w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Tuli eilen illalla prisman parkkiin kääntyessä kourallinen vikoja "itsestään"

Näyttöön pamahti:

"RETR. SYS. DEFECT. SRS VISIT WORKSHOP"

"DISPLAY DEFECTIVE (SALAMA) VISIT WORKSHOP

"PRE-SAFE INACTIVE SEE OPER. MANUAL!"

"TELEAID / SOS DEFECTIVE VISIT WORKSHOP"

Ovien lukitus ei pelannut ensin kuin rauta avaimella. Penkit, peilit, sähkölasit, peppugrilli, pyyhin pissapoika pimeinä. Pa-mittari nollassa vaikka tankki yli puolillaan. Vilkut ei pelannut myöskään.

Päästiin kuitenkin kotiin. Keskuslukko meni kyllä sitten avaimella kiinni muttei auennut kuin rauta-avaimella.

Vikakoodeja erinäisiä:

-Kaasupoljinanturi (tämä arvatenkin tullut jo jonkin aikaa sitten yhdessä limphome vikatilassa kiihdytyksen jälkeen)
-Polttoainetankin anturi.
-Vaihteistossa ei sallittu välitys-suhde (sama limp home case varmaan)
-Vika rakenneosassa B7 airmatic painetunnistin airmatic (aamulla laski keulan kahdesti työmatkalla mutta nousi aina kun pysäytti ja käynnisti uudelleen hmmm...)
-sisätilan can- väylä can johtojen oikosulku.
-rakenneosan M36 M37 (valojen korkeuden säädön moottori vasen/oikea) on oikosulku tai virtakatkos (mullahan on xenonien tilalla halogeeniumpiot joten toi ei taida olla mitenkään tähän liittyvä)
-can tiedonsiirrossa ohjainlaitteen ezs, sam-vr, sam-taka, telematiikka, sam-vl, esv-vl tai esv-vr, dbe, tsg-vr kanssa on häiriö.
-kla ilmastointiautomatiikka
-lrh ohjauspyörän lämmitys
-pse pneumatiikan keskusyksikkö
-ME2.8 moottorielektroniikka
-AB Airbag
-RevGUSvasen ja oikea
-DBE
-LWR
-KIW
-MRM
-Ovilaitteet
-istuimet

Eli hemmetisti koodeja. Monessa yksikössä -i- eli ei pässyt niistä katselamaankaan.

Nollauksen jälkeen pääosin seuraavat putkahtaa takaisin käynnistäessä:

Näyttöön:

"RETR. SYS. DEFECT. SRS VISIT WORKSHOP"

"DISPLAY DEFECTIVE (SALAMA) VISIT WORKSHOP

"PRE-SAFE INACTIVE SEE OPER. MANUAL!"

"TELEAID / SOS DEFECTIVE VISIT WORKSHOP"

SRS valo jää palamaan. Polttoainemittari ei toimi kuten edellä mainitut sähkölaitteet. Ennen käynnistystä pelaavat kaikki sähkölaitteet mutta kun mylly tulille ne putoaa pois. Joskus moottorin lämpömittari kipuaa 140 asteeseen ja neula jumittaa pa mittarin neulan kanssa Very Happy

Vikakoodeja:

-Polttoainetankin anturi.
-RevGUS vasen ja oikea etu
-dbe
-pse (vanhaa vikaa)
-sam-taka
-kla ilmastointiautomatiikka ( tämä ollut pidempään) Vaikka kylmstöinti ja lämmitys toimii jotenkuten.
-oviohjainlaite oikea etu (tämäkin ollut pitempään peilin lämmitys rikki)
-lhr ratin lämmitys


Presafe oikutteli kevättalvella mutta lähti nollaamalla pois.
SRS metumatkustajan istuin tunnistin herjaillut satunnaisesti jos paikalla istuu painavampi eli aikuinen.

Mitäs tässä seuraavaksi. Kaikki mainitut ei voi olla rikki.

Ajattelin että can ongelma.

Auto oli ruoste estossa ja pohja ja helmat purettu ja ovien alaosat suojattu pari viikkoa sitten. Oisko mömmö tunkeutunut väärään paikkaan tai kasattaessa liian pitkä ruuvi eksynyt kaapelinipun kohdalle, porattu reikää jonnekin vaikka oli puhe ettei porailla???

