W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

-03 normijousituksellinen W211. Autoa ei ole madallettu ja autossa on normikokoiset/levyiset renkaat. Voisitteko kertoa, että:

1. Missä ne narinahelat oikein on (esim. kuva)?

2. Miten niiden väljyys tarkastetaan kotona? Takarenkaat ehkä vähän kuluu sisäreunoista enemmän kuin ulkoreunoilta? Onko vika vai ominaisuus? 205/60/16 renkaissa olen pitänyt 3.0 paineita.

3. Miten usein (km-määrä) narinaheloja yleensä vaihdetaan?

.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Narinat on taka alatukivarren uloimpi nivel.
Välys tutkitaan että kevennetään alatukivarresta pyörää ilmaan ja kammetaan sitten rengasta...tosin joskus vaikea löytää välystä niin suoraan uutta paikalleen jos vähänkin epäilyttää.
Orkkis kestää pitkään mutta kaikki jälkeen päin olevat helat kuluu nopeammin..lisää sinne vaan rasvaa tai öljyä jo uutena.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Non niin. Vaihdoin viikonloppuna talvirenkaat ja olipa järkytys taas. Eli takarenkaiden sisäreunoista kudokset/raudat näkyy... Narinahelat/tai toinen narinahela (en muista tarkasti) on vaihdatettu vuonna 2011.

1.Eli saako noita heloja itse vaihdettua?

2. Mitä työkaluja tarvitaan?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja atlas »

Onhan siihen oikea työkalukin..koska muut ei mahdu..itse lyön sen pitkällä tapilla ja lekalla ulos ja sopivalla hylsyllä pitkällä jatkolla sitten lyöden paikalleen.
Korjaamossa ei kyllä mene pitkilleen oikealla työkalulla.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

atlas kirjoitti:Onhan siihen oikea työkalukin..koska muut ei mahdu..itse lyön sen pitkällä tapilla ja lekalla ulos ja sopivalla hylsyllä pitkällä jatkolla sitten lyöden paikalleen.
Korjaamossa ei kyllä mene pitkilleen oikealla työkalulla.
Millä nimellä se narinahelan irroitustyökalu on esim. Ebayssä (saksa/englanta)? Suomessa näytti olevan aika törkyhintaisia...
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Jacka kirjoitti:
atlas kirjoitti:Onhan siihen oikea työkalukin..koska muut ei mahdu..itse lyön sen pitkällä tapilla ja lekalla ulos ja sopivalla hylsyllä pitkällä jatkolla sitten lyöden paikalleen.
Korjaamossa ei kyllä mene pitkilleen oikealla työkalulla.
Millä nimellä se narinahelan irroitustyökalu on esim. Ebayssä (saksa/englanta)? Suomessa näytti olevan aika törkyhintaisia...
Juu, semmoisen klanin sarjan mallisen sorvailee kyllä itsekkin. Työn alla läjä nuita. Prototyyppi onkin jo tehty ja kuvat. Klanin sarja maksaa 176eurublaa ja yleensä klanin työkalut on melko pehmeetä terästä. Teen nuita pikkuhiljaa paremmasta aineesta ja voin myydä edullisesti. Mutta toimitus kestää kun on aikapula erittäin pahana nyt.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Kävin ottamassa kuvat narinaheloista. Katsokaa ja kommentoikaa. Eikö näytä olevan ihmeellinen rako tuossa kuskin puolen narinahen ja navan välissä verrattuna apukuskin puoleiseen?

Kuskinpuoleinen
Kuva

Apukuskinpuoleinen
Kuva
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12585
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja epk »

Tuskin meinaa mitään, voi olla eri valmistajan tangot puoleensa. Narinahelat ovat kyllä muualla kuin kuvassa.


