212 kaukovalojen säätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
198859
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 08.12.2017 17:31

212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja 198859 »

Voiko 212:n kaukovaloja säätää (h7) ja jos voi, miten? Laitoin led:t ja pitäs saada näyttämään vähän ylemmäs.
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

198859 kirjoitti:Voiko 212:n kaukovaloja säätää (h7) ja jos voi, miten? Laitoin led:t ja pitäs saada näyttämään vähän ylemmäs.
Vähän asian vierestä kysymys, näkeekö h7 ledeillä muka mitään vaikka ne säätäs miten vaan?
198859
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 08.12.2017 17:31

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja 198859 »

Kyllä näkee. Rikoistekniikalta Philipsit.
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Onko yhtä laittomat ja vastaantulijoita häikäisevät kun muut jälkiasennuspolttimot? mikäli näin niin muista laittaa myös sumuvalot päälle :)
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
nikopetterii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: To 17.03.2016 10:25
Paikkakunta: Savo

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja nikopetterii »

198859 kirjoitti:Kyllä näkee. Rikoistekniikalta Philipsit.
Jaa nii ne on tollaset kunnon muutossarjan omaavat, kuvittelin jotain vuosien takaisia h7 led polttimoita suoraan normi halogeeni polttimon paikalle ilman mitään sen kummempia härpäkkeitä, taisi olla silloin vielä maininta kyseisissä polttimoissa että ei tieliikennekäyttöön koska valoteho ei riittävää tjsp... Vai tuleeko noidenkaan mukana mitään muuta kuin tuo pelkkä polttimo?
198859
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 08.12.2017 17:31

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja 198859 »

Vastaus CDI320CLS:lle:
N. 40 v. takana tienpäällä korpitaipaleita. Lääkäriltä lupa vielä ajella. Valo tuo turvallisuutta pimeydessä. Järjen käyttö on sallittua, missä vaiheessa vaihtaa lyhyet valot päälle vastaantulijalle. Ajatusta johtaakseni: Muistatko aikaa, kun sai sakot, jos punaiset jarruvalot paloivat takaikkunalla. Nykyisinhän on ledejä jo ensiasennuksena autoissa. Sumuvaloja käytän harvoin...nimenomaan noilla korpitaipaleilla yksin ajaessani huonolla kelillä.
Käyttäytykäämme liikenteessä! Rekkamiehille kiitosta: nykyisinkin vielä joskus saan ohitusluvan "ledejä" vilautettuani.....vastuu ohituksestani tietenkin on minulla.

Turvallista, vielä laitonta matkaa!
Avatar
CDI320CLS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ke 11.09.2013 08:24
Paikkakunta: Nummela

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja CDI320CLS »

Muistan hyvinkin, ajokortti on ollut yli 40 vuotta. Järjen käytöllä hommat hoituu.
MB w212
LR Range Rover
LR Defender 60 YRS Lim. Ed.
Audi Quattro 20V
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Sumuvaloja käytettäessä pitää lain mukaan kytkeä ajovalot pois eli valoina edessä pitää olla sumuvalot + parkit. Ei kai niistä sumuvaloista juuri apua olekaan jos kovan sumun tai kovan lumisateen takia ajovalot heikentävät näkyvyyttä heijastuessaan sumusta tai lumisateesta eli jos paremmin näkee ilman ajovaloja. Tällöin alhaalla matalalla olevat tai alas matalalle auton keulan eteen näyttävät sumuvalot valaisevat auton keulasta muutaman metrin matkalta ja sivuilta niin että näkee paremmin kuin pelkillä parkeilla näkisi.Se sumuvalojen valo on tarkoitettu siis sumuverhon alapuolelle. Silti joku ääliö vilkutteli valoja kerran tullessaan vastaan kun ajoin kantatietä nopeusrajoituksen mukaan n. 100km/h kohtalaisessa sumussa sumuvalot päällä ajovalot pois kytkettyinä kuten laki määrää. Syysaamun auringonpaisteessa näki ilman ajovalojakin kohtuullisen hyvin, mutta sumua joten sumuvalojen käyttö oli sallittua ja laitoinpa ne päälle sitten. Joku vastaantulija varmaan luuli että pitäisi ajovalot myös olla kytkettyinä päälle lain vastaisesti vaikka sumuvaloja käyttääkin. Tieliikennelaki 36 § "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot (ns. parkkivalot) ovat samanaikaisesti kytketyt."