Jos ottais matkustajan penkin irti ainakin tunnistimen osalta, saikos sen koodattua pois mistä kohtaa?

Ainiin kun koodit poistaa niin ennen käynnistystä kaikki muu pelaa paitsi etumatkustajan peilin säädöt ja lämmitys. Se on siis vikaantunut lisää.

Edit: käynnistyksen jälkeen visko alkaa huutaa täysillä ja pitkään.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ei ollu maakaapelivika moottorin ja rungon välillä. Seuraavaksi kattelemaan takasamia ja oikeaa ovi peiliä kun sinne on lisävikaa ilmaantunut.

Kas vikojen nollaamisen jälkeen mittarissa vilahtaa ESP diagnostic not available tai jotain sinnepäin.

En uskaltanut ottaa oikeaa etusamia irti ilman akun irroittamista niin saas nähdä pukkasko taas jotain uutta. Täähän ois mielenkiintoista jos ei ois kiire ja tarve saada kuntoon... Nyt lienee jo akun irroituksen jälestä joka purkki virraton... Eikun tutkimaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, olihan tossa koko päiväksi ihmeteltävää.

Ensin arvelin että joku sulake palanut. No eipä ollut niin helppoa. Sitten sitä etusamia ja oviohjainlaitteita epäilemään. Toki arvelin myös että ruostesuojaaja on hukannut jonkun ruuvin ja vetänyt pitkällä uudella peltiruuvilla kaapelinippuun tjsp.

Välissä poistin kesällä poistamatta jääneen navigaattorille vedetyn kötöstyspiuhan sulakeboksista. Maa otettu kuskin puolelta sulakeboksin etupuolelta ja plussa tyhjästä sulakepesästä käyttäen liittimenä sivuleikkurilla kavennettua latta-abicoa. Kyllä ne japanialaiset osaa.

Tuli lopultakin vaihdettua airmaticin kompuran rele kun sulakekaaviota tutkaillessa löytyi sen relen paikka ( rele O ).

Seuraava isompi epäilys olikin moottorin maajohto koska vikoja kun nollasi ne tuli takaisin vasta kun starttasi. Moottorin runkoon starttikaapelit ja toinen pää maadoituspisteeseen. Ei vaikutusta mihinkään. Ehkä joku ohi kulkija hallissa arveli että hölmöläinen starttaamassa autoaan apuvirralla jonka ottaa autosta itsestään :D

Mittaristossa lämpömittari seikkaili 20 ja 140 asteen välillä miten sattui. Polttoainetankki oli 0 ja 150% välillä. Sillointällöin viisarit nojaili toisiinsa kuin väsyneet nyrkkeilijät. Lopulta pa tankin mittari näytti kello kuuteen. Tämä ja pa tankin anturi"vika" harhautti epäilyjä häröilevästä tankin mitta-anturista ja mittariston kunnosta can väylän johtovikaan.

Sitten huomasin että pääosa vioista on auton oikealla puolella. Esim oikea ajovalo alkoi elämään omaa elämäänsä. Ennestään oikean peilin lämmityksestä herjannut ovi olikin nyt tyystin mykän peilin koti.

Sit piti hakea tyttö kerhosta. Eikös ollu akku tyhjentynyt testerillä ihmetessä ja mylly sanoi naks. Onneksi löytyi pihalta vielä yksi auto ja sen omistaja antoi em kaapeleilla motivaatiobuustinkia startille elektronien muodossa.

Ja eikun hakemaan tyttö. Tosin ajoreittiä ja tapaa piti sovitella kun vilkku ei pelannut. Ja kattoluukkukin oli päättänyt jäädä raolleen.

Sit takas pajalle ja kaverin kehoituksesta nyppiä sulakkeita pois. En tosin kourallista ohjeen mukaan mutta pari 40A sulaketta joissa viittausta peileihin sekä vilkkuihin (vika tuli oikea vilkku päällä ja peilissä tuntui vika lisivän) ja testerillä kattelemaan vieläkö on koodeja.

Tämä paljasti että oikea syy (ainakin yksi niistä) oli rajattu peiliin.

