W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Lainataas tätä thriidiä.
Eli, auto w211 -03 320T CDI.
Auto seissyt jonkun aikaa joten oli virta loppu. Otin toisesta autosta akun ja homma rokkas. Ajelin reilun puolipäivää ja sitten alkoi laatikko oikuttelemaan.
Auto teki aluksi sitä että ei antanut käynnistää kun ajotietokoneeseen ei tullut vaihdenäyttöön mitään kirjainta kun pitäisi tulla ilmeisesti vasemmalle P ja oikealle S/W. Muutaman kerran kun väänteli avainta niin sai käyntiin, välillä ei mitään ongelmaa. Ajelin tyytyväisenä kunnes laatikko ei vaihtanukaan välillä liikkellelähdön jälkeen suuremmalle. Sitten kun vaihtoi niin töksäytteli vaihteita sisään.
Välillä toimii siis ok ja välillä suoraan sanottuna päin helvettiä. Välillä hävittää ajossa kokonaan vaihdenäytön ajotietokoneesta ja välillä palaa taas takaisin. Käsivalinta toimii välillä mutta silloinkin töksäyttelee vaihteita miten satttuu.
Ajattelin että vika johtuu akun heikkoudesta, ja heitin kaikki ylimääräiset sähköä vievät vempeleet pois käytöstä niin alko toimimaan normaalisti kunnes Bilteman pihasta lähtiessä valitti alhaisesta akun jännitteestä ja alkoi taas toimia päin helvettiä. Välillä kierrättää autoa yli 3k eikä vaihda suuremmalle, ja kun vaihtaa niin pökkää melko epämukavasti vaihteen sisään.
Huomasin myös että välillä kun vaihtaa esim. P:ltä D:lle niin vaihdenäyttö reagoi viiveellä, jonka vuoksi saattaa välillä töksäyttää D:n päälle välillä taas kytkeytyessä täysin normaalisti.
Testeriä ei Mersuihin löydy itseltä että sais vilkastua mikä mättää. Voiko tuo johtua yksinkertaisesti siitä että ajelin toisen auton akulla tai virran vähyydestä?
Vaihdenäyttö häviää aina siinä vaiheessa näkyvistä kun flekti alkaa huutamaan jonka vuoksi ajattelinkin että voiko yksinkertaisesti seota laatikko virran vähyyden takia?
Auto nyt laturissa ja auton tietokone näyttää että virtaa on reilu 12V ja käynnistäessä nousee 13,9.14.00V
Auto Tampeeellta jos jollain täälä lähistöllä Star niin maksan toki vaivanpalkkaa jos saadaan vilkastua mitä vikamuisti kertoo.
Eli, auto w211 -03 320T CDI.
Auto seissyt jonkun aikaa joten oli virta loppu. Otin toisesta autosta akun ja homma rokkas. Ajelin reilun puolipäivää ja sitten alkoi laatikko oikuttelemaan.
Auto teki aluksi sitä että ei antanut käynnistää kun ajotietokoneeseen ei tullut vaihdenäyttöön mitään kirjainta kun pitäisi tulla ilmeisesti vasemmalle P ja oikealle S/W. Muutaman kerran kun väänteli avainta niin sai käyntiin, välillä ei mitään ongelmaa. Ajelin tyytyväisenä kunnes laatikko ei vaihtanukaan välillä liikkellelähdön jälkeen suuremmalle. Sitten kun vaihtoi niin töksäytteli vaihteita sisään.
Välillä toimii siis ok ja välillä suoraan sanottuna päin helvettiä. Välillä hävittää ajossa kokonaan vaihdenäytön ajotietokoneesta ja välillä palaa taas takaisin. Käsivalinta toimii välillä mutta silloinkin töksäyttelee vaihteita miten satttuu.
Ajattelin että vika johtuu akun heikkoudesta, ja heitin kaikki ylimääräiset sähköä vievät vempeleet pois käytöstä niin alko toimimaan normaalisti kunnes Bilteman pihasta lähtiessä valitti alhaisesta akun jännitteestä ja alkoi taas toimia päin helvettiä. Välillä kierrättää autoa yli 3k eikä vaihda suuremmalle, ja kun vaihtaa niin pökkää melko epämukavasti vaihteen sisään.
Huomasin myös että välillä kun vaihtaa esim. P:ltä D:lle niin vaihdenäyttö reagoi viiveellä, jonka vuoksi saattaa välillä töksäyttää D:n päälle välillä taas kytkeytyessä täysin normaalisti.
