124 coupe peräasiaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

joo ostincoupen ja ihmettelin ajaessa että miten kiekat ni pirun kovat ja ajoin auton nosturille ni perävälitys on 3,69.. pits jostain saada harvempi perä mut mietin et meneekö sinne nyt sit vaikka 3,27että ei tarte kartaania ja vetareita rueta hommaan.. onko ideaoita??
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Timo N »

Mittaat sen perän leveyden niin osaat ostaa saman levyisen tilalle. Pituuksissakin on eroja joten syytä mitata myös.
Kunkkuperä (210 lautasella) on selvästi isompi kuin pienemmät 160 ja 180 lautaspyöräiset.
Milläs koneella ja laatikolla tuo cuuppa on?
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

3.27 huutaa mulla myös eli laittaisin sen 3.07 tai mitä loppu numerolta löytyy.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

300 24vpensa.. 4vaihteinen tomaatti.. tuos on perkele 100kmh 3500rpm että periaattees 3,27 vois olla jees.. joo pitää mittailla 110laippaset ne tikut kuitenki on.. ja avoperä
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Mulla 3.27 on 3000rpm satkulla ja on mielestäni liikaa.
Oikeastaan jos asd perä on vetarit lyhyemmät ja normi perä niin vakio mitalla..ei niissä muuta eroa ole...etsit vaan isoa perää asd tai ilman haluammalasi välityksellä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

joop. oishan se asd kyllä hyvä verronki tomaatissa ni ois ees joku tunto tiehen
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Sulla se taitaa olla 5- vaihteinen 722.5 aski ja ylivaihde joka on sähköinen ohjaus niin egs tai jotain muuta on rikki.....kaverilla oli kanssa ja se huuti tolleen kun oli vain neljä pykälää käytössä. Katso askin numero tai ota huomioon että aski lähtee 2 vaihteella liikkeelle ja laske vaihdot.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

atlas kirjoitti:Sulla se taitaa olla 5- vaihteinen 722.5 aski ja ylivaihde joka on sähköinen ohjaus niin egs tai jotain muuta on rikki.....kaverilla oli kanssa ja se huuti tolleen kun oli vain neljä pykälää käytössä. Katso askin numero tai ota huomioon että aski lähtee 2 vaihteella liikkeelle ja laske vaihdot.

no joo määpäs tarkistan.. pitäää se venakoneisto käyttää pois ja putsaata josjumii
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eikö kepissä ole P-R-N-D-4-3-2 jos on 5-vaihteinen ? Helppo kokeilla onko D-4 välillä eroa. Toisaalta omistajahan kertoi että laatikko on nelivaihteinen...vaan 300E-24V näyttäisi olevan aina 5v automaattina, ja alkuperäinen perävälitys on 3.69 :arrow: täytyy olla vaihde hukassa :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Siis venttiilikoneisto ei jumi vaan 5-vaihde on sähköohjattu ja niissä ollut vikoja eli egs box on yksi syyllinen....toi boxi ohjaa vain 5-vaihdetta...muut vaihteet on mekaanisesti ohjattuja ja ne tulee askin puolelta eli aski toimii mutta toi 5 ylivaihde ei...siksi tälläinen systeemi kun toi aski on rekennettu 4 vaihteisen pohjalta ja sähköllä tehty toi viitonen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja A »

Omien kokemusten mukaan tota nelos vaihdetta ohjataan sähköisesti, jos ohjaus solenoidi ei toimi, niin hyppää suoraan kolmoselta/vitoselle. Mielestäni ei vika voi olla tuossa, mutta kierrokset vaikuttaa kyllä aikas kovilta. Toisaalta en tiedä mitä toi solenoidi tekee, jos on mekaanisesti jumissa eikä vapauta painetta pois nelos vaihteelta.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