Nimenomaan siis lähivalojen asemesta saa sumuvaloja käyttää, ei molempia samaan aikaan.
Viimeksi muokannut Simo M. A., Su 21.01.2018 13:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Aika monta vuotta siitä kun lakipykäliä olen lukenut mutta meneeköhän ihan noin. Ymmärtääkseni lain mukaan on sallittua ajaa pelkillä sumuvaloilla (siis ilman ajovaloja mutta parkit ja sumuvalot päällä), silloin kun sumuvalojen käyttö on sallittua. On myös sallittua ajaa ajovaloilla yhdessä sumuvalojen kanssa, siis tietenkin taas olosuhteissa joissa sumuvalojen käyttö on sallittu.

100 km/h kuulostaa siltä että näkyvyyseste ei ole kovin suuri ollut, aika tulkinnanvaraista tietenkin onko noissa oloissa sumuvalojen käyttö perusteltua.
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

DBFI kirjoitti:Aika monta vuotta siitä kun lakipykäliä olen lukenut mutta meneeköhän ihan noin. Ymmärtääkseni lain mukaan on sallittua ajaa pelkillä sumuvaloilla (siis ilman ajovaloja mutta parkit ja sumuvalot päällä), silloin kun sumuvalojen käyttö on sallittua. On myös sallittua ajaa ajovaloilla yhdessä sumuvalojen kanssa, siis tietenkin taas olosuhteissa joissa sumuvalojen käyttö on sallittu.

100 km/h kuulostaa siltä että näkyvyyseste ei ole kovin suuri ollut, aika tulkinnanvaraista tietenkin onko noissa oloissa sumuvalojen käyttö perusteltua.
Tieliikennelaki 36 § "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot (ns. parkkivalot) ovat samanaikaisesti kytketyt."

Nimenomaan siis lähivalojen asemesta saa sumuvaloja käyttää, ei molempia samaan aikaan.

Ehkäö sumuyvalojen käyttö ei ollut perusteltua, mutta joka tapauksessa sallittua lain mukaan silloin kun sumua on ja huvikseen ne laitoin päälle kun näki ihan hyvin ilman ajovalojakin. Näkyväthän nbe sumuvalotkin vastaantulijoille ja itse en oikeastaan mitään valoja tuossa aamuauringossa olisi tarvinnut näkyvyyden takia, vaikka sumua olikin, ajovaloista ei ollut hyötyä eikä haittaakaan juuri oman näkemisen osalta. Sumussa kuitenkin sumuvaloja saa käyttää halutessaan, mutta ajovaloja ei saa silloin samaan aikaan pitää päällä.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Avatar
Ed Hunter
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ti 16.02.2016 19:38

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja Ed Hunter »

"Saa" ja "täytyy" näköjään on kovin tulkinnanvarainen asia :lol:

Aikanaan perustelin sumuvalojen käyttöä eräällä foorumilla taajamassa parempaan kevyenliikenteen ja jalankulkijoiden havaitsemiseen syyspimeällä/talvisessa lumisateessa. Hulluna pidettiin. Nykyään on lähes joka tötterössä jonkinlainen kääntymisvalo, joka pitkälti luo samantyylisen valokeilan käännyttäessä. Noh, minun pipoa ei ole "sumaripellet" ikinä kiristäneet. Aina jos on päin persettä asennetut, häikäisevät valot, niin ketuttaa ihan yhtäpaljon, tulee se häikäisy mistä valosta tahansa.
Viimeksi muokannut Ed Hunter, Su 21.01.2018 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S212 250CDI
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Ed Hunter kirjoitti:"Saa" ja "täytyy" näköjään on kovin tulkinnanvarainen asia :lol:
Juu. Moottoritiellä vissiin täytyy ajaa 120 km/h. Haastavaa nykyrekoille (vanha N7 vei kyllä pientä muuttokuormaa mukavasti lain määräämää vauhtia).
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

