Lämppärin puhallin mykistyi ja korjaantui, itse ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Lämppärin puhallin mykistyi ja korjaantui, itse ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Hmmmmm,
eilen kävin mökillä puukasoja suojaamassa ja peittelemässä hiukan, nostelin myös valmiita halkoja takapaksiin ja työkaluja sisään ja ulos. Takaluukku oli auki varmasti yli puoli tuntia kun touhusin. ( enkä tiedä liittyykö edes tähän )
Taisi rvalta myös aamulla jäädä se kartanlukuvalokin päälle, kun meikkasi aamulla ajaessani.

Anyways, lähdin sitten kotiakohti, ja koko liki tunnin matkan lämmittimen puhallin päätti lomailla. Vaikka säätelin ON-OFF, hiljaiselle ja taas täysille, AC ON ja OFF ja lämpöjä ylös ja alas... ei mitään. Hiljaista oli. Tosin kyllähän matka kulki ja taittui kun ajoviimasta kabyysiin lämpöä pukkasi kuitenkin.

Nooh ajattelin että liekö sulake mennyt sitten.
Piti stopata sitten Motonettiin muutenkin matkalla, sammutin auton parkkiin, ja takasin tullessa käynnistin ja puhallin taas toimiikin normaalisti ? :crazy: :shock:
En siis ehtinyt sulakkeita edes alkaa paikallistamaan.
Onko joku ihan ufo vika vaan josta ei kannata enää murehtia enempää? Vai liittyykö siihen kuitenkin että oli jotain ovia auki pitkään ja sisävaloja päällä tms ?
-14 GLK kyseessä siis.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Lämppärin puhallin mykistyi ja korjaantui, itse ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

eki912 kirjoitti:Hmmmmm,
eilen kävin mökillä puukasoja suojaamassa ja peittelemässä hiukan, nostelin myös valmiita halkoja takapaksiin ja työkaluja sisään ja ulos. Takaluukku oli auki varmasti yli puoli tuntia kun touhusin. ( enkä tiedä liittyykö edes tähän )
Taisi rvalta myös aamulla jäädä se kartanlukuvalokin päälle, kun meikkasi aamulla ajaessani.

Anyways, lähdin sitten kotiakohti, ja koko liki tunnin matkan lämmittimen puhallin päätti lomailla. Vaikka säätelin ON-OFF, hiljaiselle ja taas täysille, AC ON ja OFF ja lämpöjä ylös ja alas... ei mitään. Hiljaista oli. Tosin kyllähän matka kulki ja taittui kun ajoviimasta kabyysiin lämpöä pukkasi kuitenkin.

Nooh ajattelin että liekö sulake mennyt sitten.
Piti stopata sitten Motonettiin muutenkin matkalla, sammutin auton parkkiin, ja takasin tullessa käynnistin ja puhallin taas toimiikin normaalisti ? :crazy: :shock:
En siis ehtinyt sulakkeita edes alkaa paikallistamaan.
Onko joku ihan ufo vika vaan josta ei kannata enää murehtia enempää? Vai liittyykö siihen kuitenkin että oli jotain ovia auki pitkään ja sisävaloja päällä tms ?
-14 GLK kyseessä siis.
Ton ikäinen saattais jo osata testerille kertoa jos ei oo lähtenyt pyörimään jostain syystä.

Vika taatusti ilmenee uudestaan kun on niin kylmää ettei lehmän hönkäys kahden metrin päästä riitä.

Voihan sitä testata tekemällä identtisen mökki motonettireissun :D

Joskus uudehkokin hiilimoottori on hiljentynyt kun hiili jumissa lian takia - hiilikuilussa ruoste/hapettuma jumittanut hiilen tms. "Valohoitokin" kyseiseen kohtaan saattaa auttaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Lämppärin puhallin mykistyi ja korjaantui, itse ?

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Puhallin on turvallisuusvaruste, auto ei sitä mistään syystä omin päin sammuta eikä moottorilla ole mitään anturia joka kertoisi moottorin pyörivän tai pysähtyneen.