Testeriä ei Mersuihin löydy itseltä että sais vilkastua mikä mättää. Voiko tuo johtua yksinkertaisesti siitä että ajelin toisen auton akulla tai virran vähyydestä?
Vaihdenäyttö häviää aina siinä vaiheessa näkyvistä kun flekti alkaa huutamaan jonka vuoksi ajattelinkin että voiko yksinkertaisesti seota laatikko virran vähyyden takia?
Auto nyt laturissa ja auton tietokone näyttää että virtaa on reilu 12V ja käynnistäessä nousee 13,9.14.00V
Auto Tampeeellta jos jollain täälä lähistöllä Star niin maksan toki vaivanpalkkaa jos saadaan vilkastua mitä vikamuisti kertoo.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Onkos näissä tuo vaihdelaatikon ohjausboksi apukuskin jalkatilassa?
Senverran kävin purkamassa tuota lattiamattoa apukuskin puolelta että totesin sen vaahtomuovin olevan läpimärkä sen metallilevyn alta.
Senverran kävin purkamassa tuota lattiamattoa apukuskin puolelta että totesin sen vaahtomuovin olevan läpimärkä sen metallilevyn alta.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
jookato samalla että prefuseboksi ei oo hapettunut... kuulostaa just jännite/maatto-ongelmalta jos flektikin huutelee
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Melko märkähän tuo oli lattiamaton alta. Kaikki boksit ja liittimet yms. olivat kuitenkin kuivia eivätkä olleet hapettuneet. Yhdessä maadoituspisteessä oli hapettumaa ja puhdistin sen. Muutaman kymmenen kilsaa toimi normaalisti mutta sitten alko taas arpomaan vaihteita. Nyt toimii jo pikkasen paremmin että pystyy ajamaan mutta ei tuo normaali ole. Välillä miettii että vaihtaako vaihdetta vai ei, muuten ok.
Jätin lattiamaton ja kaikki vaahtomuovit pois niin josko kuivais paremmin paikat.
Onkos näissä laatikolle muita maadoituspisteitä tai bokseja mitä kannattaisi tsekkailla? Vika kun on satunnainen niin eiköhän tuo sähköpuolella ole.
Jätin lattiamaton ja kaikki vaahtomuovit pois niin josko kuivais paremmin paikat.
Onkos näissä laatikolle muita maadoituspisteitä tai bokseja mitä kannattaisi tsekkailla? Vika kun on satunnainen niin eiköhän tuo sähköpuolella ole.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
moottorin maakaapeli koneen alla laatikon päässä, kaikki pihat ja kaapelit takakontisaa akun ympärillä, onhan akunkengät varmasti tiukalla?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Ok kiitos! Laitailin yön aikana akun kun näytti melko heikolta tuo varaustila. (11.7V).
Aamulla heitin kiinni ja nyt on toiminut koko päivän moitteetta lukuunottamatta yhtä kertaa joka ilmeni rivakamman kiihdytyksen jälkeen risteykseen pysähtyessä. Heitti taas vaihdenäytön sekä vaihdemodinäytön pois näkyvistä ja laatikon vikatilaan n. 3sekunniksi jonka jälkeen lähti taas toimimaan normaalisti.
Tarviikohan tuo vikamuisti nollata vai tarviiko tuo akku vaan aikaa latautuakseen täyteen? Kerkesin ladata sen n. 90% täyteen. Näytti 12.7-12.8V kun heitin kiinni.
Aamulla heitin kiinni ja nyt on toiminut koko päivän moitteetta lukuunottamatta yhtä kertaa joka ilmeni rivakamman kiihdytyksen jälkeen risteykseen pysähtyessä. Heitti taas vaihdenäytön sekä vaihdemodinäytön pois näkyvistä ja laatikon vikatilaan n. 3sekunniksi jonka jälkeen lähti taas toimimaan normaalisti.
Tarviikohan tuo vikamuisti nollata vai tarviiko tuo akku vaan aikaa latautuakseen täyteen? Kerkesin ladata sen n. 90% täyteen. Näytti 12.7-12.8V kun heitin kiinni.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
vois kattoo ettei oo öljyä laatikon pistokkeessa tai peräti siellä TCU/EGSllä asti, vaikka tuo edelleen jänniteongelmalta vaikuttaakin
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Täytyy tuo laatikossa oleva pistoke kattoa läpi. Tuon TCU:n suunnalla ei ollut öljyä mutta vettä kyllä siinä vaahtomuovissa joka on kuskin jalkatilassa. Boksit kävin läpi kontaktisprayn kanssa ja tsekkailin että on sisältä kuivat.
Maadotukset jos vielä kattoo kertaalleen läpi ja latailee akun täyteen.
