ASR valo SL500

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kari-65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.03.2016 07:41

ASR valo SL500

Viesti Kirjoittaja Kari-65 »

No niin.Varmaan tuttua monelle ASR valon kanssa painiminen.Kohde on -92 500SL.
Lähtötilanne oli sellainen että auton kun laittoi käymään niin valo syttyi hetken päästä itsestään tai sitten kun painoi kaasua.Samalla moottori meni limb modeen eli kaasu muuttui kuminauhamaiseksi ja moottori ei ottanut kierroksia yli 4000rpm.

Otin auki potentiometrin (se mihin kaasuvaijeri kiinnittyy)ja putsasin sen sekä säädin siitä säädöstä sieltä sisäpuolelta niin nyt auto ei mene limb modeen mutta ASR valo syttyy kun auto on käynyt hetken aikaa.Kuitenkin kulku parani huomattavasti ja käynnistyksen jälkeinen kaasuttelu ei vaikuta valon syttymiseen(eli ei syty kaasuttelusta).
Vikakoodit nollattu mutta 3navasta tulee sitkeästi 17 koodi joka viittaa happitunnistimeen.Lambda vaihdettu jo kerran ja ei mitään vaikutusta koodin tulemiseen.
Lambdan johdon yhteys tarkistettu että ei pitäisi johtovikaakaan olla.

Mitähän nyt pitäis ronkkia? Kun tuo potentiometrikin on hieman arvokas hankittava jos vika ei olekkaan siinä.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ASR valo SL500

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Jos ASR-valo syttyy, niin silloin kaasupoljin toimii ainoastaan mekaanisen vivuston välityksellä. Sen vuoksi kaasupoljinta joutuu painamaan syvemmälle, ja kaasuläppä aukeaa vain 2/3. Tämä on se limp-mode.

Potentiometrillä tarkoitat lienee kaasupolkimen asentoanturia? Polkimen liike välittyy tälle anturille, joka puolestaan ASR-ohjainlaitteen kautta ohjaa kaasuläpän asentomoottoria. En tiedä mitä säätöjä siinä anturissa on, en olisi ihan ensimmäisenä lähtenyt muuttamaan niitä.. Mitä tarkalleen ottaen säädit? Jos ASR-valo palaa, niin silloin sen kyllä pitäisi olla limp-moodissa ja toiminta sen mukaista. No, täältä löytyy tietoa ja ohjetta yllin kyllin http://qclt.com/train/w202/w202/tractco ... ng119c.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Happitunnistimen vikakoodi tuntuisi tässä yhteydessä oudolta. Oletko varma siitä?

Itselläni oli saman ikäisessä W124:ssa ASR-vikaa. Syyksi paljastui kelien kylmettyä heikkotehoinen akku, jonka jännite kyykkäsi käynnistyksessä ja heitti ASR:n vikatilaan.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Kari-65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.03.2016 07:41

Re: ASR valo SL500

Viesti Kirjoittaja Kari-65 »

Kiitos Häksälle vastauksesta.Juu on vasta opettelu vaihe näin "uudelle"kapistukselle mutta yritys on kova että saa tällaisen ruisku vekottimen toimimaan siten kun MB insinöörit on sen ajatellut.

Tuo minkä olen tunnistanut potentiometriksi on moottorin takaosassa ruiskun takana oleva mokkula johin tulee kaasuvaijeri sekä vaihteiston vaijeri kiinni.Sitten siitä lähtee sähköjohto oikean puolen sisälokasuojaan joka on pyöreällä liittimellä kiinni jossain ohjan boxsissa.
Olisiko tuo asentotunnistin moottorin etuosassa oleva mökö johon kaasuvipu tulee mekaanisesti kiinni?

Niin ja se säätö on sen "potentiometrin" sisällä olevat soikeat reijät jota kokeilin säätää ensin toiseen laitaan sitten toiseen.Toimimisen testasin virta päällä vipua liikuttaen.Toisesa laidassa limp mode tuli heti päälle (niin kuin keskiasennossakin josta aloitin)toisessa laidassa se toimi.
Aluksi kun laitoin moottorin käymään niin ASR valo ei syttynyt mutta kun moottori oli hetken käynyt niin se syttyi taas.
Kuitenkin kaasu toimii niin kuin pitääkin ja auto liikkuun huomattavasti ripeämmin kuin limb mode päällä.

Toi säätäminen perustuu siihen että kokeillaan nyt tätäkin ennen kuin ostetaan tonnin osa ja todetaan että ei vika ollutkaan siinä.Voihan olla että joudun ostamaan osan joka tapauksessa.Autolla ajettu n.220t kilometriä ja osan päiväysmerkintöjen perusteella osa on alkuperäinen.

Vikakoodeista on herjannut 3navasta mitattuna 17koodia sen ajan kun auto on ollut minulla1/2vuotta.Uuden lambdan vaihtaminen ei vaikuttanut mitenkään tuohon vaivaan.

