Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Ville-Veikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 21.05.2017 10:49

Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Ville-Veikko »

Nyt kokemuksia tiskiin! Miten Mersuissa kestää valojen piuhat suurempia wattimääriä?
Toyotissa ainakin on kestänyt lyödä 100w halogeeneja paikalleen mutta kaverin Seatissa piuhat suli samanlaisilla varustuksilla.

Tilasin ebaystä itselleni tehokkaapia jäähdytettyjä ledejä, jotka istutan w202:sen keulille. Ne on mallia plug and play, eli sopivat suoraan h1 halogeenin tilalle. Lyhyet valot tulee 100w/polttimo ja pitkät 140w/polttimo. Osa wateista menee tietysti polttimoiden jäähdytyspuhaltimille jotka käynnistyvät, kun valot kytketään päälle. Lyhyet valot pitäisi sitten olla 20 000 lumenia ja pitkät 28 800 lumenia. Oletteko muut kokeilleet näitä härpäkkeitä?

Viime talvena minulla oli Toyotan pitkissä kyseisenlaiset ledit mutta 60 wattisina. Niillä ainakin näki, sillä valoteho oli samaa luokkaa kuin 35w xenoneilla. Ledit oli paremmat siksi, koska ne syttyvät heti täyteen loistoonsa kylmänäkin.
-----------------
W203 200cdi A -06

Tallin takana eläkkeellä: W202 250D au-tomaatti -94

EX: W123 240D -82
EX: W124 200D -93
...sekä muutamia Toyotia ja pettymysVolkkareita
Avatar
PeteA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 07.04.2017 10:10

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja PeteA »

Ennen wanhaa halogeeneilla oli 55W rajoitus katukäytössä, en tiedä onko määräykset muuttuneet siltä osin, mutta yli 100W kuulostaa sellaiselta, että polliisit ja katsastusmies voi puuttua asiaan :shock: . Halogeeneja kun verrataan LED valoihin, kannattaa tosiaankin puhua Wattimäärien sijasta Lumeneista eli valotehosta (lux:ikin käy). Ledejä vaan käytetään yleensä juuri pienemmän tehontarpeen takia. Johtojen kestäminen on luonnollisesti riippuvaista a) johtojen poikkipinta-alasta b) johdon eristeen lämmönkestosta. Toki lisäkuumentuminen (watit) vaikuttaa moneen muuhun asiaan (sulakkeet, lamppujen kantojen ja umpioiden elinikä jne.).
Käytössä nyt: MERCEDES E220 2017 ja HONDA Civic Tourer 1,8 2014
Exät: VOLVO V70 D4 2015, VOLVO V70 D3 2013, HONDA Civic 4D 2012, OPEL Astra 2011 (viimeinen opel), VOLVO V70 D3 2011, HONDA Civic 4D 2010, VOLVO V70 2,4D 2009, OPEL Astra 1,6 2008, VOLVO S60 2,5T 2007, NISSAN ALMERA 2005, NISSAN ALMERA 2003, NISSAN ALMERA 2001, NISSAN SUNNY 1994, NISSAN MICRA 1992, NISSAN SUNNY 1991, NISSAN MICRA 1990, DATSUN SUNNY 1985, TOYOTA COROLLA 1982, DATSUN Bluebird 1966.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Eikös se häiritse oravien kotirauhaa valaista puiden latvoja :lol:
Muutenkin epätarkka H1 ja se kiinanledinä :thumbdown:
Onneksi nuo watit lienee vain kiinalaisia vertailuwatteja, eikä oikeaa tehoa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Ville-Veikko
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 29
Liittynyt: Su 21.05.2017 10:49

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Ville-Veikko »

Kyllähän ne valotehot on edelleenki rajoitettu minun käsityksen mukaan mutta täällä pimeässä pohjoisessa ajan mieluummin laittomilla valoilla, kuin huonoilla tuijuilla. Talvellakin kun kulkee töissä, niin on pimeää mennen tullen ja palatessa, hirviä tienvarret mustanaan. Kilometrejä tulee n. 150 kappaletta arkipäivänä jo töiden takia.
Lisävaloja en ala keulaan pulttailemaan ihan periaatteen ja rumentavan efektin vuoksi. Kattiloiden paikka on keittiössä ja pienemmillä ei tee mitään. Ledipaneelit maksaa maltaita ja rumat ne on neki.