No useinhan lakia pitää tulkita, sumuvaloja saa kuitenkin käyttää kun on sumua, pakko ei toki ole mutta saa niitä käyttää jos haluaa kun on sumua. Myös siis rankan vesi- tai lumisateen aikana niitä saa halutessaan käyttää. Sekin on sitten tietysti tulkinnanvaraista mikä on rankkaa lumisadetta. Mutta siinä ei ole tulkinnanvaraa että miten muut valot tulee olla kytketty kun sumarit on päällä: Laki sanoo että lähivalot eivät saa olla samaan aikaan kytketyt, mutta parkit pitää olla. Oikein säädetyt sumarit eivät häikäise ketään ja valojen korkeussäädöt tulee nekin olla oikein lain mukaan. Joku silti päätti tuolloin kerran vilkutella valoja kun ajoin kevyessä sumussa auringonpaisteessa sumarit päällä ajovalot pois kytkettyinä kuten laki määrää. Jos olen joskus laittomasti ajellut sumarit ja ajovalot molemmat päällä ei vilkutteluja ole ilmennyt taas kuitenkaan, ihmeellistä.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja DBFI »

En tunne taustaasi mutta tiedän että foorumilla on kokeneita lakimiehiä, jätän lakitekstin asiantuntijoille tulkittavaksi.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ed Hunter kirjoitti:Aikanaan perustelin sumuvalojen käyttöä eräällä foorumilla taajamassa parempaan kevyenliikenteen ja jalankulkijoiden havaitsemiseen syyspimeällä/talvisessa lumisateessa. Hulluna pidettiin. Nykyään on lähes joka tötterössä jonkinlainen kääntymisvalo, joka pitkälti luo samantyylisen valokeilan käännyttäessä. Noh, minun pipoa ei ole "sumaripellet" ikinä kiristäneet. Aina jos on päin persettä asennetut, häikäisevät valot, niin ketuttaa ihan yhtäpaljon, tulee se häikäisy mistä valosta tahansa.
Tuo toimii jos pidät vauhdin jossain alle kahdessa kympissä. 40 vauhdissa reaktioaika on sellainen että auto liikku ennen jarrutusta vähintään 6 metriä, se jalankulkija on jo alla jos meinaat sen sumareilla huomata ja jarruttaa. Älkää käyttäkö etusumareita normaalissa kelissä, niistä ei ole kuin haittaa ja lisäksi kertoo vastaantulijalle että et oo ihan fiksuimmasta päästä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

DBFI kirjoitti:En tunne taustaasi mutta tiedän että foorumilla on kokeneita lakimiehiä, jätän lakitekstin asiantuntijoille tulkittavaksi.
En ole juristi, mutta osaan suomea ja osaan lukea. Ei kaikkea yksinkertaisinta yksiselitteistä lakitekstiä tarvitse tai edes voi tulkita, ja laki siitä miten ajoneuvon valot tulee lain mukaan kytkeä on juuri sellaista lakitekstiä. Sumuvalojen kytkemisen osalta ei ole tulkinnanvaraa, sitä voidaan sitten jo vähän tulkitakin milloin niitä saa käyttää, sen osalta kuin laki sallii niiden käytön lumisateessa tai vesisateessa mutta aina kun on sumua niitä saa käyttää mutta vain oikein kytkettyinä. Tieliikennelain mukaan jos etusumuvalot kytkee päälle pitää ajovalot kytkeä pois ja parkit tulee olla päällä:

Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. (TLL 36 pykälä)

Etuvalot ovat siis kansankielellä "parkit" ja lähivalot nyt jokainen ajokortin saanut tietää mitkä ne ovat tai ainakin pitäisi tietää.

