Sprinter kiikarissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Ensi keväällä/kesällä olisi suunnitelmissa hakea Saksasta Sprinter, joka on pitkällä ohjaamolla. En tiedä Sprintereistä käytännössä mitään muuta kuin sen, että moni tuttu on sitä suositellut ja mersumiehenä haluaisin jatkossakin tähti nokalla ajella, koska on niin hyviä kokemuksia ko. merkistä.

- Eli istumapaikkoja siis pitäisi olla se 5-6, mutta myös tavaroille tilaa sitten peräpäässä.
- Toiveena olisi saada pari polkupyörää mahtumaan sisälle, mutta en tiedä meneekö ne tuohon lyhimpään malliin? Sen lisäksi kaikki muut tavarat.
- Meillä on budjetti noin 12000-25000e autolle tuontiveroineen, riippuen vähän mitä te suosittelette. Eli autoa olisi tarkoitus pitää seuraavat 10-15v ja tehdä itse korjaukset ja huollot.
- Mitä malleja suosittelette ja mitä ette suosittele?
- Mitä tyyppivikoja noissa on, mitä kannattaa huomioida ostaessa?
- Onko ruostevikoja ilmennyt joissakin malleissa?
- Kun esim. mobile.de:stä hakee malleja, onko tuolle pitkälle ohjaamolle joku tunnus, jolla voi hakea suoraan niin, ettei normaalit pakettiautot tule listalle?
- Ilmeisesti tuota 5-6 -paikkaista autoa ei saa rekisteröityä pakettiautoksi, jolloin menee kovempi vero vuosittain? Vai saako jotenkin pakettiautoksi? Millä toimenpiteillä te olette tuota verotusta kiertäneet, oletteko rekisteröineet
esim. retkeilyautoksi tai joksikin muuksi ja jos olette niin mitä muutoksia/lisäyksiä auto vaatii tällöin?
- Jos 4-vetomallit jätetään pois niin onko veto näissä etu- vai takapäässä? Minkälainen laite se on ajaa talvella?
- Manuaalilaatikolla on ajateltu auto hankkia
- Autolla olisi tarkoitus ajaa kaikki pitkät matkat ja reissut. Jos ajatellaan tuota lyhintä mallia niin minkälaisia kulutuslukemia näissä on?
- Toiveena on siis varmatoiminen ja luotettava auto, jota on tarkoitus pitää kauan
- Puolisolla ei ole C-korttia eli B-kortilla ajo toiveena tälle mallille. Rajaako tämä ehto jotain pois jos ajatellaan edelleen sitä lyhyttä mallia?

Tai jos tästä samasta on joku topikki olemassa niin saisinko linkkiä. Kiitoksia vastauksista etukäteen!
W202, C220 -93 pensakone
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja etrade »

Kannattaisko kuitenkin keskittyä moottori mallin pohdintaan, mitkä on samoja dieseleitä kun henkilömalleiskin... kaikkine vikoineen?

Sprintterit on hyötyajoneuvoja, niin kyllä niissä alusta kestää. Lehtijouset takana ja edessä. Takavetoja tietenkin, eihän ihminenkään käsillä kävele...
Ruostuuhan ne jos ei pese suolavelliä pois, ja jos alusta ei ole massattu.

Kaiketi hakusessa uudempi korimalli, eli 2006 eteenpäin?
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Voidaan aluksi toki keskittyä moottoriinkin, mutta kyllä nuo muutkin asiat kiinnostaa. Jos korimalli on 2006 vaihtunut niin toki siitä uudemmat on niitä, mistä lähdetään hakemaan.
W202, C220 -93 pensakone
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Nämä pitkäohjaamoiset ovat ihan kotimaista tuotantoa, eikä niitä juuri saksasta taida löytyä.
Saksasta siis pelkkä peltihylsy ja sitten sisustus teettää suomessa.
Hintaa sisustukselle nykyään varmaan alkaen n.7-8 tonttua? Itse olen viimeksi teettänyt 2011, silloin oli joku 5500 halvin perusmalli.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Aijaa, okei. Luulin, että ne on tehtaalta asti tullut pitkällä ohjaamolla.

Eli jos ostaa pelkän pakettiauton niin siinähän pitää sitten se väliseinä siirtää, verhoilut purkaa, ostaa penkit ja verhoilla tilat. Onnistuisi tuo varmasti itsekin tehdä, mutta jotenkin ihmetyttää, että eikö noita muka löydy valmiina? Tuttuni toi tuollaisen pätkä-Sprinterin Saksasta, joka oli pitkällä ohjaamolla ja siitä oikeastaan lähdin tänne kyselemään noita kokemuksia eri moottoreista ja tekniikan kestävyydestä.
W202, C220 -93 pensakone
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Juu, eli paku jossa on myös "takapenkki" onnistuu suomessa vain kuorma-autoksi rekisteröitynä ja näitä löytyy varmaan saksastakin. Jos tehdään autoveroton ns. retkeilyauto jota saa ajaa henkilöauto kortilla, niin siinä on sitten monia rakenteellisia vaatimuksia, jotta edellytykset verovapauteen täyttyy. Pakuna tuollainen joutuu täydelle autoverolle.

Kuorma-autoon lisäpenkin rakentaminen saattaa onnistua itsekkin, mutta retkeilyauto onkin hankalampi tapaus. Tarkat vaatimukset kannattaa selvittää trafilta etukäteen.