Sulakkeet takaisin ja peilin kuori irti. Peilin lämmitysjohdot olikin irroitettu ja keskenään oikkarissa. Hmmm... Säätömoottorien liitin irti ja koodeja nollaamaan. Hyvin sai nollailtua. Sit kokeilemaan pelaako kaikki.

Kaikkihan pelasi. Tosin KLA herjasi ja oli pimeä, ei koodia mutta tapahtumahistoriassa paljon can väylä häiriötä joka laitteelle.

Kokeilin tuottaa vikaa takaisin kytkemällä peilissä olleen irroitetun lämmitys piuhan kiinni ja se ei tehnyt häikkää ainakaan heti sit peilin säätömoottorin poiha, ei sekän. Lopuksi vilkkukin paikalleen. Ei sekään. Mitä kummaa.

Vasta kun käänsi oikean peilin säädön päälle ja aloitti säätämään peiliä suoraan pamahti vika kokonaisuudessaan päälle. Moottorihan surrasi peilin peruutusasentoon vaikka pakki ei päällä (täytynee tutkia vielä palaako takana p-asennossakin peruutusvalo tai toimiiko se ylipäätään oikein).

Vähän outoa mutta peilin johdot irroittamalla sai pikkuhiljaa nollailtua koodit ja palattua siihen että kaikki pelaa - lukuunottamatta kla eli ilmastointi jäi mykäksi. Ainoastaan rest toimi siinä.

KIW vaati resetoinnin että viisarit sai pa tankin ja lämpömittarin osalta tolkkuunsa.

Mentiin tytön kanssa hessulle syömään ja kotiin.

Hepspurkerin pihasta lähdettäessä ilmastointi oli itsestään mennyt automaatille ja näytti pelaavan.

MV???

To be continued... eli seurataan mitä pompsahtelee esiin ja peiliä metsästämään.

Ainiin. Mielestäni siellä oli laitteissa -i- (tarkistin kuvista, se on zoomattuna - enhän mä nää niin pientä ilman laseja :) ) ja osassa paksumpi i neliämäisessä laatikossa.Välillä testerikin luki vaan ja kuittasi vaikkei alapalkissa näkynyt muksin kuvakkeitakaan. Taitaa olla liikaa windowsia sekä ässässä ja testerissä.

Olipa hankala ja hidasta keksiä syytä kun oireet sai luulotautia vaikka mihin suuntaan.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Joku tämmöinen oiskin hyvä viedä veholle "tutkittavaksi ja pyytää hinta-arvio korjaukselle...

"Juu, vaihetaan sulle istuin, mittaristo, sam boksi, airbageja, teleaid sos purkki, polttoainetankin anturi jne..."

Näkis eri korjaamoiden erot. Mutta ei oo aikaa eikä rahaa moiseen tutkivaan journalismiin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6265
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Kauhulla aloin seuraamaan tätä topiccia, lähinnä kylmä rinki persiissä että koska itellä alkaa tuo avaruusalus oireilemaan...

Kovin tosiaan on yhetneväistä oiretta jännitteen vähäisyys ja CAN umpisolmu. Tuo CANin sotkeutuminen ja kompastuminen omaan kaapeliinsa on kyllä sviddumainen löydettävä, kun aiheuttaa ongelmia pitkin ja poikin... toisaalta hyvä homma jos pelkkä peili oli juurisyy tässä kyseisessä ongelmassa...

Tuossa kesällä yhtä ässää (ei vielä ollut omaa, miksihän mun tuollainen oikein pitikään hankkia... :think: ) itekin tutkailin ja siinäkin oireet vähenivät sitä mukaa kun koodeja sai poistettua, jotenkin askel kerrallaan se nousi pystyyn... no laturivikaa siinä kyllä juurisyyksi epäiltiin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja harriba »

Toivottavasti selviää!

Vastaava WTF-tunnelma aiemmalla E500:lla: Aamulla virrat päälle, ei käynnisty, jos jonkinlaista jouluvaloa mittarit täynnä. Sitten mittariston kellon viisarit alkavat kelaamaan eteenpäin. Mietin että mikäs paluu tulevaisuuteen-episodi tämä oikein on. Jonka jälkeen kellon viisarit alkavat kelata taaksepäin. Akku lähes loppu, syynä ilmeisesti Comandin levyaseman syöttömoottori joka jäi kelaamaan levyä sisään koko yöksi.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

harriba kirjoitti:Toivottavasti selviää!

