270cdi teki tenän
270cdi teki tenän
Töistä tullessa kiinnitin huomioo kun ei puhaltanu juurikaan lämmintä vaikka lämmöt normaalissa. No laitoin puhaltimen täysille ja parin kilsan päästä syttyi mittaristoon punasella battery/alternator wisit workshop teksti. Siinä muutaman kirosanan jälkeen päätin kuitenki jatkaa matkaa kotio asti kun matkaa alle 5 kilsaa. Isolta tieltä kaupunkiin päin kääntäessä huomasin että ei oo ohjasutehostinkaan enään pelissä mukana ja tuohon parkkihalliin päästessä avasin konepellin ja hihna lähtenyt omille teilleen, oli siellä pohjapanssarin päällä mutkalla mutta en enää näin illasta tutkinu oliko menny poikki vai hypänny pois paikaltaan. Mikähän moisen on aiheuttanu? Onko näissä vapaakytkintä kiristimessä joka ois mahollisesti menny totaalisen jumiin? Jotain oli ainakin roiskunu koneen etuosaan, mahollisesti jäähdytinnestettä. Autona s203 03vm.
Tonnin parin romuja
Re: 270cdi teki tenän
Pyörittelet rullia käsin..veikkaisin vesipumppua...voi kiristinkin vioittua kunnolla että kääntää hihnan vinoon...katso myös ala ja ylä vesiletkut syylaristä ettei niistä ole neste ja vioittanut niitä.
Voihan remmikin olla jo tiensä päässä ja siten hajonnut sinne.
Voihan remmikin olla jo tiensä päässä ja siten hajonnut sinne.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 270cdi teki tenän
Kiristimessä ei ole vapaakytkintä, laturissa onCrbN kirjoitti:Töistä tullessa kiinnitin huomioo kun ei puhaltanu juurikaan lämmintä vaikka lämmöt normaalissa. No laitoin puhaltimen täysille ja parin kilsan päästä syttyi mittaristoon punasella battery/alternator wisit workshop teksti. Siinä muutaman kirosanan jälkeen päätin kuitenki jatkaa matkaa kotio asti kun matkaa alle 5 kilsaa. Isolta tieltä kaupunkiin päin kääntäessä huomasin että ei oo ohjasutehostinkaan enään pelissä mukana ja tuohon parkkihalliin päästessä avasin konepellin ja hihna lähtenyt omille teilleen, oli siellä pohjapanssarin päällä mutkalla mutta en enää näin illasta tutkinu oliko menny poikki vai hypänny pois paikaltaan. Mikähän moisen on aiheuttanu? Onko näissä vapaakytkintä kiristimessä joka ois mahollisesti menny totaalisen jumiin? Jotain oli ainakin roiskunu koneen etuosaan, mahollisesti jäähdytinnestettä. Autona s203 03vm.
muttu toisinaan todella vapaaksi ja lähtee omille teillen
Mökkillä
'
'
Re: 270cdi teki tenän
Näinhän se tosiaan olikin että laturissa se vapaakytkin. Pitääpä viikonlopun aikana käydä nuo rullat läpi. Oisin varmaan laittanutki hihnan vanhuuden syyks ton hajoamisen ilman noita muita oireita. Muutenkin tässä auto oireillu varsinkin pakkasten tullen sillä tavalla että kylmänä ohjaus ollut kohtuu kankee mutta helpottanu muutaman kilsan ajon jälkeen ja eilen päivällä kiinnitin huomioo kun tyhjäkäynnillä ollessa kuulu pari kertaa sellanen narahtava ääni jostain mut eihän sitä illasta enää työpäivän jälkee muistanu.
Tonnin parin romuja
Re: 270cdi teki tenän
Nii ja tarviiko tuon vesipumpun ja vapaakytkimen vaihdossa mitään erikoisempia työkaluja vai pärjääkö ihan perus hylsysarjalla? Ja jos jollai löytyis kuva kuinka sen hihnan pitäs mennä niin oisin erittäin kiitollinen.
