W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
-03 normijousituksellinen W211. Autoa ei ole madallettu ja autossa on normikokoiset/levyiset renkaat. Voisitteko kertoa, että:
1. Missä ne narinahelat oikein on (esim. kuva)?
2. Miten niiden väljyys tarkastetaan kotona? Takarenkaat ehkä vähän kuluu sisäreunoista enemmän kuin ulkoreunoilta? Onko vika vai ominaisuus? 205/60/16 renkaissa olen pitänyt 3.0 paineita.
3. Miten usein (km-määrä) narinaheloja yleensä vaihdetaan?
.
1. Missä ne narinahelat oikein on (esim. kuva)?
2. Miten niiden väljyys tarkastetaan kotona? Takarenkaat ehkä vähän kuluu sisäreunoista enemmän kuin ulkoreunoilta? Onko vika vai ominaisuus? 205/60/16 renkaissa olen pitänyt 3.0 paineita.
3. Miten usein (km-määrä) narinaheloja yleensä vaihdetaan?
.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Narinat on taka alatukivarren uloimpi nivel.
Välys tutkitaan että kevennetään alatukivarresta pyörää ilmaan ja kammetaan sitten rengasta...tosin joskus vaikea löytää välystä niin suoraan uutta paikalleen jos vähänkin epäilyttää.
Orkkis kestää pitkään mutta kaikki jälkeen päin olevat helat kuluu nopeammin..lisää sinne vaan rasvaa tai öljyä jo uutena.
Välys tutkitaan että kevennetään alatukivarresta pyörää ilmaan ja kammetaan sitten rengasta...tosin joskus vaikea löytää välystä niin suoraan uutta paikalleen jos vähänkin epäilyttää.
Orkkis kestää pitkään mutta kaikki jälkeen päin olevat helat kuluu nopeammin..lisää sinne vaan rasvaa tai öljyä jo uutena.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Non niin. Vaihdoin viikonloppuna talvirenkaat ja olipa järkytys taas. Eli takarenkaiden sisäreunoista kudokset/raudat näkyy... Narinahelat/tai toinen narinahela (en muista tarkasti) on vaihdatettu vuonna 2011.
1.Eli saako noita heloja itse vaihdettua?
2. Mitä työkaluja tarvitaan?
1.Eli saako noita heloja itse vaihdettua?
2. Mitä työkaluja tarvitaan?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Onhan siihen oikea työkalukin..koska muut ei mahdu..itse lyön sen pitkällä tapilla ja lekalla ulos ja sopivalla hylsyllä pitkällä jatkolla sitten lyöden paikalleen.
Korjaamossa ei kyllä mene pitkilleen oikealla työkalulla.
Korjaamossa ei kyllä mene pitkilleen oikealla työkalulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Millä nimellä se narinahelan irroitustyökalu on esim. Ebayssä (saksa/englanta)? Suomessa näytti olevan aika törkyhintaisia...atlas kirjoitti:Onhan siihen oikea työkalukin..koska muut ei mahdu..itse lyön sen pitkällä tapilla ja lekalla ulos ja sopivalla hylsyllä pitkällä jatkolla sitten lyöden paikalleen.
Korjaamossa ei kyllä mene pitkilleen oikealla työkalulla.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Juu, semmoisen klanin sarjan mallisen sorvailee kyllä itsekkin. Työn alla läjä nuita. Prototyyppi onkin jo tehty ja kuvat. Klanin sarja maksaa 176eurublaa ja yleensä klanin työkalut on melko pehmeetä terästä. Teen nuita pikkuhiljaa paremmasta aineesta ja voin myydä edullisesti. Mutta toimitus kestää kun on aikapula erittäin pahana nyt.Jacka kirjoitti:Millä nimellä se narinahelan irroitustyökalu on esim. Ebayssä (saksa/englanta)? Suomessa näytti olevan aika törkyhintaisia...atlas kirjoitti:Onhan siihen oikea työkalukin..koska muut ei mahdu..itse lyön sen pitkällä tapilla ja lekalla ulos ja sopivalla hylsyllä pitkällä jatkolla sitten lyöden paikalleen.
Korjaamossa ei kyllä mene pitkilleen oikealla työkalulla.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Kävin ottamassa kuvat narinaheloista. Katsokaa ja kommentoikaa. Eikö näytä olevan ihmeellinen rako tuossa kuskin puolen narinahen ja navan välissä verrattuna apukuskin puoleiseen?
Kuskinpuoleinen
Apukuskinpuoleinen
Kuskinpuoleinen
Apukuskinpuoleinen
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Tuskin meinaa mitään, voi olla eri valmistajan tangot puoleensa. Narinahelat ovat kyllä muualla kuin kuvassa.