Asemesta tarkoittaa että lähivalojen sijaan, mutta ei molempia eli lähivaloja sekä sumuvaloja saa käyttää samaan aikaan. Kaukovalojen osalta lakiteksti ei tässä sano mitään eli kaukovaloja ja sumuvaloja ei ole erikseen kielletty käyttämästä samaan aikaan ja yleisesti tulkittuna se mitä ei ole erikseen kielletty on sallittu eli kaukovalot ja sumuvalot saisi tämän perusteella olla samaan aikaan kytkettynä, kunhan lähivalot eivät pala samaan aikaan.

Jos sumua on paljon tai on rankka vesisade tai rankka lumisade niin on syytä huomioida myös tieliikennelain määräys siitä että ajoneuvo on aina voitava kokonaan pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Jos näkyvyys on sumareilla esim. 10 metriä niin tämä vaatii käytännössä ajamaan vain n. 15km/h ainakin liukkaalla kelillä, jotta auto pysähtyy kokonaan sillä matkalla mitä eteensä näkee reaktioaika huomioiden.

Myös töötin käytöstä voi huomata laista että äänimerkin saa antaa valoisana aikana ohitettaessa, eli aina kun ohitat jonkun niin saat töötätä edellä ajavalle ohitukseen lähtiessäsi, mutta et pimeällä. Voihan tuostakin joku edellä ajava jota lähdet ohittamaan hämmentyä tai jopa ärsyyntyä tai suuttua jos tööttäilet kun lähdet ohittamaan, joku voi sen tulkita joksikin mielenosoitukseksi että on ajanut edelläsi jotenkin väärin tai liian hiljaa tai jotain, mutta laki sallii tuollaisen tööttäilyn valoisaan aikaan merkiksi että olet lähdössä ohittamaan, tarkoitus on ilmeisesti tuossa lain kohdassa se että äänimerkillä viestität ohitettavalle ohituksesta ja siihen liittyvästä mahdollisesta vaarasta eli kiinnität ohitettavan huomion siihen että jotain tapahtuu eli on alkamassa ohitus. Mutta jos tuota lain kohtaa haluaa soveltaa niin se voi herättää kanssa-autoilijoissa hämmennystä. Itse en yleensä tööttää kun lähden ohittamaan.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Henri_L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 12.09.2004 17:26
Paikkakunta: Pertteli

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja Henri_L »

36§
Valojen käyttö ajettaessa

"Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on taajaman ulkopuolella aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja."

Ajovalot tarkoittavat, joko lähi- tai kaukovaloja.


"Sumuvaloja saa käyttää vain sumun taikka rankan vesi- tai lumisateen aikana.
Niitä saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos seisontavalot ovat samanaikaisesti kytketyt."

Eli tulkintani pykälästä on.

Sumuvalot + parkit täyttävät pykälän alku vaatimuksen. (Sumarit+parkit=lyhkäset)
Mikään kohta pykälästä ei kiellä sumuvaloja + lähivaloja.
Tesla Model 3

Ex C300 blueTec hybrid S205
Ex e300 blueTec hybrid s212 facelift
EX 280cdi v6 S211
EX 220 cdi S203
EX 290 TD W210
EX. 250D W124
198859
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Pe 08.12.2017 17:31

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja 198859 »

Löytyisikö vastaus alkuperäiseen kysymykseen...ihan ketjun ensimmäinen: kaukovalojen, ainoastaan kaukovalojen säätö W212...ja h7 polttimot.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Kerro mikä olisi sopiva vastaus jos tuo Sakarin antama ei käy, ihan ketjun ensimmäinen vastaus.
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

