OM617 vaihto OM602

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
W202C220SPORT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 20.06.2010 14:05

OM617 vaihto OM602

Viesti Kirjoittaja W202C220SPORT »

Hei!
Voiko mb 309 D moottorin om617 tilalle laittaa 410D:n moottorin om 602?
sopiiko korvakkeet ym..vaihtelaatikko,perä, ym.
T, Mbsport
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: OM617 vaihto OM602

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Henkilöautopuolella niissä ei ainakaan ole mitään yhteistä.

Jos meinaat vaihtaa tilalle perus OM602 kymppivenasen ilman turboa niin homma on yhtä tyhjän kanssa koska siinä on yhtä paljon tehoa kuin OM617. Ehkä desin tai kaks voi säästää polttoainekuluissa /100km. Halvinta lienee eka ruuvata pikkasen enemmän syöttöä jos ei jo ole ruuvattu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM617 vaihto OM602

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eroa on noin 10hv / 20Nm. Kyllä 2,9 OM602 paremmin jaksaa mennä.
Minulla oli 310D PP-Dieselin ruuvaamalla pumpulla ja mukava sillä oli ajella nelostiellä kun ei vauhti hyytynyt ylämäissä, hyvin pienellä ennakoinnilla oli sallittu satanen vielä mäen päälläkin toisin kuin monella muulla samankokoisella 90-luvun kotterolla. Toki voi ruuvata OM617 pumppuakin.

Vaihteisto pitää vaihtaa, eikös startti ole eri puolella. Samaten korvakot.
oulaistenliikenne.fi
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: OM617 vaihto OM602

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Riippuu vähän vertaako alku vai loppupään tuotannon OM617/OM602. Molemmissa sama homma että loppupään tuotannosta puristettu hieman enemmän tehoa. Onhan se OM602 joku parikytä kg kevyempikin. Joka tapauksessa sen verran marginaaliset erot mitä useimmat kuskit ei edes huomaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM617 vaihto OM602

Viesti Kirjoittaja dealer »

Näkyy olevan OM602 2,9 95 tai 98 hevosvoimaa, alempitehoisessa matalammilla kierroksilla. Vääntö molemmissa 192 Nm.
OM617 on 88 hv /172 Nm riippumatta iästä.
Minusta OM602 liikutti koppaa selvästi paremmin mitä noilla aikoinaan joillain ajelin, mutta en silti lähtisi vaihtamaan uudempaa konetta vanhemman tilalle jos vanhempi on kunnossa, ei ero NIIN suuri ole. Eroja oli toki koreissakin ja paljon ajettuja autoja, niin ei voi yleistää.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
W202C220SPORT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Su 20.06.2010 14:05

Re: OM617 vaihto OM602

Viesti Kirjoittaja W202C220SPORT »

Joo kiitos!
Mullon tollanen OM602 moottori ja vaihtelaatikko kait,vm 1987 410 D minibussista!
Tehty täysremontti, ja ajettu 20 tkm.
Nyt oli tarjolla MB 309D pakutti,joten sillä kyselen? Meinasin vaihtaa konetta!!!
Tuli kyllä jo nii hyvin infoo, että om617 ajellaan ja pumppua säädetään.
Saako tohon om617 turboo laitettua ja kannattaako?
T,Sport
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: OM617 vaihto OM602

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Saa laitettua vastaavasta turbokoneesta, STT (Svensk turbo teknik) 80lukusen muutossarjan tai jonkun omavalmisteisen muutossarjan. Pumpusta pitäs syöttä taasen hieman lisätä vastaamaan lisääntynyttä ilman määrää. Siinä on vain semmoinen juttu että perusvapari moottorista ei kannata repiä paljoa tehoa irti tai muutoin se tapahtuu kestävyyden kustannuksella. Vaparikoneessa ei ole mäntien alapuolista jäähdytystä jolloin on vaara että männät halkeavat ahtojen/lämpöjen nousun vuoksi. Oikeassa turbokoneessa muitakin eroja mutta tämä on niistä tärkein.

Sillä ruotsalaisten sarjalla ottivat tehoja irti OM617 vaparista jotain 110...120 hv nurkilla. Varsin maltillisilla painella ja niitä raksuttimia kulkee vieläkin tänä päivänä.

Artisti päättäköön itse mikä on kannattavinta :)
Vastaa Viestiin