W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

eli tuli taas tuommonen paska ostettua projektiksi, mätähän tuo on kuin mikä ja moottorista ilmeisesti jakopää räjähti.

1.8 moottoria ei tuon keulille enää ikinä tule vaan tulee joko 230e tai 200e. 200e ja 230e ainakin menevät ristiin ilman suurempia murheita, mutta urbaanit legendat kertovat että 1.8 moottorinohjaus ei tule toimimaan ikinä noiden isompien kanssa. totta vai tarua?


miten laajasti siis pitää vaihtaa osia, sytkämoduuli? ruisku varmasti (=määräjakaja, imusarja, pakosarja?), tarvitseeko johtosarjaan kajota?

hakusessa on nimenomaan tämä vanhemmanmallinen m102. eli ensimmäisiä joissa 2-rivinen ketju, muttei suurta määrää elektroniikkaa, eli esim mannen 230e tai 86<->89 teinin 200e. eli ehdottomasti se malli jossa ei ole mm.lamdaa...


tuossa teinissä muistaakseni alkujaan lamda ja katinkin sinne joku typerä insinööri on laittanut... eli nämäkin riisun pois, saa kertoa mitä murheita tämä aiheuttaa, käytännössä. katsastusasioista ei tarvia tässä käsitellä, senpuolen hommat on selvillä.


kiitos ja anteeksi :)
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lambda ohjaus jos on se kannattaa jättää kun se säätää seosta..katin voit heivata pois.
Entäs laitat 200 tai 230 ruiskuineen kun johto sarjahan pitäsisi olla sama...vaihdat vaan koneen oman ecun paikalleen...muuhun tuskin tarvitsee koskea.
Toi 200e voisi sitten jopa pelata sun omilla ruiskuillakin kun kuutio ero ja lambda säätö korjaa taasen seosta...toki omansa ruisku ecuineen olisi paras.....mutta jos sulla on lambdallilen on tulevan koneenkin oltava ja jos ei niin uusikin ei....mutta sullahan on lambdallinen jos-90.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja tomant »

pikkukankkunen kirjoitti:eli tuli taas tuommonen paska ostettua projektiksi, mätähän tuo on kuin mikä ja moottorista ilmeisesti jakopää räjähti...
Vie paaliin ja osta hyväpeltinen halpa auto, moottorinvaihtoa tuskin kannattaa tehdä tuosta lähtökohdasta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2762
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

olisi tulossa purkuun -92 200te... siittä saisi koneen sopivasti pakettina...
Viimeksi muokannut eikka86, Su 30.07.2017 17:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

atlas kirjoitti:Lambda ohjaus jos on se kannattaa jättää kun se säätää seosta..katin voit heivata pois.
Entäs laitat 200 tai 230 ruiskuineen kun johto sarjahan pitäsisi olla sama...vaihdat vaan koneen oman ecun paikalleen...muuhun tuskin tarvitsee koskea.
Toi 200e voisi sitten jopa pelata sun omilla ruiskuillakin kun kuutio ero ja lambda säätö korjaa taasen seosta...toki omansa ruisku ecuineen olisi paras.....mutta jos sulla on lambdallilen on tulevan koneenkin oltava ja jos ei niin uusikin ei....mutta sullahan on lambdallinen jos-90.
en mitään hyötyä ole lambdasta löytänyt näissä m102, tarkoitus repiä muutoinkin tyhjäkäyntiisäätimet ym veke ja laittaa mekaniikan varaan pyörimään.. eli jos lambdan haluan jättää pos niin ecu ja johtosarja lambdattomasta?
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

tomant kirjoitti:
pikkukankkunen kirjoitti:eli tuli taas tuommonen paska ostettua projektiksi, mätähän tuo on kuin mikä ja moottorista ilmeisesti jakopää räjähti...
Vie paaliin ja osta hyväpeltinen halpa auto, moottorinvaihtoa tuskin kannattaa tehdä tuosta lähtökohdasta.