Kampea väliä jollain jos on väljää...
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja shade_z »

kuvassahan ei ole narinahela vaan poikittais tukivarsi josta säädetään sisäpäästä auraus eli toisinsanoen aurauksensäätö tanko
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Kiitos paljon vastauksista (selvennyksestä). Missäs se narinahela on?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Nyt ehkä löytyi oikea narinahela (tai sitten ei). Miltä näyttää (vai eikö voi sanoa kuvasta mitään, yritin väännellä mutta jotenkin on vaikeaa saada tuntumaa)? Kuvissa auton takarenkaat ovat ilmassa.

Eli kuskinpuolelta edestä
Kuva

Ja kuskinpuolelta takaa
Kuva

Apukuskinpuolelta edestä
Kuva

Ja apukuskinpuolelta takaa
Kuva

Ja katsokaa renkaita. Näyttää että kulumista on sisäreunoilla molemmin puolin?
Kuva

Kuva
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Alapuolelta tuosta raosta väännät rengasraudalla / isolla meisselillä kevyesti niin välys tuntuu jos sitä on.
oulaistenliikenne.fi
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

dealer kirjoitti:Alapuolelta tuosta raosta väännät rengasraudalla / isolla meisselillä kevyesti niin välys tuntuu jos sitä on.
Kiitos tiedosta. Pitääkö takapyörät olla ilmassa kun tuosta raosta koittaa vääntää? Onko väliä mistä autoa nostaa? Huono on ainakaan millään vääntää jos alatukivarresta autoa nostaa?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Minä olen kokeillut vain pyörät ilmassa keventämättä.
oulaistenliikenne.fi
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

dealer kirjoitti:Minä olen kokeillut vain pyörät ilmassa keventämättä.
Ja silloinko on hyvin tuntunut jos klappia on ollut? Mä testasin ohjeidesi mukaan mutta mä en löytänyt klappia (voi hyvin olla etten vaan osannut).
Mä en tiedä tuntuuko vaan, mutta jotenkin tuo perä on ehkä vähän alhaalla. Näyttääkö teidän mielestä että perä on ok korkeudella? Normaalipituiset rautajouset on ja ei ole madallettu. Paljonko nuo takarenkaat on yleensä näin / \ kun kaikki on ok normialustassa?

Kuva

Kuva
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
shade_z
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1641
Liittynyt: Ma 22.09.2008 21:17

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja shade_z »

joko ne on poikki tai muutenvaan kuoleentuneet . avantgardessa taitaa olla hieman "matalampi" mutta perus classic on kyllä korkeammalla kuin kuvissa
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

shade_z kirjoitti:joko ne on poikki tai muutenvaan kuoleentuneet . avantgardessa taitaa olla hieman "matalampi" mutta perus classic on kyllä korkeammalla kuin kuvissa
Lokakuussa 2011 vaihdettu kummatkin takajouset paikallisessa mersuhuollossa kun oli molemmat silloin poikki. Voiko noin nopeaa kuoleentua vai voiko jouset olla väärät?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Jacka kirjoitti:
shade_z kirjoitti:joko ne on poikki tai muutenvaan kuoleentuneet . avantgardessa taitaa olla hieman "matalampi" mutta perus classic on kyllä korkeammalla kuin kuvissa
Lokakuussa 2011 vaihdettu kummatkin takajouset paikallisessa mersuhuollossa kun oli molemmat silloin poikki. Voiko noin nopeaa kuoleentua vai voiko jouset olla väärät?
Ja mikä on oikea jousimalli taakse? EPC näyttää VIN numerolla mun autolle takajousia A211 324 00 04 (replaced: A211 324 05 04) TAI A211 324 02 04? Onko noi toiset vahvistetut? Ja mikä on oikea värimääritys? On olemassa ainakin värivaihtoehtoja 1 X KELTAINEN/2 X SININEN sekä 2 X SININEN/2 X KELTAINEN.
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5261
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Jacka kirjoitti:
Jacka kirjoitti:
shade_z kirjoitti:joko ne on poikki tai muutenvaan kuoleentuneet . avantgardessa taitaa olla hieman "matalampi" mutta perus classic on kyllä korkeammalla kuin kuvissa
Lokakuussa 2011 vaihdettu kummatkin takajouset paikallisessa mersuhuollossa kun oli molemmat silloin poikki. Voiko noin nopeaa kuoleentua vai voiko jouset olla väärät?
Ja mikä on oikea jousimalli taakse? EPC näyttää VIN numerolla mun autolle takajousia A211 324 00 04 (replaced: A211 324 05 04) TAI A211 324 02 04? Onko noi toiset vahvistetut? Ja mikä on oikea värimääritys? On olemassa ainakin värivaihtoehtoja 1 X KELTAINEN/2 X SININEN sekä 2 X SININEN/2 X KELTAINEN.
Voi olla vaikka jo uudestaan poikki

