W211 Vaihdelaatikon ongelma.
W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Olisi vaihteisto ongelmaa. Kyseessä 2007 mallinen W211 220TD avantgarde ajettu 441thk. Vajaa vuosi sitten vaihdatin laatikkoon uudet öljyt + joku pistoke ja suodatin. Pari kuukautta sitten alkoi ongelma kun laatikko ei vaihtanut isommalle tai pienemmälle vaihteelle. Kun sammutti auton ja uudestaan käyntiin, niin laatikko toimi. Tätä samaa on nyt toistunut useamman kerran. Tulee kunnon nykäisy, sen jälkeen ei taas vaihda vaihdetta, vaikka pysäyttää auton ja antaa olla käynnissä, ei pakki tai eteenpäin vaihde toimi. Sitten kun sammuttaa moottorin ja uudestaan käyntiin, taas toimii. Eilen pysähdyin liikennevaloihin, niin ei lähtenyt liikkeelle ennen kuin sammutti moottorin ja sitten pääsin matkaan. Vinkkejä viasta otetaan kiitollisena vastaan. Vielä jos olisi antaa vinkkejä sopivan hintaiselle korjaamolle, joka saisi mahdollisesti pelin kuntoon täällä pääkaupunki seudulla.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Ainut kelvollinen vinkki on mennä testeriin, Star ja osaava käyttäjä. Sitten alkaa selvitä kustannukset ja voi kysellä tarjouksia eri paikoista jos siltä tuntuu.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Vikakoodit on tutkittu. Vaihteisto -EGS52 -AT DTC kuvaus P2311 CAN - tietoliikenne katkonainen. P2312, P2203,P220A
Eilen vaihteisto sport asennossa lukittui niin ettei vaihtanut ykköseltä mihinkään. Ei auttanut virtojen katkaisu, ei akun navan irrotus. Oli mukava ajaa ykkösellä max 50km tunnissa. Olisikohan vika piirikortissa tai joku muu. Neuvoja tarvitaan ja pätevää korjaajaa pääkaupunki seudulla.
Eilen vaihteisto sport asennossa lukittui niin ettei vaihtanut ykköseltä mihinkään. Ei auttanut virtojen katkaisu, ei akun navan irrotus. Oli mukava ajaa ykkösellä max 50km tunnissa. Olisikohan vika piirikortissa tai joku muu. Neuvoja tarvitaan ja pätevää korjaajaa pääkaupunki seudulla.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Vikakoodeista pääsee eteenpäin ja testeri neuvoo mistä etsiä vikaa. Mitä testaaja kertoi mahdollisiksi vikapaikoiksi ? Valitettavasti en osaa neuvoa pääkaupunkiseudun korjaamoiden osalta.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Kiitos viestistä. Testaaja mainitsi, että olisi joku korttivika (piirikortti ?) vaihdelaatikossa. Jos korttivika, niin onkohan kenelläkään tiedossa eletroniikka korjaajaa, jos sattuu olemaan vaikka kylmäjuotos. Nämä on vaan meikäläisen arvauksia kun en tiedä, tai sitten käytetty ehjä korttikin kävisi. Arvatenkin Veholla saattaa olla varmaan aika kallis.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
kortti maksaa sen 100-150e , ainakin saksasta tilattuna.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Kiitos tiedosta. Täytyy selvittää kortin alkuperäisnumero, että tulee tilattua oikea kortti.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
En jaksa googlettaa noita vikakoodeja, kun ei sen enempää ole avattu niitä, mutta tuo CAN-väylä vika voi johtua TCU:stakin. Katso onko kuinka öljyinen? Siellä laatikon sisällä olevassa johdinlevyssä ei juurikaan älyä ole, vaikka tuo P220A muistaakseni viittaakin nopeustunnistimiin, jotka on kyllä siellä johdinlevyllä. Varsinainen äly on TCU:ssa, joten kannattaa nyt noi koodit vielä avata ja katsoa kummassa se vika on.
E: Niin onhan tämä 5-vaihteinen 722.6 loota?
E2: Onhan se kun EGS52 ja pistokkeenvaihdosta puhutaan...
E: Niin onhan tämä 5-vaihteinen 722.6 loota?
E2: Onhan se kun EGS52 ja pistokkeenvaihdosta puhutaan...