Vastaava WTF-tunnelma aiemmalla E500:lla: Aamulla virrat päälle, ei käynnisty, jos jonkinlaista jouluvaloa mittarit täynnä. Sitten mittariston kellon viisarit alkavat kelaamaan eteenpäin. Mietin että mikäs paluu tulevaisuuteen-episodi tämä oikein on. Jonka jälkeen kellon viisarit alkavat kelata taaksepäin. Akku lähes loppu, syynä ilmeisesti Comandin levyaseman syöttömoottori joka jäi kelaamaan levyä sisään koko yöksi.
Sanotaan nyt tarkennukseksi että syynä moiseen vikatulvaan oli rikkinäinen oikea peili.

Se oli auton saadessa vilkusta ja kuoresta päreinä valmiiksi. Teki koodia oikeaan oveen jo heti alusta.

Nyt vaan sen peilin sulakkeen poistamien oli se millä vika selvisi. Se ei tullut heti mieleen kun "vika" oli ollut jo hyvän aikaa. Toki epäilys että joku muukin siellä voi huhuilla can väylään. Selvitellään kun aihetta ilmenee.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja RH »

Niin, eli selkokielellä. Eihän tässä oikeasti siis mitään vikaa ollut. Ihme oireita vaan, jotka johtui ulkoisesta korjaamattomasta vauriosta.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

RH kirjoitti:Niin, eli selkokielellä. Eihän tässä oikeasti siis mitään vikaa ollut. Ihme oireita vaan, jotka johtui ulkoisesta korjaamattomasta vauriosta.

Tämäntyyppisen kommentin itekin tahtoisi hakiessaan kuulla marmorilla kun em. vioilla olevan auton on korjattavaksi vienyt :lol:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

RH kirjoitti:Niin, eli selkokielellä. Eihän tässä oikeasti siis mitään vikaa ollut. Ihme oireita vaan, jotka johtui ulkoisesta korjaamattomasta vauriosta.
No, on siellä todennäköisesti jotain muutakin. Uskon että tuon peilin lisäksi tarvitaan jotain toistakin vikaa jotta koko väylä pimenee nuilla oireilla.

Olen kuullut että w220 on moottori ja vaihdeloota jne omassa väylässä. Vilkut, töötti, penkit peilit pyyhkimet jne omassaan ja mahdollisesti viihdelaitteet omassaan.

Muita satunnaisia oireiluja on srs herja pelkääjän penkistä, pelkääjän penkin niskatuen seilailu ylösalas. Joskus vilkku saa yhden hikan ja joskus pyyhkijä myös tai pysähtyy tyystin. Airmatic on jossain vaiheessa aina laskenut keulan. Siinä oli paineanturista yksi koodi siitä venablokin päässä olevasta.

Mutta oiskos airmatic eri väylässä kun peili? Täytynee perehtyä aiheeseen lisää.

Pitää katsella peili kuntoon ja seurata tuleeko millaista käytöstä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja DBFI »

En kyllä ymmärrä miksi AK47 ei laita sitä WIS:iä star-koneessaan kuntoon, tai missä tahansa muussa koneessa tai hanki klubin palveluja. Noinkin paljon kun auton kanssa ahertaa niin paljon vähemmällä pääsisi kun ei yllä olevan kaltaisia juttuja tarvitsisi arvuutella. Tuliko se vanhempi DAS/Xentry asennettua, tarvittaessa järkkään ne WIS asennuslevyt "ei kaupalliseen, opiskelukäyttöön", eikös se pitkälti siihen menekin.
W220 CAN.JPG
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

DBFI kirjoitti:En kyllä ymmärrä miksi AK47 ei laita sitä WIS:iä star-koneessaan kuntoon, tai missä tahansa muussa koneessa tai hanki klubin palveluja. Noinkin paljon kun auton kanssa ahertaa niin paljon vähemmällä pääsisi kun ei yllä olevan kaltaisia juttuja tarvitsisi arvuutella. Tuliko se vanhempi DAS/Xentry asennettua, tarvittaessa järkkään ne WIS asennuslevyt "ei kaupalliseen, opiskelukäyttöön", eikös se pitkälti siihen menekin.
W220 CAN.JPG
No, tossa on semmoinen 7v tyttö joka vaatii töiden jälkeen oman aikansa. Muutti mun luo kun äitinsä heitti hänet pellolle. Muutto isompaan asuntoon ja sata muuta rästihommaa takaa sen ettei laitella ensimmäisenä tietskareita uptodate. Pakkohan tässä taloustilanteessa on nää mersut itse tutkia ja askarrella.

w220 on jo sen verta kehittynyt kampe aiempiin nähden että tarviikin opiskella hieman.