replaced tarkoitta että osa numero on vaihtunut
ja osakin sattaa siinä samalla hiukan muttua mutta jos alkuperäiset ei ollut vahvistettu niin ei ne korvaavn osanumeronkaan ole

jousissa on väri merkit(pieni maali täpällä)
Mökkillä
'
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Kävin paikallisessa mersuhuollossa. Tuomio. Kummatkin takajouset poikki. Edelliset takajouset siis kesti kuusi vuotta. Eli millainen homma on vaihtaa takajouset? Onnistuuko itse vai kannattaako viedä suosiolla pajalle?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1520
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja illinois »

Vie suosista pajalle. EP:llä on monta MB osaajaa (vaikka nuo em. jutut korjaantuu kyllä millä tahansa korjaamolla joka osaa hommansa).
Samalla kun vaihdat uudet jouset niin ne katsoo narinahelojen kunnon ja vaihtaa samalla jos tarpeen.
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Narinahelat tarkastettiin ja ne olivat kunnossa. Eli kertokaas nyt joku miten ne itse vaihdetaan (olis vähän haluja itse kokeilla)? Eli sen verran huoltomies kertoi ohimennen, että helpoin on vaihtaa jos saa alatukivarren sisäpään pultin irti. Mutta mitä muuta pitää ottaa huomioon tai irroittaa?
Ja olikos W211 säätöjä takana, eli pitääkö jousien vaihdon jälkeen säätää kulmat?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Ja vielä lisää kysymyksiä. Eli pitääkö ne uudet takapään jouset olla orggikset vai vahvistetut? Kumpia olette laittaneet. Itseä vaan kiinnostaisi se, että meneekö kaikilla kuuden vuoden välein W211:ssa takapään jouset paskaksi/poikki vai onko mulla vaan ollut huonoa hiihtokenkää asian kanssa? Ja sekin vielä, että jos ostaa vahvistetut, niin jääkö takapää liian ylös kevyellä kuormalla? Tai tuleeko muuten vaan autosta liian kivireki vahvistetuilla jousilla?
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

Hiukan alkaa olemaan väärä otsikko aiheeseen, mutta jatketaan jatketaan...

Kävin vaihdattamassa äsken takajouset. Halusin vahvistetut jouset, ettei taas oo kohta jouset poikki. Ja tuleehan sitä myös vedeltyä kärryjäkin silloin tällöin ja silloin "kuulemma" on takajouset lujilla. Elikkäs nyt on takana Bilsteinin vahvistetut jouset, joissa merkintöinä kaksi sinistä viivaa ja kaksi keltaista viivaa (jousissa myös merkintä: KF 42/12 31957100 Bilstein). Tämä merkintä mielestäni on vastaa Mersun OE-numeroa A211 324 0204 ja juuri tämä oli vaihtoehtoisena takajousena, kun katsoin EPC:stä takajousivaihtoehtoja autooni (VIN-numeron perusteella).