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Kiitos tiedosta tarkastetaan tilannetta. On EGS52 5vaihteinen laatikko.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Veholla mainittiin, että mahdollinen vika kenties on electronic+hydraulic control boksissa part. nro. A2112700006. Jos tilaan vaikka saksan maalta ko. osan, niin pitääkö ajaa auton tietoihin uusi softa, tai jotain muuta temppuja tehdä.
Kiitos vastauksista.
Kiitos vastauksista.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
voihan siittä kalliimmasta mahdollisesta osasta alkaa arpomaan jos tulis vaikka tulis kuntoon tai sitten ei (hydraulipöytä+piirikortti ) . Topikin toisessa vastauksessa tulikin jo tärkein vinkki jos haluaa mahdollisesti halvalla päästä ! .
Helppo kohde on tsekata jalkatilasta tcu, onko sen sisällä ja lattialla vaihdelaatikko öljyä jo vai ei.
Helppo kohde on tsekata jalkatilasta tcu, onko sen sisällä ja lattialla vaihdelaatikko öljyä jo vai ei.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Tuo ei ole ollenkaan paha rasti. Apukuskin jalkatilak verhoilut pois ja alumiinisen suojalevyn alla on tuo lootaa ohjaava tietsikkapurkki. Se irti, tsekkaa johdot onko öljyä (mulla oli). Muovikotelo meisselillä varovasti kammeten auki ja tsekkaus onko piirille tulla öljyä (tätäkin löytyi). Bräkleeniä piirikortille ja kevyt kuivaus vaikka paineilmalla. Purkki kasaan ja paikalleen. Meniköhän tunti? Tein tuon Atlaksen hellässä ohjauksessa samalla kun vaihdettiin vaihdelaatikon öljyt, kyb ja pistoke.epk kirjoitti:
Helppo kohde on tsekata jalkatilasta tcu, onko sen sisällä ja lattialla vaihdelaatikko öljyä jo vai ei.
Sitä kannattaa kyllä yrittää. Samalla putsailla niitä johtoja.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Jälleen kerran hyviä neuvoja ettei mennä mahdollisesti turhaan kalleimman kautta!! kiitos. Ensin tiennyt missä sijaitsee tuo TCU, nyt sekin selvisi. Täytyy illalla alkaa purkamaan ja katsomaan mitä purkin sisältä löytyy.
Kiitos näistä neuvoista.
Kiitos näistä neuvoista.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Mulla teki laatikko juuri tänään saman, eli jumiutui 3 vaihteelle. Tein TimoV ohjeen mukaan tarkistuksen ja kyllä vaan. Ohjainboksille tulevat johdot oli öljyiset, ja myös piirilevyltä löytyi aivan pieniä merkkejä öljystä. Nyt puhdistettu ja seuraillaan tilannetta.
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Boksit otettu esille jalkatilasta. Päällepäin näyttää paikat kuivalta. Haluaisin varmistaa, mikä ohjainboksi levyssä ohjaa laatikkoa, joka olisi hyvä avata ja tarkistaa ettei ole sisällä öljyä. En valitettavasti onnistunut laittamaan kuvaa mukaan. Mitä boksissa mahdollisesti lukee.
[]
[]
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Siemens VDO ja EGS53 tunnisteet päällä - näin siis ainakin w211 e200cdi 2008. Mutta EGS5x löytynee päältä. Ja kaksi isohkoa suorakaiteen muoitoista liitintä kiinni
Mullakin kaikki näytti päällepäin kuivalta, mutta kun johtoja kosketti, niin melko tahmaisia olivat
Mullakin kaikki näytti päällepäin kuivalta, mutta kun johtoja kosketti, niin melko tahmaisia olivat
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Samanlaiset ohjainlaatikot oli näkyvillä. Halusin vaan varmistaa asian ennen purkamista.
Kiitos jälleen kerran tiedoista.
Kiitos jälleen kerran tiedoista.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Kävin tänään Starin päässä kiinni ja löytyi "2767 Rakenneosassa Y3/6n3 (kierroslukutunnistin 3) on vika" = johdinlevyn vaihtoon!
No viikonloppuna oli joka tapauksessa ohjelmassa KYB-venttiilin vaihto, niin siinäpä tuo samalla menee. Merteilistä forum hinnalla karvan alle 200€ jäi johdinlevyn osuus.
No viikonloppuna oli joka tapauksessa ohjelmassa KYB-venttiilin vaihto, niin siinäpä tuo samalla menee. Merteilistä forum hinnalla karvan alle 200€ jäi johdinlevyn osuus.
