kone toimi jopa 300 km ilman häiriöö ilmeisesti siksi, että ulkoilma viileni. Vikakoodin lukuun kai seuraavaksi?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nyt tuli viesti väärään :shifty: topikiin
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

atlas kirjoitti:Nyt tuli viesti väärään :shifty: topikiin
Ei, kun sä olit ihan oikeassa topikissa..

Yks vikapaikka vois olla bensapumpun lämpöanturi, on viisaammat sanoneet, missäköhän se sijaitsee tässä koneessa?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lämpöanturit on etu kopan alla siinä nokka akselipyörien edessä,kotelonedessä.
Mietin vain tulppien väriä...kuin kävisi laihalla rajusti...lambdan testaus tee koska sekin voi tempaista seokset sekaisin...toki se lämpöantuir tekee sen myös..entäs katti tukos?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Joo, mutta mikä anturi vaikuttaa mihin? Periaatteessa kai asian voisi kokeilla niin, että vetää johdon anturista irti koneen käydessä huonosti ja kuuntelee vaikuttaako mitenkään.

Aiheuttaisiko tukkeutunut katti noin mittavaa käyntihäiriöö?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Merteilin sivuilla on anturin kuva jos liitin tai siinä on värit...niistä voisit erottaa mikä on kyseessä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Bensapumpun anturia ei taida edes olla tässä mallissa, mutta muita antureita käytiin läpi kylmäaineen kanssa, mutta ei vaikuta koneen käyntiin. Lambda kaiketi jos menee niin ei toimi missään lämpötilassa? Päästöt on ok kylmänä, mutta kun alkaa käydä huonosti niin sekoo. Katti voi tietysti olla tiensä päässä, mutta eihän se rikkoutuessaan moottorin käyntiin vaikuta mitenkään, koska katin jälkeen ei tule informaatiota toiminnasta.

Kävin Motomaatissa, mutta siellä ei ole laitteita lukea vikakoodeja näin vanhasta. Olisiko jollain star apuja tarjolla pääkaupunkiseudulla huomenillalla tai viikonloppuna? Laittakaa yv.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Hapertuva moottorin johtosarja :?:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

tahtoomersun kirjoitti:Hapertuva moottorin johtosarja :?:
En ole havainnut johdoissa näkyviä vikoja, mitä toisaalla tällä forumilla on kuvailtu.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Korjaamolla on käyty diagnoosissa ja todettu kuitenkin 2 ja 3 sylinterin puola vialliseksi.

Vaikeassa ja ahtaassa paikassa on, liittyykö puolan vaihtamiseen jotain erityistä, mitä pitäisi huomioida?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Molemmat puolat vaihdettu. Ei mitään vaikutusta käyntihäiriöön. Olisi pitänyt uskoa eläkkeellä olevaa teknikkoa ennemmin kuin kauppamiehiä. Vika lienee siellä suunnassa kun sytytyshäiriöitä kerta diagnosoitu?

Vai olisiko niin, että bensansyöttö jotenkin heikkenee kun saavuttaa 80 lämpötilan? 7.8. pääsen takaisin pajalle niin yrittävät selvitystä uudemman kerran, ellei parempia ideoita löydy.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Sunnuntaina todettiin lämpöanturi vialliseksi liittämällä pistoke toiseen anturiin, joka nuuhki vain ilmaa. Eli tällöin kävi terveesti vaikka lämpö nousi yli 80. Tästä oli helppoa muodostaa käsitys, että rikkonainen anturi vetää bensansyötön sekaisin kun kone on kuuma.

Tiivisteen puuttuessa vaihdoin tänään uuden anturin, mutta vika pysyi samanlaisena. Kysymys kuuluu, mihin kaikkeen anturi jakaa informaatiota, eli mistä etsiä vikaa seuraavaksi?

Mitä seuraisi siitä, jos irrottaa piuhan ja laittaa sen ilmaa haistelevaan anturiin kiinni ja lähtee ajamaan?

Pahimmassa tapauksessa tietenkin ohjausyksikkö on rikki, mutta tämä taitaa olla aika harvinainen vika?