Mutta ihmeen hyvin ainakin Toyotassa näytti kiinan ledit! Ei näkynyt vihaisia oravia :D
Ja jos nuo hooykköset on sudet, niin ei siinä korkealta tipu. Alta neljänkympin oli koko satsi, 4 polttimoa posteineen.
-----------------
W203 200cdi A -06

Tallin takana eläkkeellä: W202 250D au-tomaatti -94

EX: W123 240D -82
EX: W124 200D -93
...sekä muutamia Toyotia ja pettymysVolkkareita
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lisävaloja en ala keulaan pulttailemaan ihan periaatteen ja rumentavan efektin vuoksi. Kattiloiden paikka on keittiössä ja pienemmillä ei tee mitään. Ledipaneelit maksaa maltaita ja rumat ne on neki.
Kannattaa vielä harkita jos oikeasti hyviä valoja autoon haluaa. Ei ceemersu enää sen rumemmalta näytä vaikka 2-3 isoa lisävaloa keulaan pulttaa, varsinkaan pimeässä.
Mutta, asiaan, kyllä sanoisin että 140 wattia / polttimo kannattaa jo releyttää 202:ssa. Samallahan siinä värkkäisi lähivaloillekin releet...
oulaistenliikenne.fi
ArtoCDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 28.04.2013 12:31

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja ArtoCDI »

Kelkoissa on jonkin verran käytetty noita tehokkaita ledejä. Kyllä niillä maailma kirkastuu. Valokuviot on kaikissa ollut vähän mitä sattuu. Yleensä todella tarkkarajoinen laaja mutta liian ylös näyttää. Autossa on ehkä enemmän säätö varaa kuin kelkan lampuissa.
Todella hyvän tehon parannuksen saa myös Rqcing vision /X-tremene vision gen.2 lampuilla. Toki ne on lailliset ja aavistuksen kalliimmat niin kynnys niiden käyttämiseen on suurempi
C30 AMG kanssa harrastelua
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja tomant »

W202 polttaa lyhyitä myös pitkien kanssa ja tuollainen 480 wattia vaatii talvella sen, että laturi ja akku ovat kunnossa. Kannattaisiko polttimoiden ja laturin jäähdytysilmat johtaa kabiiniin lisälämmitykseksi?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja dealer »

ArtoCDI kirjoitti:Todella hyvän tehon parannuksen saa myös Rqcing vision /X-tremene vision gen.2 lampuilla.
Nämä laillisten polttimoiden avulla saatavat valotehon parantamiset ovat aivan olemattomia verraten xenonpolttimoihin.

Led-polttimoista ei ole vielä näkynyt sellaisia jotka oikeasti olisivat valoteholtaan xenonien veroisia. Jos sellaisia pystytään valmistamaan, hinta pysyy jotenkin järkevissä rajoissa eikä virrankulutukset ole sellaiset että umpiot ja johdot käryävät ne yleistyvät varmasti nopeasti.
Kiinan ledeistä on itsellä kokemusta esim. näistä
http://www.ebay.de/itm/Warmweiss-Kaltwe ... 0fcUEJWIwQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilasin joskus pari 50-wattista, sellaisesta lähtee valoa selvästi vähemmän kuin Airam 20-wattisesta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Kuva

https://www.philips.com.au/c-p/12953BWX ... light-bulb" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo on oikeasti hyvä, ja kuvio kohdallaan.
H4/H7 reilu 150 € pari. Ei taida olla H1 ainakaan vielä.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
JukkaMatias
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 01.08.2017 22:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja JukkaMatias »

Erikoistekniikalla näytti olevan H1 cobra philips led muunnossarjoja. Varmaan se cobra valmistaja ja käyttää philipsin ledejä. Itellä ollu kans haaveina alkaa vääntään sumuvalot ledeiksi, kusenkeltanen ei vain sovi xenonien kans :lol: led/xenon polttimen kans tulee varmaan vain mahtumis ongelmia? Tuskin näillä kunnon sarjoilla kuitenkaan tulee ongelmaa et alkaa herjaamaan palanutta lamppua..
S204 220 cdi avantgarde 08
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Joltain hakkuumetsäkonekuljettajalta kuulin ettei Led ja X-neon valojen yhdistelmällä näe kaataa puita. Sit kun käytää vain toisia niin sitten näkee mutta jos molempia käyttää yhtaikaa niin ei tu mitään. Ovat sittemin raksineet Ledit pois kokonaan puomistosta ja hytin katolta.

