w211 vaihteistoöljyn tarkistus
- Messerschmitt
- Mersumies
- Viestit: 1370
- Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
- Paikkakunta: Utajärvi / Oulu
w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Eli -04 w211 ja pitäisi tarkistaa automaattilaatikon öljymäärä.
Putken päässä on vain tulppa. Eli miten tämä nyt tapahtuu, pitääkö nyt ostaa tätä varten öljytikku? Muuta huomioitavaa?
Putken päässä on vain tulppa. Eli miten tämä nyt tapahtuu, pitääkö nyt ostaa tätä varten öljytikku? Muuta huomioitavaa?
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Jep,Messerschmitt kirjoitti:Eli -04 w211 ja pitäisi tarkistaa automaattilaatikon öljymäärä.
Putken päässä on vain tulppa. Eli miten tämä nyt tapahtuu, pitääkö nyt ostaa tätä varten öljytikku? Muuta huomioitavaa?
lisäsksi öljyn on oltava oikeanläpöistä sen varmistamisen tarvitsee testerin
mikä näyttä vaihteistoöljyn lämmön(on usein jotain ihan muuta kuin moottorin lämpö)
ohjeita löyttyy haulla
Mökkillä
'
'
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Pitää ostaa pitkä tikku siihen tarkotukseen tehty tai onnistuu myös esim sopivalla vaijerilla tms jos tiedät tehdä merkin oikeaan kohtaan ylärajaan. Täälläkin foorumilla pyöri se mitta joskus. Oikeassa mittatikussa on eri lämpötilalle asteikko mutta 80 asteisena yleensä mitataan ylärajaan. Ja nousee muuten aika hitaasti lootaöljyn lämpötila sinne 80 asteeseen vs moottorin. Testerillä seurailin joskus niin pitkään piti vedättää 15km maantieajon jälkeenkin.
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
5G-Tronic?
Sopiva mittatikku löytyy vaikka Motonetista hintaan 20€. On kokeiltu.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=298" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihteistoöljyn lämpötilan vaikutus selviää liitteenä olevasta kuvasta.
Sopiva mittatikku löytyy vaikka Motonetista hintaan 20€. On kokeiltu.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=298" onclick="window.open(this.href);return false;
Vaihteistoöljyn lämpötilan vaikutus selviää liitteenä olevasta kuvasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Tikussa sitten riittää mittaa liiaksikin. Moottorin käydessä käydään vaihteiston kaikki valinnat ainakin kerran pari lävitse, työnnetään tikkua varovasti sisään, kunnes tökkää pohjaan, vedetään ylös ja katsotaan lukema. Lämpötilalla on todella suuri vaikutus. Kannattaa mitata sekä kylmänä että lämpimänä ja verrata tuloksia keskenään.
Näin sen itse tein. Onko kilpailevia toimintatapoja?
Näin sen itse tein. Onko kilpailevia toimintatapoja?
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Ja siis P-asennossa mitataan. Jäi se kertomatta..
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Aika paljon tästä on juttu jo ennestään niin miksi keksiä "pyörää" uudestaanesapk kirjoitti:Tikussa sitten riittää mittaa liiaksikin. Moottorin käydessä käydään vaihteiston kaikki valinnat ainakin kerran pari lävitse, työnnetään tikkua varovasti sisään, kunnes tökkää pohjaan, vedetään ylös ja katsotaan lukema. Lämpötilalla on todella suuri vaikutus. Kannattaa mitata sekä kylmänä että lämpimänä ja verrata tuloksia keskenään.
Näin sen itse tein. Onko kilpailevia toimintatapoja?
On tuosta puuttuu tärkeä vaihe öljyn lämmön tarkistus testerillä
vaihteisto kaikkien valintojen läpi käyminen on turhaa jos pyörät ei pyöri
(ja niidenkin pitää likkuua riitävällä nopeudella että kaikki vaihteet kytkeytty on avivan se ja sama mitä mittarissa oleva näyttö kertoo vaihteeksi jos pyörät ei pyri niin se ei kytkeydy )
mikään vaihde ei kytkeydy ennen sitä ja laatikossa ei liikuu mikään muu kuin manualli kara
kepin jatkona kaikki muu mikä siellä liikkuu likkuu jo pelkästään moottorin käydessä
Mökkillä
'
'
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Pelkää oikeen tehtyyn öljy huoltoon ei kuulu muuta säätö kuin öljyn tason säätö,flapjack kirjoitti:Noista näkyy joissain ohjeissa myös varoitteluja että mahdollisesti "oikeaan" öljyhuoltoon kuuluu jotain säätöä tms ja se kannattaisi tehdä liikkeessä. Onko kukaan nähnyt oikeaa selvitystä tekeekö liikekään muuta kuin vaihtaa nesteet, suodattimet, korkin ja tiivisteen ja puhdistaa pohjan ja varmistaa että tuo taso on oikea?
heti jos jotain muita osia kuin tiivisteitä, öljyä, suodatin vaiuhtuu/korjattu niin sitten kuullu
Mökkillä
'
'
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Öljyn lämpötilan voi vallan mainiosti mitata lämpömittarilla jossa lanka-anturi jos sellainen sattuu olemaan käytettävissä.