Regulaattori ("etuvastus") oikkuilee tai nuo yllä mainitut moottoriongelmat tai sitten TIPS:istä etsimään ohjainlaitteen ohjelmabugeja.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: Lämppärin puhallin mykistyi ja korjaantui, itse ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Kun olen välipäivät lomalla ja puhallin ruvennut yhä useammin vikuroimaan (olemalla hiljaa), päätinpä ohiajaesani piipahtaa Hertsikan Veholla kertomassa oikuttelevasta puhaltimestani.
Kaveri heti virkkoi että moottori uusiksi. Ja kyseli että voinko jättää auton nyt heti sinne, no minäpä jätin.
Tunnin päästä jo soitto että puhallinmoottori menee uusiksi. :o
Ja sillähän tottakai melkoinen hinta....

Mutta ilmankaan puhallinta en näillä keleillä halua pitkään olla. Sanoin että uusikaa jos teillä on ropellia hyllyssä. Ja olihan niillä. Toinen tunti vierähti ja soitto että tuu hakemaan pois, kärry valmis ! :clap:
Olipa nopeaa toimintaa, siitä pisteet. Hintalappu oli hmmmm..... suolainen.

MUTTA suureksi ilokseni huollon kaveri sanoi että kun auto on noinkin tuore vielä ja vähän ajettu tehdas tulee vastaan kuluissa maksaen kaikesta 75% ! :thumbup:
Eihän toki kai 4-vuoden ikäisessä kuuluisikaan vielä puhallin hajota.
Silti olen tyytyväinen ja iloinen, kabiini lämpenee ja ikkunat kirkastuu taas, ja Veholta aivan loistavaa osaamista ja asiakkaan huomioonottamista ! :clap: :clap: :clap:
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Lämppärin puhallin mykistyi ja korjaantui, itse ?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

eki912 kirjoitti:Kun olen välipäivät lomalla ja puhallin ruvennut yhä useammin vikuroimaan (olemalla hiljaa), päätinpä ohiajaesani piipahtaa Hertsikan Veholla kertomassa oikuttelevasta puhaltimestani.
Kaveri heti virkkoi että moottori uusiksi. Ja kyseli että voinko jättää auton nyt heti sinne, no minäpä jätin.
Tunnin päästä jo soitto että puhallinmoottori menee uusiksi. :o
Ja sillähän tottakai melkoinen hinta....

Mutta ilmankaan puhallinta en näillä keleillä halua pitkään olla. Sanoin että uusikaa jos teillä on ropellia hyllyssä. Ja olihan niillä. Toinen tunti vierähti ja soitto että tuu hakemaan pois, kärry valmis ! :clap:
Olipa nopeaa toimintaa, siitä pisteet. Hintalappu oli hmmmm..... suolainen.

MUTTA suureksi ilokseni huollon kaveri sanoi että kun auto on noinkin tuore vielä ja vähän ajettu tehdas tulee vastaan kuluissa maksaen kaikesta 75% ! :thumbup:
Eihän toki kai 4-vuoden ikäisessä kuuluisikaan vielä puhallin hajota.
Silti olen tyytyväinen ja iloinen, kabiini lämpenee ja ikkunat kirkastuu taas, ja Veholta aivan loistavaa osaamista ja asiakkaan huomioonottamista ! :clap: :clap: :clap:
Hyvä. Paljonko jäi itselle maksettavaa, ellei ole sotasalaisuus?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
eki912
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 01.03.2015 13:15

Re: Lämppärin puhallin mykistyi ja korjaantui, itse ?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Tuskin tuo nyt mikään salaisuus on. Miksi ihmeessä olisi.
Tais olla n 156€ minun maksuosuuteni.
Mikä sekään ei tietenkään ole ihan vähän, pelkästä sähkömoottorista. Sen myyntihinta ulos on 460€.... :o

Nyt työ tehtiin oikeilla osilla, oikealla tavalla ja muutenkin oikein. Siitä olen tyytyväinen, vaikka hintaa tuo puoltoista sataa jäikin maksettavaksi. Eipä tarvitse jälkeenpäin ihan heti alkaa taas pelkäämään sen hajoamista. Kai....
Tehdas siis korvasi koko roskasta, työt mukaanlukien, sen 75%.

Lueskelin myös jostain että sen vaihtaminen itsekin on ihan tehtävissä, suht helposti (kuulemma) putoaa hanskalokeron alta pois ja vaihtuu ketterästikin. Nyt ei aika eikä tila sallinnut itse sulaketta enempää tutkimista.
Vastaa Viestiin