A kirjoitti:Omien kokemusten mukaan tota nelos vaihdetta ohjataan sähköisesti, jos ohjaus solenoidi ei toimi, niin hyppää suoraan kolmoselta/vitoselle. Mielestäni ei vika voi olla tuossa, mutta kierrokset vaikuttaa kyllä aikas kovilta. Toisaalta en tiedä mitä toi solenoidi tekee, jos on mekaanisesti jumissa eikä vapauta painetta pois nelos vaihteelta.
missä se tuo egs boksi sijaitsee
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Muistaakseni akun takana...kaveri otti led valolla vikakoodia sieltä pistokkeesta ja kertoi sen olevan kaasuläpällä kontaktia vika ..osia vaihdettiin kunnes kyllästyi ja myi pois....lopullista vian aihettajaa ei sitten saatu tietää...egs ..sitä tutkittiin ja taisi olla toinenkin kokeiltavana.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

ei tuosta kyl löydy tota egs boksia siä on vaan hgs boksi
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14009
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Se on juuri sama. Kepin juuressa on käsittääkseni myös joku katkaisija?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

missäs se solenoidi on.. montako johtoo tulee yms
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: Pe 31.08.2007 22:21
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja A »

Laatikon sisällä venttiilikoneiston kyljessä(ympyröity osa). Vaatii koneiston löysentämisen, että saa irti ja kaksi johtoa siihen menee. Solenoidi on Y3_1Y2 siihen ja sen toimintaan löytyy kyllä lisätietoa nettiä selailemalla.

P.S: Noita on vaihdeltu kyseisiin laatikoihin takuuseen, kun ovat olleet vielä takuuajan sisällä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
--------
W115 240D/3.5 V8/Pystäri
R129 3.0/24/Routakiila
W136 170 S-V 2.0Automat/Vanhus
W903 313cdi
BenDilde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 28.08.2017 02:27

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja BenDilde »

Sori, varastan vähän tätä lankaa, mutta osaisko joku arviolta heittää mikä voisi olla vikana. Mulla olis kiikarissa yksi '90 vuotinen 300 kupee automaatilla ja autolla on rullattu 320tkm. Ilmoituksen mukaan laatikko luistaa kylmänä 3-4 välissä mutta lämpöisenä toimii normaalisti? Onkohan sieltä jotain ihan rikki vai voisiko olla vaan paskat ja vanhat öljyt? Jos lähtisi huuhtelulla ja uusilla öljyillä pelaamaan?
W124 230 CE '91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Käyt veholta 3-4 vaihteen jousen korjaus sarjan ja löysä jousi muuttuu jäykemmäksi...hinta noin alle 10e...forumilta löytyy kuva mihin kannen alle venttiili koneistoon jousi vaihdetaan..simppeli homma.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=101888" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa puhutaan 2-3 mutta monet sotkee vaihde järjestyksen kun aski lähtee aina kakkosella ...ja tohon 3-4 piti olla kanssa jousipaketti saatavana..tosin harvermmin vaihdetaan.
Viimeksi muokannut atlas, Ke 30.08.2017 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
BenDilde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 28.08.2017 02:27

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja BenDilde »

atlas kirjoitti:Käyt veholta 3-4 vaihteen jousen korjaus sarjan ja löysä jousi muuttuu jäykemmäksi...hinta noin alle 10e...forumilta löytyy kuva mihin kannen alle venttiili koneistoon jousi vaihdetaan..simppeli homma.
Olisko sulla laittaa linkkiä kuvaan? Mä olen niin käsi tuon haun kanssa :D
W124 230 CE '91
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=113522" onclick="window.open(this.href);return false;

Lisää...haulla toki vielä lisää ja jossakin oli sitten kuva siitä koneistosta.
Toki tämä ei välttämättä auta eli vika jossakin muualla...paineiden nostoa hieman...mutta sekin on teko hengitystä koska jokin siellä ei toimi oikein ja kylmä luistokin tappaa sen sitten lopulta jos luistoa ei varo....no käytettyjä askeja varmaan löytyy kohtuu hinnalla tai heität sinne suoraan 722.6 ja boxin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
BenDilde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 28.08.2017 02:27

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja BenDilde »