Ja yleensä on niin että myötäpäivään sitä ruuvia kiertämällä valo nousee. Äläkä nosta niin ylös että katsastuksessa tulee hylky liian korkealle osoittavista valoista. Muuten valoihin liittyen ja kanssa-autoilijoiden mielenosoituksista eli valojen vilkutteluista vielä: autokoulussa opetettiin että moottoritiellä voi käyttää pitkiä valoja aina kun ei ole katuvalaistusta, tuli vastaan autoja toisella puolella tai ei. Silti vilkuttelijoita riittää. Kuulemma toisella puolella vastaantuleva autoilija katselee väärään suuntaan eli liikaa vasemmalle puolelle jos häikäistyy ja moottoritiellä nopeudet ovat sitä luokkaa että kaukovalojen jatkuva käyttö pimeällä ilman katuvalaistusta on merkittävä turvallisuustekijä. Kuitenkin tien kaartaessa vasemmalle tulee kaukovalot kytkeä pois jos on vastaantulijoita, silloin valokeila menee vastaantulijoiden puolelle liikaa kun tie kääntyy vasemmalle eli silloin oikeaan suuntaankin katsova vastaantulija voi häikäistyä. Valojen vilkuttelijat ilmenevät moottoriteillä kaukovaloilla ajaessa ja sumareiden käyttöön liittyen vaikka ihan oikein määräysten mukaan niitä käyttäisikin.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13192
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Simo M. A. kirjoitti:Muuten valoihin liittyen ja kanssa-autoilijoiden mielenosoituksista eli valojen vilkutteluista vielä: autokoulussa opetettiin että moottoritiellä voi käyttää pitkiä valoja aina kun ei ole katuvalaistusta, tuli vastaan autoja toisella puolella tai ei.
Siitä vilkuttelijat on varmaan käyneet eri autokoulun.
Simo M. A. kirjoitti: Kuitenkin tien kaartaessa vasemmalle tulee kaukovalot kytkeä pois jos on vastaantulijoita, silloin valokeila menee vastaantulijoiden puolelle liikaa kun tie kääntyy vasemmalle eli silloin oikeaan suuntaankin katsova vastaantulija voi häikäistyä.
Ajatko moottoritietä vastavirtaan? Ei ihme jos valoja vilkutellaan.

Täytyy sanoa että en itse muista mitä autokoulussa sanottiin moottoritiellä pitkillä ajamisesta mutta meillä molemmilla niin pitkä aika koulusta että siihen aikaan pitkät tuskin häikäisi ketään. Silti nuoriso keskusteli hiljattain valoista kun ajeltiin moottoritietä, koulussa kuulemma oli sanottu että rekan tullessa vastaan pitää vaihtaa lyhyille, jos on keskikaide niin henkilöautoa vastaan voi ajaa pitkillä. Omassa kun on automaatti niin se kyllä kääntää vastaantulevan osuuden pitkien valokeilasta lyhyille vaikka olisi hatara keskikaide välissä. Valtaosa moottoritietä ajavista laittaa lyhyet kaikille vastaantulijoille, eivät varmaan osaa lukea lakia. :wink:

(edit: hymiö lisätty varmuudeksi, aiempaan lakikeskusteluun viitaten).
Viimeksi muokannut DBFI, Ma 22.01.2018 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
x_ismo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 579
Liittynyt: Ke 23.11.2011 08:28
Paikkakunta: Vesilahti

Re: 212 kaukovalojen säätö

Viesti Kirjoittaja x_ismo »

Hyvä sääntö on jos vastaantulija vaihtaa lyhkäsille niin silloin toisenkin on hyvä vaihtaa. Kyllä ne tahtoo silti häikäistä kun siinä keskiosuudella ei ole valoesteitä kuten esim Saksassa.
Toinen juttu on ne jotka ajaa jonossa pitkät päällä, kivasti valaisee koko ohjaamon ja haittaa edelläajavan ajamista. Kaikki mikä on saallittua ( ei ole erikseen kiellettyä) ei ole fiksua ja saattaa aiheuttaa toiselle vaaraa vaikka itsestä ei tunnu sille.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Vastaa Viestiin