Kampea väliä jollain jos on väljää...
Kampea väliä jollain jos on väljää...
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
kuvassahan ei ole narinahela vaan poikittais tukivarsi josta säädetään sisäpäästä auraus eli toisinsanoen aurauksensäätö tanko
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Kiitos paljon vastauksista (selvennyksestä). Missäs se narinahela on?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Nyt ehkä löytyi oikea narinahela (tai sitten ei). Miltä näyttää (vai eikö voi sanoa kuvasta mitään, yritin väännellä mutta jotenkin on vaikeaa saada tuntumaa)? Kuvissa auton takarenkaat ovat ilmassa.
Eli kuskinpuolelta edestä
Ja kuskinpuolelta takaa
Apukuskinpuolelta edestä
Ja apukuskinpuolelta takaa
Ja katsokaa renkaita. Näyttää että kulumista on sisäreunoilla molemmin puolin?
Eli kuskinpuolelta edestä
Ja kuskinpuolelta takaa
Apukuskinpuolelta edestä
Ja apukuskinpuolelta takaa
Ja katsokaa renkaita. Näyttää että kulumista on sisäreunoilla molemmin puolin?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Alapuolelta tuosta raosta väännät rengasraudalla / isolla meisselillä kevyesti niin välys tuntuu jos sitä on.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Kiitos tiedosta. Pitääkö takapyörät olla ilmassa kun tuosta raosta koittaa vääntää? Onko väliä mistä autoa nostaa? Huono on ainakaan millään vääntää jos alatukivarresta autoa nostaa?dealer kirjoitti:Alapuolelta tuosta raosta väännät rengasraudalla / isolla meisselillä kevyesti niin välys tuntuu jos sitä on.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Minä olen kokeillut vain pyörät ilmassa keventämättä.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Ja silloinko on hyvin tuntunut jos klappia on ollut? Mä testasin ohjeidesi mukaan mutta mä en löytänyt klappia (voi hyvin olla etten vaan osannut).dealer kirjoitti:Minä olen kokeillut vain pyörät ilmassa keventämättä.
Mä en tiedä tuntuuko vaan, mutta jotenkin tuo perä on ehkä vähän alhaalla. Näyttääkö teidän mielestä että perä on ok korkeudella? Normaalipituiset rautajouset on ja ei ole madallettu. Paljonko nuo takarenkaat on yleensä näin / \ kun kaikki on ok normialustassa?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
joko ne on poikki tai muutenvaan kuoleentuneet . avantgardessa taitaa olla hieman "matalampi" mutta perus classic on kyllä korkeammalla kuin kuvissa
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Lokakuussa 2011 vaihdettu kummatkin takajouset paikallisessa mersuhuollossa kun oli molemmat silloin poikki. Voiko noin nopeaa kuoleentua vai voiko jouset olla väärät?shade_z kirjoitti:joko ne on poikki tai muutenvaan kuoleentuneet . avantgardessa taitaa olla hieman "matalampi" mutta perus classic on kyllä korkeammalla kuin kuvissa
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Ja mikä on oikea jousimalli taakse? EPC näyttää VIN numerolla mun autolle takajousia A211 324 00 04 (replaced: A211 324 05 04) TAI A211 324 02 04? Onko noi toiset vahvistetut? Ja mikä on oikea värimääritys? On olemassa ainakin värivaihtoehtoja 1 X KELTAINEN/2 X SININEN sekä 2 X SININEN/2 X KELTAINEN.Jacka kirjoitti:Lokakuussa 2011 vaihdettu kummatkin takajouset paikallisessa mersuhuollossa kun oli molemmat silloin poikki. Voiko noin nopeaa kuoleentua vai voiko jouset olla väärät?shade_z kirjoitti:joko ne on poikki tai muutenvaan kuoleentuneet . avantgardessa taitaa olla hieman "matalampi" mutta perus classic on kyllä korkeammalla kuin kuvissa
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5261
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Voi olla vaikka jo uudestaan poikkiJacka kirjoitti:Ja mikä on oikea jousimalli taakse? EPC näyttää VIN numerolla mun autolle takajousia A211 324 00 04 (replaced: A211 324 05 04) TAI A211 324 02 04? Onko noi toiset vahvistetut? Ja mikä on oikea värimääritys? On olemassa ainakin värivaihtoehtoja 1 X KELTAINEN/2 X SININEN sekä 2 X SININEN/2 X KELTAINEN.Jacka kirjoitti:Lokakuussa 2011 vaihdettu kummatkin takajouset paikallisessa mersuhuollossa kun oli molemmat silloin poikki. Voiko noin nopeaa kuoleentua vai voiko jouset olla väärät?shade_z kirjoitti:joko ne on poikki tai muutenvaan kuoleentuneet . avantgardessa taitaa olla hieman "matalampi" mutta perus classic on kyllä korkeammalla kuin kuvissa
replaced tarkoitta että osa numero on vaihtunut
ja osakin sattaa siinä samalla hiukan muttua mutta jos alkuperäiset ei ollut vahvistettu niin ei ne korvaavn osanumeronkaan ole
jousissa on väri merkit(pieni maali täpällä)
Mökkillä
'
'
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Kävin paikallisessa mersuhuollossa. Tuomio. Kummatkin takajouset poikki. Edelliset takajouset siis kesti kuusi vuotta. Eli millainen homma on vaihtaa takajouset? Onnistuuko itse vai kannattaako viedä suosiolla pajalle?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Vie suosista pajalle. EP:llä on monta MB osaajaa (vaikka nuo em. jutut korjaantuu kyllä millä tahansa korjaamolla joka osaa hommansa).