Lambda vian olen myös poissulkenut, koska bensankulutus ei ole noussut.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sanoisin että johtosarjan oikosulku ja just tuplla mitä puolaa se ehdotti rikkinäiseksi.
Monella ollut itse puolan johto vikoja vaikka mittaus on näyttänyt ehjää...toinen sitten että vettä tai öljyä tulpan kolossa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

atlas kirjoitti:Sanoisin että johtosarjan oikosulku ja just tuplla mitä puolaa se ehdotti rikkinäiseksi.
Monella ollut itse puolan johto vikoja vaikka mittaus on näyttänyt ehjää...toinen sitten että vettä tai öljyä tulpan kolossa.
Eli puolille tulevia johtoja rassaamaan auki sukistaan? Jos on johtosarjan oikosulku, miten tuo lämpöanturiasia on syy- yhteydessä tähän?

Tämän hetkisen käsitykseni mukaan siis jos ohjausyksikkö luulee koneen olevan viileä, niin käy hyvin.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Ei se ecu luule mitään , vaan toimii antureilta saama tiedon mukaan(jos on ehjä) jos taas johtosarja on oikosessa haprtumisen takia , niin eihän ecu saa oikeaa tietoa antureilta. Kone kun on lämmin, niin tapatuuhan ainakin kuumimmissa paikoissa lämpölaajenemista myös liittimissä yms kylmänä toimii, mutta lämmetessä pääsee oikoseen. :idea:
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

tahtoomersun kirjoitti:Ei se ecu luule mitään , vaan toimii antureilta saama tiedon mukaan(jos on ehjä) jos taas johtosarja on oikosessa haprtumisen takia , niin eihän ecu saa oikeaa tietoa antureilta. Kone kun on lämmin, niin tapatuuhan ainakin kuumimmissa paikoissa lämpölaajenemista myös liittimissä yms kylmänä toimii, mutta lämmetessä pääsee oikoseen. :idea:
Jos siis johdot on oikosessa lämpölaajenemisen vuoksi, niin silloinhan ecua ei voisi huijata liittämällä piuha ilman lämpöä mittavaan anturiin.

Oikosulku piuhoissa on valitettava mahdollisuus, mutta ei vielä perustelut vakuuta ( pellin alle ehdin aikaisintaan lauantaina).
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Juuri kokeilin autoa käyntiin, mutta nyt ei käynnistyy vaan starttaa pari sekuntia vaivalloisesti ja sitten kuuluu kuin konetuliaseen ääni moottoritilasta. Myös keskuslukosta kuului outo hurina joka taukosi kun avasi oven uudelleen.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Startin solenoidihan siellä aamulla rallatti, kun oli akku tyhjentynyt - en tiedä miksi.

Johdoissa on eristeet ehjät, joten en alkanut niitä purkamaan (huoltohistoriassa ei ole mainintaa, että johtoja oltaisiin vaihdettu), varsinkaan kun kone käy hyvin ja toimii ajossa kun pistoke on kiinni irrallisessa lämpöanturissa. Eculle välittyy siis virheellinen tieto lämpötilasta, mutta oikeilla tiedoilla ei jaa bensaa tarpeeksi? Onko vika tosiaan ecussa?

Ecun maajohtoja putsailin, jos niissä oli hapettumaa, mutta sillä ei ollut vaikutusta käyntiin.

Sellaisenkin havainnon tein lyhyen taajama-ajon perusteella, että nyt moottorin lämpö on hiukan yli 80 astetta, kun se aiemmin oli siis hieman alle, tai laski alle 80:n vian päälle tultua.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Nyt edetty siten, että lämpöanturin johdoista oli kuparit paljaana, vaikka eriste olikin ehjä. Uusittu terveelle asti ekat 20 cm, mutta ei vaikutusta käyntiin. Ilmeisesti täytyy vikaa etsiä tuolta Atlaksen neuvomalta suunnalta. Onko näissä neloskoneissakin tosiaan puolanjohtovikoja, vaikka ne eivät ole erityisen kuumassa paikassa?

Edelleenkin ihmetyttää lämmön vaikutus vikaan, koska anturin piuhassa kuparit oli toisissaan lämpötilasta riippumatta.