tomant

lähinnä koitin olla vitsikäs, hitsaamaanhan kaikki satkun-parin mersuja pääsee. mutta siinä on sitä työn iloa. ;)
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja tomant »

pikkukankkunen kirjoitti:lähinnä koitin olla vitsikäs, hitsaamaanhan kaikki satkun-parin mersuja pääsee. mutta siinä on sitä työn iloa. ;)
Asia selvä, kyllä näillä vanhoilla mersuilla tosiaan puuhastelua riittää ,-) Tuo jakopään hajoaminen ei liene ihan tavallista, onkohan siinä ketjun kiristäjä kasattu väärin?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voit ottaa sen ecun pois ihan kummasta mallista vaan mutta kulutus nousee rajusti..kylmä käynnistys vaikeutuu jos nyt et suoraan vedä katkaisijalta sille virtaa ja läpi ei mene kyllä katsastuksen päästöjen takia ja lambda arvokaan ei ole oikea.
Kyllä ne on pelaaanut tai on laitettu pelaamaan noi mersun ruiskut....selkeäero mekaanisessa ja lambdalla ohjatuissa jotka toimivat.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

tomant kirjoitti:
pikkukankkunen kirjoitti:lähinnä koitin olla vitsikäs, hitsaamaanhan kaikki satkun-parin mersuja pääsee. mutta siinä on sitä työn iloa. ;)
Asia selvä, kyllä näillä vanhoilla mersuilla tosiaan puuhastelua riittää ,-) Tuo jakopään hajoaminen ei liene ihan tavallista, onkohan siinä ketjun kiristäjä kasattu väärin?

tomant
Jakopää raplattanut hieman jo vuoden päivät, omistajalla oli asia tiedossa että tulee pettämään. Se kenen ajossa auto hajosi ei ollut kovin tottunut vanhoihin autoihin, niin arvaan että on rajottimelle asti kiihyttänyt ja jako karannut.

Veli oli kaverin kanssa hinannut käyntiin, kun ei mitään menetettävää tuossa koneessa ole.. pienillä kierroksilla ei ollut pyörinyt, paukkeen saattelemana sammui ja nyt mykkä. Eli ei satavarma tuo jakopää, mutta todennäköisin :)

Ihme kyllä että oli kaksirivisellä ketjulla. Sillä epäilen jakopäätä kun pitänyt ääntä ennenkin ja tuo teini mihin aloin m111 laittaa oli myös jakopäävika ja reagoi samoin= isolla työllä käyntiin, ei pyöri pienillä kiekoilla ja sittenkun polkasi ja hölläsi niin jakopään laahurit löytyi venttiilikoneiston päältä ja yksi venttiili mutkalla.
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

atlas kirjoitti:Voit ottaa sen ecun pois ihan kummasta mallista vaan mutta kulutus nousee rajusti..kylmä käynnistys vaikeutuu jos nyt et suoraan vedä katkaisijalta sille virtaa ja läpi ei mene kyllä katsastuksen päästöjen takia ja lambda arvokaan ei ole oikea.
Kyllä ne on pelaaanut tai on laitettu pelaamaan noi mersun ruiskut....selkeäero mekaanisessa ja lambdalla ohjatuissa jotka toimivat.
Kyllä, toimiessaan sähköohjattu on paljon miellyttävämpi, mutta hajotessaan aiheuttaa paljon enemmän töitä.

Tuossa minun -87 200E teinissä on lambdaton ruisku, tyhjäkäyntisäädin kun alkoi temppuamaan niin nypin elektroniikan veke, kylmäkäinnistyssuutin on napilla.


Ruisku säädetty _oikein_ niin ei edes kulutus noussut paljoa, ehkä vajaalla litralla. Mutta ei muuten hummaile kiekat, eikä heittele käynti ;)


Yllättävän helppo ja miellyttävä käyttää talvellakin, kesken startin suutin päälle, auto käynnistyy heti. Tupakin verran antaa olla suuttimen auki, sitten napista pois ja kestää heti tyhjäkäyntiä. Testattu -25*c ilman lohkolämmitystä "riittävän toimivaksi" mutta nyt miettinyt "helppoja vaihtoehtoja" niin ei om601/2/4 ole suljettu vaihtoehto... pitää vaan lueksia saako 722.5 toimimaan hyvin tuossa, kun semmonen sattuisi kiinnostamaan... kunhan joudan niin tarjoilen pohjalle ja pyörän kotelolle esabbiliimaa ja ruuvvailen bilsteinit alle, sitten vasta alan miettimään tekniikkaa ja uhraan siihen rahaa.

