Airmatic kivikova ?
Re: Airmatic kivikova ?
Ongelma seuraava: vasen etutolppa vaihdettu ja alkanut nyt näyttää väärää painetietoa pussilta kun tarkastelee starilla. Tästä johtuen pussi ei tyhjene kunnolla ja alkaa tyhjentyä kun laskee oikeannpuolen tolppaa.
Oma diagnoosi on että painetunnistin on rikki, mutta missä se sijaitsee ja tietäisikö jiku varaosanroa?
W211 airmatic -06 fl
Oma diagnoosi on että painetunnistin on rikki, mutta missä se sijaitsee ja tietäisikö jiku varaosanroa?
W211 airmatic -06 fl
Re: Airmatic kivikova ?
Systeemissä on vain yksi paineanturi ("jakotukissa", kompressorin suunnalla), miksi se mittaisi vain yhden tolpan paineen väärin? Eikä korkeutta säädetä paineanturin mittauksella vaan korkeusanturin korkeustiedon perusteella. Oletko tarkistanut että korkeusanturi toimii kunnolla eikä ole vipusistaan jumittunut.
Jos on Starilla tarkastettu niin miten se painetieto on todettu virheelliseksi? Onko muut starin ohjaamat tarkistukset tehty, tulokset?
Jos on Starilla tarkastettu niin miten se painetieto on todettu virheelliseksi? Onko muut starin ohjaamat tarkistukset tehty, tulokset?
Re: Airmatic kivikova ?
Jos katsoo starilla etutolppia samassa korkeudessa, vasemman tolpan paine näyttää n. 2bar kun oikea 7-8bar, joka on lähempänä totuutta.DBFI kirjoitti:Systeemissä on vain yksi paineanturi ("jakotukissa", kompressorin suunnalla), miksi se mittaisi vain yhden tolpan paineen väärin? Eikä korkeutta säädetä paineanturin mittauksella vaan korkeusanturin korkeustiedon perusteella. Oletko tarkistanut että korkeusanturi toimii kunnolla eikä ole vipusistaan jumittunut.
Jos on Starilla tarkastettu niin miten se painetieto on todettu virheelliseksi? Onko muut starin ohjaamat tarkistukset tehty, tulokset?
Star ei ole antanut muuta vikakoodia kuin "tasausajat tolppien välillä liian pitkä", ja senkin vain kerran.
Vivut herkistelty ja liikkuu helposti, ihmettelen tuota että ohjaa nyt molempia etutolppia yhtäaikaa jos yrittää vain toista ohjata.
Korkeustason kalibroinnissa etutolppien korkeustiedossa on n. 10mm ero jonka saa tasoitettua vasta kun keulan nostaa todella ylös, yläasennosta kun laskee alaspäin, oikea tolppa laskee suhteessa paljon enemmän vasempaan tolppaan.
Re: Airmatic kivikova ?
jos montakulmaa nousee samalla tai laskee tai tarkoittaa se venttiiliyksikössä venttiilin jumiutumista auki
Re: Airmatic kivikova ?
211:ssä on ne jousikohtaiset venttiilit jousissa, ei venttiiliblokissa.
EDIT: tarkoitus ei ollut näsäviisastella vaan tarkoitin että 211:ssä ei ole niitä tyypillisä venttiiliyksikön ongelmia joista paljon puhutaan esim. 220 korimallin kohdalla.
EDIT: tarkoitus ei ollut näsäviisastella vaan tarkoitin että 211:ssä ei ole niitä tyypillisä venttiiliyksikön ongelmia joista paljon puhutaan esim. 220 korimallin kohdalla.
Viimeksi muokannut DBFI, To 15.11.2018 07:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Airmatic kivikova ?
vaihdetaan sitten niin ei ammattilaisilta mene herneet liiansyvälle, näyttää että jousessa oleva venttiili ei toimi oikeinDBFI kirjoitti:211:ssä on ne jousikohtaiset venttiilit jousissa, ei venttiiliblokissa.
Re: Airmatic kivikova ?
Näihin venttiilivikasiin useampaan olen törmännyt,venttiilin voi vaihtaa jostain toisesta samanlaisesta tolpasta jos vaikka on vanha tolppa tallella ja ehjä venttiilin osalta
Star
Re: Airmatic kivikova ?
Kiitti vinkistä, pitääpä kattoo olisko vanha tolppa vielä tallessa!Bomber4 kirjoitti:Näihin venttiilivikasiin useampaan olen törmännyt,venttiilin voi vaihtaa jostain toisesta samanlaisesta tolpasta jos vaikka on vanha tolppa tallella ja ehjä venttiilin osalta
Re: Airmatic kivikova ?