Mutta raahasin tohon juurikin tänään yhden koneen jossa wissi+epc aikomuksena kurkkailla esim can väylän rakennetta ja varaosanumeroita tolle peilille.

Auto kun on 2003 niin hyvinhän toi kymmenen vuotta uudempi wissi ja epc riittää.

Toi kuva on kyllä hyvä esimerkki wis kuvista (epäselvänä käyttökelvoton). Ne pitäis tulostaa isoksi lakanaksi että saa kateltua kunnolla. Pitää kokeilla saisko noi jotenkin paperille.
Viimeksi muokannut AK47, Ke 08.11.2017 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

DBFI kirjoitti:Jokainen päättää ihan itse miten toimii eikä toiset pysty sanomaan mikä toiselle on paras tapa toimia. Itse vaan näkisin että hyvät työkalut antaa aikaa perheelle. Jos ei olisi vakavasta asiasta kyse niin olisin sanout että ehkä olisi jo aiemmin pitänyt siirtyä toyotaan, vanhat mersut ei oikein edistä perhesopua.
Pakko pysyä mersuissa kun ne on ainoita mille osaa itse yhtään mittään tehä. Ranskanpotut ehkä pahimpia (isällä ollu nuitakin) tojota, ei vaan pysty ostamaan semmoista - vähän kun yrittäis nielaista ehtoollisleivän sekunnissa.

Toi vikahan pamahti uudestaan kerran tossa tyhjäkäynnillä ja nollaillessa sain sit tällä kertaa nollattua niin että peilin kaikki johdot irti ei pamahtanut koodeja. Ei oo nyt ollut ongelmaa häröilystä.

Varaosien osto jäissä kun ei oikein ole ollut aikaa selvitellä järjestystä mitä osia alkaa vaihtelemaan. Tunteella arvaten peilin moottori ensin ja sit peilin lämmityksen mittaus ja mahdollinen vaihto ja sit oven johtosarja ja peilin ohjainlaite ja jos ei tolla lähde etu ja takasamit ihmettelyyn johtosarjan kanssa.

Ehkäpä joululomalla ois tähän päivä pari aikaa...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 537
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja jusi »

Onko autollesi tapahtunut mitään uutta? Olen mielenkiinnolla lukenut tätä ketjua. Onneksi, sillä tänään sattui vastaavaa omalle kohdalle.

Samat varoitukset tärähti tauluun minun ässässäni (SRS, Presafe, Display Defective). Kone kävi ja laatikko vaihtoi normaalisti, mutta sähkölaitteet ei toimineet Comandia lukuun ottamatta. Koneen lämpömittari oli tapissaan (kylmä kone), eikä bensamittari noussut mihinkään. Ilmastointi, vilkut, sähköpeilit, keskuslukko, kaikki pois pelistä. Staria ei minulla ole vielä valitettavasti käytössä. Akun jännite navoilta oli 12,66 V. Otin pois sulakkeen "right door control panel" (F39, oikea sulakerasia konehuoneessa). Tämän jälkeen sähkölaitteet alkoivat taas toimia. Jäljelle jäi SRS-varoitus, johtuukohan oven ohjainlaitteen sulakkeen puuttumisesta? Kun laitoin sulakkeen takaisin paikoilleen, oikean peilin säätömoottori alkoi surista eikä sille tullut loppua ja muut sähkölaitteet (ml. keskuslukitus) lopettivat toiminnan. Nyt tällä onneksi pystyy ajamaan, jotta pääsisi Starin päähän.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jusi kirjoitti:Onko autollesi tapahtunut mitään uutta? Olen mielenkiinnolla lukenut tätä ketjua. Onneksi, sillä tänään sattui vastaavaa omalle kohdalle.