Akun olen uusinut kun auton vanha akku lopetti toimintansa loppukesästä ja oli uskoakseni osasyyllinen auton käynti häiriöihin.

Tuliko sinulla ASR valo heti starttauksen jälkeen vai hetken päästä kun auto oli käynyt tyhjäkäyntiä?

En ole ehtinyt ajamaan ja tutkimaan autoa kovin paljoa tämän puolen vuoden tuttavuuden aikana.Mutta jos nyt syksyn pimeinä iltoina ehtisi laittamaan asiat kuntoon niin olisi mukava kesäauto ensikesäksi perheen naisväelle tallissa.
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ASR valo SL500

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Kaasupolkimen asentoanturi on linkin kuvissa tuo ”R25” joka sijaitsee käsittääkseni moottorin takaosassa. Olet varmastikin säätänyt sitä, mikä voisi selittää kaasupolkimen erilaisen tunnon ja eron valon syttymisessä. Veikkaisin sitä tai sitten kaasuläpän asentomoottoria. Eli joku niiden toiminnassa ei ”mätchää” ja ohjainlaite sytyttää vikavalon. Sitä en osaa sanoa että miten ne voisi testata.. Tuosta M119 systeemistä ei ole omakohtaisia kokemuksia, itselläni on vastaava systeemi M104:ssä.

Laittamani linkin takana on oikeasti paljon hyvää tietoa, selaile sieltä jos englanti taipuu. Vaatii tosin hieman opiskelua.

Mulla vikavalo jäi satunnaisesti palamaan heti käynnistyksen jälkeen ja ajelin sillä limp-monessa. Mahdollista, mutta aika ikävä ajaa.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ASR valo SL500

Viesti Kirjoittaja pazo »

Mitään muita vikakoodejako ei heitä? Tuo navan 3 koodi 17 ei liittyne ASRään. Autossasi on 16-napainen diagnostiikkapistoke? Jarruvalokatkaisin ja OVP (overvoltageprotection) rele ovat tavallisia ASR-valon sytyttäjiä em. asentoanturin ohella. Syttyykö valo jo ennen kuin olet koskenut jarruun (vaihdehan vaatii jarrun painamisen)? Ilman vikakoodeja menee arvailuksi... toivottavasti selkiää "syksyn pimeinä iltoina".
Kari-65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.03.2016 07:41

Re: ASR valo SL500

Viesti Kirjoittaja Kari-65 »

Joo tuohan on aika loogista että se osa jota olen säätänyt on kaasupolkimen asento tunnistin.Siihenhän se kaasuvaijeri polkimelta menee.
Sitten vipujen kautta potentiometrille joka on moottorin etuosassa ja joka lakkaa liikkumasta kun moottori menee limb modeen.
Täytyy lueskella tuota linkkiä jonka laitoit jos vaikka sieltä löytyis jotain.

Niin Pazo olen ymmärtänyt että tuo 3 navan vikakoodi 17 olisi happitunnistimeen liittyvä ja ei liity tähän ASR valoon.
Diaknostiikka pistoke on 16 napainen.Luen koodit sekä nollaan ne yksinkertaisella itse rakentamalla testilaitteella joka tuntuu toimivan.

Muita vikakoodeja ei ole ja valo syttyy moottorin käynnistyksen jälkeen n.30sek jälkeen ja sillä ei ole merkitystä painaako kaasua vai ei.
Jarrupolkimeen en ole koskenut.

Kävin äsken kokeilemassa eli käynnistin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä valo syttyi n.30s jälkeen.
Käynnistin uudestaan liikuttelin autoa edes takaisin eteen taakse valo syttyi n.30s jälkeen jarrun painaminen ja liikuttelu ei nopeuttanut valon syttymistä.

Puoli lämpimänä startauksen jälkeen moottori "röpöttää" ja veto on hetken kateissa(ei aina) ja luulen että tämä liittyy tuohon lamda ongelmaan.

Silloin kun moottori oli limb modessa tyhjäkäynti oli mitä sattuu. Välillä huusi yli 1000rpm kun tuli pihaan nyt käy nätisti n.600rpm.
Kari-65
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ti 08.03.2016 07:41

Re: ASR valo SL500

Viesti Kirjoittaja Kari-65 »

No niin.ASR mysteerin tutkiminen jatkuu.Nyt autolla on ajettu jonkin verran ja muuten toimii paitsi ASR valo syttyy sitkeästi n.30s käynnistyksen jälkeen.
Huomasin myös että pieni kitinä joka kuului starttauksen jälkeen loppui just siinä kun ASR valo syttyi.

Sain paikannettua kitinän hydrauli yksikköön joka sijaitsee kuskinpuolella konehuoneen etupuolella.Päästin ilmaa hydrauli yksiköstä ja kitinä loppui ja ASR valo ei syttynyt hetkeen mutta siinä vaiheessa kun yksikön säkömoottori lopetti käymisen valo syttyi jälleen.
Pitäisikö seuraavaksi levittää tuo hydrauli yksikkö pöydälle ja katsoa mitä se on syönyt?
Vastaa Viestiin