Samalla kun vaihdat uudet jouset niin ne katsoo narinahelojen kunnon ja vaihtaa samalla jos tarpeen.
Samalla kun vaihdat uudet jouset niin ne katsoo narinahelojen kunnon ja vaihtaa samalla jos tarpeen.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )
You go full throttle - or you go home.
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Narinahelat tarkastettiin ja ne olivat kunnossa. Eli kertokaas nyt joku miten ne itse vaihdetaan (olis vähän haluja itse kokeilla)? Eli sen verran huoltomies kertoi ohimennen, että helpoin on vaihtaa jos saa alatukivarren sisäpään pultin irti. Mutta mitä muuta pitää ottaa huomioon tai irroittaa?
Ja olikos W211 säätöjä takana, eli pitääkö jousien vaihdon jälkeen säätää kulmat?
Ja olikos W211 säätöjä takana, eli pitääkö jousien vaihdon jälkeen säätää kulmat?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Ja vielä lisää kysymyksiä. Eli pitääkö ne uudet takapään jouset olla orggikset vai vahvistetut? Kumpia olette laittaneet. Itseä vaan kiinnostaisi se, että meneekö kaikilla kuuden vuoden välein W211:ssa takapään jouset paskaksi/poikki vai onko mulla vaan ollut huonoa hiihtokenkää asian kanssa? Ja sekin vielä, että jos ostaa vahvistetut, niin jääkö takapää liian ylös kevyellä kuormalla? Tai tuleeko muuten vaan autosta liian kivireki vahvistetuilla jousilla?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Hiukan alkaa olemaan väärä otsikko aiheeseen, mutta jatketaan jatketaan...
Kävin vaihdattamassa äsken takajouset. Halusin vahvistetut jouset, ettei taas oo kohta jouset poikki. Ja tuleehan sitä myös vedeltyä kärryjäkin silloin tällöin ja silloin "kuulemma" on takajouset lujilla. Elikkäs nyt on takana Bilsteinin vahvistetut jouset, joissa merkintöinä kaksi sinistä viivaa ja kaksi keltaista viivaa (jousissa myös merkintä: KF 42/12 31957100 Bilstein). Tämä merkintä mielestäni on vastaa Mersun OE-numeroa A211 324 0204 ja juuri tämä oli vaihtoehtoisena takajousena, kun katsoin EPC:stä takajousivaihtoehtoja autooni (VIN-numeron perusteella).
Mitä arvon raati tuumaa, onko nyt niin kuin pitääkin? Tai edes sinne päin? =)
Kävin vaihdattamassa äsken takajouset. Halusin vahvistetut jouset, ettei taas oo kohta jouset poikki. Ja tuleehan sitä myös vedeltyä kärryjäkin silloin tällöin ja silloin "kuulemma" on takajouset lujilla. Elikkäs nyt on takana Bilsteinin vahvistetut jouset, joissa merkintöinä kaksi sinistä viivaa ja kaksi keltaista viivaa (jousissa myös merkintä: KF 42/12 31957100 Bilstein). Tämä merkintä mielestäni on vastaa Mersun OE-numeroa A211 324 0204 ja juuri tämä oli vaihtoehtoisena takajousena, kun katsoin EPC:stä takajousivaihtoehtoja autooni (VIN-numeron perusteella).
