Airmatic kivikova ?
Airmatic kivikova ?
MB R 2006 320 CDi aj 306 tkm, Auto on kuin unelma, mutta Airmatic ilmajousitus on muuttunut kivikovaksi. Siihen on vaihdettu kaikki pussit, ja viimeksi kompurayksikkö. Aina kun ilmajärjestelmä on ollut auki, niin ilmajousitus toimii kuin unelma hetken matkaa. Hyvin nopeasti palaa kovaksi. Kovuus on joskus hyvinkin inhottava niin että hampaat kolisevat. Joskus ei niin kivikova. Katsastusmis kertoi että tällainen on tyypillistä vahoissa ilmajousituksissa merkkiin katsomatta. Auton tietokoneyksiköstä ei löydy mitään apua ja tätä on etsitty jo muutama vuosi usealla MB korjaamolla Tampereen alueella. Osaako kukaan valottaa mistä tällainen voisi johtua ja miten voisi korjata?
Re: Airmatic kivikova ?
Mitään vikakoodeja ei varmasti tule ? Ei edes tapahtumia ?
Katsastusmies höpisee omiaan mersujen osalta, ei ole tyypillistä.
Katsastusmies höpisee omiaan mersujen osalta, ei ole tyypillistä.
oulaistenliikenne.fi
Re: Airmatic kivikova ?
.
Jousituksen paineanturi on rikki.
Näyttää paineen liian pienenä, ikäänkuin haluttua painetta ei olisi, eikä sitä koskaan tavoitettaisi, silloin kompura pumppaa järjestelmään niin paljon painetta, kun pystyy ja kaikki muuttuu kivikovaksi.
Jousituksen paineanturi on rikki.
Näyttää paineen liian pienenä, ikäänkuin haluttua painetta ei olisi, eikä sitä koskaan tavoitettaisi, silloin kompura pumppaa järjestelmään niin paljon painetta, kun pystyy ja kaikki muuttuu kivikovaksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Re: Airmatic kivikova ?
Ei sinne auton tietokoneeseen mitään vikakoodeja tule (tulkitsin että tietokoneyksiköllä viitattiin mittaristoon), ainoastaan varoituksia, enemmän tai vähemmän kriittisiä. Testerillä voi etsiä niitä vikakoodeja. Veikkaan että säätyvä iskunvaimennus menee pysyvästi kovalle jostain anturiviasta tms. johtuen, samoin jos on kaksitilavuuksinen ilmajousi joka lukittuu vikatilanteessa siihen pienempään tilavuuteen.
Re: Airmatic kivikova ?
Näin teki ainakin samanikäinen ML (jossa samat iskarit/jouset), kun toisen etuiskarin toinen magneettiventtiili jumitti. Tästä tuli kyllä mittaristoon vikailmoitus, mutta toimii iskari tuolleen että vetää sport2 asennonpäälle vikaantuessaan. ja autohan on silloin ihan mahdoton kivireki. Tosin tästä löytyi selvä vikakoodi starilla, että ei varmaan siitä kyse.DBFI kirjoitti:Veikkaan että säätyvä iskunvaimennus menee pysyvästi kovalle jostain anturiviasta tms. johtuen
Eli jouset on vaihdettu, mutta mitenkäs iskarit (takana ovat erilliset)?MunmersuR kirjoitti:Siihen on vaihdettu kaikki pussit, ja viimeksi kompurayksikkö.
Huikea heitto tuo katsastusmiehen kommentti. Varsinkin kun ilmapussit vaihdettu, niin mikä siellä sitten aiheuttaa vanhemmiten "kaikissa" kivirekisyyttä
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Airmatic kivikova ?
En tiedä systeemien eroavaisuuksista mallien välillä, mutta oma 211 muuttui kivikovaksi anturiviasta. Siis jopa reippaasti kovemmaksi kuin tuossa s2-asetuksessa normaalisti. Mittaristossa tosin myös loisti abs ja esp vikailmoituksia. Absianturihan siellä oli mykistynyt. Sitä en tiedä, miksi se vaikutti jousitukseen myös ko. tavalla, mutta näin käytännössä. Että kaikkeahan näissä voi vastaan tulla.noroljan kirjoitti:Näin teki ainakin samanikäinen ML (jossa samat iskarit/jouset), kun toisen etuiskarin toinen magneettiventtiili jumitti. Tästä tuli kyllä mittaristoon vikailmoitus, mutta toimii iskari tuolleen että vetää sport2 asennonpäälle vikaantuessaan. ja autohan on silloin ihan mahdoton kivireki.DBFI kirjoitti:Veikkaan että säätyvä iskunvaimennus menee pysyvästi kovalle jostain anturiviasta tms. johtuen
Re: Airmatic kivikova ?