Maadotukset jos vielä kattoo kertaalleen läpi ja latailee akun täyteen.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Käytin maapiuhan ja tuon pistokkeen irti ja putsailin ne. Ei juurikaan vaikutusta. Auto toimii 80% normaalisti mutta välillä pökkii vaihteita miten sattuu.
Paljonko näissä pitäisi olla akun varaustaso kun kyseessä agm -akku? Kannattaisko tuo vikamuisti nollata?
Paljonko näissä pitäisi olla akun varaustaso kun kyseessä agm -akku? Kannattaisko tuo vikamuisti nollata?
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Sama se jännitetaso sillä AGM:llä on kuin lyijyakullakin, 12-13V. AGM:ää vaan ladataan yleensä korkeammalla jännitteellä. Tästä sivujuonteena muuten meidän firman yks sähköinssi sanoi että ei AGM tarvitse ladata isommalla jännitteellä, mutta se tehdään koska akku kestää sen. Eli hänen mukaansa myös AGM saadaan täyteen normilatausjännitteellä...
En tiedä tekisikö vikakoodien posito autuaaksi, ainahan sitä kokeilla voisi. Laita yv.
En tiedä tekisikö vikakoodien posito autuaaksi, ainahan sitä kokeilla voisi. Laita yv.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Onko sitä vikamuistia edes luettu, että pääsisi kärryille siitä mitä kannattaa tehdä ?
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
P2300 Can kommunikaatio ohjainlaitteiden välillä ei mahdollinen.
Triggaa tuota aika taajaan, nollauksen jälkeen 16km lenkillä tuli 98 kertaa. Oire mikä on antaa EGSn mittausarvoissa kytkettävä vaihde ja vaihde nyt EI USKOTTAVA ja pitää vaihteen. Poistuu tilasta itsekseen, jotenkin kakkosen vaihdoissa tuntui jumittelevan eniten, manuaalilla toimi hieman paremmin kuin D:llä.
CAN konfiguraatiota ei pystytty selvittämään, veti starin jumiin ennen testin loppua ja antoi kommunikointivirheen ja kosahti.
Jännitteet ei alhaalla starin näytöllä käyneet, mutta esim mittaristo väippyi kun koodeja luettiin.
Päällä olevia koodeja oli irtiolevasta flektistä, takaoven kahvasta ja AGWstä.
Triggaa tuota aika taajaan, nollauksen jälkeen 16km lenkillä tuli 98 kertaa. Oire mikä on antaa EGSn mittausarvoissa kytkettävä vaihde ja vaihde nyt EI USKOTTAVA ja pitää vaihteen. Poistuu tilasta itsekseen, jotenkin kakkosen vaihdoissa tuntui jumittelevan eniten, manuaalilla toimi hieman paremmin kuin D:llä.
CAN konfiguraatiota ei pystytty selvittämään, veti starin jumiin ennen testin loppua ja antoi kommunikointivirheen ja kosahti.
Jännitteet ei alhaalla starin näytöllä käyneet, mutta esim mittaristo väippyi kun koodeja luettiin.
Päällä olevia koodeja oli irtiolevasta flektistä, takaoven kahvasta ja AGWstä.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Tuossa jo mainittiinkin mitä saatiin läppärillä irti autosta.
Auto toimii normaalisti jos ajelee maanteitä jne eli silloin kun lataa kunnolla. Sitten ns. nurkka-ajossa eli pienillä nopeuksilla, paljon pysähdellen alkaa sekoilemaan. Välillä heittää heti väärän vaihteen pesään heti kun kytkee D:n mutta uudelleen käynnistys korjaa tilanteen taas normaaliksi. Oireet vieläkin hyvin vaihtelevia.
Vaihdettiin varmuuden vuoksi toisesta autosta varmasti täysi akku autoon kun alkoi starttaamaan niin laiskasti ja valotkin himmeni jne. virran vähyydestä johtuvaa. Toimi n. 10min täysin normaalisti mutta sitten alko taas samat ongelmat. Akku irti autosta ja todettiin että auto imenyt akun tyhjäksi. Eli ei jostain syystä lataa kunnolla tai sitten purkaa akkua johonkin melko hanakasti?
Kun auton laittaa käyntiin niin latausjännite auton salavalikosta katsottuna aluksi n. 12-12.3V ja sitten alkaa pikkuhiljaa nousta tuonne 13.9V paikkeille. Akku ei kuitenkaan jostain syystä lataudu kun imi täydenkin akun tyhjäksi? Onko näissä joku säädin tuolle lataukselle joka mahdollisesti aiheuttaisi tuota? Yksi syy tuolle väylän jumimiselle taisi olla juurikin matala jännitetaso.