Mitä arvon raati tuumaa, onko nyt niin kuin pitääkin? Tai edes sinne päin? =)

Kuva
Kuva
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vahvistettu jousi ei ole kestävämpi vaan kantavuudeltaan parempi. Kyyti pilalla vahvistetuilla jousilla useissa tapauksissa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6256
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja MiHe »

näyttäähän tuo nyt olevan 'suorassa' vaikka kyllä jotenkin tuntuu ettei mulla ainakaan kokonaisuudessa auto ihan noin ylhäällä ollut. Senmuistan että ainakin 5cm laski takapää kun lastas Tallinnassa 24 keissiä urheilujuomaa takapaksiin... Yritin ettiä kuvia omasta pirssistä mutta eipä niitä löytynyt... tuossa kylällä se kyllä joskus tulee vastaan pitää kurkata seuraavan kerran.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Jacka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 511
Liittynyt: Ke 26.04.2006 20:45
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Jacka »

dealer kirjoitti:Vahvistettu jousi ei ole kestävämpi vaan kantavuudeltaan parempi. Kyyti pilalla vahvistetuilla jousilla useissa tapauksissa.
Näin vähäisen kokemuksen jälkeen autoni takajousituksesta tuli hyvä. Ei ole yhtään liian jäykkä. Itse asiassa en huomaa eroa ehjiin alkuperäisiin jousiin ja näihin (toki en ole kuorma päällä vielä ajellut, saas nähdä mikä ero silloin on). Toki vahvistettuja jousiakin on varmaan todella montaa eri mallia (ja valmistajaa), joten niin varmaan on jäykkyyksiäkin erilaisia. Ja nämä oli Bilsteinit (KF).
W211 Classic, -03, 200 CDI (211.004)
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

W211 takapää hyppii ja vatkaa 40kmh nopeudessa. Rauhottuu 50
Jälkeen. Toiset vanteet jo menossa ja vaihtaen edestä taakse ei muutosta ja edessä ei ratti vatkaa menee ku juna. Onko käsitystä mikä voi olla kaput takaa? Lähipiirissä toinenkin yksilö joka tekee samaa. Mitä isompi rengas, sitä voimakkaampi hyppiminen 40 kmh. Narinahelat? Etummaiset puslat? Pomppiminen siis häipyy tyystin kun nopeus nousee ja ei mitään vatkaamista esim 120kmh. Voikohan olla pyöränkulmat takaa niin pielessä että kampeavat hitaassa vauhdissa niin pieleen että vatkaa…edelliset mukana tulleet renkaat oli takaa toinen kumi syöty puolesta välistä sisälle saakka kaljuksi. :think:

Edit: kyllä ne taitaa olla etummaiset puslat aivan loppu ja kelkka vatkaa hitaassa vauhdissa
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 676
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: W211 - takapään "narinahelojen" tarkastus

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Behemoth kirjoitti: Su 17.09.2023 20:38 W211 takapää hyppii ja vatkaa 40kmh nopeudessa. Rauhottuu 50
Jälkeen. Toiset vanteet jo menossa ja vaihtaen edestä taakse ei muutosta ja edessä ei ratti vatkaa menee ku juna. Onko käsitystä mikä voi olla kaput takaa? Lähipiirissä toinenkin yksilö joka tekee samaa. Mitä isompi rengas, sitä voimakkaampi hyppiminen 40 kmh. Narinahelat? Etummaiset puslat? Pomppiminen siis häipyy tyystin kun nopeus nousee ja ei mitään vatkaamista esim 120kmh. Voikohan olla pyöränkulmat takaa niin pielessä että kampeavat hitaassa vauhdissa niin pieleen että vatkaa…edelliset mukana tulleet renkaat oli takaa toinen kumi syöty puolesta välistä sisälle saakka kaljuksi. :think:

Edit: kyllä ne taitaa olla etummaiset puslat aivan loppu ja kelkka

Edit: niin ja renkaat 225/55R17 ET28 eli ylikokoa W211 ja voiko tosiaan olla näin herkkä ja rupea takapää vatkaamaan
Vastaa Viestiin