Itsellä Fluken käsimittari jossa K-tyypin anturi. Anturi työnnetään mittatikun putkeen siten että anturi uppoaa öljyyn saakka eli pohjaan asti kannattaa laittaa.
Omassa autossa öljyn lämpötila oli tarkistushetkellä 44 astetta jolloin pinnakorkeus mittatikussa oltava n. 35mm.
Tämä siis auton käydessä ja vaihteisto P-asennossa.
Itsellä Fluken käsimittari jossa K-tyypin anturi. Anturi työnnetään mittatikun putkeen siten että anturi uppoaa öljyyn saakka eli pohjaan asti kannattaa laittaa.
Omassa autossa öljyn lämpötila oli tarkistushetkellä 44 astetta jolloin pinnakorkeus mittatikussa oltava n. 35mm.
Tämä siis auton käydessä ja vaihteisto P-asennossa.
S211 320CDI -05
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Vaihdekaavion läpikäyminen on ihan yleisohje kaikkiin tähän asti omistamiini (ja muihinkin) automaattivaihteisiin autoihin, niin "vanhoihin" amerikkalaisiin kuin eurooppalaisiinkin. En tarkoita, että pitäsi plus/miinus-napin kanssa ruveta leikkimään vaan perusasennot (P-N-D) voisi kuitenkin käydä lävitse. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Kiertääpä öljy sitten ainakin joka paikassa.
Minun mielestäni ko. tikku toimii ihan hyvin oikein käytettynä. Mitattu on lämpötilan käppyrän molemmissa ääripäissä ja tulokset olivat aika hyvin yhteneviä. Sitä tulppaan myytävänä olevaa lukitsinta ei kannata sinne enää laittaa. Pelkkä riesa myöhemmin. Oma mielipide näistä asioista on tämä.
Minun mielestäni ko. tikku toimii ihan hyvin oikein käytettynä. Mitattu on lämpötilan käppyrän molemmissa ääripäissä ja tulokset olivat aika hyvin yhteneviä. Sitä tulppaan myytävänä olevaa lukitsinta ei kannata sinne enää laittaa. Pelkkä riesa myöhemmin. Oma mielipide näistä asioista on tämä.
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Itse kiinnitän aina huomiota tulpan sinettiin jos olen ostamassa mersua jossa 5v sähkölaatikko. Ehjä sinetti paikallaan ja leimallinen merkintä vaihteistoöljynvaihdosta huoltokirjassa sopivan tuoreena = hyvä.
Sinetin puuttuminen tai rikkinäinen sinetti = jotain on viimeksi laatikolle tehnyt joku jolla ei ole edes uutta sinettiä laittaa.
Sinetin puuttuminen tai rikkinäinen sinetti = jotain on viimeksi laatikolle tehnyt joku jolla ei ole edes uutta sinettiä laittaa.
oulaistenliikenne.fi
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Sillä sinetillä ei ole mitään merkitystä niin kauan kuin auto on itsella ja omassa käytössä. Hankaloittaa vain omia huoltoja. Voihan siihen sitten laittaa sen sinetin ennen myyntiä, jos se kerran jotakuta sitten rauhoittaa. Mistä sitä kuitenkaan tietää, koska se sinne on laitettu ja onko oikeasti jotain tehty? Ei sitten mistään. Jos on oikeasti tehty jokin öljynvaihto, tarkastus tms niin siitähän jää dokumentti/kuitti eikä sillä pelkästään mahdollisella sinetillä ole sen kanssa mitään tekemistä. Ei sitä siitä voi oikeasti eikä luotettavasti päätellä yhtään mitään.
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Samalla lailla minunkin kirjoitukseni oli oma mielipiteeni - mutta niin vain tosiaan on tullut opittua tarkistamaan hyvin pieniä asioita, joskus niistä voi päätellä paljonkin Monta monta muutakin juttua on joita ei monikaan tule ajatelleeksi.
Voin avata asiaa hieman tämän sinettiasian osalta.
Kuvitteellinen tilanne; olen ostamassa autoa jossa on huoltokirjassa merkitty vaihteistoöljyn vaihto ja leima korjaamolta jossa olen töissä. Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen ajettu 5000 kilometriä, joka oli myös mainittu myynti-ilmoituksessa. Tai 15000 kilometriä, tai jotain.
Kurkataan konepellin alle. Kas, sinetti on rikottu.