Onko selvinnyt missä vika alustan kovuuteen?
Itselläni myös R-sarjalainen. Vaihdoin takaiskarit, jonka jälkeen auto muuttui kovaksi. Mitään vikaa ei ole vielä löytynyt. Alustan "Mode"- kytkintä painettaessa ei alustalle tapahdu mitään, aina yhtä kova oli sitten Comfort tai Sport-asennossa. Palaan asiaan, kun selviää.
Itselläni myös R-sarjalainen. Vaihdoin takaiskarit, jonka jälkeen auto muuttui kovaksi. Mitään vikaa ei ole vielä löytynyt. Alustan "Mode"- kytkintä painettaessa ei alustalle tapahdu mitään, aina yhtä kova oli sitten Comfort tai Sport-asennossa. Palaan asiaan, kun selviää.
Re: Airmatic kivikova ?
Kompuran ohjausrele varmaan viimesillään. Omassa ML Rele kiukutteli samallatavoin,käytti irti ja taas toimi. Uusi rele eikä ole vaivannut enään..
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Re: Airmatic kivikova ?
Mulla oli ärrä korjattavana taannoin vastaavan vian vuoksi. Joku oli saanut laitettua ohuen johtosarjan hantinpuolen umpion kiinnitysruuvin alle
w115 ex
w124 ex
w210 ex
w211 ex
w212 ex
s212 ex
s212 ex
W203 ex
C107
w124 ex
w210 ex
w211 ex
w212 ex
s212 ex
s212 ex
W203 ex
C107
Re: Airmatic kivikova ?
Ongelma jatkuu edelleen ja kaipaisin lisää apua ennen kuin vaihdetaan kalliita osia "turhaan". Nyt vaihdettu kaikki pussit ja kompura.MunmersuR kirjoitti:MB R 2006 320 CDi aj 306 tkm, Auto on kuin unelma, mutta Airmatic ilmajousitus on muuttunut kivikovaksi. Siihen on vaihdettu kaikki pussit, ja viimeksi kompurayksikkö. Aina kun ilmajärjestelmä on ollut auki, niin ilmajousitus toimii kuin unelma hetken matkaa. Hyvin nopeasti palaa kovaksi. Kovuus on joskus hyvinkin inhottava niin että hampaat kolisevat. Joskus ei niin kivikova. Katsastusmis kertoi että tällainen on tyypillistä vahoissa ilmajousituksissa merkkiin katsomatta. Auton tietokoneyksiköstä ei löydy mitään apua ja tätä on etsitty jo muutama vuosi usealla MB korjaamolla Tampereen alueella. Osaako kukaan valottaa mistä tällainen voisi johtua ja miten voisi korjata?
Muutama tarkennus:
"Tietokoneyksiköllä" tarkoitin testerillä luettavia vikakoodeja. Niitä ei siis ole. Iskunvaimentimien säätö, komfort, normaali ja sport toimii normaalisti.
Katsastusmies aikanaan siis totesi, että tällaisia ilmajousien ongelmia on merkiin katsomatta tullut vastaan. Ei siis kaikissa eikä väittänyt erityisesti Mersujen viaksi.
Re: Airmatic kivikova ?
Selvititkö jo jousituksen paineanturin mitä Tuikku aiemmin ehdotti.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Airmatic kivikova ?
MunmersuR kirjoitti:Ongelma jatkuu edelleen ja kaipaisin lisää apua ennen kuin vaihdetaan kalliita osia "turhaan". Nyt vaihdettu kaikki pussit ja kompura.MunmersuR kirjoitti:MB R 2006 320 CDi aj 306 tkm, Auto on kuin unelma, mutta Airmatic ilmajousitus on muuttunut kivikovaksi. Siihen on vaihdettu kaikki pussit, ja viimeksi kompurayksikkö. Aina kun ilmajärjestelmä on ollut auki, niin ilmajousitus toimii kuin unelma hetken matkaa. Hyvin nopeasti palaa kovaksi. Kovuus on joskus hyvinkin inhottava niin että hampaat kolisevat. Joskus ei niin kivikova. Katsastusmis kertoi että tällainen on tyypillistä vahoissa ilmajousituksissa merkkiin katsomatta. Auton tietokoneyksiköstä ei löydy mitään apua ja tätä on etsitty jo muutama vuosi usealla MB korjaamolla Tampereen alueella. Osaako kukaan valottaa mistä tällainen voisi johtua ja miten voisi korjata?
