W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pegosbil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 31.03.2014 08:27

W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja pegosbil »

Terve.

Toivotaan että täältä löytyisi apua.
ostin tossa hiljattain otsikon mukaisen auton (vuosimalliltaan -00) ja viikon käytön jälkeen teki ensimmäisen kerran tuon vikatilan eli tehot hävisi. rupesi tekemään useammin ja aina kiihdytyksen jälkeen. Sammuttamalla auton toimi taas hetken mutta muutaman kiihdytyksen jälkeen meni viimeistään taas vikatilaan.

Käytin auton korjaamolla josta vikakoodit kertoi, että ilmamäärämittarissa ja egr:ssä olisi vika. Egr on tästä vehkeestä tulpattu (siksi vikakoodi) ja kuulemma ei pitäisi autoa laittaa vikatilaan koska toiminta on mekaaninen, joten ilmamäärämittari vaihtoon.

Nyt on ilmamäärämittari vaihdettu uuteen mutta sama vaiva jatkui...

Osaisiko joku kertoa tarkemmin tuosta egr:n toiminnasta että voiko se tulppauksen takia vikatilaa tehdä.
Kiinnostaa myös että onko se ihan oikein tulpattu kun on jotain ihmeen nippusideviritelmää käytetty. (kuva)

Autoon myös vaihdettu isompi om606:sen turbo jos siitäkään vaikutusta on.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
joppppe
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: To 05.06.2014 19:48

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja joppppe »

Terve!
Itsellä samainen vika lähti kun tyhjäsin katalysaattorin..
Siis kun ajoi móottoritiellä yli 100km/h niin turbo lopetti toimintansa(hukkaportti auki)
Itsellä egr tulpattu eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. tosin vm 96 jossa ei esin luiston estoa eikä ilmamäärämittareita ole.. Mutta sentään tuo 606(kkk14) turbiini löytyy..
Avatar
pegosbil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 31.03.2014 08:27

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja pegosbil »

joppppe kirjoitti:Terve!
Itsellä samainen vika lähti kun tyhjäsin katalysaattorin..
Siis kun ajoi móottoritiellä yli 100km/h niin turbo lopetti toimintansa(hukkaportti auki)
Itsellä egr tulpattu eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. tosin vm 96 jossa ei esin luiston estoa eikä ilmamäärämittareita ole.. Mutta sentään tuo 606(kkk14) turbiini löytyy..
Tästäkin katalysaattori tyhjätty jo. Osaatko sanoa tuosta egr:stä onko sulla tommonen vivusto mikä tossa kuvassa on nippusiteillä sidottu?

Huomenna menee auto taas tutkittavaksi korjaamolle. Voi olla että häikkää ahdoissa. Vuotoa tai jotain, kirjoittelen tänne vielä jos vika löytyy.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvassa näkyvä niipusideviritys on OK, ei aiheuta vikatilaa noilta osin mitä näkyy tehdyn.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pegosbil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 31.03.2014 08:27

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja pegosbil »

dealer kirjoitti:Kuvassa näkyvä niipusideviritys on OK, ei aiheuta vikatilaa noilta osin mitä näkyy tehdyn.
Korjaamolta tuli soitto että olisikin vika nyt juuri tuossa. Elikkä kuvassa kädessä oleva "säädin" (en tiedä mikä oikeelta nimeltään) ja sen sisällä oleva jokin kalvo on mennyt rikki minun ymmärtääkseni. Uusi säädin tilattu ja kuulemma täytyy olla tossa paikallaan. Säätää juuri tuota nipukkaa mikä nyt nippusiteillä hirtetty kiinni. On myös yhteydessä imamassamittariin ja siksi menisi vikatilaan.