Voiko tuo keppiyksikkö liittyä jotenkin tähän? Vaihdetta kun liikuttelee esim. P:ltä N:lle tai D:lle niin vaihdenäyttö tulee n. sekunnin perässä. Sillon kun auto toimii normaalisti niin tuo näyttää heti valitun vaihteen ilman viivettä. Ongelmien aikana ei myöskään anna vaihtaa käsivalintapuolelle. Alunperinhän tuossa paripäivää sitten oli ongelma että tuota koko vaihdenäyttöä ei näkynyt välillä.
Kumpaako tässä nyt lähteä aluksi ihmettelemään? Tuota keppiyksikköä vai jännitepuolta? Tuntuu että jotenkin on kytköksissä toisiinsa.
Auto toimii normaalisti jos ajelee maanteitä jne eli silloin kun lataa kunnolla. Sitten ns. nurkka-ajossa eli pienillä nopeuksilla, paljon pysähdellen alkaa sekoilemaan. Välillä heittää heti väärän vaihteen pesään heti kun kytkee D:n mutta uudelleen käynnistys korjaa tilanteen taas normaaliksi. Oireet vieläkin hyvin vaihtelevia.
Vaihdettiin varmuuden vuoksi toisesta autosta varmasti täysi akku autoon kun alkoi starttaamaan niin laiskasti ja valotkin himmeni jne. virran vähyydestä johtuvaa. Toimi n. 10min täysin normaalisti mutta sitten alko taas samat ongelmat. Akku irti autosta ja todettiin että auto imenyt akun tyhjäksi. Eli ei jostain syystä lataa kunnolla tai sitten purkaa akkua johonkin melko hanakasti?
Kun auton laittaa käyntiin niin latausjännite auton salavalikosta katsottuna aluksi n. 12-12.3V ja sitten alkaa pikkuhiljaa nousta tuonne 13.9V paikkeille. Akku ei kuitenkaan jostain syystä lataudu kun imi täydenkin akun tyhjäksi? Onko näissä joku säädin tuolle lataukselle joka mahdollisesti aiheuttaisi tuota? Yksi syy tuolle väylän jumimiselle taisi olla juurikin matala jännitetaso.
Voiko tuo keppiyksikkö liittyä jotenkin tähän? Vaihdetta kun liikuttelee esim. P:ltä N:lle tai D:lle niin vaihdenäyttö tulee n. sekunnin perässä. Sillon kun auto toimii normaalisti niin tuo näyttää heti valitun vaihteen ilman viivettä. Ongelmien aikana ei myöskään anna vaihtaa käsivalintapuolelle. Alunperinhän tuossa paripäivää sitten oli ongelma että tuota koko vaihdenäyttöä ei näkynyt välillä.
Kumpaako tässä nyt lähteä aluksi ihmettelemään? Tuota keppiyksikköä vai jännitepuolta? Tuntuu että jotenkin on kytköksissä toisiinsa.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Laitetaampa itselle muistiin tässä kohtaa ja jos muilla samaa ongelmaa niin ajatuksia.
Oireet viittaa melko hyvin tuohon keppiyksikköön mitä luin toisista thriideistä.
Tuo "vaihde ei uskottava" tms. ilmoitus saattaapi juurikin viitata tuohon keppiyksikköön. Jos näiltä siis tulee laatikon ohjausboksille kepiltä jokin vaihdetieto?
Keppi kertoo vaihteiston ohjausboksille että nyt silmässä vaihde 2. Laatikon ohjausboksi jos haistelee esimerkiksi kierroslukua ja toteaa että ei ole mahdollista että kyseisellä vauhdilla ja kierrosluvulla ajaisi kakkosvaihteella niin tulee tuo ilmoitus "vaihde ei uskottava".
Lisättäköön nyt vielä tähän että viimeisimpänä oireina auto hävitti vaihteet hetkeksi. Vaihdevalitsin D:lle ja oikeasti vapaalla eli auto ei liikkunut minnekkään. Sama juttu kerran pakilla.
Oireet viittaa melko hyvin tuohon keppiyksikköön mitä luin toisista thriideistä.
Tuo "vaihde ei uskottava" tms. ilmoitus saattaapi juurikin viitata tuohon keppiyksikköön. Jos näiltä siis tulee laatikon ohjausboksille kepiltä jokin vaihdetieto?
Keppi kertoo vaihteiston ohjausboksille että nyt silmässä vaihde 2. Laatikon ohjausboksi jos haistelee esimerkiksi kierroslukua ja toteaa että ei ole mahdollista että kyseisellä vauhdilla ja kierrosluvulla ajaisi kakkosvaihteella niin tulee tuo ilmoitus "vaihde ei uskottava".
Lisättäköön nyt vielä tähän että viimeisimpänä oireina auto hävitti vaihteet hetkeksi. Vaihdevalitsin D:lle ja oikeasti vapaalla eli auto ei liikkunut minnekkään. Sama juttu kerran pakilla.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Keppiyksikössä ei suoraan vikoja ollut, ja sen toiminta tosiaan jäi katsomatta takemmin kun ajossa testattaessa mittaristokin pelasi ihan ok. Lootan Livedatassa oli todella suuri viive nykyinen vaihde - kytkettävä vaihde välillä mutta pidin sitä starin omana hitautena. Yritin mitata laatikon tapahtumia myös developer-puolelta paremmalla mittaustaajuudella mutta sielläkään mittauksesta ei tullut mitään, tuli vain kommunikaatiovirhettä. Tuon viiveen todentaminen ilman että tuon 'paremman' mittauksen saa toimimaan on kyllä vaikeaa, norminäyttössä kun mitta-arvojen päivitysväli on vähintään sekunti per mitta-arvo...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Keppiyksikkö purettu ja tsekkailtu läpi ja ei muutosta.
Jotain häikkää on virtapuolella nyt jostain syystä. Auton kun laittaa käyntiin niin virrat kyykkää n. 8-9V ja alkaa lataamaan n. 5sek. päästä käynnistyksestä. Lataa n. 13.9V akusta mitttuna. Välillä kun päästää kaasun niin lataus kyykkää alle 13V. Silti akku ei yksinkertaisesti lataudu. Kun auton akun lataa täyteen niin toimii n. 10min normaalisti myös laatikon osalta kunnes akku hävittää taas virrat ja laatikko alkaa sekoilla.
Milä helvetti tätä voi risoa? Meneekö nuo virrat jotenkin pikkuakun kautta ja jos se on pimeenä niin virrat ei mee siitä eteenpäin?
Jotain häikkää on virtapuolella nyt jostain syystä. Auton kun laittaa käyntiin niin virrat kyykkää n. 8-9V ja alkaa lataamaan n. 5sek. päästä käynnistyksestä. Lataa n. 13.9V akusta mitttuna. Välillä kun päästää kaasun niin lataus kyykkää alle 13V. Silti akku ei yksinkertaisesti lataudu. Kun auton akun lataa täyteen niin toimii n. 10min normaalisti myös laatikon osalta kunnes akku hävittää taas virrat ja laatikko alkaa sekoilla.
Milä helvetti tätä voi risoa? Meneekö nuo virrat jotenkin pikkuakun kautta ja jos se on pimeenä niin virrat ei mee siitä eteenpäin?
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Jos pikkuakku olisi sökö siitä pitäisi tulla virheilmo, ja sitä ladataan nimenomaan HETI käynnistyksen jälkeen (jos alahinen jännite havaittu) jonka jälkeen lataus lopetetaan kun akkuohjain on tyytyväinen. Samoin jos sen rele jumii pitäis tulla vikakoodi, ja sen näkee kun mittaa pikkuakkua auton käydessä.
Olikos siinä nyt kiinni toinenkin (pää)akkuyksilö? Yksi akkuhan voi olla sillai sökö että ei pysty säilömään varausta vaikka jännitteet näyttää ihan ok, sitten kuormituksessa kyykkää kun 'tyhjenee'. Mutta jos toinen teki ihan saman niin ei kovin todennäköistä. Pihtivirtamittarilla katselemaan paljonko ämpäreitä kulkee ja mihin suuntaan. Katoitko jo sen akkuohjainlaitteen piuhat ja liittimet? Pitäisi mitata sitä latausjännitettäkin jollain skoopilla millä näkee nopeat vaihtelut, yleimittarikin on yleensä niin suodatettu että ei reagoi piikkeihin. Varsinaisia alijänniteherjoja ei kuitenkaan vikakoodeissa ollut, toki se aliljännitekin voi väylää kyykyttää.
Edit: kurkkaappas muuten sinne pikkuakulle, se tuulilasin ränniputki kun oli irrotettu niin voi se silti olla tukossa se pikkuakun alta lähtevä reikä ja 'kelluttaa' sulamisvesissä sitä akkua...
