Turvavyörullan pikku nippelin toiminta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Timpsula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 22.03.2011 10:38
Paikkakunta: Nälkämaa

Turvavyörullan pikku nippelin toiminta

Viesti Kirjoittaja Timpsula »

W163: takapenkin keskipaikan turvavyö jumiin rullan sisään. Ongelma näyttää olevan pieni nippeli, joka pystyy olemaan kahdessa eri asennossa:toisessa rulla toimii molempiin suuntiin oikein, mutta toisessa asennossa vain sisäänkelaus toimii. Rullan akselin pyörittämien hammasrattaiden tarkoitus on kääntää nippeli toiseen asentoon, mutta näin ei tapahdu. Vyö toimii normaalisti myös ilman nippeliä, mutta eihän tuota oikein uskalla poiskaan jättää. Osaako joku sanoa mikä on vikana, kun kaikki osat näyttävät olevan ehjiä.

Nippeli on musta osa sinisen kuulan työntämään osan takana.

" onclick="window.open(this.href);return false;
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Turvavyörullan pikku nippelin toiminta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Timpsula kirjoitti:W163: takapenkin keskipaikan turvavyö jumiin rullan sisään. Ongelma näyttää olevan pieni nippeli, joka pystyy olemaan kahdessa eri asennossa:toisessa rulla toimii molempiin suuntiin oikein, mutta toisessa asennossa vain sisäänkelaus toimii. Rullan akselin pyörittämien hammasrattaiden tarkoitus on kääntää nippeli toiseen asentoon, mutta näin ei tapahdu. Vyö toimii normaalisti myös ilman nippeliä, mutta eihän tuota oikein uskalla poiskaan jättää. Osaako joku sanoa mikä on vikana, kun kaikki osat näyttävät olevan ehjiä.

Nippeli on musta osa sinisen kuulan työntämään osan takana.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen itse toki nuukapihi ja korjaan kaikenlaista ennemmin kuin ostan uutta. Mutta ei tulisi mieleenkään korjata turvavyön mekanismia tai airbagia tms. Takana keskellä istuva on monesti lapsi tai nuori pienikokoisuuttaan ja siitä on etupenkkien välistä suora lentorata lasista pellolle. Sit se että myydessä auto en myisi toiselle esim neliraajahalvausta ostajan lapsille...

Mulla ei muuta.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Timpsula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 22.03.2011 10:38
Paikkakunta: Nälkämaa

Re: Turvavyörullan pikku nippelin toiminta

Viesti Kirjoittaja Timpsula »

AK47 kirjoitti:Olen itse toki nuukapihi ja korjaan kaikenlaista ennemmin kuin ostan uutta. Mutta ei tulisi mieleenkään korjata turvavyön mekanismia tai airbagia tms. Takana keskellä istuva on monesti lapsi tai nuori pienikokoisuuttaan ja siitä on etupenkkien välistä suora lentorata lasista pellolle. Sit se että myydessä auto en myisi toiselle esim neliraajahalvausta ostajan lapsille...

Mulla ei muuta.
Eihän tässä mitään mekanismia olla korjaamassa vaan etsimässä toimintahäiriön syytä. Jos viassa on kyse voitelun puutteesta tms. niin sellainen laite pitää pystyä palauttamaan toimivaksi. Ihmisten tekemät vehkeet ovat yleensä purettavissa ja kasattavissa ennalleen. Hyvä pointti kuitenkin. :thumbup:
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
Timpsula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 22.03.2011 10:38
Paikkakunta: Nälkämaa

Re: Turvavyörullan pikku nippelin toiminta

Viesti Kirjoittaja Timpsula »

Turvavyö toimii taas, ja tässä neuvot muille vastaavan oireen kanssa painiville: W163:ssa on ohjekirjan mukaan turvaistuimen lukitustoiminto kaikissa muissa paitsi kuljettajan vyössä. Joku merkki käyttää tästä toiminnosta nimitystä ALR. Tässä tapauksessa tähän mekanismiin liittyvien hammasrattaiden ajoitus oli mennyt jostakin syystä pieleen, eikä mekanismi vapauttanut vyötä kuten on tarkoitus. Turvavöitä korjaavan yrittäjän mukaan ajoituksen sotkeentuminen ei ole epätavallista, ja korjaustoimenpiteenä rulla puretaan ja kyseinen mekanismi (kaksi hammaratasta sekä tämä nippeli) puretaan pois. Rattaat ovat rullan akselin päässä, eivätkä kosketa varsinaisen turvavyön toimintamekanismiin muuten kuin tämän pienen nippelin välityksellä. Mekanismi ei vaikuta mitenkään turvavyön toimintaan, vaan liittyy ainoastaan vyön lukittumiseen silloin, kun käytetään turvaistuinta.
W163 270 CDI automaatti 2004.
Ex: W210 200 CDI automaatti 2002.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13189
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Turvavyörullan pikku nippelin toiminta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

:thumbup:
Vastaa Viestiin