Ledeissä on varmaankin jonkinlainen hakkuri yhtenä virtalähteenosana ja onko X-neoneissa myös jonkinlainen värinä? Silmillähän sitä ei näe mutta jos taajuudet jotenkin osuu silleen että harmooniset sotkee näkemistä? Varmaankin aiheeseen vaikuttaa myös se että minkätyyppiset valaisimet sattuu valitsemaan?

Kamerakännykällä näkee kun jotkin sisä Led -valaisimet värisee oikein ja rajusti. Samoin autojen Led takavalot usein värisee ja senkin näkee kamerakännyllä hyvin. Näitten värisemiseen on muitakin syitä eikä vain hakkuri joka lähes aina näissäkin on.

Niin tai näin tuon konemiehen tuntien jotain perää asiassa varmaankin on.
ArtoCDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 28.04.2013 12:31

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja ArtoCDI »

Juhani Halmeenmäki kirjoitti:[ https://images.philips.com/is/image/PhilipsConsumer/12985BWX2-IMS-en_SG?$jpglarge$&wid=1250 ]

https://www.philips.com.au/c-p/12953BWX ... light-bulb" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo on oikeasti hyvä, ja kuvio kohdallaan.
H4/H7 reilu 150 € pari. Ei taida olla H1 ainakaan vielä.
Mistä olet näitä tilannut. Näyttäisi tosi lupaavalta. Ehottomasti pitäisi saada testiin.
C30 AMG kanssa harrastelua
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Katso ebay...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
TLP
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 496
Liittynyt: To 05.05.2011 21:14
Paikkakunta: Jämsänkoski

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja TLP »

JukkaMatias kirjoitti:Erikoistekniikalla näytti olevan H1 cobra philips led muunnossarjoja. Varmaan se cobra valmistaja ja käyttää philipsin ledejä.
Ainakaan sen led-polttimon kuvasta päätellen ei ole tämä X-tremeUltinon LED-polttimo kyseessä.
Philipsillä vanhempiakin polttimoita, tiedä sitten niiden valokuviosta ja tehosta ?

Kiinnostais noi LED-versiot, saako sovitettua 211:n umipioon...
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tuossa jotain lätinaa Philipsin LED konversiosarjasta:
https://www.hidplanet.com/forums/forum/ ... non-h7-led" onclick="window.open(this.href);return false;

Lopputulema vissiinkin on että lumenit ei riitä vielä voittamaan Xenonia.

Noissa LED sarjoissa pitää muistaa ainakin katsoa onko emitterit molemmin puolin tappia, jos meinaa pitkissä käyttää.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
PeteA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Pe 07.04.2017 10:10

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja PeteA »

MouTine kirjoitti:Tuossa jotain lätinaa Philipsin LED konversiosarjasta:
https://www.hidplanet.com/forums/forum/ ... non-h7-led" onclick="window.open(this.href);return false;

Lopputulema vissiinkin on että lumenit ei riitä vielä voittamaan Xenonia.