Tällaisen kanssa helpointa taitaa olla, kun ostaa valmiin retkeilyauton suomesta. Näitähän on melko paljon myynnissä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Lisätään tuohon edelliseen vielä vähän, eli tämä retkeilyauto taitaa olla tällainen kansallinen erikoisuus, joka on taas hieman eri kuin matkailuauto.

Retkeilyauton vakuutusmaksut ja vuosittaiset käyttömaksut/verot ovat korkeammat kuin kuorma-autossa, mutta etuna taas että, hennilöauton kortti riittää ja 100kmh nopeus.

Kuorma-autossa on myös nopeudenrajoitin 89kmh ja jos ka:lla haluat vetää jarrullista perävaunua, vaikkapa asuntlvaunua, niin sitten tarvitaankin jo yhdistelmä kortti.
Toki tuon kevytkuormauton maks 7500kg ajokortin hankinta ei mikään kovin iso ja kallis juttu ole.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Okei, kiitos tiedoista. Pitää ottaa Suomen autot myös hakulistalle, koska Saksasta ei näköjään näitä löydy. Yllätti se tieto, että pitkällä ohjaamolla olevat on enemmänkin Suomen erikoisuus. Samoin tuo nopeusrajoitus retkeilyautolle.
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
SamuliR
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: Ke 21.10.2009 20:36
Paikkakunta: Karhula

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja SamuliR »

tahtoomersun kirjoitti:Lisätään tuohon edelliseen vielä vähän, eli tämä retkeilyauto taitaa olla tällainen kansallinen erikoisuus, joka on taas hieman eri kuin matkailuauto.

Retkeilyauton vakuutusmaksut ja vuosittaiset käyttömaksut/verot ovat korkeammat kuin kuorma-autossa, mutta etuna taas että, hennilöauton kortti riittää ja 100kmh nopeus.

Kuorma-autossa on myös nopeudenrajoitin 89kmh ja jos ka:lla haluat vetää jarrullista perävaunua, vaikkapa asuntlvaunua, niin sitten tarvitaankin jo yhdistelmä kortti.
Toki tuon kevytkuormauton maks 7500kg ajokortin hankinta ei mikään kovin iso ja kallis juttu ole.

Ei tarvi ihan täys yhdistelmä kortti olla.
Itellä pohjalla ABC nyt ajan just parhaimmillaan "kärriä perään" eli ABC1e, 400€ toi 1e tonne perään, toimii just vaikka sprinnteri ja asuntovaunu hommassa.

Jos tuontipeli ja vain korkeus riittää niin ilman muuta matkailu-autoksi, ei autoveroa.
W211 E63 AMG
W251 320cdi "ärrä"
Ex: W203 C32 AMG
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2732
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

SamuliR kirjoitti:
tahtoomersun kirjoitti:Lisätään tuohon edelliseen vielä vähän, eli tämä retkeilyauto taitaa olla tällainen kansallinen erikoisuus, joka on taas hieman eri kuin matkailuauto.

Retkeilyauton vakuutusmaksut ja vuosittaiset käyttömaksut/verot ovat korkeammat kuin kuorma-autossa, mutta etuna taas että, hennilöauton kortti riittää ja 100kmh nopeus.

Kuorma-autossa on myös nopeudenrajoitin 89kmh ja jos ka:lla haluat vetää jarrullista perävaunua, vaikkapa asuntlvaunua, niin sitten tarvitaankin jo yhdistelmä kortti.
Toki tuon kevytkuormauton maks 7500kg ajokortin hankinta ei mikään kovin iso ja kallis juttu ole.

Ei tarvi ihan täys yhdistelmä kortti olla.
Itellä pohjalla ABC nyt ajan just parhaimmillaan "kärriä perään" eli ABC1e, 400€ toi 1e tonne perään, toimii just vaikka sprinnteri ja asuntovaunu hommassa.

Jos tuontipeli ja vain korkeus riittää niin ilman muuta matkailu-autoksi, ei autoveroa.
Jos haluaa verovapaaksi matkailuautoksi ,niin rakentelua vaatii, eli sängyt 2hengelle (mittavaatimukset) keittolevy (mikrokin kai nykyään käy), pöytä yms. Kuorma-autossahan näitä ei tarvita.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W9062013
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Su 11.06.2017 09:25

Re: Sprinter kiikarissa

Viesti Kirjoittaja W9062013 »

M1- autoon Trafin vaatimuksia, joihin tulee uusia tarkennuksia heinäkuussa 2018 (hevosmiesten tietotoimisto), eikä välttämättä helpota yhtään pakusta M1 autoksi nikkarointia.

https://www.trafi.fi/filebank/a/1467194 ... e_2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Kokemusta vain 906W korisesta, etupäässä hammastanko, nivelet heikot, kori ruostuu helposti, auton sähköt suorastaan arveluttavat ,mutta toki Saksalaista tekoa jos sitä joku nyt erityisesti arvostaa.
Auton koko on hyvä ja M1-autona todella kätevä monikäyttöistä kulkinetta tarvitsevalle ja tämä pitäisi Suomessa huomioida todella suurena etuna.
Auton kantavuus pienentyy huomattavasti jos se on <=3500kg. vs. kuorma-auto.

M1-auton katsastus on lottoa, mikä toisaalla hyväksytään, se toisaalla hylätään, katsastus on näköjään katsastajasta riippuvaista touhua.
Vastaa Viestiin