W124 ja häiriövalo lisäpitkien parkeilta.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: La 17.09.2005 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 18:13
Löytyiskö täältä apua ongelmaan, facen lottokone antoi vaan hyviä arvauksia.
Eli ongelma on, että palaneen polttimon häiriövalo syttyy kun lisäpitkien parkit on käytössä. Ensin ryöstin suoraan virran kuskin puolen parkilta ja nyt laitoin releen kautta toimimaan, mutta valo syttyy edelleen. Valo sammuu kun otan releeltä herätevirran pois.
Joku vihjaili diodista, mutta enempää en tietoa saanutkaan kyseisestä komponentista, että millainen ja mihin se kuuluisi laittaa.
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90



Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 18:23
jos laittaisi releen vänkärinkin puolen parkkiin,pelkkä rele ei tarvi johdottaa muutakuin ohjauspuoli. Olisi vaan vastuksena siellä, niin olisi tasan arvot.
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: La 17.09.2005 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 18:28
Perustuuko tuo järjestelmä siihen, että se vertailee valoparien virtoja?
Yksi tyyppi oli vaihtanu umpiot tarvikkeisiin ja niissä oli ollu 5 watin laskikannat alkuperäisten 4 wattisten sijaan, oli sytyttäny häiriövalon.
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2818
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 22:27
aziz kirjoitti:Perustuuko tuo järjestelmä siihen, että se vertailee valoparien virtoja?
Yksi tyyppi oli vaihtanu umpiot tarvikkeisiin ja niissä oli ollu 5 watin laskikannat alkuperäisten 4 wattisten sijaan, oli sytyttäny häiriövalon.


Oon lukenut kanssa sellaisen väitteen, että se perustuisi nimenomaan vasemman ja oikean puolen vertaamiseen. Mutta omat kokemukset eivät ainakaan ihan varauksetta sitä tue, sillä mulla on led-peruutusvalopolttimot, ja ne sytyttävät häiriövalon, vaikka niitä on molemmin puolin samanlaiset. Toisaalta kun jostain syystä takavaloksi oli päätynyt toiselle puolelle 5-Wattinen, niin se ei aiheuttanut häiriövalon palamista, vaikka kymppiwattinen sinne kuuluisi ja toisella puolella sellainen olikin.

Olisiko tässä tapauksessa kovin hankala ottaa se heräte takalampun johdosta? Siellä kun muutenkin on 10-Wattiset lamput, niin ei varmaan yksi releen heräte siinä enää paljon tuntuisi. Ei myöskään sen perusteella, että peräkärryn valosysteemejä on ymmärtääkseni monesti tehty niin, että takavalolta otetaan herätteet ja releiden kautta annetaan virta kärrylle.

Tai sitten mielestäni vieläkin parempi tapa; heräte releelle sulakerasialta. Se kun on ennen sitä valvontaboksia, niin olisi aika näppärä. Ja sinne on aika helppo laittaa rengasliittimellä lisää johtoja, kun ne ovat siellä ruuvilla kiinni ja sen saa koko vehkeen avattua konehuoneen puolelta niin, ettei tarvitse kojelaudan alapuolta tai lattiamattoja avata (kun sieltä tietty löytyisi esim. ne takavalojen piuhat).
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: La 17.09.2005 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 22:34
Nozki kirjoitti:
aziz kirjoitti:Perustuuko tuo järjestelmä siihen, että se vertailee valoparien virtoja?
Yksi tyyppi oli vaihtanu umpiot tarvikkeisiin ja niissä oli ollu 5 watin laskikannat alkuperäisten 4 wattisten sijaan, oli sytyttäny häiriövalon.


Oon lukenut kanssa sellaisen väitteen, että se perustuisi nimenomaan vasemman ja oikean puolen vertaamiseen. Mutta omat kokemukset eivät ainakaan ihan varauksetta sitä tue, sillä mulla on led-peruutusvalopolttimot, ja ne sytyttävät häiriövalon, vaikka niitä on molemmin puolin samanlaiset. Toisaalta kun jostain syystä takavaloksi oli päätynyt toiselle puolelle 5-Wattinen, niin se ei aiheuttanut häiriövalon palamista, vaikka kymppiwattinen sinne kuuluisi ja toisella puolella sellainen olikin.