Olikos siinä nyt kiinni toinenkin (pää)akkuyksilö? Yksi akkuhan voi olla sillai sökö että ei pysty säilömään varausta vaikka jännitteet näyttää ihan ok, sitten kuormituksessa kyykkää kun 'tyhjenee'. Mutta jos toinen teki ihan saman niin ei kovin todennäköistä. Pihtivirtamittarilla katselemaan paljonko ämpäreitä kulkee ja mihin suuntaan. Katoitko jo sen akkuohjainlaitteen piuhat ja liittimet? Pitäisi mitata sitä latausjännitettäkin jollain skoopilla millä näkee nopeat vaihtelut, yleimittarikin on yleensä niin suodatettu että ei reagoi piikkeihin. Varsinaisia alijänniteherjoja ei kuitenkaan vikakoodeissa ollut, toki se aliljännitekin voi väylää kyykyttää.
Edit: kurkkaappas muuten sinne pikkuakulle, se tuulilasin ränniputki kun oli irrotettu niin voi se silti olla tukossa se pikkuakun alta lähtevä reikä ja 'kelluttaa' sulamisvesissä sitä akkua...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Tuota juuri mietinkin että jännä kun ei anna mitään koodia akuista tai alijännitteestä.
Koitettiin joo melko uudella 100A amg-akulla ja veti tosiaan melko hätäseen senkin tyhjäksi. Eniten ihmetyttää että auto toimii aina akun latauksen jälkeen hetken aikaa täysin normaalisti kunnes alkaa taas laatikko kyykkiä.
Nuo olisi varmasti kaikki hyvä tsekkailla kun olisi vehkeet tehdä. Jos tarkoitat akkuohjainlaitteella sitä pääakun vieressä olevaa mötikkää niin katoin läpi ja en päällisin puolin huomannut mitään erikoista.
Kulkeeko virrat siis tuon pikkuakun kautta tuonne ns. pääakulle? Pikkuakku on nyt ollu vajaan pari tuntia C-tekin 7A laturin perässä ja ei suostu lataamaan täyteen vaan näyttää että akku ei pidä virtaa. Lähinnä se kiinnostaa että onko tuolla pikkuakun alijännitteellä/jumimisella vaikutusta tuohon pääakkuun tai sen lataamiseen? Meneekö tuon pikkuakun kautta muutakuin nuo sbc-jarrut?
Kävipä semmoinenkin mielessä että sain esp/abs valon palamaan jossain kohtaa. Viittaako sitten alijännitteeseen vai jopa rikkinäiseen abs-kehään josta syystä laatikkokin sekoilee nopeustiedon puutteen takia?
Laatikko veti kunnolla vikatilaan tuossa päivällä kun päästelin menemään niin saiskohan sieltä nyt jo jonkin koodin esiin? Toiseksi tuo mahdollinen abs kehä -ongelmakin varmasti antaisi jonkun koodin.
E: Tulipa semmoinenkin mieleen että voiko näistä kärähtää joku tietty paikka jos antaa lisävirtaa toiseen autoon?
Koitettiin joo melko uudella 100A amg-akulla ja veti tosiaan melko hätäseen senkin tyhjäksi. Eniten ihmetyttää että auto toimii aina akun latauksen jälkeen hetken aikaa täysin normaalisti kunnes alkaa taas laatikko kyykkiä.
Nuo olisi varmasti kaikki hyvä tsekkailla kun olisi vehkeet tehdä. Jos tarkoitat akkuohjainlaitteella sitä pääakun vieressä olevaa mötikkää niin katoin läpi ja en päällisin puolin huomannut mitään erikoista.
Kulkeeko virrat siis tuon pikkuakun kautta tuonne ns. pääakulle? Pikkuakku on nyt ollu vajaan pari tuntia C-tekin 7A laturin perässä ja ei suostu lataamaan täyteen vaan näyttää että akku ei pidä virtaa. Lähinnä se kiinnostaa että onko tuolla pikkuakun alijännitteellä/jumimisella vaikutusta tuohon pääakkuun tai sen lataamiseen? Meneekö tuon pikkuakun kautta muutakuin nuo sbc-jarrut?
Kävipä semmoinenkin mielessä että sain esp/abs valon palamaan jossain kohtaa. Viittaako sitten alijännitteeseen vai jopa rikkinäiseen abs-kehään josta syystä laatikkokin sekoilee nopeustiedon puutteen takia?
Laatikko veti kunnolla vikatilaan tuossa päivällä kun päästelin menemään niin saiskohan sieltä nyt jo jonkin koodin esiin? Toiseksi tuo mahdollinen abs kehä -ongelmakin varmasti antaisi jonkun koodin.
E: Tulipa semmoinenkin mieleen että voiko näistä kärähtää joku tietty paikka jos antaa lisävirtaa toiseen autoon?