Kyselin juuri autosta ja kuulemma kylmänä ei meinaa vaihtaa kolmoselta neloselle muuten kuin isommilla kierroksilla, lämpöisenä taas toimii ihan normaalisti, niin tod näk se korjaantuisi tuolla jousisarjalla.
W124 230 CE '91
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

atlas kirjoitti:Käyt veholta 3-4 vaihteen jousen korjaus sarjan ja löysä jousi muuttuu jäykemmäksi...hinta noin alle 10e...forumilta löytyy kuva mihin kannen alle venttiili koneistoon jousi vaihdetaan..simppeli homma.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=101888" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa puhutaan 2-3 mutta monet sotkee vaihde järjestyksen kun aski lähtee aina kakkosella ...ja tohon 3-4 piti olla kanssa jousipaketti saatavana..tosin harvermmin vaihdetaan.
No mulle ei ainakaan löytynyt Vehon kautta tuolloista korjaussarjaa (3-4) selvittivät oikein maahantuojan kautta. Mutta jos muualta löytyy niin ois kiva kuulla.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jari Ke kertoi että se olisi mahdollista jostain hankkia....ainakin 2-3 on ihan hylly tavaraa eli sitä menee eniten.
Auttaako se sitten ....
Automaatti gurulta kun saisi tietoa mikä siellä olisi....mietin pakan tiivistettä joka kuuman olisi elastisempi ja pitää....siekkinen se tietäisi lonkalta sanoa.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

no joo otin boksin irti ni 5vaihe kytkeytyy päälle.. elikkä boksi,solenoidi tai keppianturi rikki vissiinki
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jokin jippo siinä oli....eli jos saat viitosen pelaamaan niin loikkasiko se nelosen yli?...siis kun otti sen boxin irti.
Tekikö se näin?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

atlas kirjoitti:Jokin jippo siinä oli....eli jos saat viitosen pelaamaan niin loikkasiko se nelosen yli?...siis kun otti sen boxin irti.
Tekikö se näin?
joo juurikin näin.. kick down päällä kun rupee pykältään ni käyttää nelosta joku 2 sec ja vaihtaa viitoselle
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Niin mites tuo perä homma, onko vielä tarve harvemmalle? Voitais vaihtaa??? Jos tuntuu vielä laatikon tapaamien jäljiltä liian tiheältä tuo oma.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Ropsoni88
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.10.2014 15:33
Paikkakunta: 08

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja Ropsoni88 »

mikäs perä sulla ois tarjolla
Nyk. w201 605+8mynä+hx40+man+ ASD
ex w201 td 602
ex w201 2,6
ex w201 602
kawa 9R,1100 iiöö tappelija

pensalla ja dieselillä pestään pensselit, viinalla tehään voimaa
Avatar
JMT84
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ti 20.05.2008 21:39
Paikkakunta: Haukipudas

Re: 124 coupe peräasiaa

Viesti Kirjoittaja JMT84 »

dealer kirjoitti:Eikö kepissä ole P-R-N-D-4-3-2 jos on 5-vaihteinen ? Helppo kokeilla onko D-4 välillä eroa. Toisaalta omistajahan kertoi että laatikko on nelivaihteinen...vaan 300E-24V näyttäisi olevan aina 5v automaattina, ja alkuperäinen perävälitys on 3.69 :arrow: täytyy olla vaihde hukassa :D
Itellä on ollut 2kpl 300E-24 mallista ja molemmat 1989 vm. Molemmissa oli 722.3 nelivaihteinen loota ja 3.27 perävälitys.
Keppikaavio oli P-R-N-D-3-2.
Täältä löytyy lukoton 3.27 välitteinen ns. "kunkkuperä" jos tarvetta
Näillä mennään:
W211 500E -03
Audi A6 3.0TDi Quattro -09
s124 300TDT -91 PPD

Exät:
Opel Manta B 1.6S -78
s203 320CDI -05 -Tuikutettu-
BMW E39 535iA -96
W124 300D -89 PPD (EX M104)
s123 300TD -81/84
W123 240D STT Turbo -85
s124 250TD -91
BMW 525i -91
W124 300E - 24 -89
Audi 100CS 2.2i -86
Vastaa Viestiin