Samat varoitukset tärähti tauluun minun ässässäni (SRS, Presafe, Display Defective). Kone kävi ja laatikko vaihtoi normaalisti, mutta sähkölaitteet ei toimineet Comandia lukuun ottamatta. Koneen lämpömittari oli tapissaan (kylmä kone), eikä bensamittari noussut mihinkään. Ilmastointi, vilkut, sähköpeilit, keskuslukko, kaikki pois pelistä. Staria ei minulla ole vielä valitettavasti käytössä. Akun jännite navoilta oli 12,66 V. Otin pois sulakkeen "right door control panel" (F39, oikea sulakerasia konehuoneessa). Tämän jälkeen sähkölaitteet alkoivat taas toimia. Jäljelle jäi SRS-varoitus, johtuukohan oven ohjainlaitteen sulakkeen puuttumisesta? Kun laitoin sulakkeen takaisin paikoilleen, oikean peilin säätömoottori alkoi surista eikä sille tullut loppua ja muut sähkölaitteet (ml. keskuslukitus) lopettivat toiminnan. Nyt tällä onneksi pystyy ajamaan, jotta pääsisi Starin päähän.
Kuulostaa hyvin pitkälle samasta oireryppäästä olevan kyse.

Mulla oli ton jälkeen airmatic ihmettelyä niin olen vaan ajellut ilman oikean peilin säätöä ja lämmitystä eli ne irti siellä peilissä.

Tosiaan mulla ekana listalla kun kesälomat alkaa vaihdella airmatikkiin kompura suodattimet ja venttiiliblokki ja kuivailla systeemiä ja sitten tutkailla vuotaako tolpat oikeesti. Sit ehkä seuraavaksi toi peilin juttu.

Mutta kun se selviää onko vika peilissä, peilin moottorissa, oviohjainlaitteessa vai johtosarjassa niin toki tänne laittelen viestiä.

Mielenkiinnolla kuuntelen mitä sinun autosta löytyy.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 537
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja jusi »

Otin apukuskin oven ohjausmoduulin (DCM) irti ja irroitin sieltä peilin liittimet nrot 4 ja 5. Sulake 39 takaisin kiinni. Ja avot, kaikki toimii taas. SRS-valo jäi palamaan, mutta se kai pitää käydä erikseen kuittaamassa pois.

Toinen sekoilusta tullut ongelma on se, että kun lämpömittari seilaili ympäriinsä, niin nyt 0-asento on 80 asteen kohdalla. Ja kun lämmöt nousevat normaaliksi, alkaa koneen lämpömittari miekkailla bensamittarin kanssa :lol: Mittariston saa ilmeisesti tolkkuihin Starin kanssa.

Onkohan näin, että yksi mitätön peili saa koko väylän polvilleen???
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 537
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja jusi »

Jatkoa seuraa: ystävällisen foorumilaisen avustuksella SRS-valo saatiin sammumaan. Peiliin viittaavia vikakoodeja löytyi sekä peilinlämmitykseen että peilin säätömoottoriin liittyen. Sitten saatin selville, että joku on juottanut peilin lämmityksen johdot oikosulkuun :shock:

Ilmeisesti peilin lämmityselementti on jossain vaiheessa mennyt rikki, ja vikaa on korjattu tällä tavalla. Katkaisin yhteenjuotetun johdon ja peilin pystyi taas kytkemään DCM:ään kiinni. Eli tilaukseen menee uusi lämmitettävä peilin lasi ja säätömoottori.

Vailla parempaa tietoa vaikuttaa siltä, että yhteenjuotetut peilinlämmityksen johdot liittyvät tähän sekoiluun. Sitä en kuitenkaan ymmärrä, miksi auto on pelannut hienosti tähän asti.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Avatar
jusi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 537
Liittynyt: Pe 22.11.2013 22:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja jusi »

Eipäs ollutkaan niin yksinkertaista. Dasista saatujen vikakoodien perusteella ostin uuden lämmitettävän peilin sekä peilin säätömoottorin. Osien vaihdon jälkeen vanhat tutut SRS ja Display defective -varoitukset palasivat mittaristoon. Onneksi tällä viikolla taloon ilmestyi oma * helpottamaan elämää (kiitokset vain asianosaiselle). Das ei saanut ollenkaan yhteyttä oikeaan DCM:ään. Sitten irroitin peilin liittimet. SRS-varoitus poistui nollaamalla ja peilin vilkku toimi, mutta DCM:n takana oleva sähköpenkin säätö, penkin lämmitys, tuuletus ja ikkunannostin olivat mykkiä.

