Navin päivitystä vailla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Navin päivitystä vailla

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Moi kaikille enemmän tietäville,

USA mallinen GLK Bluetec dieseli, 2014 vm, rantautunee tänään. Siinä on tehtaan navi, US kartoilla.
Ne pitäisi ehkä saada kohtapuoliin vaihdettua Euroopan/Suomen karttoihin.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt se vaatii ( vai vaatiiko ? ) osaavan henkilön, ne kartat ja PC:n josta ne tuupataan koneen aivoihin ?
Onko tämä homma tehtävissä itse, tai edes missään muualla kuin maahantuojalla tai valtuutetussa MB puljussa ?
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: Navin päivitystä vailla

Viesti Kirjoittaja shade_z »

jos tuuri käy että olis ensirekattu loppuvuodesta 2014 ja comand niin kartat olis ilmaset jos alle 3v ensirekisteröinnistä
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: Navin päivitystä vailla

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Auts,
käväisin marmoritiskiin nojailemassa ja huollon vastaanottaja (US-mallin ollessa kyseessä) ei ollut varma saavatko/pystyvätkö ( vai osaavatko? ) he lainkaan Comandia ohjelmoida Euro versioksi. :o
Mikä minua maallikkona hiukan hämmästytti.

Autossa siis toki myös US-mallinen radio, kanavineen. Vain pilkun jälkeisine parittomine taajuuksineen.
Samaan ongelma ryhmään menee tuokin.
Jos tuota ei saa tehtyä, tai jos työn hinta on aivan posketon, en sahaa ranteita auki.
Selviän kyllä ilmankin navia ja radion parilliseen päättyviä kanavia.

No menee huoltoon pian joka tapauksessa, siellä sitten tutkivat tilanteen tarkemmin.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Navin päivitystä vailla

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kokeilepas tätä aluksi:
"You need to change region coding in Comand Dealer menu.
Press "END call" + "#" + "1" approx for for 10 seconds until menu comes. If I remember right go to 7. HW Setting - Market/DVD setting and here change region from USA to ECE. After that press "ON" for 10 sec until Comand restarts.
After that you will be able to install Europe maps and will get more language"

US-versiossa on kuulemma vain 1 vastaanotin eli paremman aseman haku taustalla ei toimi samoin kun euromallissa.
Karttojen PIN-koodin kanssa voi tulla ongelmia.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: Navin päivitystä vailla

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Hmmmm, tuohan on mielenkiintoista !

Kiitos ! :thumbup: :clap:

Arvelinkin että siihen löytyy erinäinen määrä jippoja, joilla sitä voi säätää, tutkia, vaihdella ja kikkailla :lol:
Mistä noita käytettäviä (mahdollisesti toimivia) komentojonoja oikein löytyy ?
Tarkoitan nuo Service Menut, valikoineen ja alavalikoineen jne. Ne olisi kiva nähdä paperilla edessään, kun alkaa räpeltämään...

Ja mistä varmistan että, tuossa mallissa on nuo DVD:llä sisään ajettavat kartat ?
Jossain Comand mallissa kuulin olevan kovalevypohjainen/muistisiru pohjainen päämuisti, johon ne survotaankin sisään esim läppärillä.
Ja JOS tuon vaihdon teen ihan itse, mitä menetän ? Mikä katoaa ? (jos mikään)
Luulen että saan kyllä hankittua ne aidot DVD:eet, tarvittavin PIN koodein vaikka Veholta ostamalla tai esim täältä :


https://www.commandonline.co.uk/Navigat ... es_Europe/" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Navin päivitystä vailla

Viesti Kirjoittaja jysi »

Tässä mallissa navigaattorin karttapäivitys tehdään levyltä (tai tikulta) mutta läppäriä ei tarvita, PIN-koodi kylläkin

Huollossa tehtävä ohjelmistopäivitys (radion "käyttöjärjestelmä" ja eri sovellukset - radio, CD-soitin, puhelin) käynnistetään läppäriltä mutta siinäkin itse ohjelma ladataan levyltä.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: Navin päivitystä vailla

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Asia kunnossa, en ehtinyt edes aloittaa tuota itseropaamista.
Kottero meni eilen huoltoon muutenkin (näyttö jo herjannut tovin) ja siellä asiasta huoltoa tilatessa puhuttiin.

Huollon lisäksi tutkivat tuota navi ongelmaa, eivät luvanneet näkemättä mitään ennakkoon, koska joihinkin se onnistuu ja toisiin ei ilman koko laitteen vaihtoa ... :thumbdown:

No kerrankin kävi tuuri :clap: :clap: :clap: , saivat sinne ajettua ne täkäläiset kartat ja samaan syssyyn pistivät radionkin kuosiin, nyt kuuluu ne parilliseenkin nroon päättyvät radiotaajuudet.
Toki tällä työllä Veholla tehtynä on hintansa, mutta olen silti tyytyväinen. Ei se ilmaiseksi onnistuisi edes itse tehtynä.

Hyvä näin !
Vastaa Viestiin