W220 akku ja laturi
W220 akku ja laturi
Moi,
Tässä lähipäivinä huomannut autostani, että akun jännite on alhainen ja joutunut välillä lataamaan akkulaturilla. Ajan yleensä vain työmatkat autolla n. 12km per suunta.
Auton laturi alkaa vasta ladata akku n.10 kilometrin päästä, kun olen ajanut autolla. Onko normaalia, että alkaa vasta tuolloin lataamaan? Vai pitäisikö alkaa heti käynnistyksen lähdöstä lataamaan akkua. Laturi antaa 13.9-14.2 V virtaa.
Mikä vika voisi olla kyseessä? Voiko olla, että laturi ei ehdi lataaman tuossa matkassa autoani?
Kyseessä on W220 S320 CDI 2001
Terveisin Cermedes
Tässä lähipäivinä huomannut autostani, että akun jännite on alhainen ja joutunut välillä lataamaan akkulaturilla. Ajan yleensä vain työmatkat autolla n. 12km per suunta.
Auton laturi alkaa vasta ladata akku n.10 kilometrin päästä, kun olen ajanut autolla. Onko normaalia, että alkaa vasta tuolloin lataamaan? Vai pitäisikö alkaa heti käynnistyksen lähdöstä lataamaan akkua. Laturi antaa 13.9-14.2 V virtaa.
Mikä vika voisi olla kyseessä? Voiko olla, että laturi ei ehdi lataaman tuossa matkassa autoani?
Kyseessä on W220 S320 CDI 2001
Terveisin Cermedes
W202 C180 -97 ajossa
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Re: W220 akku ja laturi
Onko autossa webasto? Mitä tarkoitat 'ei lataa' 10 kilometriin, latausjännite ei nouse vai...?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W220 akku ja laturi
MiHe kirjoitti:Onko autossa webasto? Mitä tarkoitat 'ei lataa' 10 kilometriin, latausjännite ei nouse vai...?
Autosta löytyy webasto, mutta ei toimi. Tarkoitan, että jännite nousee silloin 13.9-14.2V.
W202 C180 -97 ajossa
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Re: W220 akku ja laturi
Paljonko jännite sitten näyttää ensimmäisten kilometrien aikana? Mitattu akun navoista?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W220 akku ja laturi
Näyttää 11.6-11.9V välillä.MiHe kirjoitti:Paljonko jännite sitten näyttää ensimmäisten kilometrien aikana? Mitattu akun navoista?
W202 C180 -97 ajossa
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Re: W220 akku ja laturi
Laturin jännitteensäädintä epäilisin, mutta ihmeellistä jos alkaa lataamaan kuitenkin piiiitkän ajan kuluttua. Akku itsessäänkin voi olla sökö eli ei ota tyhjänä virtaa vastaan, se kannattaisi testata akkutesterillä.
Muoks: sen verran vielä kyssäriä, kun noita mittailit, oliko kylmät kelit? Akkussa varmasti nesteet kunnossa (eivät olleet jäässä, nestepinta riittävä jne)?
Muoks: sen verran vielä kyssäriä, kun noita mittailit, oliko kylmät kelit? Akkussa varmasti nesteet kunnossa (eivät olleet jäässä, nestepinta riittävä jne)?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W220 akku ja laturi
Asia selvä! Tänään ajoin töihin noin 8 kilometrin kohdalla alkoi jännite olemaan 13.9V lämpötila oli +2 astetta. Kylmillä keleillä kestää enemmän.MiHe kirjoitti:Laturin jännitteensäädintä epäilisin, mutta ihmeellistä jos alkaa lataamaan kuitenkin piiiitkän ajan kuluttua. Akku itsessäänkin voi olla sökö eli ei ota tyhjänä virtaa vastaan, se kannattaisi testata akkutesterillä.
Muoks: sen verran vielä kyssäriä, kun noita mittailit, oliko kylmät kelit? Akkussa varmasti nesteet kunnossa (eivät olleet jäässä, nestepinta riittävä jne)?
Pitääpi testailla. Onko mitään haittaa tuosta akun lataamisesta akunlaturilla säännöllisen väliajoin(kylmillä keleillä)?