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Irrota pikkuakusta maajohto ja kokeile toimiiko paremmin jos sitä epäilet, jos pikkuakku on kenno-oikosulussa saattaa kyllä sekoittaa muutakin silloin kun se kytketään lataukseen auton toimesta.
Punainen valohan kyllä yleensä syttyy pikkuakun vikoessa...ja toki silloin varmasti kun johto on irti, mutta auton pitäisi toimia normaalisti.
Viikolla oli yksi 211 jossa oli jo pitkään aina käynnistyksen yhteydessä tullut akkuherja ruutuun mutta oli vaan ajeltu menemään kun auto toimi, no nyt seuraava omistaja halusi selvittää vian.
Akkuohjainlaitteen pistoke oli hapettunut pahasti, peräkontissa vettä. Testeri ei saanut lainkaan yhteyttä BSG:hen. Latausjännite ym. oli normaalit.
Liittimen puhdistus ja BSG löytyi, vikakoodi pikkuakusta jäi ("ei olemassa") ja tietysti myös herja ruutuun joka käynnistyksellä.
Seuraavan pidemmän ajomatkan jälkeen herja poistui, eli pikkuakku heräsi vielä eloon.
Punainen valohan kyllä yleensä syttyy pikkuakun vikoessa...ja toki silloin varmasti kun johto on irti, mutta auton pitäisi toimia normaalisti.
Viikolla oli yksi 211 jossa oli jo pitkään aina käynnistyksen yhteydessä tullut akkuherja ruutuun mutta oli vaan ajeltu menemään kun auto toimi, no nyt seuraava omistaja halusi selvittää vian.
Akkuohjainlaitteen pistoke oli hapettunut pahasti, peräkontissa vettä. Testeri ei saanut lainkaan yhteyttä BSG:hen. Latausjännite ym. oli normaalit.
Liittimen puhdistus ja BSG löytyi, vikakoodi pikkuakusta jäi ("ei olemassa") ja tietysti myös herja ruutuun joka käynnistyksellä.
Seuraavan pidemmän ajomatkan jälkeen herja poistui, eli pikkuakku heräsi vielä eloon.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Tää nyt menee kaksipuheluksi mutta...
pikkuakku kytketään ajon aikana pääpiiriin jos sen (pääpiirin) jännite putoaa liiaksi. Laturi lataa suoraan pääakkua, virta (plussa) pikkuakulle menee prefuseboksin sulakkeen läpi erotusreleen kautta, ja pikkuakun maa akkuohjaimen kautta.
esp/abs varmaan syttyy alijännittestä
takapyörien nopeudet olivat keskimäärin ok ainakin siinä kun laatikon livearvoja arvoja katseltiin, mutta taas lyhyt katkos ei siinä näytössä näy. Toisaalta jos kehä aiheuttaa ongelmia, pitäisi siitä tulla vikakoodi...
tässä on varmaan kaksi mahdollista ongelmalähdettä; pääakku on päässyt seisonnassa pudottamaan jännitteet ja jotain on mennyt väylällä solmuun, vettä on päässyt liittimiin mikä sotkee väylää. Ongelma on että CAN configuraatiota ei päässyt tarkistamaan. Onnistuiskohan se täydellä akulla? Tai jotain muuta kautta, tietääkö joku, ehdotuksia?
Miksi joku paikka imee virtaa niin paljon että laturikaan ei pysty sitä ylläpitämään, on kummallista. Vai onko tämä syy että jokin ohjain on rikki, imee virtaa hulluna. Mutta eipä tuollaisia paikkoja virran kadottamiseen ole kuin toinen akku, tuollainen virtamäärä jo pitäisi lämmittääkin paikkoja... pitää kuitenkin olla luokkaa sataa amppeeria.. tai sitten laturikin on kyykyssä?
Mulla olis vanha pikkuakku mikä ehkä toimii vielä, vaihdoin sen aikanaan vain 'päiväyksen' takia omaan autoon olin ajatellut sen kaikuluotaimen virtalähteeksi
pikkuakku kytketään ajon aikana pääpiiriin jos sen (pääpiirin) jännite putoaa liiaksi. Laturi lataa suoraan pääakkua, virta (plussa) pikkuakulle menee prefuseboksin sulakkeen läpi erotusreleen kautta, ja pikkuakun maa akkuohjaimen kautta.
esp/abs varmaan syttyy alijännittestä
takapyörien nopeudet olivat keskimäärin ok ainakin siinä kun laatikon livearvoja arvoja katseltiin, mutta taas lyhyt katkos ei siinä näytössä näy. Toisaalta jos kehä aiheuttaa ongelmia, pitäisi siitä tulla vikakoodi...
tässä on varmaan kaksi mahdollista ongelmalähdettä; pääakku on päässyt seisonnassa pudottamaan jännitteet ja jotain on mennyt väylällä solmuun, vettä on päässyt liittimiin mikä sotkee väylää. Ongelma on että CAN configuraatiota ei päässyt tarkistamaan. Onnistuiskohan se täydellä akulla? Tai jotain muuta kautta, tietääkö joku, ehdotuksia?