Perkeleen bmw vie nyt suurimman osan pienestäkin vapaa-ajasta. Palaillaan, kyllä tässä vielä ongelmia ja tyhmiä kysymyksiä tulee :roll:
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

Aattelin laittaa hieman päivitystä tähän teiniin. Ihmeellisyys tapahtui, jako ei ollutkaan karannut. Keju on kireä ja ajoitusmerkit kohdillaan. Ketju ja rattaat on kyllä kulunut, kiristin ja laahaimet ei... eli ajettu paskalla ketjulla piitkään.

Vikana on että 2 etummaista suutinta kusee aivan lorona. Eli hajosiko kaksi suutinta kerralla vai määräjakaja? Uusilla tulpilla pyörii pienen hetken kovilla kiekoilla, pienillä ei. Senjälkeen roskaa tulpat ja ei pyöri ollenkaan...
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Avatar
pikkukankkunen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 22.12.2013 22:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: W201 1.8 1990 moottorinvaihto?

Viesti Kirjoittaja pikkukankkunen »

päivitystä; ei ollu kuin virranjakajan kansi loppu, pyöriä, johdot, itse virranjakaja ja jakopäästä virranjakajan ratas. kipinä oli huono ja heitteli mihin sattui. Nämä korjasi niin alkoi pelaamaan, samalla karsin kaikki sähköt ruiskusta pois... ajelinkin 290tkm->340tkm eikä ollu ongelmia, mitänyt kerran poltti tulpat ja puolanjohto särkyi..

Tuli vaan tämä ketju mieleen, kun tuossa tosiaan päivästä hain Microsquirt V3 postista, Saab 900 OG suutintukki tuli viimeviikolla, puolat hommasin toissaviikolla jne..


Ensin kokeillaan mitä tuo 1.8 kestää ja sitten laitan M111 2.0, M102 2.0 tai M102 2.3 pellinalle. Väsähti talven jäljiltä tuo 1.8, menee öljyä se 1-2L/1500km.. Toisinaan kun sammuttaa tulikuumana ja puolikuumana alkaa starttaamaan niin laukkaa aika kauan, ennenkuin ottaa puristukset ja losahtaa tulille. Varmaan venttiili/hydr.venttiilinostin.


Saatan alottaa topicin tuosta sähköruutasta, nyt aattelin vaan nostaa tämän jos jollain vastaavaa vikkaa olluna.

osalistaa, jos jotain kiinnostaa;
-Microsquirt V3
-Toyotan Logic-level Coil-On-Plugit (ajetaan batch firessä)
-Saab 900 OG Suutintukki
-Peugeot 406 Suuttimet (väliaikaiset, 208cc, 15.6ohm)
-Mitsubishi TD04-13HL (Volvo V70 ''AWD'':stä)
-Opel Vectran Map, Veden lämpö ja kapeakaistainen lambda (väliaikaiset, jotta saan pelattua leimasäätöihin)
-Kaasuläppiä on periaatteessa kolmekin, niistä pitää soveltaa järkevin..

Tässä nyt pikku 'teaseri' alotan, jos alotan kokonaan uuden topicin. Saatan laittaa peachpartsille, kun siellä ei pimitetä turhaan tietoa. Sieltä sain kysymällä mersun kaasuläpänkin tarkat kaaviot, ecun kaaviot jne. täältä parikin tarjosi... Rahaa vastaan.
w124 -88 300E
w201 -92 1.8
w202 -95 1.8
w123 -86 300D "1 paikka helmaan ja leimalle"
w210 -96 300D
+Loput raadot ja unohdetut aihiot
___________________________
-Jos harrastus ei vie kaikkia rahoja, on harrastus väärä-
___________________________
Vastaa Viestiin