Mulla valitti paineventtiilin yhteyskatkosta ja pistoke oli hapettunut. Vikailmotukset häipy taulusta, mutta alusta on kuin kivireki edelleen. Esimerkikse kun vertaa -01 200 cdi Paavon kyyteihin, niin ei voi uskoa, että ilma-alusta on kuin istuisi jossain E36 325i Bemarissa, joka vedetty niin tonttiin ettei autotalliin saa ajettua.
Re: Airmatic kivikova ?
Menee ohi aiheen mutta ei ne ilmapussit autosta tee pehmeätä vaan säädettävät iskarit. Airmatic menee helposti varmuustilaan jos joku anturi ei toimi tms. ja laittaa säädettävät iskarit kovimpaan asentoon ja jos on ilmapusseissa tilavuussäätö/tilavuusvalinta niin ohjataan se pienempi tilavuus käyttöön. Pienempi ilmatilakin kyllä vähän koventaa alustaa.Behemoth kirjoitti:Mulla valitti paineventtiilin yhteyskatkosta ja pistoke oli hapettunut. Vikailmotukset häipy taulusta, mutta alusta on kuin kivireki edelleen. Esimerkikse kun vertaa -01 200 cdi Paavon kyyteihin, niin ei voi uskoa, että ilma-alusta on kuin istuisi jossain E36 325i Bemarissa, joka vedetty niin tonttiin ettei autotalliin saa ajettua.
Re: Airmatic kivikova ?
Aiheen parista vielä, jos löytyisi apuja.
Tulee Starilla vikakoodi ja selvennys: Tarkista painetunnistimen B7 singnaalijännite. Eli ilmeisesti mitataan jakotukilta? Otan auki lähipäivinä,siksi kyselen nyt valmiiksi, että jos mittausarvo ei ole kunnossa niin mistä se singnaali tulee jotta voisi löytää sen. Onko tässä mitään sellaista vakiopaikkaa mistä vikaa voi etsiä? Kyseessä W 212. Muuten tuo mun alusta on mielestäni ihan kuosissaan eikä tunnu mitenkään super kovalta, kuten edelliset tässä.
T.
Jyrki
Tulee Starilla vikakoodi ja selvennys: Tarkista painetunnistimen B7 singnaalijännite. Eli ilmeisesti mitataan jakotukilta? Otan auki lähipäivinä,siksi kyselen nyt valmiiksi, että jos mittausarvo ei ole kunnossa niin mistä se singnaali tulee jotta voisi löytää sen. Onko tässä mitään sellaista vakiopaikkaa mistä vikaa voi etsiä? Kyseessä W 212. Muuten tuo mun alusta on mielestäni ihan kuosissaan eikä tunnu mitenkään super kovalta, kuten edelliset tässä.
T.
Jyrki
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Airmatic kivikova ?
Testerihän kertoo mistä tarkistaa mutta sieltä anturista alkuunJyrmex kirjoitti:Aiheen parista vielä, jos löytyisi apuja.
Tulee Starilla vikakoodi ja selvennys: Tarkista painetunnistimen B7 singnaalijännite. Eli ilmeisesti mitataan jakotukilta? Otan auki lähipäivinä,siksi kyselen nyt valmiiksi, että jos mittausarvo ei ole kunnossa niin mistä se singnaali tulee jotta voisi löytää sen. Onko tässä mitään sellaista vakiopaikkaa mistä vikaa voi etsiä? Kyseessä W 212. Muuten tuo mun alusta on mielestäni ihan kuosissaan eikä tunnu mitenkään super kovalta, kuten edelliset tässä.
T.
Jyrki
Mökkillä
'
'
Re: Airmatic kivikova ?
Ei oikein sovi tähän W211 keskusteluun vaikka otsikon alle sopiikin, W211 ja W212 on ihan erilaisia ilmajousituksen osalta. W212:ssa se paineanturi on venttiiliblokissa (voi sitä tukiksikin sanoa vaikka ei ole rivimallinen kuten joissakin muissa malleissa). Se venttiiliblokki taas auton takapäässä, altapäin näkyvillä.Jyrmex kirjoitti:Aiheen parista vielä, jos löytyisi apuja.
Tulee Starilla vikakoodi ja selvennys: Tarkista painetunnistimen B7 singnaalijännite. Eli ilmeisesti mitataan jakotukilta? Otan auki lähipäivinä,siksi kyselen nyt valmiiksi, että jos mittausarvo ei ole kunnossa niin mistä se singnaali tulee jotta voisi löytää sen. Onko tässä mitään sellaista vakiopaikkaa mistä vikaa voi etsiä? Kyseessä W 212. Muuten tuo mun alusta on mielestäni ihan kuosissaan eikä tunnu mitenkään super kovalta, kuten edelliset tässä.