Mahdolliset syyt siihen ?
- Vaihteisto ei toimi jossain lämpötilassa oikein, menee joskus vikatilaan. Jotain vikaa kuitenkin, josta johtuen vaihteistoa on yritetty korjata lisäaineella, tarkistettu vielä jossain missälie öljyn määrää, yritetty vielä korjata öljynvaihdolla tms.
- Sinetti on jäänyt huollossa vaihtamatta. Käytännössä äärimmäisen harvoin, mutta mahdollista tietysti.
Myyjältä kannattaa kysyä. Saattaa löytyä järkeväkin selitys, tai sitten ei.
Sama juttuhan se on huoltokirjan kanssa. Itse täytelty ilman leimoja ja kuitteja = ei minkäänlaista merkitystä, ei voi tietää mitä oikeasti on tehty.
Jos edes kuitit on tallessa ja päivämäärät täsmää voi miettiä onko sitten ammattitaito ollut riittävä että huollot on tehty kunnolla. Niin, sinetti hankaloittaa huoltoja ?
Voin avata asiaa hieman tämän sinettiasian osalta.
Kuvitteellinen tilanne; olen ostamassa autoa jossa on huoltokirjassa merkitty vaihteistoöljyn vaihto ja leima korjaamolta jossa olen töissä. Huoltokirjan mukaan vaihteistoöljyn vaihdon jälkeen ajettu 5000 kilometriä, joka oli myös mainittu myynti-ilmoituksessa. Tai 15000 kilometriä, tai jotain.
Kurkataan konepellin alle. Kas, sinetti on rikottu.
Mahdolliset syyt siihen ?
- Vaihteisto ei toimi jossain lämpötilassa oikein, menee joskus vikatilaan. Jotain vikaa kuitenkin, josta johtuen vaihteistoa on yritetty korjata lisäaineella, tarkistettu vielä jossain missälie öljyn määrää, yritetty vielä korjata öljynvaihdolla tms.
- Sinetti on jäänyt huollossa vaihtamatta. Käytännössä äärimmäisen harvoin, mutta mahdollista tietysti.
Myyjältä kannattaa kysyä. Saattaa löytyä järkeväkin selitys, tai sitten ei.
Sama juttuhan se on huoltokirjan kanssa. Itse täytelty ilman leimoja ja kuitteja = ei minkäänlaista merkitystä, ei voi tietää mitä oikeasti on tehty.
Jos edes kuitit on tallessa ja päivämäärät täsmää voi miettiä onko sitten ammattitaito ollut riittävä että huollot on tehty kunnolla. Niin, sinetti hankaloittaa huoltoja ?
Juuri näin.Sillä sinetillä ei ole mitään merkitystä niin kauan kuin auto on itsella ja omassa käytössä.
oulaistenliikenne.fi
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Vain viralliset dokumentit toki todella ratkaisevat. Itse olisin kyllä huolestunut silloin, jos vaihteiston öljytikun putken päässä olisi sinetti eikä löydy mitään dokumenttiä siitä, että sille olisi koskaan tehty mitään eikä omistajallakaan tunnu olevan asiasta mitään käsitystä. Onko silloin ikinä edes öljymäärää tarkastettu? Ajettu vain ja paskat välitetty mistään? Pätee tosin vain lähinnä vanhempiin autoihin, jotka eivät ole enää olleet pitkään ns. huoltovelvoitteen piirissä. Kyllä näissä asioissa pitää arvioida myös myyjä ja ja hänen harrastuspohjansa näissä asioissa. Kyllä se nopeasti selviää ns. small talkissa. Pelkästä sinetin läsnäolosta ei voi todellakaan päätellä yhtään mitään. Kokemus opettaa.
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Ei siitä vaihteiden läpi käynistä mitään haittaa ole turhaa se on,esapk kirjoitti:Vaihdekaavion läpikäyminen on ihan yleisohje kaikkiin tähän asti omistamiini (ja muihinkin) automaattivaihteisiin autoihin, niin "vanhoihin" amerikkalaisiin kuin eurooppalaisiinkin. En tarkoita, että pitäsi plus/miinus-napin kanssa ruveta leikkimään vaan perusasennot (P-N-D) voisi kuitenkin käydä lävitse. Ei siitä mitään haittaakaan ole. Kiertääpä öljy sitten ainakin joka paikassa.