Muutama tarkennus:
"Tietokoneyksiköllä" tarkoitin testerillä luettavia vikakoodeja. Niitä ei siis ole. Iskunvaimentimien säätö, komfort, normaali ja sport toimii normaalisti.
Katsastusmies aikanaan siis totesi, että tällaisia ilmajousien ongelmia on merkiin katsomatta tullut vastaan. Ei siis kaikissa eikä väittänyt erityisesti Mersujen viaksi.
Mitä tuli testerin ohjatujen testien tuloksisi
Mökkillä
'
'
Re: Airmatic kivikova ?
Jos auto pysyy normaalissa ajoasennossa kun menee kovaksi ni vian täytyy olla jäykkyys säätyvien iskunvaimentimien puolella, koska r sarjan ilmajouset on yksikammioisia ni jos jouset menisivät kovaksi ni auto nousisi ylä asentoon
W639 Vito
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Ex. X204 GLK 320Cdi 2009
Ex. W212 200Cgi 2011
Ex. W164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d
Re: Airmatic kivikova ?
Testerillä ei löydy mitään vikaa....FinlandMerceds kirjoitti:MunmersuR kirjoitti:Ongelma jatkuu edelleen ja kaipaisin lisää apua ennen kuin vaihdetaan kalliita osia "turhaan". Nyt vaihdettu kaikki pussit ja kompura.MunmersuR kirjoitti:MB R 2006 320 CDi aj 306 tkm, Auto on kuin unelma, mutta Airmatic ilmajousitus on muuttunut kivikovaksi. Siihen on vaihdettu kaikki pussit, ja viimeksi kompurayksikkö. Aina kun ilmajärjestelmä on ollut auki, niin ilmajousitus toimii kuin unelma hetken matkaa. Hyvin nopeasti palaa kovaksi. Kovuus on joskus hyvinkin inhottava niin että hampaat kolisevat. Joskus ei niin kivikova. Katsastusmis kertoi että tällainen on tyypillistä vahoissa ilmajousituksissa merkkiin katsomatta. Auton tietokoneyksiköstä ei löydy mitään apua ja tätä on etsitty jo muutama vuosi usealla MB korjaamolla Tampereen alueella. Osaako kukaan valottaa mistä tällainen voisi johtua ja miten voisi korjata?
Muutama tarkennus:
"Tietokoneyksiköllä" tarkoitin testerillä luettavia vikakoodeja. Niitä ei siis ole. Iskunvaimentimien säätö, komfort, normaali ja sport toimii normaalisti.
Katsastusmies aikanaan siis totesi, että tällaisia ilmajousien ongelmia on merkiin katsomatta tullut vastaan. Ei siis kaikissa eikä väittänyt erityisesti Mersujen viaksi.
Mitä tuli testerin ohjatujen testien tuloksisi
Re: Airmatic kivikova ?
Onko starissa erityinen iskaritesti? Ajettiinko sellainen, vai luettiin vain pikatestin tulokset?
Jos jokin iskarin ventiili jumittaisi, niin ei varmaan kaikki yhtäaikaa?
Jos jokin iskarin ventiili jumittaisi, niin ei varmaan kaikki yhtäaikaa?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Airmatic kivikova ?
Riittää jos yhdeltä nurkalta on jäykkyydensäätöventtiilin johto poikki tai yms kosketushäikkää, niin menee koko auto kivikovaksi, mutta siitä tulee kyllä ilmo mittaristoon ja näkyis vikamuistissa.
Oisko ohjainlaitevika.
Oisko ohjainlaitevika.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Airmatic kivikova ?
Missä nämä jäykkyydensäätöventtiilit sijaitsevat? Mikä on osan virallinen nimi? Mulla "valkoinen" visit workshop -ilmotus taulussa Airmaticista ja alusta kivireki. Ei muutosta Sport 1/2 moodien välillä. Auto nousee normaalisti ja laskee napista.Kumipää kirjoitti:Riittää jos yhdeltä nurkalta on jäykkyydensäätöventtiilin johto poikki tai yms kosketushäikkää, niin menee koko auto kivikovaksi, mutta siitä tulee kyllä ilmo mittaristoon ja näkyis vikamuistissa.