Infoa taas jatkossa kun osa saapuu. Piti saksan maalta asti tilata kun ei suomesta löytynyt.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos kalvo on rikki niin se kyllä aiheuttaa vikatilan. Ilmamassamittari ohjaa EGR:ää.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pegosbil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 31.03.2014 08:27

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja pegosbil »

Noniin toivotaan että tuolla saisi kuntoon.
Avatar
pegosbil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 31.03.2014 08:27

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja pegosbil »

pegosbil kirjoitti:Noniin toivotaan että tuolla saisi kuntoon.
Sitä vielä että nyt kun tuo uusi säädin tulee ehjällä kalvolla niin pitäisikö se jättää irti kuten nyt ollut vai asentaa tuohon paikoilleen takaisin?
Avatar
pegosbil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 31.03.2014 08:27

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja pegosbil »

Nyt on tuokin osa vaihdettu ja laitettu paikalleen. Eipä auttanut... Osaako joku sanoa mitä tuo osa edes tekee? Harvinainen tuntui olevan kun saksasta asti joutui tilaamaan ja halpa ei ollut. Vacuum box nimellä kulki englanniksi. Mietin että pitääkö se jättää irti tuolta oikeasta paikastaan ja teljetä samallaisella nippuside systeemillä tuo kohta kiinni.
Avatar
pegosbil
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 31.03.2014 08:27

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja pegosbil »

Vika olikin uudessa ilmamassamittarissa... Elikkä tarvike osa oli eikä edes halvimmasta päästä. Vähintään bosh piti olla että toimi.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W202 250 TD Vikatilaan (om605)

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Itte taistelin W124 250DT:n kanssa kun halusin pakokaasunkierrätyksen pois. Tuossakin on alipaineohjattu hukkaportti. Koski mihin vaan kierrätykseen liittyvään niin aina vikatila. Jos teki tuon kuvankaltaisen toimenpiteen tai tulppasi pakosarjasta sen kierrätysputken tai pakkoaukoi massamittarin tai laittoi alipaineputkeen tulpan tai koski syöttöpumpun liukukytkimeen tai...jne.

Ihan mitään siis pienintäkään muutosta ei sallinut. Lopuksi keksin huijata lämpötila-anturia joka kertoo ECU:lle mosan lämpötilan. Sitä huijaamalla ECU luulee että mosa on kylmä ja siis ei yritäkkään kierrättää. Silloin voi huoletta tulpata sen pakokaasunkiertoputken ja ahdot ei lopu. Edelleen toimii tuola toimenpiteellä

W124:ssa on siitä helpompi tehdä tämä juttu kun siinä on oma lämpötila-anturi tuolle kierrätykselle ja oma mittariston lämmöille ja oma hehkulle. En ole ihan varma mutta OM605:ssa ei taida omaa anturia olla kierrätyksen lämpötilavalvonnalle? Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuo aihe.

Kun järjestelmää on huijattu niin se kalvo mikä siellä on niin käsittääkseni se saa olla rikkikin meinaan minä en löytänyt W124:sesta niille mitään valvontaa. 202:sessa voi toisinkin olla. Se haitta siitä tietty on että pääsee paskaa sitä rikkonaisesta kalvosta ja se ei ole hyvä juttu. Jos ei ole huijattu niin täytyy olla ehjä koska muutoin ei pysty ohjaamaan sitä läppää ja ---> vikatila. Ime letkunpäästä niin huomaat vuotaako.

Mutta itte kun tätä aihetta OM602:sesta silloin aikalailla perkasin niin kierrätykseen ja vikatilaan ilmeisesti vaikuttaa seuraavat asiat eli:
YJ -rele täytyy toimia oikein,
kierroslukumittarin täytyy toimia,
nopeusmittarin täytyy toimia,
syöttöpumpun liukukytin täytyy toimia ja sen tökkeli täytyy olla kiinni (605DT mosassa on käsittääkseni rivipumppu samaan tapaan kuin 602:ssakin),
ahtopaineanturi täytyy toimia (Denso merkkinen ainakin omasa),
ilmamassan ja sekä ilman lämpötila-anturi (samassa paketissa ilmanputsarikotelossa käsittääkseni nämä),
ja ilmankulun rjoittimen läpät täytyy toimia ja siis kalvojen täytyy olla ehjät

Edit: Referenssivastus (tätä en löytänyt omasta mutta varmaan sekin jossain on) Olisiko tuo sitten se syöttöpumpun liukuvastus? Voi ollakin. Jäi selvittämättä kun sain systeemin toimimaan tuolla anturihuijauksella.

Toimiiko vakkari jos sellainen on? Eikä kö sähän sait auton toimimaan. Hyvä. Mutta tuossa listaa mahdollisista vikapaikoista jos alipaineohjatulla hukkiksella varustettu vehke lakkaa ahtamasta
Vastaa Viestiin