Olisiko tässä tapauksessa kovin hankala ottaa se heräte takalampun johdosta? Siellä kun muutenkin on 10-Wattiset lamput, niin ei varmaan yksi releen heräte siinä enää paljon tuntuisi. Ei myöskään sen perusteella, että peräkärryn valosysteemejä on ymmärtääkseni monesti tehty niin, että takavalolta otetaan herätteet ja releiden kautta annetaan virta kärrylle.

Tai sitten mielestäni vieläkin parempi tapa; heräte releelle sulakerasialta. Se kun on ennen sitä valvontaboksia, niin olisi aika näppärä. Ja sinne on aika helppo laittaa rengasliittimellä lisää johtoja, kun ne ovat siellä ruuvilla kiinni ja sen saa koko vehkeen avattua konehuoneen puolelta niin, ettei tarvitse kojelaudan alapuolta tai lattiamattoja avata (kun sieltä tietty löytyisi esim. ne takavalojen piuhat).


Hei kiitos, tässä oli hyvät vinkit.
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 06:50
Ja mulla syttyy polttimovikavalo, jos painaa jarrua kun valot on päällä, koska kilpivalot on ledit :D
Eli ei se vikavalo ole kamalan suorasukainen diagnostiikka-apu.
Mutta pitääpä itsekin tsekata tosiaan nuo takaparkkivalot että onko niissä mitkä hattiwatit
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: La 17.09.2005 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 17:06
Mullakin on ledit kilpivaloina, mutta niitten kanssa ei ole mitään ongelmia. En ole varma oliko edes canbussimalliset.
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 177
Liittynyt: To 02.06.2011 12:42
Paikkakunta: Hämeenlinna
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 17:39
Ota se rekeen heräte sulakerasialta parkin sulakkeet,loppuu vittuile.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: La 17.09.2005 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 18:07
harriveikko kirjoitti:Ota se rekeen heräte sulakerasialta parkin sulakkeet,loppuu vittuile.


Näin teen, helpoin ja lyhin piuhaveto.
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: La 17.09.2005 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 18:24
Nozki kirjoitti:Olisiko tässä tapauksessa kovin hankala ottaa se heräte takalampun johdosta? Siellä kun muutenkin on 10-Wattiset lamput, niin ei varmaan yksi releen heräte siinä enää paljon tuntuisi. Ei myöskään sen perusteella, että peräkärryn valosysteemejä on ymmärtääkseni monesti tehty niin, että takavalolta otetaan herätteet ja releiden kautta annetaan virta kärrylle.


Tuosta muuten tulikin mieleen, että mitenköhän tuo takavalojen valvonta oikein pelaa, kun mullakin on peräkärryille otettu virta ihan vaan ryöstämällä kuskin puolen valopiuhoista ilman mitään releitä. Ryöstöliitin näyttää alkuperäiseltä, mutta tuskin on tehtaan jäljiltä. Repsikan puolelta on vedetty ainoastaan parkkipiuha kärryn johtosarjaan. Lisäsin omaan kärryyn aikoinaan pakkivalot, ja ryöstin auton johtosarjasta virran sille. Sumuvaloa ei ollut alunperinkään kytketty johtosarjaan, joten käytin sen tyhjää paikkaa kärryn pistorasiassa. Kaikki tämä toimii ilman häiriövaloa.
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 16868
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 20:17
Jospa siellä on kuitenkin verhoilun takana syvemmällä sellainen eletroninen boxi joka tarttee jatkuvan +12 ja maan ja ohjaus virran joka lampulta eli tällöin on rosvottu vain ohjaus jota toi boxi sitten releytttää pistokkeelle koukun viereen.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: La 17.09.2005 10:30
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Su 15.10.2017 16:09
No niin. Heräte otettu sulakerasialta ja häiriövalo poistui. Yksinkertaista kun sen vaan ymmärtää, kiitos osanotosta keskusteluun kaikille viisaille.
MB W219 CLS 55 ///AMG -05
MB W124 280T -95
MB W123 300 TDT -84
MB W115 Lang -74

Ex W208 CLK430 -01
Ex Volvo V40 2.0t -98
Ex BMW E30 316i -90
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 16.10.2017 16:51
aziz kirjoitti:Mullakin on ledit kilpivaloina, mutta niitten kanssa ei ole mitään ongelmia. En ole varma oliko edes canbussimalliset.


Mulla ainakin on.
Ja nyt tsekattu, että takaparkit on kumpikin 10 wattihattisia.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Antti M., Google Adsense [Bot] ja 11 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi