S124:n käyntiongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Kyseessä on siis vuoden -89 230E-moottori, joka pitää kotiaan 124 -korissa.

Auto seisoi loppusyksystä viime viikkoon, minä aikana bensapumppu oli päättänyt työsopimuksensa. Pumpun ja suodattimen vaihdolla auto lähti käyntiin mutta siihen oli ilmestynyt uusi ominaisuus, mitä ei ollut edellisellä ajokerralla, jolloin tekniikka toimi moitteetta.

Ongelma on seuraava:

Auto käynnistyy hyvin kylmänäkin ja jää käymään hyvää tyhjäkäyntiä lukuun ottamatta pientä aaltoilua silloin tällöin. Jos kierroksia nostaa korostetun rauhallisesti moottori kiertää korkeitakin kierroslukuja siististi. Samoin jos kierrosten antaa laskea hitaasti auto pysyy käynnissä ja jää käymään tyhjäkäyntiä.

Ongelma ilmenee silloin kun kierroksia antaa reippaammin tai niiden antaa laskea ns. normaalista eli vapauttaen kaasupolkimen, tällöin auto sammuu.

Polttoainetta pitäisi nyt tulla ja ilmaakin moottori saa. Myös syttyosat näyttävät ulkoisesti tarkasteltuna hyviltä.

Auto on lähdössä pellitettäväksi ensi kuussa ja sitä ennen olisi hyvä saada ko. laitteesta henki siinä määrin selväksi, että sitä pystyy kohtuudella siirtämään.

Mikä neuvoksi?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Alipaine vuoto jossakin eli huohotus letkut ,kumikaukalo ,suuttimien tyvet tarkistukseen.
Toi kumikaukalo halkeilee ja kannattaa kyllä vaihtaa ja veholta taitaa olla halvin ostaa tällä hetkellä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

atlas kirjoitti:Alipaine vuoto jossakin eli huohotus letkut ,kumikaukalo ,suuttimien tyvet tarkistukseen.
Toi kumikaukalo halkeilee ja kannattaa kyllä vaihtaa ja veholta taitaa olla halvin ostaa tällä hetkellä.
Ok, kiitos näistä. Tämä kun on mulla ensimmäinen tätä mallia enkä ole tekniikka-velho muutenkaan niin on pakko kysyä, että mistä paikallistan tuon kaukalon moottoritilassa? :shifty:
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
Vesa T
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Pe 11.04.2003 20:21
Paikkakunta: Varkaus

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Vesa T »

Ompi kuvan mukainen osa ruiskun jakajan alla. Kohtuu mielenkiintoinen vaihdettava ainakin 16venasessa. Ja samalla kannattaa uusia ne muutkin kaukalon juureen tulevat letkut, niin ei tarvi heti avata uusiksi.

Tämä kuva siis 16venasesta mutta taitaa olla samannäköinen normi m102:ssa.

Kuva
W203 C180 Kompressor A Sport -05
W201 190E 2.3-16 A Cosworth -86 -> Project 2022-2024: Getrag, KMS ITB, Motec, OZ Ultraleggera, Eibach B12, Sparco.

Exät: W124 230E -89, W202 C180 -95, C124 230CE -87, W203 C180 Kompressor A Avantgarde -04, S203 C200 CDI Elegance -05
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Nyt on muilta projekteilta ehditty ruiskimaan jarrukliineriä alipaineletkuihin ym. konetilaan. Käynti ei muuttunut mitenkään. Letkut ja liitokset vaikuttavat ehjiltä.

Kaivoin myös tuon kaukalon ylös ja ulos. Sekin näyttää silmämääräisesti ehjältä. Voisiko siinä olla niin pieni murtuma tai reikä ettei sitä huomaa? Kannattanee vaihtaa kumminkin?

Voisiko joku muu aiheuttaa tämän? :eh:
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

Tyhjäkäyntisäätimen voisi kokeilla putsata, näkyy 3-4 pyttyjen imusarjan putkien välissä, tuonnäköinen murkula https://www.merteil.fi/kuva-data/36923.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (eli liotusta, bräkleeniä, ultraäänipesuri, forumilta myös löytyy aiheesta).

Lisäksi voisi katsoa, että kaasuvipu nojaa varmasti mikrokytkimeen tyhjäkäynnillä ja että kytkin toimii kuin pitääkin (mittaa vaikka yleismittarilla). http://media-cache-ec0.pinimg.com/600x/ ... e2e66e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

R-N-X kirjoitti:Tyhjäkäyntisäätimen voisi kokeilla putsata, näkyy 3-4 pyttyjen imusarjan putkien välissä, tuonnäköinen murkula https://www.merteil.fi/kuva-data/36923.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; (eli liotusta, bräkleeniä, ultraäänipesuri, forumilta myös löytyy aiheesta).

Lisäksi voisi katsoa, että kaasuvipu nojaa varmasti mikrokytkimeen tyhjäkäynnillä ja että kytkin toimii kuin pitääkin (mittaa vaikka yleismittarilla). http://media-cache-ec0.pinimg.com/600x/ ... e2e66e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tein nopean putsauksen tk-säätimelle mutta taidan uusia käsittelyn ajan kanssa. Miksi se on pitänyt survoa tuonne putkien väliin? Ikävä irroitettava... :x

Mitä tuo mikrokytkin tekee? Saattaisi jopa olla niin, että vipu ei nojannut siihen...
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
R-N-X
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 329
Liittynyt: Su 28.12.2014 21:15
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja R-N-X »

En niin tarkkaan ole perehtynyt, mutta ainakin ECU:lle menee tieto, että kaasu on ylhäällä.

Tuolla jotain asiaan liippaavaa, jos lontoo taipuu. http://mercedes-190.co.uk/topic/218516/1/" onclick="window.open(this.href);return false;

Onhan mahdollista, että tyhjäkäynti on jo aiemmin hävinnyt ja sitä on yritetty petrata kirraamalla kaasuvaijeria liikaa ja sitten lähtee vikojen lumipallo pyörimään.

Ite löysäisin ainakin kaasuvaijeria niin, että mikro painuu pohjaan kaasu ylhäällä ja sitten katsomaan mitä tapahtuu näin alkuun.
W124 200D 1988
ex. W124 230E 1987
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Kaasuvipu-mikrokytkin -asetelma näyttäisi olevan kunnossa.

Suuttimien tyvet tarkastelin myös. Kliineriä ruiskiessa ei käynti muuttunut mutta kun nyin suuttimia paikallaan p-a putkien irrotuksen jälkeen niin kaksi neljästä heilui arveluttavasti... Tilasin maailmalta uudet kumit niiden juuriin, katsotaan onko vaikutusta.

Myös tyhjäkäyntisäädin on nyt puhdistettu huolellisesti.

Mietin tässä, että voiko polttoainepumpulla olla vaikutusta asiaan... Ostin pumpun, tarvikkeen tosin, täsmäävien numeroiden perusteella. Mutta jos pumppu antaa esimerkiksi liian suuren paineen niin saako moottori niin sanotusti liikaa hyvää?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Takkuaa, takkuaa... :thumbdown:

Alipaineletkut, kumikaukalo ja suuttimien tyvikumit tarkastettu sekä jälkimmäiset uusittu = ovat kunnossa. Vika edelleen olemassa.

Lainasin toisesta autosta tyhjäkäyntisäätimen. Ainut ero oli, että tyhjäkäynti on korkeampaa mutta sama ongelma esiintyy edelleen jos kaasua antaa tai vähentää reippaammin.

Säädin hieman kaasuvipua mikrokytkimeen nähden ja tilanne muuttui sikäli ettei moottori sammu enää niin helposti kierroksia laskettaessa.

Kone ikään kuin tuntuisi tukehtuvan. Kun kierroksia antaa, ilmamäärälautanen (onko oikea termi? se pyöreä kiekko ilmanputsarin jalassa) alkaa läpättää holtittomasti hieman tyhjäkäyntikierrosten jälkeen, moottori "booaa" ja sammuu... Käynnistyy kyllä heti kun avaimesta jälleen kääntää.

Alkaa ideat olla taas vähissä, olisiko kenelläkään lisää? :roll:
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja atlas »

Nappaapas paineen varaanjan ltku imupuoleelle olevaan pikku letkuun vaikka lukkopihdit että siitä ei mene mitään läpi eli bensapumpun ja suotimen paketissa on sellainen kalvollinen varaaja...jos siinä on reikä pääsee bensanpaineet paluupuolella ja tuotto ei riitä...harvinainen vika mutta en ole varma käyttäytyykö se noin..on ollut kuitenkin forumilla joillakin...se vain ruostuu tai kalvo vuotaa ajanmittaan läpi...toinen on että määrikseen tulo putken nipan sisällä on pieni sihti..sekin voi olla tukossa ja kakkua ei riitä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

Onko seokset säädetty/tarkistettu?
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Kiitos, täytyypä tutkailla tuota polttoainepuolta. :thumbup:

Seoksiin ei ole koskettu. Mistä niitä säädetään? Jotenkin elättelen ajatusta siitä, että vika olisi seisonnasta johtuva. Jokin jumissa, murtunut tms...
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
mustavihannes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: To 15.10.2009 12:01

Re: S124:n käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja mustavihannes »

jtuukka kirjoitti:Kiitos, täytyypä tutkailla tuota polttoainepuolta. :thumbup:

Seoksiin ei ole koskettu. Mistä niitä säädetään? Jotenkin elättelen ajatusta siitä, että vika olisi seisonnasta johtuva. Jokin jumissa, murtunut tms...
Eikös ne siitä ilmanputsarin reiästä jollain meisselillä kääntelemällä. Tosin mututuntumalla en lähtisi säätämään, joku korjaamo tekee tuon nopeasti ja kohdalleen kun on pakokaasutesterit.
Vastaa Viestiin