Mitä arvon raati tuumaa, onko nyt niin kuin pitääkin? Tai edes sinne päin? =)
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Vahvistettu jousi ei ole kestävämpi vaan kantavuudeltaan parempi. Kyyti pilalla vahvistetuilla jousilla useissa tapauksissa.
oulaistenliikenne.fi
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
näyttäähän tuo nyt olevan 'suorassa' vaikka kyllä jotenkin tuntuu ettei mulla ainakaan kokonaisuudessa auto ihan noin ylhäällä ollut. Senmuistan että ainakin 5cm laski takapää kun lastas Tallinnassa 24 keissiä urheilujuomaa takapaksiin... Yritin ettiä kuvia omasta pirssistä mutta eipä niitä löytynyt... tuossa kylällä se kyllä joskus tulee vastaan pitää kurkata seuraavan kerran.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Näin vähäisen kokemuksen jälkeen autoni takajousituksesta tuli hyvä. Ei ole yhtään liian jäykkä. Itse asiassa en huomaa eroa ehjiin alkuperäisiin jousiin ja näihin (toki en ole kuorma päällä vielä ajellut, saas nähdä mikä ero silloin on). Toki vahvistettuja jousiakin on varmaan todella montaa eri mallia (ja valmistajaa), joten niin varmaan on jäykkyyksiäkin erilaisia. Ja nämä oli Bilsteinit (KF).dealer kirjoitti:Vahvistettu jousi ei ole kestävämpi vaan kantavuudeltaan parempi. Kyyti pilalla vahvistetuilla jousilla useissa tapauksissa.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
W211 takapää hyppii ja vatkaa 40kmh nopeudessa. Rauhottuu 50
Jälkeen. Toiset vanteet jo menossa ja vaihtaen edestä taakse ei muutosta ja edessä ei ratti vatkaa menee ku juna. Onko käsitystä mikä voi olla kaput takaa? Lähipiirissä toinenkin yksilö joka tekee samaa. Mitä isompi rengas, sitä voimakkaampi hyppiminen 40 kmh. Narinahelat? Etummaiset puslat? Pomppiminen siis häipyy tyystin kun nopeus nousee ja ei mitään vatkaamista esim 120kmh. Voikohan olla pyöränkulmat takaa niin pielessä että kampeavat hitaassa vauhdissa niin pieleen että vatkaa…edelliset mukana tulleet renkaat oli takaa toinen kumi syöty puolesta välistä sisälle saakka kaljuksi.
Edit: kyllä ne taitaa olla etummaiset puslat aivan loppu ja kelkka vatkaa hitaassa vauhdissa
Jälkeen. Toiset vanteet jo menossa ja vaihtaen edestä taakse ei muutosta ja edessä ei ratti vatkaa menee ku juna. Onko käsitystä mikä voi olla kaput takaa? Lähipiirissä toinenkin yksilö joka tekee samaa. Mitä isompi rengas, sitä voimakkaampi hyppiminen 40 kmh. Narinahelat? Etummaiset puslat? Pomppiminen siis häipyy tyystin kun nopeus nousee ja ei mitään vatkaamista esim 120kmh. Voikohan olla pyöränkulmat takaa niin pielessä että kampeavat hitaassa vauhdissa niin pieleen että vatkaa…edelliset mukana tulleet renkaat oli takaa toinen kumi syöty puolesta välistä sisälle saakka kaljuksi.
Edit: kyllä ne taitaa olla etummaiset puslat aivan loppu ja kelkka vatkaa hitaassa vauhdissa
Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus
Behemoth kirjoitti: ↑Su 17.09.2023 20:38 W211 takapää hyppii ja vatkaa 40kmh nopeudessa. Rauhottuu 50
Jälkeen. Toiset vanteet jo menossa ja vaihtaen edestä taakse ei muutosta ja edessä ei ratti vatkaa menee ku juna. Onko käsitystä mikä voi olla kaput takaa? Lähipiirissä toinenkin yksilö joka tekee samaa. Mitä isompi rengas, sitä voimakkaampi hyppiminen 40 kmh. Narinahelat? Etummaiset puslat? Pomppiminen siis häipyy tyystin kun nopeus nousee ja ei mitään vatkaamista esim 120kmh. Voikohan olla pyöränkulmat takaa niin pielessä että kampeavat hitaassa vauhdissa niin pieleen että vatkaa…edelliset mukana tulleet renkaat oli takaa toinen kumi syöty puolesta välistä sisälle saakka kaljuksi.
Edit: kyllä ne taitaa olla etummaiset puslat aivan loppu ja kelkka
Edit: niin ja renkaat 225/55R17 ET28 eli ylikokoa W211 ja voiko tosiaan olla näin herkkä ja rupea takapää vatkaamaan