Viimeksi muokannut Mika R, Pe 11.08.2017 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Liittimet ja ohjainboksi olivat aivan kuivat, ei yhtään tahmeutta. Täytyy tutkituttaa uudestaan vika koodit.
Saattaa varmaan olla sama vika meikäläisen pelissä, Johdinlevy vaihtoon ja samalla KYB-venttiili.
Mika R laita viestiä foorumille tuliko peli kuntoon.
Saattaa varmaan olla sama vika meikäläisen pelissä, Johdinlevy vaihtoon ja samalla KYB-venttiili.
Mika R laita viestiä foorumille tuliko peli kuntoon.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Kurkkasin noi sun koodit läpi ja P2203 viittaa itseasiassa samaan kierroslukutunnistin 3:een, kuin mullakin. 2203 katkos/vika/oikosulku vs P2767 vika.
Ja P220A lienee edellisestä johtuva, koska viittaa tunnistin 2 ja 3 väliseen poikkeamaan.
Eli näiden pohjalta johdinlevyn vaihto lienee edessä sullakin. Joku viisaampi toki voi ottaa kantaa
Ja tuo P2312 tarjosi seuraavaa.
P2312 ETC Message "Coolant Temperature" not available in CAN-bus
Eli liekkö ihan vaan anturi pimeänä?
Ja P220A lienee edellisestä johtuva, koska viittaa tunnistin 2 ja 3 väliseen poikkeamaan.
Eli näiden pohjalta johdinlevyn vaihto lienee edessä sullakin. Joku viisaampi toki voi ottaa kantaa
Ja tuo P2312 tarjosi seuraavaa.
P2312 ETC Message "Coolant Temperature" not available in CAN-bus
Eli liekkö ihan vaan anturi pimeänä?
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
No niin. Projekti hoidettu ja reilu 500km ajoa takana. Kelpaa taas ajella, vaihdot on pehmeitä ja muutenkin reagoi nyt oivallisesti. Kylmänä oli tosissaan hieman kierrosten heijausta ennen projektia, ja sekin katosi KYB vaihdon myötä.
Eli projektissa vaihtui johdinlevy, kyb venttiili, pistoke sekä suodatin/tiiviste/propun tiiviste - ja venttiilipöytä sai hyvän puhdistuksen.
Johdinlevyn kierrostunnistin 3 olikin kohtuullisesti p***an peitossa, joten ei ihmekään kun alkoi oireilemaan.
Pientä jännityksen makua oli ilmassa, kun sain paketin taas läjään, öljyt koneeseen ja käynnistin auton öljymäärän tarkistusta varten. Aloin käymään vaihteita läpi, mutta mitään ei tapahtunut. Takaisin P:lle, hetken antoi pyöriä ja uusi yritys - helpotus oli suuri, kun vaihdelaatikko alkoi toimimaan, kuten kuuluukin.
Projektille tuli hintaa osat Merteilistä 300€ + 4 litraa öljyä 88€ (LiquiMoly Top Tec 1600)
Eli projektissa vaihtui johdinlevy, kyb venttiili, pistoke sekä suodatin/tiiviste/propun tiiviste - ja venttiilipöytä sai hyvän puhdistuksen.
Johdinlevyn kierrostunnistin 3 olikin kohtuullisesti p***an peitossa, joten ei ihmekään kun alkoi oireilemaan.
Pientä jännityksen makua oli ilmassa, kun sain paketin taas läjään, öljyt koneeseen ja käynnistin auton öljymäärän tarkistusta varten. Aloin käymään vaihteita läpi, mutta mitään ei tapahtunut. Takaisin P:lle, hetken antoi pyöriä ja uusi yritys - helpotus oli suuri, kun vaihdelaatikko alkoi toimimaan, kuten kuuluukin.
Projektille tuli hintaa osat Merteilistä 300€ + 4 litraa öljyä 88€ (LiquiMoly Top Tec 1600)
W211 E200CDI Avantgarde (2008)
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Hienoa, että teikäläisen autossa taas vaihteet pelittää. Itsellä osat hankittu ja sama homma edessä. Toivotaan että on samanlainen hyvä loppu tulos.
Kiitos infosta.
Kiitos infosta.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Voisiko joku valaista ja neuvoa tarkemmin vaihdelaatikon pistokkeen irroituksesta/takaisin laitosta. Meneekö takaisin yhdessä asennossa.
