S211 ilmajousiongelma
S211 ilmajousiongelma
Nyt kaivattaisiin taas apuja. Ajelin juuri kotiin ja kun sammutin auton, aloin ihmettelemään, että mikäs siellä pörisee. No ilmajousien kompurahan se siellä käydäpöristeli, mutta eipä sitten enää sammunut, vaikka avainkin oli jo pois virtalukosta. Sammui vasta, kun otin akunjohdon irti.
Kompura kävi tosi kuumana hajusta päätellen. Ensin ajattelin, että olisiko mennyt ilmapussi rikki, mutta perä oli kyllä ylhäällä, jopa ehkä normaalia ylempänä. Itselle tuli mieleen, että olisiko kompuran rele jumiutunut, mutta en tiedä mistä moinen rele löytyy.
Ajoin auton tallin hellään lämpöön ja ja jonkun ajan päästä ei kompura enää käynyt, kun akunjohdon kiinnitti takaisin.
Nyt kun auto on nosturilla(pyörät siis roikkuvat tyhjänpäällä) ei kuitenkaan päästä ylimääräistä painetta ulos, vaikka yleensä se tuossa nosturilla ollessaan tyhjentää ilmaa, kun korkeudensäätöanturi kuitenkin luulee perän olevan ylhäällä.....mutta nyt tuntuu, että painetta olisi ehkä liikaakin pusseissa
Kompura kävi tosi kuumana hajusta päätellen. Ensin ajattelin, että olisiko mennyt ilmapussi rikki, mutta perä oli kyllä ylhäällä, jopa ehkä normaalia ylempänä. Itselle tuli mieleen, että olisiko kompuran rele jumiutunut, mutta en tiedä mistä moinen rele löytyy.
Ajoin auton tallin hellään lämpöön ja ja jonkun ajan päästä ei kompura enää käynyt, kun akunjohdon kiinnitti takaisin.
Nyt kun auto on nosturilla(pyörät siis roikkuvat tyhjänpäällä) ei kuitenkaan päästä ylimääräistä painetta ulos, vaikka yleensä se tuossa nosturilla ollessaan tyhjentää ilmaa, kun korkeudensäätöanturi kuitenkin luulee perän olevan ylhäällä.....mutta nyt tuntuu, että painetta olisi ehkä liikaakin pusseissa
Re: S211 ilmajousiongelma
Rele siellä jumittaa. Pitäisi vaihtaa ajoittain juuri tuon takia. Löytyy konehuoneen sulakerasian viimeisestä oikeasta takanurkasta ikäänkuin vähän sulakerasian ulkopuolella. Jos kompura käynyt liian kauan niin helposti sulaa koko laite.
Kannattaa purkaa pöydälle ja tutkia. Samalla tilaa ebaystä korjaus sarjan siihen ja kuivattaa ryynit niin kestää taas vuosia.
Kannattaa purkaa pöydälle ja tutkia. Samalla tilaa ebaystä korjaus sarjan siihen ja kuivattaa ryynit niin kestää taas vuosia.
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Re: S211 ilmajousiongelma
Nousiko perä ihan ylös, kun kompura kävi? Jos ei, niin oli venttiilit vaan jäätynyt. Eli kompuran huolto: kosteuden poisto ryynit ja ilmansuodatin.
Jos nousee normaalisti, niin mäntä on ok.
Rele kannattaa myös vaihtaa
Silica kuivain ryynit
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/ ... ttava-300g" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmansuodatin
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=315" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos nousee normaalisti, niin mäntä on ok.
Rele kannattaa myös vaihtaa
Silica kuivain ryynit
https://www.motonet.fi/fi/tuote/605303/ ... ttava-300g" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmansuodatin
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=315" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut simosami, Pe 19.01.2018 08:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S211 ilmajousiongelma
Kiitos nopeista vastauksista. Perä nousi ylös ja nyt aamulla tuossa kokeilin, niin alkuun pelasi taas normaalisti (ajattelin jo että sulatus tallissa olisi auttanut), mutta kohta taas jäi kompura käymään. Ajoin auton talliin takaisin ja kompuran huristessa avasin juuri tuon danskun mainitseman sulakerasian ja sitä avatessa kompura sammui. Eli ilmeisesti rele samalla tärähti ja aukesi...eli pitääpä tutkia tuo rele ja ihmetellä mistä sellaisen löytäisi uuden.
Re: S211 ilmajousiongelma
Ileisesti käy ihan yleismallinen rele? ainakin näytti ihan tavalliselta valoreleeltä, pitääpä mennä ensi hätään tutkimaan jos nurkista löytyisi tuollainen, että saa auton ajoon. alkuperäisnumero näyttää olevan A002 542 13 19. ilmeisesti oikea rele kyseessä?
Re: S211 ilmajousiongelma
Jos ilmajouset ei kauheasti vuoda niin nappaa rele irti ja käytä paikallaan vain kun perä pitää saada ylös. Siis sen verran että pääset relekauppaan.
Re: S211 ilmajousiongelma
Vaihdoin ensiavuksi eräästä toisen merkkisestä autosta releen ja tuntuu toimivan ainakin vielä muutamien kokeilujen jälkeen. laitan silti tuon oikean releen tilaukseen. Onneksi kompura tuntuu vielä toimivan ettei ottanut vielä nokkiinsa, vaikka kävi kyllä todella kuumana, tiedä sitten, oliko se koko 30 km matkan eilen käynyt, eli n.puoli tuntia yhteen menoon...