Katalysaattori on tosiaan myös tiensä päässä, mutta parempi vaihtaa vasta sitten kun kone muuten pelaa?
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Nyt taas ei käynnisty, vain solenoidi naputtaa. Joku käsittämätön nakutus tai tirinä kuuluu edestä katsottuna oikealta puolelta satunnaisesti. Tämä siis kuuluu vaikka virrat pois päältä. En saa paikannettua mistä ääni tulee, mutta läheltä ABS yksikköä ja 'Mot-nappulaa'

Ja tosiaan viimeksi kun oli sunnuntaina ajossa niin öljynpainemittari lakkasi toimimasta. Liittynee samaan katastrofiin.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Onkos tässä yj-relettä? Sehän on perus vikojen aiheuttaja myös. Ja voi korjata itse tai ostaa uuden kun ei ole kalleimmasta päästä osia.

Toinen on sitten tosiaan nuo surullisen kuuluisat johtosarja viat. Ne on näissä aivan paperia.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Verkke kirjoitti:Nyt edetty siten, että lämpöanturin johdoista oli kuparit paljaana, vaikka eriste olikin ehjä. Uusittu terveelle asti ekat 20 cm, mutta ei vaikutusta käyntiin. Ilmeisesti täytyy vikaa etsiä tuolta Atlaksen neuvomalta suunnalta. Onko näissä neloskoneissakin tosiaan puolanjohtovikoja, vaikka ne eivät ole erityisen kuumassa paikassa?

Edelleenkin ihmetyttää lämmön vaikutus vikaan, koska anturin piuhassa kuparit oli toisissaan lämpötilasta riippumatta.
Purin eristeitä melkein tulipeltiin asti, mutta siellä oli piuhat ehjiä, samoin puolille menevät piuhat ok (en tosin vielä tulipeltiin asti tarkistanut). Mistä kohti ne yleensä happanee (muualta mistä olen jo korjannut)? Voisiko vika olla kampiakselin impulssianturissa tai sen piuhassa?

Yj-relettä täytynee tutkia jos johtovikoja ei ilmene enempää..
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Mainitsemani nakutus siis tosiaan kuuluu ABS yksikön releestä :?: Nyt olen käynyt kuuman paikan johdot läpi ja korjannut jos murtumia. Oikkarissa ne oli vain lämpöanturin osalta. Vika ennallaan.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

Kävin läpi myös ruiskutussuuttimille menevät piuhat ja 1 ja 2 sylinterin piuhoissa oli hapertumaa. Niiden korjaaminen tuskin korjaa vikaa (varsinkaan kun ei edes sattunut, että vamma olisi ollut 2- ja 3- sylinterin piuhoissa). Pitäisikö eristysnauhoja alkaa purkamaan eculle asti? Mistähän tuollaista kuuman kestävää eristynauhaa saa ostettua, että saa taas pakettiin piuhat?

Onko niin, kuten toisaalta forumia luin, että yj-rele ei näissä m111 moottoreissa yleensä aiheuta ongelmia polttoaineen syötön puolelle? Ei huvittaisi alkaa huvikseen purkaa.

Ongelma on myös se, että olen jo ollut yhteydessä useampaan mestaan, mutta vastaus on että 'käyntiongelman laajuuden vuoksi kieltäydyn'. Ilmeisesti tässä on monta vikaa mitkä samanaikaisesti vaikuttavat seoksensäätöön.

Outoahan tässä on se, että kone käy ammattilaistenkin mielestä kylmänä hyvin. Ajossa se tosin joskus pätkäisee kylmänäkin (40-60 astetta), mutta ihan lyhyesti ja satunnaisesti,.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kysypä vekatroniksilta voiko he tutkia sytty boxin jos sieltä löytyisi vika...ja mitä maksaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Verkke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 566
Liittynyt: Pe 04.12.2009 21:48
Paikkakunta: Kaakkois-Helsinki

Re: E 220 (111960) käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja Verkke »

atlas kirjoitti:Kysypä vekatroniksilta voiko he tutkia sytty boxin jos sieltä löytyisi vika...ja mitä maksaa.
Kyllähän tämä siltä alkaa vaikuttamaan, että vika olisi ecussa. Mutta silti, johtosarjassa suoranainen mureneminen oli ainoastaan tuossa lämpöanturin piuhassa, mikä tietysi voi vammauttaa ecun jos on ollut piuhat oikkarissa ties miten pitkään?

Tänään ehdin purkaa eristeitä eteenpäin ja terveeltä näyttää johdot.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
Vastaa Viestiin