W202 C180 -97 ajossa
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Re: W220 akku ja laturi
Ei säännöllisestä lataamisesta haittaa ole, jos käytössä 'älylaturi' mikä ei osaa säätää latausta kun akku täyttyy. Sitä joutuu moni webaston omistaja tekemäänkin jos juuri kuvailemasi lyhyt ajomatka. Entä oletko mitannut kuluttako auto virtaa parkissa ollessaan? Samalla voisi mitata tuleeko akulle virtaa kylmänä/lämöisenä, tuottaako laturi yleensäkään virtaa kylmänä. Onko sinulla muuten ajonaikainen vai ajastettava webasto? Hakuammuntaa mutta jos se siellä lisäksi venkoilisi...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: W220 akku ja laturi
.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 12.08.2019 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W220 akku ja laturi
Huonolla akulla jännite kyllä yleensä nousee, se vaan ei ota virtaa vastaan eli laturi ei lataa akkua vaikka jännite nousee. Jos jännite ei ehjällä laturilla nouse niin akussa täytyy olla kenno oikkarissa. Olisi aika erikoista jos se oikosulku iskee aina parkissa ja aukeaa kohtuullisen ajomatkan jälkeen.
Selventäisi paljon jos oikeasti mitattaisiin lataako laturi akkua (pihtimittarilla virtamittaus) samalla akun napajänntettä seuraten.
Selventäisi paljon jos oikeasti mitattaisiin lataako laturi akkua (pihtimittarilla virtamittaus) samalla akun napajänntettä seuraten.
Re: W220 akku ja laturi
Noni, kävin testauttaas akun ja laturin. Laturi toimi, niin kuin pitääkin. Akun jännite oli testaustilanteessa 12.59V (auto sammuksissa)
Onko kannattavaa akkua elvyttää vai uusia vain?
Onko kannattavaa akkua elvyttää vai uusia vain?
W202 C180 -97 ajossa
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Re: W220 akku ja laturi
Niin kuin tuossa ylhäällä olikin, pitää olla yli 14v. Käytännössä 14.4V , että pukkaa riittävästi amppeereita akkuun. 13.9V akku jää aina vajaaksi.
Uusi akku kypsyy nopeasti, jos ei tule koskaan täyteen. AGM vaatii vielä enemmän, eli 14.7v , että saa siitä täyden hyödyn.
Ilmeisesti Mersu on jossakin tilanteessa tarkoituksella tehnyt ”Afrikka” versioita, 13.9V laitureilla .
Jännitteen säädin tai uusi 14.4V laturi korjaa tilanteen
Uusi akku kypsyy nopeasti, jos ei tule koskaan täyteen. AGM vaatii vielä enemmän, eli 14.7v , että saa siitä täyden hyödyn.
Ilmeisesti Mersu on jossakin tilanteessa tarkoituksella tehnyt ”Afrikka” versioita, 13.9V laitureilla .
Jännitteen säädin tai uusi 14.4V laturi korjaa tilanteen
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W220 akku ja laturi
Laturi antoi yli 14V käydessään. Uskon, että korjaantuisi tuolla akun vaihdolla vaikka akulla on vasta vuosi ikää.simosami kirjoitti:Niin kuin tuossa ylhäällä olikin, pitää olla yli 14v. Käytännössä 14.4V , että pukkaa riittävästi amppeereita akkuun. 13.9V akku jää aina vajaaksi.
Uusi akku kypsyy nopeasti, jos ei tule koskaan täyteen. AGM vaatii vielä enemmän, eli 14.7v , että saa siitä täyden hyödyn.
Ilmeisesti Mersu on jossakin tilanteessa tarkoituksella tehnyt ”Afrikka” versioita, 13.9V laitureilla .
Jännitteen säädin tai uusi 14.4V laturi korjaa tilanteen
Kävin akkuliikeessä ja sanottiin ZAP-merkkisistä akuista huonoa palautetta, että ei ole kovin pitkäikäisiä akkuja. Tarkoitan, siis että tuossa on tällä hetkellä kiinni ZAP-merkkinen akku.