Youtube videossa, kaveri ruuvaa ruuvin pistokkeen sisältä auki. Näyttää helpolta. Omassani on tappimallinen ruuvi tasakannalla. Varmaan on joku helppo homma irrottaa, mutta parempi varmistua kuin rikkoa.
Youtube videossa, kaveri ruuvaa ruuvin pistokkeen sisältä auki. Näyttää helpolta. Omassani on tappimallinen ruuvi tasakannalla. Varmaan on joku helppo homma irrottaa, mutta parempi varmistua kuin rikkoa.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Eikös siinä ole ihan kuusikulmainen mutteripää (7mm, en ihan tarkkaan kyllä muista?)? Irrotuksessa mitään ihmeempiä tainnut olla, pikkupultti keskeltä auki ja kauluksesta vääntämällä lukitus irti muistaakseni. Kasipyttyisessä M113:ssa oli hieman ahdas, 200cdi helppo.
Uutta takaisin laittaessa älä kiristä liikaa keskipulttia, ettei kierteet mene. Tällöin menee johdinlevy uusiksi käsittääkseni. Ja yhdessä asennossa vain. Katso irrottaessa miten vanha on.
Uutta takaisin laittaessa älä kiristä liikaa keskipulttia, ettei kierteet mene. Tällöin menee johdinlevy uusiksi käsittääkseni. Ja yhdessä asennossa vain. Katso irrottaessa miten vanha on.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Pistokkeessa on tasainen lattapää kuin naulassa. Samoin tässä uudessa pistokkeessa on samanlainen.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Kiitos muistit oikein. Kävin uudesta pistokkeesta katsomassa tarkemmin, on siinä 7mm kuusio kanta.
Kiitos jälleen kerran tiedosta.
Kiitos jälleen kerran tiedosta.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Apuva. Johdinlevy, KYB-pistoke, laatikonkylkeen tuleva pistoke, öljysuodatin + tiiviste ja uudet öljyt. Vika edelleen samanlainen, tulee kunnon nykäisy kun vaihtaa vaihdetta ja ei tottele napista vaihtaa c:lle S/C. Hieman hankala mitata tuolla metallisella yleismittatikulla tarkka öljyn määrä. Pysäytin työntämisen kun tuntui olevan pohjassa, niin tikkua jäi vielä näkyviin noin 10cm. Laatikosta tuli ulos noin 6,5L öljyä. Laitoin takaisin noin 6L kylmänä mittatikussa 2pykälän kohdalla. Voiko olla vielä mahdollista, että vielä on liian vähän öljyä ja sen takia nykäisee kun vaihtaa vaihdetta. Ei tottele laittaa manuaalisesti 1,2,3,jne.
Kiitollisena otetaan vastaan hyviä neuvoja.
Kiitollisena otetaan vastaan hyviä neuvoja.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Siis jos sieltä öljypohjasta tuli pihalle 6.5l litraa siellä on ihan liikaa öljyä, joku 3.5-4l siellä pitäisi olla. (jostain vanhoista viesteistä voisi tarkkamäärä selvitä / joku varmaan korjaa tämän jos paljon heitti määrä)Rizzini61 kirjoitti:Laatikosta tuli ulos noin 6,5L öljyä. Laitoin takaisin noin 6L kylmänä mittatikussa 2pykälän kohdalla.
Jos se tikku on tarkotettu tuolle laatikolle, niin pohjaa sen tunkee (ottaa ne pykälät kiinni) ja käynnissä mittaus (öljy 80 asteista), niin saahan sillä ihan helposti mitattua...
Tosin se jos antaa vieläkin CAN-väylä vikoja, niin se vika/vikatilan aiheuttaja on sitten varmaan siellä EGS/TCU:ssa.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Tuli vaan laitettua noin sama määrä öljyä, mitä kylmänä valui astiaan. Täytyy ottaa sitten liika öljy pois, jos ei vielä ala laatikko toimia, niin varmaan vika on siellä EGS/TCU:ssa. Täytyy hoitaa joku ammattilainen katsomaan testerillä mahdollista vikaa.
Kiitos tiedosta.
Kiitos tiedosta.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Taas laatikko toimii hyvin ja vaihtaa pehmeästi vaihteet. Eli tuli vaihdettua Johdinlevy, KYB-pistoke, laatikonkylkeen tuleva pistoke, öljysuodatin + tiiviste ja uudet öljyt. Ammattilainen kävi testerillä poistamassa vikatiedostot ym. tiedot kohdalleen.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.
Kiitos kaikille hyvistä neuvoista.