T.
Jyrki
Johtosarjoissa ollut paljon katkoksia, ei ole omaa kokemusta enkä tiedä koskeeko paineanturin johtoja vaiko enemmän niitä kompressorille meneviä.
Re: Airmatic kivikova ?
Käytin Starin nokassa, kun oli tuo valkoinen Visit workshop -ilmotus taulussa. Se saatiin pois tuolla pistokkeen kopeloinnilla paineanturista, mutta edelleen auto on kuin kivireki. Starilla näyttää, että Airmatic pelaa normaalisti...ja niinhän se pelaakin siinä mielessä, että nostaa napista ylös ja säätelee kulmia, kun esim kuskin ovi aukaistaan jne. Luultavasti etuoikea tolppa vuotaa hiukan, mutta voiko tuo tehdä sitä, että vetää joka nurkan kivikovaksi? Ei viittis lähtä uusimaan kaikkia tolppia ihan summassa.DBFI kirjoitti:Menee ohi aiheen mutta ei ne ilmapussit autosta tee pehmeätä vaan säädettävät iskarit. Airmatic menee helposti varmuustilaan jos joku anturi ei toimi tms. ja laittaa säädettävät iskarit kovimpaan asentoon ja jos on ilmapusseissa tilavuussäätö/tilavuusvalinta niin ohjataan se pienempi tilavuus käyttöön. Pienempi ilmatilakin kyllä vähän koventaa alustaa.Behemoth kirjoitti:Mulla valitti paineventtiilin yhteyskatkosta ja pistoke oli hapettunut. Vikailmotukset häipy taulusta, mutta alusta on kuin kivireki edelleen. Esimerkikse kun vertaa -01 200 cdi Paavon kyyteihin, niin ei voi uskoa, että ilma-alusta on kuin istuisi jossain E36 325i Bemarissa, joka vedetty niin tonttiin ettei autotalliin saa ajettua.
Re: Airmatic kivikova ?
Tarkoitatko että Star ei antanut enää mitään vikakoodeja vai meinaatko vain että ruudulta lähti se vikavaroitus pois?
Testattiinko niitä iskareiden säätöjä testerillä tai yleismittarilla ja ulkoisella ohjauksella? Samoin ilmatilavuutta ohjaavia venttiileitä. Onhan siellä takana vielä lisäilmapussit paikallaan? Monet nuo poistaneet sanoo kyllä että ei vaikuttanut merkittävästi ajoon eli ei kauheasti pitäisi alustan koventua muusta kuin iskareiden säädöistä. Iskarithan taas voi toimia miten vaan, tai olla toimimatta vaikka alusta pysyisi korossa moitteetta.
Testattiinko niitä iskareiden säätöjä testerillä tai yleismittarilla ja ulkoisella ohjauksella? Samoin ilmatilavuutta ohjaavia venttiileitä. Onhan siellä takana vielä lisäilmapussit paikallaan? Monet nuo poistaneet sanoo kyllä että ei vaikuttanut merkittävästi ajoon eli ei kauheasti pitäisi alustan koventua muusta kuin iskareiden säädöistä. Iskarithan taas voi toimia miten vaan, tai olla toimimatta vaikka alusta pysyisi korossa moitteetta.
Re: Airmatic kivikova ?
mikä kulma/t siellä on kovana ? sehän on helppo testata ilman mitään testereitä.
Re: Airmatic kivikova ?
Joo siis Star löysi airmaticista vikakoodin "painetunnistin ei yhteyttä". Se kopeloitiin kuntoon ja ei muita vikakoodeja, samalla lähti ilmoitus taulusta. Kuitenkin joku iskari on jumissa tai kaikki, koska auto ei jousta yhtään oli ylhäällä tai normiasennossa. Väyrynen on Sitikka verrattuna tähän ilmalaivaan. Ei ole sen kummemmin ajeltu iskareita Starilla tms. Mielenkiintosta, että ei tule mitään vikailmoitusta/koodia, vaikka alusta ei todellakaan pitäisi olla tälläinen. Kun vaihtaa Sport1/2/Comfort välillä ei huomaa yhtään mitään eroa missään. Ja kyllä takana on ilmapussit ja edessä tolpat. Englanninkielisillä foorumeilla on ihan yleinen tauti "Airmatic stuck in sport mode"...DBFI kirjoitti:Tarkoitatko että Star ei antanut enää mitään vikakoodeja vai meinaatko vain että ruudulta lähti se vikavaroitus pois?