Minun mielestäni ko. tikku toimii ihan hyvin oikein käytettynä. Mitattu on lämpötilan käppyrän molemmissa ääripäissä ja tulokset olivat aika hyvin yhteneviä. Sitä tulppaan myytävänä olevaa lukitsinta ei kannata sinne enää laittaa. Pelkkä riesa myöhemmin. Oma mielipide näistä asioista on tämä.
ja siinä mielessä aihettoonta ohjeistusta,
öljy ei kierä yhtään enempää jos tilanne ei ole edelä kerrottu missä pyörät pyörii,
nythän ei oluut kyse mistään iänikusen vanhoista jenkki muhulingoista
Mökkillä
'
'
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Kenestä on, kenestä ei. On ihan hyvä tuntea muutkin ajoneuvot kuin jotkut johtotähdet. Turha alkaa vähäksyä niitä amerikanihmeitäkään, jos niistä ei itse mitään tajua eikä niitä ole koskaan itsellä ollut eikä niiden koneita ja muuta tekniikkaa ole koskaan suunnitellut, rakentanut, säätänyt eikä virittänyt.
Mersujen kohdalla minun taas täytynee luottaa luottaa niihin, jotka niitä paremmin tuntevat. Olkoon sitten näin sen kohdalla, jos näin nyt kerrotaan. Suhteellisen uusi tuttavuus minulle.
Minusta tämä on nyt sellainen nyanssi, että kannattaako enempää siitä haastaa. Kukin tehköön ihan tavallaan? Eikö näin?
Mersujen kohdalla minun taas täytynee luottaa luottaa niihin, jotka niitä paremmin tuntevat. Olkoon sitten näin sen kohdalla, jos näin nyt kerrotaan. Suhteellisen uusi tuttavuus minulle.
Minusta tämä on nyt sellainen nyanssi, että kannattaako enempää siitä haastaa. Kukin tehköön ihan tavallaan? Eikö näin?
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Hauska juttu tuo sinetti. Mun mielestä sinetti paikallaan kielii vaan siitä että ei ainakaan ole vaihdettu ajallaan öljyjä saati huuhtelemalla.
Näissä vanhoissa romuissa ainakin. Tikulla joutuu kuitenkin tsekkaa öljyt oli sinetti paikallaan tai ei, huoltokirjaan niitä ei kukaan merkkaa ja harvemmin autoonkaan joten paras arpa on vaan katsoa tikulla missä mennään.
Näissä vanhoissa romuissa ainakin. Tikulla joutuu kuitenkin tsekkaa öljyt oli sinetti paikallaan tai ei, huoltokirjaan niitä ei kukaan merkkaa ja harvemmin autoonkaan joten paras arpa on vaan katsoa tikulla missä mennään.
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Niin, kaikkiin autoihini olen noita öljyjä vaihtanut, enkä ehjää sinettiä ole viitsinyt tilalle laittaa - miksi? Vanhoja rönttiä. Huoltokirjaan kyllä merkinnät laittelen ja kuittailen myös autojen huoltomuisteja niiltä osin kuin hommia teen/teetän. Kuitteja harvemmin tulee auton mukana myöskään säilyteltyä, varsinkaan joistain öljynvaihdoista ja alustassa/jarruissa uudet palikat näkee ihan silmällä. Näitten puoli miljoonaa ajettujen arvoon eivät nuo taida ihan mahdottomia vaikuttaa...epk kirjoitti:Hauska juttu tuo sinetti. Mun mielestä sinetti paikallaan kielii vaan siitä että ei ainakaan ole vaihdettu ajallaan öljyjä saati huuhtelemalla.
Näissä vanhoissa romuissa ainakin. Tikulla joutuu kuitenkin tsekkaa öljyt oli sinetti paikallaan tai ei, huoltokirjaan niitä ei kukaan merkkaa ja harvemmin autoonkaan joten paras arpa on vaan katsoa tikulla missä mennään.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Tästäkin olen ihan samaa mieltä !esapk kirjoitti:Kokemus opettaa.
Viimeksi tämän viikon maanantaina jäi minulta S211 ostamatta puutteellisen huoltohistorian vuoksi. Auton arvoon ei siis vaikuttanut mitenkään kun en mitään siitä edes tarjonnut - ja seuraava ostajaehdokas olikin sen ostanut eli kaikki ovat tyytyväisiäTimoV kirjoitti:Näitten puoli miljoonaa ajettujen arvoon eivät nuo taida ihan mahdottomia vaikuttaa...
oulaistenliikenne.fi
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Noh, pitänee sitten teettää leimasin...dealer kirjoitti: Viimeksi tämän viikon maanantaina jäi minulta S211 ostamatta puutteellisen huoltohistorian vuoksi. Auton arvoon ei siis vaikuttanut mitenkään kun en mitään siitä edes tarjonnut - ja seuraava ostajaehdokas olikin sen ostanut eli kaikki ovat tyytyväisiä
Vähän aikaa kun haastelee myyjän kanssa, tehtyjen huoltojen luotettavuudesta saa kyllä yleensä aika hyvän kuvan.
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)
W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
Re: w211 vaihteistoöljyn tarkistus
Edit; mitähän ihmettä minä tällaisesta edes väännän
oulaistenliikenne.fi