Auttakaa!
Sprintterissä jäi maanantai aamuna startti päälle, ei sammunu vaikka otti virrat pois. Noh sammu se sitten kun tovin pyöri. No pääsin kotiin ja kokeilin uudelleen niin ei kuulunut kuin sähköinen hitsautumis ääni ja naksaus. No ostin uuden startin ja tänään vaihdoin muttei silti starttaa?! Malli on 318 2008 malli missä sähköinen virtalukko. Virtalukko toimii muuten ihan normaalisti mutta ei starttaa? Rele kyllä napsahtaa. Kokeilin suoraan startin päästä ruuvarilla niin silloin starttaa muttei jätä konetta pyörimään. Mikä ihme voisi olla vika??
Sprintteri ei starttaa
Re: Sprintteri ei starttaa
Starttirele napsataa vai startin solenoidi? Tarkistitko starttisulakkeen, sen jonka läpi starttirele ohjaa startin solenoidia? Tietenkin jännitteen voi mitatakin ja selvittää mihin kohtaan jää tulematta.
Re: Sprintteri ei starttaa
Joo, elikkä startin rele napsahtaa kun avainta kääntää. Kokeilin kaverin rintterin relettä ja ihan sama homma. Mitäs seuraavaksi? Niin ja kaikki sulakkeet tarkastettu..
Re: Sprintteri ei starttaa
Ei tuu heräte virtaa startin solenoidille.?
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Sprintteri ei starttaa
Kai ne kaikki sulakkeet oli myös ehjiä, mittasitko yleismittarilla että jännite tulee sulakkeelle ja lähtee sieltä, myös kuormitettuna?
Jos releet ja sulakkeet on ehjiä ja starttirele saa ohjauksen kun kerran naksahtaa niin sieltähän on johto poikki (tai sitten ei olekaan kaikki releet ja sulakkeet kunnossa).
Se virtapiiri on aika yksinkertainen starttireleen sulakkeelta eteenpäin startin solenoidille. Myös siitä "taaksepäin", ihan sama mistä päästä lähtee mittailemaan mihin asti jännite tulee tai mihin asti sitä ei tule.
Jos releet ja sulakkeet on ehjiä ja starttirele saa ohjauksen kun kerran naksahtaa niin sieltähän on johto poikki (tai sitten ei olekaan kaikki releet ja sulakkeet kunnossa).
Se virtapiiri on aika yksinkertainen starttireleen sulakkeelta eteenpäin startin solenoidille. Myös siitä "taaksepäin", ihan sama mistä päästä lähtee mittailemaan mihin asti jännite tulee tai mihin asti sitä ei tule.
Re: Sprintteri ei starttaa
Näistäkään en paljoa tiedä, mutta solenoidin ottama virta on aika kova. Itsellä on hapertunut käsiin useampi itse asennettu lisävalorele, kun ihmettelin toimimattomuutta. Kerran releen navat hitsautui yhteen niin, että piti kääntää auto metsää kohti ja mekaanisesti hakata vempelettä niin, että ymmärsi irroittaa navat.
Tuo kai on sinänsä helppo rasti, että kai jokainen käsittää mikä on releeen napsahdus ja solenoidin ankkurin kolahdus. Ainakin entisaikaan solenoidin napojen hapettuminen ja sitä seuraava startin toimimattomuus tai solenoidin muu jumi oli aika yleistä.
Nimim. monta kertaa harjanvarrella solenoidia piessyt ja useamman ankkurin navat putsannut.
Edittiä sen verran, että vaihtostartit kai tulevat solenoidineen päivineen, joten vika tuskin on siellä. Ihmetyttää kyllä, että rele olisi niin hyvin palanut sulaketta polttamatta, mutta vissiin niinkin voi käydä? Niin, ni kävihän se itsellekkin. Jos yleismittaria löytyy, niin katso kaverin kanssa onko startatessa latu auki napojen 30 ja 87 välillä. Älä pistä amppeerimittaria väliin, vaan mittaa vaikka napajännitteet molemmin puolin maata vasten.
Tuo kai on sinänsä helppo rasti, että kai jokainen käsittää mikä on releeen napsahdus ja solenoidin ankkurin kolahdus. Ainakin entisaikaan solenoidin napojen hapettuminen ja sitä seuraava startin toimimattomuus tai solenoidin muu jumi oli aika yleistä.
Nimim. monta kertaa harjanvarrella solenoidia piessyt ja useamman ankkurin navat putsannut.
Edittiä sen verran, että vaihtostartit kai tulevat solenoidineen päivineen, joten vika tuskin on siellä. Ihmetyttää kyllä, että rele olisi niin hyvin palanut sulaketta polttamatta, mutta vissiin niinkin voi käydä? Niin, ni kävihän se itsellekkin. Jos yleismittaria löytyy, niin katso kaverin kanssa onko startatessa latu auki napojen 30 ja 87 välillä. Älä pistä amppeerimittaria väliin, vaan mittaa vaikka napajännitteet molemmin puolin maata vasten.
Re: Sprintteri ei starttaa
Moro
Nyt on mitattu jännitteet niin että herätteelle startille ei tule virtaa startattaessa. Releen navat 37 & 87 ei tule virtaa.
Nyt on mitattu jännitteet niin että herätteelle startille ei tule virtaa startattaessa. Releen navat 37 & 87 ei tule virtaa.
Re: Sprintteri ei starttaa
Tuleeko releen napaan 30? Akun suunnalta se jännite yleensä tulee, miksi lopetit mittailun releelle? Mittasitko jännitteet siltä ehjältä starttireleen sulakkeelta? Jos sinne tulee kummallekin puolelle niin sittenhän välissä on enää pelkkää johtoa sulakkeelta starttireleelle.Jvart kirjoitti:Moro
Nyt on mitattu jännitteet niin että herätteelle startille ei tule virtaa startattaessa. Releen navat 37 & 87 ei tule virtaa.