Tonnin parin romuja
Re: 270cdi teki tenän
Vesipumppuun ei tartte ihme kaluja, vapaakytkimeen kyllä, tuollaisen (pari eri mallia muistaakseni, varmista että sopiva jos ostat):
https://www.ebay.co.uk/itm/New-Genuine- ... SwiHpaBVBv" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai marssit laturi ja uus kytkin kainalossa mersuhuoltoon, eiköhän ne parilla kympillä sen vaihda?
(Minullakin saattaa olla sellainen, katson kun pääsen kotiin, saat sen jos löytyy..)
https://www.ebay.co.uk/itm/New-Genuine- ... SwiHpaBVBv" onclick="window.open(this.href);return false;
Tai marssit laturi ja uus kytkin kainalossa mersuhuoltoon, eiköhän ne parilla kympillä sen vaihda?
(Minullakin saattaa olla sellainen, katson kun pääsen kotiin, saat sen jos löytyy..)
Re: 270cdi teki tenän
Kävin tuos pikaseen ennen töihin lähtöö vie tutkailemas, vesipumppu on ainaki ihan selvä, pyörässä klappia ja tuntu muutenkin vähän jumittavan. Hihna sen sijaan oli ehjä mut pudonnu paikaltaan. Oli sen verran ahtaan näköstä et taidan uskaltaa ajaa sen tohon amikselle muutaman sadan metrin päähän laitettavaks kun ei oikeen oo inspiraatioo tuo pakkases ropata. Jäähdytinnestettä myös hävinny taas paisarista. Termari vaihdettu reilu 3000km sitten ja sen jälkee jo kerran joutunu reilu 1,5 litraa lisäämään ja näky märkänä olevan pohjapanssari ja koneen etuosa. Taidan laittaa sen vapaakytkimenkin nyt suosiolla uusiks mut kuinkas kulutustavaraa noi kiristimet on?
Tonnin parin romuja
Re: 270cdi teki tenän
Jos siinä ei ole klappia mihinkään suuntaan (kiristimen varressa), on jämäkkä (siis se kiristys) eikä rullan laakeri ole moro, niin ok.
Useimmiten menee tästä uudemman mallisesta jousitoimisesta vain rullan laakeria, muuten aika pomminvarma...
Useimmiten menee tästä uudemman mallisesta jousitoimisesta vain rullan laakeria, muuten aika pomminvarma...
Re: 270cdi teki tenän
Pitää toi kiristin vie tsekata täs viikonlopun aikana kun jaksaa Kävin nyt kuitenki ammattikoululle varaamas ajan, tosin vasta torstaina ehtivät laittamaan. Josko se siitä sit paranis. Pitää ajella akan kolopallolla tai työmaan sprintterillä siihen asti kun ei viitti Nurmijärvelle asti fillarillakaan kulkee.
Tonnin parin romuja
Re: 270cdi teki tenän
Kiristin tuntu olevan ok joten kävin mätänetistä hakemassa vesipumpun merkkiä graf ja febin laturin rullan. Näkyis olevan tuos uudessa vesipumpussa muovinen rulla kun vanhassa metallia ja tuli pelti- ja kumitiiviste mukana mutta ainakaan tuos vesipumpussa ei oo uraa tolle kumitiivisteelle joten peltinen vissiin riittää. Tuolla toisaalla olikin juttua cdi:n vesipumpusta että tiivistepinta ois ollu kaikkee muuta kun suora mut ainakin tuo on ihan siististi plaanattu pinta, muutoin tuo merkki on ihan tuntematon.
Tonnin parin romuja
Re: 270cdi teki tenän
Irse olen laittanut peltitiivisteen molemmin puolin ohuen harson moottorikäyttöön sopivaa tiivisteliimaa tmv, joskus on jäänyt vuotamaan muuten.
En tiedä oliko yksittäistapaus vai yleistäkin, mutta pieni vaiva asentaessa.
En tiedä oliko yksittäistapaus vai yleistäkin, mutta pieni vaiva asentaessa.