EDIT: Kylmänä laturi antaa johdoista mitattuna 12.1-12.2V taitaa olla tuo jännitteensäätäjä rikki(auton käydessä)
W202 C180 -97 ajossa
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Audi A5 2.0TDI B8 -10 talviteloilla
Ex Audi A4 2.0TDI B7 -06
Ex w201 C200 -87
Ex w202 C220 -00
Ex w220 S320 -01
Ex w203 C320 -00
Re: W220 akku ja laturi
Lainaan vanhaa hyvää keskustelua. Löytyykö kenelläkään kommentteja ongelmaani?
W220 320 CDI (OM648) käynnistyi tänään pihasta normaalisti oltuaan pari tuntia lohkolämmittimen päässä. Jo muutaman kilometrin ajon jälkeen tauluun tuli virheilmoituksia ESP:stä, ABS:sta jne. Sitten tauluun tuli punainen varoitus Visit workshop, charge battery tms. Ajon jälkeen akun jännite näytti ilmastoinnin näytöstä olevan alle 10 V eikä startti pyörinyt.
Latasin akkua muutaman tunnin, jonka jälkeen jännite oli 11,3 V akun navoista mitattuna. Starttaamisen jälkeen auton käynnissä ollessa jännite oli tätä alhaisempi. Kokeilin jännitteen mittaamista toisella, ehjäksi tiedetyllä akulla. Ennen starttia jännite 12,3 V -> startin jälkeen auto käynnissä akun navoilta jännite 11,6 V.
Tilanne alkoi täysin yllättäen tänä aamuna pakkasen ollessa aamulla noin 14. Vielä viikonloppuna autolla ajettiin 750 km ilman pienintäkään vihjettä alijännitteestä.
Star saa kaikkiin ohjainlaitteisiin yhteyden.
Minusta siis vaikuttaa siltä, että laturi on sökö. Vai mitenkäs viallinen jännitteensäädin oireilee? Ja miten selvitän asiaa?
W220 320 CDI (OM648) käynnistyi tänään pihasta normaalisti oltuaan pari tuntia lohkolämmittimen päässä. Jo muutaman kilometrin ajon jälkeen tauluun tuli virheilmoituksia ESP:stä, ABS:sta jne. Sitten tauluun tuli punainen varoitus Visit workshop, charge battery tms. Ajon jälkeen akun jännite näytti ilmastoinnin näytöstä olevan alle 10 V eikä startti pyörinyt.
Latasin akkua muutaman tunnin, jonka jälkeen jännite oli 11,3 V akun navoista mitattuna. Starttaamisen jälkeen auton käynnissä ollessa jännite oli tätä alhaisempi. Kokeilin jännitteen mittaamista toisella, ehjäksi tiedetyllä akulla. Ennen starttia jännite 12,3 V -> startin jälkeen auto käynnissä akun navoilta jännite 11,6 V.
Tilanne alkoi täysin yllättäen tänä aamuna pakkasen ollessa aamulla noin 14. Vielä viikonloppuna autolla ajettiin 750 km ilman pienintäkään vihjettä alijännitteestä.
Star saa kaikkiin ohjainlaitteisiin yhteyden.
Minusta siis vaikuttaa siltä, että laturi on sökö. Vai mitenkäs viallinen jännitteensäädin oireilee? Ja miten selvitän asiaa?
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
Re: W220 akku ja laturi
Laturi on rikki, jännitteensäädin on myös laturissa.
Teoriassa vika voi olla laturin johdotuksessa jne...mutta ylivoimaisesti yleisin vikapaikka on itse laturi.
Teoriassa vika voi olla laturin johdotuksessa jne...mutta ylivoimaisesti yleisin vikapaikka on itse laturi.
oulaistenliikenne.fi
Re: W220 akku ja laturi
Kiitos dealer. Ei kun laturikaupoille.
W221 350 CDI Lang -10, W124 300 D aut. -91, W140 300 SE -92
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12
ex: W220 320 CDI -03, W208 320 Elegance -00, S212 220CDI Avantgarde -12, muut: Triumph Thunderbird Storm 1700 -12