Re: S211 ilmajousiongelma
Onko kellään käsitystä, miten tuo releen (kärkien) palaminen korreloi tukkoon menneen kompuran kanssa. Tuleeko nämä yleensä kuntoon pelkällä releen vaihdolla. Vai pitääkö kompura myös huoltaa?
Omia kokemuksia ei ole 211 mallista, mutta tarinoita olen kuullut kerrottavan, että siellä on olleet ilmansuodatin/letku totallisen tukossa. Eli kun kompura ei saa pumpattua pusseja täyteen, vaan sentakia pumppaus venyy ylipitkäksi, ja releen kärjet kuumenee suuren virran takia. Ovat toki kärjetkin jo silloin vanhat, ja kipinöineet aikansa, eli ylimeno vastus on niissäkin varmaan suuri.
Omia kokemuksia ei ole 211 mallista, mutta tarinoita olen kuullut kerrottavan, että siellä on olleet ilmansuodatin/letku totallisen tukossa. Eli kun kompura ei saa pumpattua pusseja täyteen, vaan sentakia pumppaus venyy ylipitkäksi, ja releen kärjet kuumenee suuren virran takia. Ovat toki kärjetkin jo silloin vanhat, ja kipinöineet aikansa, eli ylimeno vastus on niissäkin varmaan suuri.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: S211 ilmajousiongelma
Harvemmin se rele palaa ilman syytä, ainakin maalaisjärjellä ajateltuna. Kyllä se useimmiten kertoo että jotain häikkää on kompurassa tai muussa.simosami kirjoitti:Onko kellään käsitystä, miten tuo releen (kärkien) palaminen korreloi tukkoon menneen kompuran kanssa. Tuleeko nämä yleensä kuntoon pelkällä releen vaihdolla. Vai pitääkö kompura myös huoltaa?
Omia kokemuksia ei ole 211 mallista, mutta tarinoita olen kuullut kerrottavan, että siellä on olleet ilmansuodatin/letku totallisen tukossa. Eli kun kompura ei saa pumpattua pusseja täyteen, vaan sentakia pumppaus venyy ylipitkäksi, ja releen kärjet kuumenee suuren virran takia. Ovat toki kärjetkin jo silloin vanhat, ja kipinöineet aikansa, eli ylimeno vastus on niissäkin varmaan suuri.
"Tietoni perustuu vahvasti olettamukseen"
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
S210 280 4Matic -98
Entisiä:
S211 280CDI -06, W124 200 -87, W220 S500 -99, W210 E200 CDI -02, W124 230E -91, S124 300TE -90, Audi A4 2.8 -96, Ford Mondeo -94, Ford Sierra 2.0 -90
Re: S211 ilmajousiongelma
Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin kyllähän nuo releet yleensäkin autoissa kestävät pitkään, en muista vajaan 30 vuoden ajokortinomistusaikanani vaihtaneeni yhtään relettä mihinkään autooni. Mutta en ole koskaan ennen omistanut mersua, etenkään ilmajousitettua sellaista, joten näistä ei ole kokemusta.
N. 1.5 vuotta sitten olen huoltanut kyllä kompuran, eli puhdistanut kunnolla ja kuivannut silicaryynit, sekä vaihtanut ilmanputsarin. Ostin auton kolaroituna ja kolarissa tuo kompura oli saanut sen verran siipeensä, että sen kannakkeet olivat poikki ja kompura roikkui johtojen ja letkujen varassa. Ilmanpuhdistimen letku oli rikki (todennäköisesti ollut jo ennen kolaria), mutta kun totesin kompuran toimivaksi, en raaskinut hankkia uutta. Tehot kompurassa on tallessa, eli perä nousee kyllä melko nopeasti (en tiedä, kuinka nopeasti on normaali )
Saas nähdä, tuleeko kompuran vaihto pian eteen, jos alkaa relettä alvariinsa polttamaan Lisäksi toinen ilmapussi oli auton ostaessani puhki, siis täysin pa...na, eli useamman sentin pituinen repeämä, joten voi olla, että kompura parka on ennenkin joutunut tekemään turhaa työtä
N. 1.5 vuotta sitten olen huoltanut kyllä kompuran, eli puhdistanut kunnolla ja kuivannut silicaryynit, sekä vaihtanut ilmanputsarin. Ostin auton kolaroituna ja kolarissa tuo kompura oli saanut sen verran siipeensä, että sen kannakkeet olivat poikki ja kompura roikkui johtojen ja letkujen varassa. Ilmanpuhdistimen letku oli rikki (todennäköisesti ollut jo ennen kolaria), mutta kun totesin kompuran toimivaksi, en raaskinut hankkia uutta. Tehot kompurassa on tallessa, eli perä nousee kyllä melko nopeasti (en tiedä, kuinka nopeasti on normaali )
Saas nähdä, tuleeko kompuran vaihto pian eteen, jos alkaa relettä alvariinsa polttamaan Lisäksi toinen ilmapussi oli auton ostaessani puhki, siis täysin pa...na, eli useamman sentin pituinen repeämä, joten voi olla, että kompura parka on ennenkin joutunut tekemään turhaa työtä
Re: S211 ilmajousiongelma
Pitäisi varmaan ryöstää suoraan kompuralta johto merkkivalolle, josta näkisi aina, kun kompura käy....