Tämän jälkeen lähdin tekemään Dasin ohjaamia tarkistuksia. Kun jäljelle jäi suunnilleen vaihtoehto viallisesta DCM:sta, otin modulin auki ja suihkutin elektroniikkapuhdistajaa reilulla kädellä. Ja kas kummaa, Das sai taas yhteyden oviohjaimeen, eikä vikakoodit tulleet takaisin nollauksen jälkeen. Oletan siis, että vika on oven ohjainlaitteessa, ei johdoissa tai muualla. Pitänee uusia oven ohjainlaite, jos ja kun oireet palaavat.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jusi kirjoitti:Otin apukuskin oven ohjausmoduulin (DCM) irti ja irroitin sieltä peilin liittimet nrot 4 ja 5. Sulake 39 takaisin kiinni. Ja avot, kaikki toimii taas. SRS-valo jäi palamaan, mutta se kai pitää käydä erikseen kuittaamassa pois.

Toinen sekoilusta tullut ongelma on se, että kun lämpömittari seilaili ympäriinsä, niin nyt 0-asento on 80 asteen kohdalla. Ja kun lämmöt nousevat normaaliksi, alkaa koneen lämpömittari miekkailla bensamittarin kanssa :lol: Mittariston saa ilmeisesti tolkkuihin Starin kanssa.

Onkohan näin, että yksi mitätön peili saa koko väylän polvilleen???
Ihan sama oli mulla, resetoit KIW valikosta mittarin niin viisaritkin alkaa osoittelemaan järkeviä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: w220 s500 moni"vamma" sähkövika

Viesti Kirjoittaja AK47 »

jusi kirjoitti:Eipäs ollutkaan niin yksinkertaista. Dasista saatujen vikakoodien perusteella ostin uuden lämmitettävän peilin sekä peilin säätömoottorin. Osien vaihdon jälkeen vanhat tutut SRS ja Display defective -varoitukset palasivat mittaristoon. Onneksi tällä viikolla taloon ilmestyi oma * helpottamaan elämää (kiitokset vain asianosaiselle). Das ei saanut ollenkaan yhteyttä oikeaan DCM:ään. Sitten irroitin peilin liittimet. SRS-varoitus poistui nollaamalla ja peilin vilkku toimi, mutta DCM:n takana oleva sähköpenkin säätö, penkin lämmitys, tuuletus ja ikkunannostin olivat mykkiä.

Tämän jälkeen lähdin tekemään Dasin ohjaamia tarkistuksia. Kun jäljelle jäi suunnilleen vaihtoehto viallisesta DCM:sta, otin modulin auki ja suihkutin elektroniikkapuhdistajaa reilulla kädellä. Ja kas kummaa, Das sai taas yhteyden oviohjaimeen, eikä vikakoodit tulleet takaisin nollauksen jälkeen. Oletan siis, että vika on oven ohjainlaitteessa, ei johdoissa tai muualla. Pitänee uusia oven ohjainlaite, jos ja kun oireet palaavat.
Juu, ihan samat oireet ja ratkaisut niihin näemmä auttoi sullakin. Tosin en ole kerennyt hankkia moottoria enkä peililasia. Mullahan oli myös joku jo ottanut peilin lämmityksen pois jo japaniassa.

Siis tyyppivika.... Mutta mikä on sitten lopunpelin rikki... Mullahan rupes kanssa peili surrailemaan omiaan kun oli piuhat kiinni ja paukautteli sit hetikohta samaan tilttiin auton.

Mulla tosiaan oireiluna se peili, srs, keskuslukko, vilkut myös aiemmin sahaili kartanlukijan niskatuki ylösalas...

Joku boksi sekaisin jostain syystä. Varmaan mielenkiintoinen selvitellä syy :D No, josko kerkeäisi kesällä ihmetellä...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Vastaa Viestiin