Noissa LED sarjoissa pitää muistaa ainakin katsoa onko emitterit molemmin puolin tappia, jos meinaa pitkissä käyttää.
Hmmm... mistä sinä tuon "emitterit molemmin puolin tappia" nappasit? JOS ko. polttimo on H7 tyyppiä käyhän se H7 paikalle?
Käytössä nyt: MERCEDES E220 2017 ja HONDA Civic Tourer 1,8 2014
Exät: VOLVO V70 D4 2015, VOLVO V70 D3 2013, HONDA Civic 4D 2012, OPEL Astra 2011 (viimeinen opel), VOLVO V70 D3 2011, HONDA Civic 4D 2010, VOLVO V70 2,4D 2009, OPEL Astra 1,6 2008, VOLVO S60 2,5T 2007, NISSAN ALMERA 2005, NISSAN ALMERA 2003, NISSAN ALMERA 2001, NISSAN SUNNY 1994, NISSAN MICRA 1992, NISSAN SUNNY 1991, NISSAN MICRA 1990, DATSUN SUNNY 1985, TOYOTA COROLLA 1982, DATSUN Bluebird 1966.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja MouTine »

PeteA kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Tuossa jotain lätinaa Philipsin LED konversiosarjasta:
https://www.hidplanet.com/forums/forum/ ... non-h7-led" onclick="window.open(this.href);return false;

Lopputulema vissiinkin on että lumenit ei riitä vielä voittamaan Xenonia.

Noissa LED sarjoissa pitää muistaa ainakin katsoa onko emitterit molemmin puolin tappia, jos meinaa pitkissä käyttää.
Hmmm... mistä sinä tuon "emitterit molemmin puolin tappia" nappasit? JOS ko. polttimo on H7 tyyppiä käyhän se H7 paikalle?
Jos on vaan toisella puolen, niin se on vähän huono pitkien umpiossa. Jää heijastinpintaa paljon käyttämättä. Lähivaloissa sillä niinkää ole väliä kunhan on oikealla puolen se emitteri.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja S202 »

Jari Ke kirjoitti:Joltain hakkuumetsäkonekuljettajalta kuulin ettei Led ja X-neon valojen yhdistelmällä näe kaataa puita. Sit kun käytää vain toisia niin sitten näkee mutta jos molempia käyttää yhtaikaa niin ei tu mitään. Ovat sittemin raksineet Ledit pois kokonaan puomistosta ja hytin katolta.

Ledeissä on varmaankin jonkinlainen hakkuri yhtenä virtalähteenosana ja onko X-neoneissa myös jonkinlainen värinä? Silmillähän sitä ei näe mutta jos taajuudet jotenkin osuu silleen että harmooniset sotkee näkemistä? Varmaankin aiheeseen vaikuttaa myös se että minkätyyppiset valaisimet sattuu valitsemaan?

Kamerakännykällä näkee kun jotkin sisä Led -valaisimet värisee oikein ja rajusti. Samoin autojen Led takavalot usein värisee ja senkin näkee kamerakännyllä hyvin. Näitten värisemiseen on muitakin syitä eikä vain hakkuri joka lähes aina näissäkin on.