Miksi joku paikka imee virtaa niin paljon että laturikaan ei pysty sitä ylläpitämään, on kummallista. Vai onko tämä syy että jokin ohjain on rikki, imee virtaa hulluna. Mutta eipä tuollaisia paikkoja virran kadottamiseen ole kuin toinen akku, tuollainen virtamäärä jo pitäisi lämmittääkin paikkoja... pitää kuitenkin olla luokkaa sataa amppeeria.. tai sitten laturikin on kyykyssä?
Mulla olis vanha pikkuakku mikä ehkä toimii vielä, vaihdoin sen aikanaan vain 'päiväyksen' takia omaan autoon olin ajatellut sen kaikuluotaimen virtalähteeksi
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Äkkiäpä tuon pihtimittarilla katsoo mihin virtaa kuluu. Ehkä siitä kannattaisi aloittaa. Jos on annettu lisävirtaa johonkin ja sen jälkeen ongelmat tulleet niin sitäpä ei tiedä mitä on kärähtänyt.
Jommallakummalla puolella etujalkatilan sivulla taitaa olla kampa jossa keppiyksikkö liittyy väylään. Sen sijainti selville ja sitten käyttää johdot irti, onko hapettumaa.
Kuulostaa normaalilta, tosin kyseinen akku ei enää ihan ykköskunnossa jos käynnistyshetkellä jännite kasin puolelle tipahtaa ?Auton kun laittaa käyntiin niin virrat kyykkää n. 8-9V ja alkaa lataamaan n. 5sek. päästä käynnistyksestä. Lataa n. 13.9V akusta mitttuna.
Melko märkähän tuo oli lattiamaton alta.
Jommallakummalla puolella etujalkatilan sivulla taitaa olla kampa jossa keppiyksikkö liittyy väylään. Sen sijainti selville ja sitten käyttää johdot irti, onko hapettumaa.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Tästä oli puhetta kun auto kävi pihassa. Kaivelin niin BCM näkyy olevan CAN B:ssä (X30/7, X30/4)) mikä toinen on vänkärin puolella ja toinen kuskin puolella, keppiyksikkö ja vaihdeloota CAN C:ssä (X30/5) mikä on kuskin puolella.dealer kirjoitti:Melko märkähän tuo oli lattiamaton alta.
Jommallakummalla puolella etujalkatilan sivulla taitaa olla kampa jossa keppiyksikkö liittyy väylään. Sen sijainti selville ja sitten käyttää johdot irti, onko hapettumaa.
https://f01.justanswer.com/73bbchevy/1d ... or_can.PNG" onclick="window.open(this.href);return false;
https://f01.justanswer.com/73bbchevy/56 ... ne_can.PNG" onclick="window.open(this.href);return false;
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Täytyypi koittaa ajella ilman pikkuakkua ja tsekata nuo kuskin jalkatilan johdot ja liittimet nyt seuraavaksi kun ei tullut mieleenkään että ne on tuolla puolella.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Eipä tunnu olevan juuri vaikutusta ihan sama mitä tekee. Melko hakuammuntaa tuntuu olevan.
Latasin molemmat akut täyteen yön aikana ja toimi vartin normaalisti.
Ei riitä itellä aika eikä mielenkiinto selvitellä enempää. Jos joku haluaa korvausta vastaan tutkia auto niin soitelkaa!
045 7875 3660 Sami
Latasin molemmat akut täyteen yön aikana ja toimi vartin normaalisti.
Ei riitä itellä aika eikä mielenkiinto selvitellä enempää. Jos joku haluaa korvausta vastaan tutkia auto niin soitelkaa!
045 7875 3660 Sami
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
pihtimittarilla katseleen mihin se syöttää sen virran.... on kyllä omituinen tapaus
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Toimihan se n. 700km normaalisti. Nyt hävis vaihdenäyttö kokonaan eikä anna startata. Keppiyksikkö vaihdettu.
Re: W211 Vaihdelaatikon ongelma.
Taisit soitellakkin ja koitin neuvoa lisää sua. Eli palaa asiaan jahka öljyt on lisätty
Star