Re: 270cdi teki tenän
Noniin vein auton eilen kaheksalta aamulla koululle ja neljän aikaan iltapäivällä soitettiin että vapaakytkin tarvii erikoistyökalun (Ei tullu vissiin mieleen autodatasta tarkistaa heti aamusta) mut vesipumppu ois vaihdettu. No äsken kävin uudestaan kattomas et missä mallissa se on niin uus vapaakytkinkin oli paikallaan mut asentajaa opettajasta puhumattakaan ei näkyny missään sen puolen tunnin aikana mitä siinä seisoskelin eli taitaa mennä ens viikolle. Eipä tuos ois ollu enään kun pari polttoaineletkua kiinni, pari vesiletkua kiinni, remmi kiinni, muovit paikalleen ja nesteet koneeseen. Mikähän noiden osien vaihtoon on ohjeaika? Tietää vaan sitten jos yritetään älyttömiä laskuttaa.. Oli kyllä vanha vesipumppu totaalisen paskana, akseli niin vinossa että otti siivet pumpun runkoon kiinni osalta matkaa.
Tonnin parin romuja
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 270cdi teki tenän
Hyvä että opettavat heti alkuun oikeat tavat tehdä töitä...CrbN kirjoitti:Noniin vein auton eilen kaheksalta aamulla koululle ja neljän aikaan iltapäivällä soitettiin että vapaakytkin tarvii erikoistyökalun (Ei tullu vissiin mieleen autodatasta tarkistaa heti aamusta) mut vesipumppu ois vaihdettu. No äsken kävin uudestaan kattomas et missä mallissa se on niin uus vapaakytkinkin oli paikallaan mut asentajaa opettajasta puhumattakaan ei näkyny missään sen puolen tunnin aikana mitä siinä seisoskelin eli taitaa mennä ens viikolle. Eipä tuos ois ollu enään kun pari polttoaineletkua kiinni, pari vesiletkua kiinni, remmi kiinni, muovit paikalleen ja nesteet koneeseen. Mikähän noiden osien vaihtoon on ohjeaika? Tietää vaan sitten jos yritetään älyttömiä laskuttaa.. Oli kyllä vanha vesipumppu totaalisen paskana, akseli niin vinossa että otti siivet pumpun runkoon kiinni osalta matkaa.
Mökkillä
'
'
Re: 270cdi teki tenän
Noniin aamupäivästä kävin auton hakemassa ja ainakin toistaseks tuntuu toimivan niinkuin pitää. Ainut että konepelti ei mee enään kunnolla kiinni ainakaan vänkärin puolelta, oisko lukkopelti vai mikä lie nimeltään laitettu huolimattomasti takas kun näytti sekin olevan irti remontin aikana. Mistäs sen varustelistan näki valmistenumeron perusteella? Pari sivua googlen kautta löytänyt mut ei toiminut syystä tai toisesta. Olivat joutuneet vikakoodit lukemaan ja oli pari koodia antanut lisälämmittimestä mutta ei oo tullu mieleenkään että tuossa moinen vois olla.
Tonnin parin romuja
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: 270cdi teki tenän
Ei muuta kuin takaisin pajalle että laittavat kuntoonCrbN kirjoitti:Noniin aamupäivästä kävin auton hakemassa ja ainakin toistaseks tuntuu toimivan niinkuin pitää. Ainut että konepelti ei mee enään kunnolla kiinni ainakaan vänkärin puolelta, oisko lukkopelti vai mikä lie nimeltään laitettu huolimattomasti takas kun näytti sekin olevan irti remontin aikana.
vaikuttaa turvalisuuteen
(mersun ohje taisi olla että jos lukitumisessa havaitaan mitään vikaa toiminassa pitää mekanismi vaihtaa)
Mökkillä
'
'
Re: 270cdi teki tenän
Piti ite laittaa kuntoon täs työmaalla mut enpä ehtinyt kun konepellin avaamaan kun pamahti ylävesiletku irti syyläriltä. Täytyy käydä huomenna hakemassa uus kun näky olevan vesipumpun päästä aika huonona.
Tonnin parin romuja