Niin tai näin tuon konemiehen tuntien jotain perää asiassa varmaankin on.
Ainakin se ledin tuottama valo on jo luonnostaan "huonoa". Nää valkoisethan toimii yleensä siten, että led säteilee tosi kapealla spektrillä sinistä valoa, joka jollain pinnoitteella saadaan muuttumaan ihmissilmälle valkoiseksi. Todellisuudessa sinistä valoa tulee eniten ja sitten muita värejä vaihtelevasti. Perinteinen hehkulanka säteilee kaikkia aallonpituuksia(keltaista ja punaista hieman enemmän) ja valaisee siten kaikki värit hyvin kuten luonnonvalokin.
S124 300TE
S211 E500
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Alkuperäiseen kysymykseesi valojohtojen kestävyydestä ja led-polttimoista, väittäisin että kyllä kestää.
Lähinnä siksi että ne Ledithän kuluttaa vähemmän sähköä ja näin ollen ne orggisjohdot pitäisi olla ihan OK.
Siis sähkön puolesta.
Se LED taitaa itsessään kuumeta aika paljon ( niin myös halogeenitkin ) ja jos se sitten tuhoaa ne johdot ?
Jos haluat lisätehoa, laillisesti, mittaappa polttimon kannalle asti päätyvä jännite? Tod näk pudonnut aika paljon akkujännitteestä. Jos lisävalotehoa kaipaat, hyvää sellaista, hankit hyvät H4:set tai mitkä sulla nyt keulilla onkaan, sellaiset joissa on + 25% tms tehoa ( kuitenkin normi watein )laatumerkiltä. Sitten teet uudet paksummat johdot akulta releiden kautta näille uusille polttimoille. Ulkonäkö ei muutu, ei kikkailuja eikä virityksiä lamppuihin, vain kaikki teho akulta polttimolle asti ja tehokkaat, mutta lailliset polttimot ja johan rupesi näkymään.
Valmiitakin rele/johtosettejä on saatavilla.
Alla vielä DIY ohjeet setin tekoon :
http://www.instructables.com/id/How-to- ... relay-kit/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tärkeimpänä akulta releelle ja releeltä lampun kannoille JA lampun kannoilta runkoon riittävän paksuilla johdoilla!
Polttimoksi esim :
http://www.motonet.fi/fi/tuote/431985/O ... ttimo-12-V" onclick="window.open(this.href);return false;
tai
http://www.motonet.fi/fi/tuote/431016/B ... olttimo-30" onclick="window.open(this.href);return false;
(oho, onpas tuo halpa ,)
Tai joku muu Philipsin, Osramin yms laadukkaampi polttimo.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Kyllä toi laillisuus pilaa Suomessa aina kaiken. Ja sen kruunaa kuuliaiset kansalaiset. :mrgreen:
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähinnä siksi että ne Ledithän kuluttaa vähemmän sähköä ja näin ollen ne orggisjohdot pitäisi olla ihan OK.
Luitko kysymystä - samapa se onko led, halogeeni vai mikä kun on vaikkapa 140 wattia, tai 100 wattia.
oulaistenliikenne.fi
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, Ke 01.08.2018 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja eki912 »

dealer kirjoitti:
Lähinnä siksi että ne Ledithän kuluttaa vähemmän sähköä ja näin ollen ne orggisjohdot pitäisi olla ihan OK.
Luitko kysymystä - samapa se onko led, halogeeni vai mikä kun on vaikkapa 140 wattia, tai 100 wattia.
My bad, luin nyt oikein huolella ja juu, mokasin. Hiukan oikasin, eli pikaluin.... :oops: pahoitteluni.

Mutta jos oikeasti watit noilla LEDeillä on 100 w ja 140 w, niin kyllä siinä on näin maallikonjärjellä ajatellen alkuperäisiin suunniteltuihin watteihin yli tuplaus, eikö ? Siinä kyllä on mun mielestäni sen verran kova korotus, että on alkuperäiset johdot/releistys kovilla.
Vaikken nyt tunnekaan tarkemmin, miten paksua johtoa MBssä alunperin on käytetty.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Nyt on tullut jo niin paljon roskaa, että pakko ottaa pikkusen faktaa.

Watti on voltti kertaa ampeeri. Jos voltit pysyy samana, eli akku 12V, ja watit kasvaa, niin ampeereja otetaan enemmän = virtaa kuluu enemmän.
Valon määrää ei mitata wateilla, vaan lumeneilla. Watit toimii vertailuun vain jos polttimon tyyppi on sama, kuten esim halogeenien kesken.
Ihan sama kuin kotona hehkulamppu vs halogeeni vs loisteputki vs led. Kaikki ovat varmasti olleet kaupassa ihmeissään, minkälaisen nykyversion ostaa.
Kiinalaiselle myyjälle on tietty helppo mainostaa isoja watteja, kuulostaa hyvältä kaikille. Mutta yhtä tyhjiä kuin persujen vaalilupaukset.

Se tiedetään, että valotehon kannalta ajatellen 55W halogeenia vastaa 25W ksenon. Niissä stemmaa lumenit melko tarkkaan yhteen.
Ledien kohdalla lukema on noin 20W, mutta ei ihan yhtä selkeä.
Eli "satawattinen" led-versio olisi "noin 275 wattinen" halogeeni tuolla kaavalla. Johon voi todeta suoraan, että hehheh.
100W led-version jäähdytyskin vaatisi melkoista puhallinta, liuskat ei riittäisi mihinkään.