Oisko ohjainlaitevika.
Re: Airmatic kivikova ?
Iskunvaimentajan kyljessä oleva ylimääräinen mötikkä, mihin menee piuhat.Behemoth kirjoitti: Missä nämä jäykkyydensäätöventtiilit sijaitsevat? Mikä on osan virallinen nimi? Mulla "valkoinen" visit workshop -ilmotus taulussa Airmaticista ja alusta kivireki. Ei muutosta Sport 1/2 moodien välillä. Auto nousee normaalisti ja laskee napista.
Usein ne liittimet on tosi hapettuneita siinä venttiilissä, staarilla kyllä näkyy oikutteleva kulma.
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
Re: Airmatic kivikova ?
Onko tietoa, että onko noissa yleensä kaapelia poikki tai muuta sähköpuolen hommaa vai meneekö koko tolppa vaihtoon?Kumipää kirjoitti:Iskunvaimentajan kyljessä oleva ylimääräinen mötikkä, mihin menee piuhat.Behemoth kirjoitti: Missä nämä jäykkyydensäätöventtiilit sijaitsevat? Mikä on osan virallinen nimi? Mulla "valkoinen" visit workshop -ilmotus taulussa Airmaticista ja alusta kivireki. Ei muutosta Sport 1/2 moodien välillä. Auto nousee normaalisti ja laskee napista.
Usein ne liittimet on tosi hapettuneita siinä venttiilissä, staarilla kyllä näkyy oikutteleva kulma.
Re: Airmatic kivikova ?
http://www.air-suspension-shop.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Edukkaasti korjaussarjaa.
ML320cdi sport-07 EX. m-sport taas.
Re: Airmatic kivikova ?
Liittyykö tämä anturi mitenkään Airmaticin toimintaan: Temic 002 542 69 18 "Air ride stability sensor"? Läskeineen irti takaoikealta. Joku toisessa Topicissa sanoi, että on kiihtyvyysanturi, mutta osanumerolla tulee ihan muuta tietoa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: Airmatic kivikova ?
Kyllä minulle tulee osanumerolla kiihtyvyysanturi hakutulokseksi (mersun varaosakirjasta).Behemoth kirjoitti:Liittyykö tämä anturi mitenkään Airmaticin toimintaan: Temic 002 542 69 18 "Air ride stability sensor"? Läskeineen irti takaoikealta. Joku toisessa Topicissa sanoi, että on kiihtyvyysanturi, mutta osanumerolla tulee ihan muuta tietoa.
Re: Airmatic kivikova ?
No kuitenkin tähän omalta osalta tuli ratkaisu, kun purin liittimen, tinasin jne kunnolla. Löin anturin kiinni ja koko auto muuttu aivan erilaiseksi. Mitä näillä sitten onkaan virkaa, mutta ilmeisesti Airmaticin vetää kivikovaksi joka kulman, jos joku näistä Temicin antureista ei anna tietoa. Etupäässähän nämä ovat siinä iskarin yläosassa konehuoneessa ja takana sisälokareitten sisäpuolelle, josta kaapeli kulkee iskarille tai jonnekin siitä.DBFI kirjoitti:Kyllä minulle tulee osanumerolla kiihtyvyysanturi hakutulokseksi (mersun varaosakirjasta).Behemoth kirjoitti:Liittyykö tämä anturi mitenkään Airmaticin toimintaan: Temic 002 542 69 18 "Air ride stability sensor"? Läskeineen irti takaoikealta. Joku toisessa Topicissa sanoi, että on kiihtyvyysanturi, mutta osanumerolla tulee ihan muuta tietoa.
Re: Airmatic kivikova ?
Vähän saman ongelman kanssa painitaan täälläkin.
w164 ml -08 airmatic
Staria ei ole käytössä, mutta yleismallinen vikakoodinlukija antaa herjaa (siis autoon syttyy heti käynnistettäessä vikakoodi asiasta.
Magneettiventtiili 2 vasen taka. Kompressori vaihdettu pari viikkoa sitten, vanhasta oli jostainsyystä kuivain halki ja ei tehnyt painetta.
Onko vinkkejä mitä vaihdetaan vai onko tuo osa sellainen joka puhdistamalla saadaan kuntoon. Noihin venttiileihin en ole tutustunut, mutta mukava olisi saada tuo pikaiseen kuntoon.