Testattiinko niitä iskareiden säätöjä testerillä tai yleismittarilla ja ulkoisella ohjauksella? Samoin ilmatilavuutta ohjaavia venttiileitä. Onhan siellä takana vielä lisäilmapussit paikallaan? Monet nuo poistaneet sanoo kyllä että ei vaikuttanut merkittävästi ajoon eli ei kauheasti pitäisi alustan koventua muusta kuin iskareiden säädöistä. Iskarithan taas voi toimia miten vaan, tai olla toimimatta vaikka alusta pysyisi korossa moitteetta.
Re: Airmatic kivikova ?
kai tähän voisi laittaa kolmannen kerran että testatkaa ne iskarit testerillä mutta jos ne vikakoodit vaan kiinnostaa poistella eikä muuta sillä testerillä tehdä niin ei kait siinä sit muuta kuin ajalee menemään.
Re: Airmatic kivikova ?
Mulla vuotaa kolme nurkkaa ,takaa molemmat ja etu oikea,silti alusta pelaa ihan niinku kuuluu. sullon ny tyhjennysventtiilssä vikaa tms. juu mää tiän kyllä mitkä on vuotavan alustan murheet.,kiitos. btw. lisäsäiliötkin on poistettu, en oo huomannu mitään eroo toiminnassa. Sanottakaanko topikin aloittajan autossakin olityhjennysventtiili vikana jota omistaja ei halunnut ikinä vaihdattaa....tätä ärrää toki alusta asti touhusin, ny vasta jaksan kirjottaa
Star
Re: Airmatic kivikova ?
Pitää testauttaa. Löytyykö Oulun seudulta joku homman osaava Starin kanssa? Tämä edellinen keikka käytiin Oulussa eräässä Mersuihin erikoistuneessa liikkeessä tekemässä.epk kirjoitti:kai tähän voisi laittaa kolmannen kerran että testatkaa ne iskarit testerillä mutta jos ne vikakoodit vaan kiinnostaa poistella eikä muuta sillä testerillä tehdä niin ei kait siinä sit muuta kuin ajalee menemään.
Re: Airmatic kivikova ?
koititko auton käydessä jo mitkä kulmat siellä on kovana ? auto käyntiin , konepelti ja takaluukku ylös, pumppailet joka nurkan läpi , huomaat kyllä mitkä siellä on kovana, tähän et tarvitse testeriä ja helpottaa jo vähän viankin hakua.
Re: Airmatic kivikova ?
Niin siis joka kulma on kivikova. Joku tietäjä tiesi, että jos katoaa jokin anturitieto esim. kiihtyvyysanturilta niin vetää turvallisuussyistä joka tolpan kovaksi. Mene ja tiedä, mutta näin on käynyt. Toimi hetken keväällä, kun värkkäsin taka oikean kiihtyvyysanturin (sisälokarin sisäpuolella) kunnolla kiinni juottamalla kaapelit uudestaan. Tai ainakin tuntu, että toimi, ehkä.epk kirjoitti:koititko auton käydessä jo mitkä kulmat siellä on kovana ? auto käyntiin , konepelti ja takaluukku ylös, pumppailet joka nurkan läpi , huomaat kyllä mitkä siellä on kovana, tähän et tarvitse testeriä ja helpottaa jo vähän viankin hakua.
Re: Airmatic kivikova ?
Koitettu käynnissä etuovet ja takaluukku auki ja joka nurkka melkein kuin E36 Bemarissa.
Edit: siis joku tietäjä väitti että jos katoaa anturitieto jostain Temicin air ride stability sensorilta (ei tietoa Suomen nimestä) niin vetää joka tolpan jumiin. Löytyy edestä konetilasta tolpan yläpään vierestä ja takaa sisälokarin sisältä telineestä. Takaoikealta lähti irti läskeineen ruostehommissa ja piti kolvata takas ja pelas hetken, mutta ei enää. Sitä ihmettelen että kenelläkään ei ole tullut vastaavaa vaivaa foorumilla vastaan?
edit2: Siis kyseessä Anturi korin kiihtyvyystunnistin joka Starin mukaan Airmatic-järjestelmässä mukana. Takana 1 kpl ja kulkee nimellä 24/6. Outoa, että Starissa vain "TALLENNETTU" vika eikä "Olemassa nyt ja tallennettu".
Edit3: Taitaa tulla kuntoon kun käyttää plugia irti anturilta.