Mitä kiinalaisten nettikauppojen lukemiin sitten tulee, niin ovat muutenkin kovin optimistisia. Esim eräs suomalainen ledeihin ja ksenoneihin erikoistunut verkkokauppa toteaa omasta tuottestaan, että valmistajan ilmoittama lumen-lukema onkin suurin piirtein parin yhteislukema, ei yhden polttimon.

"Philipsin ledeillä toteutettu" on eri asia kuin Philipsin oma tuote. Ei Nissan Qashqai ole B-Mersu vaikka siinä olisi sama moottori. Eikä C-Mersu ole Rellun Talisman vaikka moottori olisi sama. Lisäksi Philips (tai pitäisi kyllä sanoa Lumileds) tekee niin montaa erilaista lediä, että taas kerran menee sinne mainostajan hupiosastolle pissittää ostajaa suoraan simmuun moiset lauseet.

Niin ja kaiuttimilla ei ole watteja tehoa, niillä on tehonkesto. Sen sai kuulla monesti aikoinaan, kun mainosti ostaneensa satawattiset kajarit. Sen 8W pääteasteellisen radion perään siis. Mutta logaritmisuus tuli siinä hyvin ilmi.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja dealer »

Se tiedetään, että valotehon kannalta ajatellen 55W halogeenia vastaa 25W ksenon. Niissä stemmaa lumenit melko tarkkaan yhteen.
En tiedä tuota, mutta 35W (kiinankin)xenonin valoteho on moninkertainen verrattuna 55W halogeenipolttimoon, oli sitten halogeeni +80 tai +90 % mitä vaan.
oulaistenliikenne.fi
venit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 386
Liittynyt: Ke 06.04.2011 13:48

...

Viesti Kirjoittaja venit »

...
Viimeksi muokannut venit, Ke 01.08.2018 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Lisätäs täähän oma käsitys haarukasta merkkiledeille noin niiku yleisellä tasolla eli nykyisistä merkki -Ledeistä lähtee monista käsitykseni mukaan noin 100lm /W. Niitä on sitte paljon parempiakin ja sitten huonompia mutta siis merkkiledit käsittääkseni voi laskea tuolla haarukalla ellei käytetyn Led:in speksiä tiedä? Se on sitte eriasia kuinkahyvin sitä valoa tiehen tulee :)

Jokainen laittaa mitä tahtoo ja tiedoksi sellainen että X-neon muuntosarja kuten Led -polttimotkin esim H4 umpioon on yhtälailla hylsyn tuottavia juttuja katsastuksessa. Led -polttimoa ei siis kannata laittaa H4:n tilalle siinä uskossa että on tieliikennelain täyttävä vaikka poltinpakkauksenkyljessä kuinka lukisi E -hyväksytty. Johtuu siitä ettei H4 umpiolasissa taatusti ole Led -hyväksyntämerkkiä.

Ledin valotehontuotto laskee lämpötilan noustessa. Oma käsitys asiasta on että jos Led käy selvästi yli sadan lämpötilassa on valotehon lasku jo selkeä ja jos ollaan puolentoista sadan nurkilla niin olen ymmärtänyt että valoteho putoaa jo roimasti ja monissa tapauksissa Led vahingoittuu? Näistä tuotteista oma lonkka-arvio on että jos virta alkaa olla tyyliin 8A niin sallittu Led:in käyntilämpö on selvästi alempi?

Vaikka polttimossa olisikin jäähtytyselementti niin 100W Led tuottaa lämpöä siihen malliin etten usko sen enään selviävän H4 umpiossa lainkaan ilman puhallusjäähdytystä ja vaikka puhallus olisikin niin silloinkin Led käy "ylikuumana". Jos selviää ilman puhallusta ni sitten se oikeasti ei ole 100W -Led tai sitten siihen on rakennetu lämpötilakompensointi eli tehoa aletaan rajoittaa tietyn lämpötilan jälkeen ettei Led tuhoudu.
Avatar
Juhani Halmeenmäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1318
Liittynyt: Ti 23.06.2015 21:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
Viesti:

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki »

Jari Ke kirjoitti:Se on sitte eriasia kuinkahyvin sitä valoa tiehen tulee :)
Jep. Tuo on sitten se vihoviimeinen muuttuja, joka jää lähes aina muuttujaksi. Harva kuitenkaan omaa juuri saman kombinaation (umpio ja polttimo) kuin toisella on.
Lisäksi tuo meidän silmämme on kovin huono arvioimaan valoa, ja kun siihen yhdisteätään toveajattelu, ollaan kovin heikoilla jäillä.
Värilämpötilaltaan kylmä = isot Kelvinit polttimo fuskaa silmää luulemaan valoa kirkkaammaksi kuin esim mittari kertoisi.
Kun pitäisi arvioida valokuvion äärirajan paikkaa tiellä, niin arvioidaankin sitä, kuinka kirkas maisema edessä on. Joka on sitten juurikin sitä hajavaloa.
Nuo "seinää vasten" kuvat kertoo yleensä hyvin niin kuviosta, väristä kuin valon määrästkin, kun toinen puoli on vanha ja toinen uusi:
Ksenon_VS_halogeeni_keski.jpg
02C_Kaikkitehty_tavallinenvakioS.jpg
150310.JPG
Led-muutospolttimoista ei mulla ole vertailukuvaa, koska pyörässä on vain yksi umpio. Kokemus-kommenttina: mp-käytössä hyvä huomiointinäkyvyys, pieni virrankulutus, ja tärinänkesto on kaikki isoja plussia. Kuvio kohtalainen, saisi kyllä olla tasaisempikin. Umpio H4, toisessa rihlattu lasi, toisessa FF-malli. Led laadultaan "hyvähkö" ja ilmoitettu 25W malliksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja S202 »

venit kirjoitti:Polttimoiden vaihtaminen tehokkaampiin, esim. 55 W --> 100 W lisää vain hieman valotehoa. Lisäys on logaritminen, sama kuin äänellä. Esim. jos kaiutin on 100 W ja rinnalle laitetaan toiset 100 W niin kokonaisteho ei ole 200 W, ei edes lähelle sitä, vaan n. 103 W. Piuhoja virta koettelee, joissakin autoissa on varmuuskertoimet riittävät joissakin ne sulavat.
Sulla on mennyt watit ja desibelit sekaisin. Desibeli on kyllä logaritminen asteikko, ja tehon lisääminen kaksinkertaiseksi nostaa äänenpainetta 3db. Ei varmaan kannata sekoittaa enää valovirtaa tähän. 100w polttimo on kyllä huomattavan kirkas, mutta valovirta ei taida olla kaksinkertainen :roll:
S124 300TE
S211 E500
ArtoCDI
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Su 28.04.2013 12:31

Re: Mersun valojohtojen kestävyys ja tehokkaat led-polttimot

Viesti Kirjoittaja ArtoCDI »

Jari Ke kirjoitti:Joltain hakkuumetsäkonekuljettajalta kuulin ettei Led ja X-neon valojen yhdistelmällä näe kaataa puita. Sit kun käytää vain toisia niin sitten näkee mutta jos molempia käyttää yhtaikaa niin ei tu mitään. Ovat sittemin raksineet Ledit pois kokonaan puomistosta ja hytin katolta.

Ledeissä on varmaankin jonkinlainen hakkuri yhtenä virtalähteenosana ja onko X-neoneissa myös jonkinlainen värinä? Silmillähän sitä ei näe mutta jos taajuudet jotenkin osuu silleen että harmooniset sotkee näkemistä? Varmaankin aiheeseen vaikuttaa myös se että minkätyyppiset valaisimet sattuu valitsemaan?

Kamerakännykällä näkee kun jotkin sisä Led -valaisimet värisee oikein ja rajusti. Samoin autojen Led takavalot usein värisee ja senkin näkee kamerakännyllä hyvin. Näitten värisemiseen on muitakin syitä eikä vain hakkuri joka lähes aina näissäkin on.

Niin tai näin tuon konemiehen tuntien jotain perää asiassa varmaankin on.
Ajaa pystyy ainakin loistavasti. Lapissa on 2/3 modernissa xenon valoilla varustetussa autossa led-lisäpitkät.
Ikinä en ole kuullut että toimisivat huonosti yhteen.
C30 AMG kanssa harrastelua
Vastaa Viestiin