Ja siis menee suoraan sport asentoon tuo alusta, ei saa säädettyä pehmeämmäksi vaikka haluaisi.
w164 ml -08 airmatic
Staria ei ole käytössä, mutta yleismallinen vikakoodinlukija antaa herjaa (siis autoon syttyy heti käynnistettäessä vikakoodi asiasta.
Magneettiventtiili 2 vasen taka. Kompressori vaihdettu pari viikkoa sitten, vanhasta oli jostainsyystä kuivain halki ja ei tehnyt painetta.
Onko vinkkejä mitä vaihdetaan vai onko tuo osa sellainen joka puhdistamalla saadaan kuntoon. Noihin venttiileihin en ole tutustunut, mutta mukava olisi saada tuo pikaiseen kuntoon.
Ja siis menee suoraan sport asentoon tuo alusta, ei saa säädettyä pehmeämmäksi vaikka haluaisi.
-
- Mersumies
- Viestit: 631
- Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
Re: Airmatic kivikova ?
Ei voi vaihtaa erikseen venttiiliä, vaan menee iskari vaihtoon. Voi olla myös jkohdotuksessa/liittimessä vikaa, varsinki se kohta jossa johto yhtyy iskariin.tomppa-90 kirjoitti:Vähän saman ongelman kanssa painitaan täälläkin.
w164 ml -08 airmatic
Staria ei ole käytössä, mutta yleismallinen vikakoodinlukija antaa herjaa (siis autoon syttyy heti käynnistettäessä vikakoodi asiasta.
Magneettiventtiili 2 vasen taka. Kompressori vaihdettu pari viikkoa sitten, vanhasta oli jostainsyystä kuivain halki ja ei tehnyt painetta.
Onko vinkkejä mitä vaihdetaan vai onko tuo osa sellainen joka puhdistamalla saadaan kuntoon. Noihin venttiileihin en ole tutustunut, mutta mukava olisi saada tuo pikaiseen kuntoon.
Ja siis menee suoraan sport asentoon tuo alusta, ei saa säädettyä pehmeämmäksi vaikka haluaisi.
2007 R 320cdi
Re: Airmatic kivikova ?
saakos tuon osan tuosta iskarin kyljestä purettua jotekin auki? liitin oli ihan ok. puhdistelin vielä elektroniikka spraylla, mutta tuo ei auttanut.
Re: Airmatic kivikova ?
Päädyissä on muovitulppien alla ruuvit, josta aukeaa vielä toiset liittimet. Muuten osaa ei saa purettua, on hitsillä kiinni iskarissa.tomppa-90 kirjoitti:saakos tuon osan tuosta iskarin kyljestä purettua jotekin auki? liitin oli ihan ok. puhdistelin vielä elektroniikka spraylla, mutta tuo ei auttanut.
Re: Airmatic kivikova ?
joo aukesihan se. ja varmaan hyvin perinteinen vika: eli alapäästä oli toinen pinni hapettunut ja katkennut, väliaikais korjauksena nokare tikaa tuon irtoavan liittimen puoleen ja napakasti kiinni. ei antanut enää vikakoodeja, mutta tuskin tuo montaa vuotta kestää.
Pitää vielä tehdä sinne joku vähän parempi patentti, kun ei tuossa tolpassa vielä mitään oikeaa fyysistä vikaa ole.
Onko olemassa jotain elastista sähköäjohtavaa massaa, jolla tuommoisen pikkuliitoksen saisi mukavasti korjattua?
Pitää vielä tehdä sinne joku vähän parempi patentti, kun ei tuossa tolpassa vielä mitään oikeaa fyysistä vikaa ole.
Onko olemassa jotain elastista sähköäjohtavaa massaa, jolla tuommoisen pikkuliitoksen saisi mukavasti korjattua?
Re: Airmatic kivikova ?
Porukka vaihtaa tolppaa ja kompuraa uuteen ja usein liittimet hapettuneet ja ei sen vakavampaa. Tietenkin, kun vaihtaa uuden tolpa,niin tulee uutta kaapelia mukana ja liitintä, niin sillähän se korjaantuu.
Re: Airmatic kivikova ?
Kupariteippiä on olemassa, johtaa molemmilta puolilta. Lisäksi on "etanateippi" joka estää etanaa kiipeilemästä asiattomiin paikkoihin. Etanateippiä myy ainakin Biltema, eikä maksa paljon. Ei ole kokemusta, melkein ostin...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Päässyt pois kahden opelin loukusta