Edit: siis joku tietäjä väitti että jos katoaa anturitieto jostain Temicin air ride stability sensorilta (ei tietoa Suomen nimestä) niin vetää joka tolpan jumiin. Löytyy edestä konetilasta tolpan yläpään vierestä ja takaa sisälokarin sisältä telineestä. Takaoikealta lähti irti läskeineen ruostehommissa ja piti kolvata takas ja pelas hetken, mutta ei enää. Sitä ihmettelen että kenelläkään ei ole tullut vastaavaa vaivaa foorumilla vastaan?
edit2: Siis kyseessä Anturi korin kiihtyvyystunnistin joka Starin mukaan Airmatic-järjestelmässä mukana. Takana 1 kpl ja kulkee nimellä 24/6. Outoa, että Starissa vain "TALLENNETTU" vika eikä "Olemassa nyt ja tallennettu".
Edit3: Taitaa tulla kuntoon kun käyttää plugia irti anturilta.
Re: Airmatic kivikova ?
Tämä meikäläisen tapaus ratkesi siis ottamalla takaa oikealta takapään kiihtyvyysanturin piuhan irti ja laittoi takaisin. Airmatic taas pelaa ja Sport 1/2 laskee alas ja Comfortille nostaa ja myös iskarit tulivat takaisin. Kannattaa irrotella noita anturin piuhoja (3 kpl), jos samoja vaivoja. Mitään vikakoodia ei Stari löytänyt.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Airmatic kivikova ?
Ja testerin käyttäjä ei siis huomannut mittaus arvot sivulla että yksiBehemoth kirjoitti:Tämä meikäläisen tapaus ratkesi siis ottamalla takaa oikealta takapään kiihtyvyysanturin piuhan irti ja laittoi takaisin. Airmatic taas pelaa ja Sport 1/2 laskee alas ja Comfortille nostaa ja myös iskarit tulivat takaisin. Kannattaa irrotella noita anturin piuhoja (3 kpl), jos samoja vaivoja. Mitään vikakoodia ei Stari löytänyt.
anturi antaa mitä sattu arvoja tai oireiden/valitusten mukasia tarkastuksia ei tehty
Mökkillä
'
'
Re: Airmatic kivikova ?
Kylläpä se näin taisi olla, vaikka piti olla alan liike taas kerran, jossa tätä tutkittiin.FinlandMerceds kirjoitti:Ja testerin käyttäjä ei siis huomannut mittaus arvot sivulla että yksiBehemoth kirjoitti:Tämä meikäläisen tapaus ratkesi siis ottamalla takaa oikealta takapään kiihtyvyysanturin piuhan irti ja laittoi takaisin. Airmatic taas pelaa ja Sport 1/2 laskee alas ja Comfortille nostaa ja myös iskarit tulivat takaisin. Kannattaa irrotella noita anturin piuhoja (3 kpl), jos samoja vaivoja. Mitään vikakoodia ei Stari löytänyt.
anturi antaa mitä sattu arvoja tai oireiden/valitusten mukasia tarkastuksia ei tehty
Re: Airmatic kivikova ?
Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia, että alusta pelaa muuten, mutta ei iskunvaimmenus lainkaan? Eli nousee napista mökkiasentoon, Laskee hieman kun laittaa Sports 1 ja Sports 2 laskee lisää. Sitten nousee, kun laittaa Comfortille. Mutta rautajousi Väyrynen on kuin Sitikka tähän verrattuna. Jos joku osaa Oulun alueella tutkia korvausta vastaan, niin viestiä vaan.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: Airmatic kivikova ?
Kokeillut jo saman tehdä mitä aikaisemminkinBehemoth kirjoitti:Onko muilla ollut vastaavia kokemuksia, että alusta pelaa muuten, mutta ei iskunvaimmenus lainkaan? Eli nousee napista mökkiasentoon, Laskee hieman kun laittaa Sports 1 ja Sports 2 laskee lisää. Sitten nousee, kun laittaa Comfortille. Mutta rautajousi Väyrynen on kuin Sitikka tähän verrattuna. Jos joku osaa Oulun alueella tutkia korvausta vastaan, niin viestiä vaan.
Mökkillä
'
'
Re: Airmatic kivikova ?
Joo ei auta vaikka käyttää irti kiihtyvyysantureilta piuhat. Hommasin yhden vaihtoanturinkin, jonka laitoin takapäähän, mutta ei kummene. Ei ole tainnut tässä reilun vuoden aikana tuo alusta vielä kertaakaan toimia niinkuin pitäisi, koska ei selvää ymmärrystä minkalainen toimiva Airmatic pitäisi olla ajossa. Jotakin muuta häikkää tässä on tai sitten kaikki tolpat on iskareistaan jumissa.