Akku + eeberi
Akku + eeberi
Missä voisi olla vika, kun lataan auton akkua, ja laturin mukaan akku täynnä.. siirtyy ylläpitolataukseen, eli 12,8V ja 0.8A virralla lataa.
Kun laitan eeberin päälle, tipahtaa jännite 11.9V:iin ja kun 10min eeberi päällä jännite 11.7V. Sammutin eeberin ja käynnistin auton, niin vaivoin lähtee käyntiin.
Onko akku siis tyhjä/viallinen vaiko missä vika? Akkuliikkeessä mittasivat ja käskivät vain ladata enemmän, ei siis yrittänyt "myydä" edes akkua... sanoi että ihan ok käynnistysvirrat jne kun ajoi testin läpi.
Eeberiä nyt ei oikeen voi käyttää, kun tällä tapaa toimii...
Kun laitan eeberin päälle, tipahtaa jännite 11.9V:iin ja kun 10min eeberi päällä jännite 11.7V. Sammutin eeberin ja käynnistin auton, niin vaivoin lähtee käyntiin.
Onko akku siis tyhjä/viallinen vaiko missä vika? Akkuliikkeessä mittasivat ja käskivät vain ladata enemmän, ei siis yrittänyt "myydä" edes akkua... sanoi että ihan ok käynnistysvirrat jne kun ajoi testin läpi.
Eeberiä nyt ei oikeen voi käyttää, kun tällä tapaa toimii...
Re: Akku + eeberi
Voisit tietenkin kertoa enempi Kristallipallo ei kerro.
Onko miten vanha akku, AGM vai tavallinen?
Millä lataat? Käytätkö "lumihiutale" moodia lataukseen?
Jatko kysäreitä: Mikä auto, mikä on auton lataus jännite, tyhjäkäynnillä ja 2000k kohdalla?
Ennen tavalliset akut, saattoi kennot mennä "osittaiseen oikosulkuun", eli levyt varisivat osoittain, tehden välillä ko kennon tehottomaksi. Mittaus ei vällttämättä sitä kerro.
Pitää vaan ostaa uusi akku.
AGM on parempi, mutta maksaa tuplat. Ja vaatii lisää latausjännitettä, että saa sillä eeberille tarpeeksi virtaa. Muuten jää ikä turhan lyhyeksi myös sillä.
Onko miten vanha akku, AGM vai tavallinen?
Millä lataat? Käytätkö "lumihiutale" moodia lataukseen?
Jatko kysäreitä: Mikä auto, mikä on auton lataus jännite, tyhjäkäynnillä ja 2000k kohdalla?
Ennen tavalliset akut, saattoi kennot mennä "osittaiseen oikosulkuun", eli levyt varisivat osoittain, tehden välillä ko kennon tehottomaksi. Mittaus ei vällttämättä sitä kerro.
Pitää vaan ostaa uusi akku.
AGM on parempi, mutta maksaa tuplat. Ja vaatii lisää latausjännitettä, että saa sillä eeberille tarpeeksi virtaa. Muuten jää ikä turhan lyhyeksi myös sillä.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Akku + eeberi
- Akun ikä ei tiedossa
- tavallinen akku / Varta 100Ah
- Auto v639 Vito
- latausjännitettä en oo mitannut
Aamulla mittasin akun jännitteen, 12.2V --> lähivalot päälle 10sek. niin jännite tipahti 11.9 V
Laitoin älylaturin lataamaan, ja 1h kuluttua siirtyi ylläpitomoodiin (3.8A latausvirrasta pulssimaiseen 0.8A) koska totesi että akku täynnä.
Akku näytti ytämän jälkeen 12.8V mutta kun laittoi vähän ajovaloja niin tipahti takas 11.9V nurkille.
Että onko akku nyt sitten sökö, kun ei suostu oikeen pitempään lataamaan vai pitäiskö nyt ladata jollain järeämmällä laturilla vai ajaa 1h lenkki autolla?
- tavallinen akku / Varta 100Ah
- Auto v639 Vito
- latausjännitettä en oo mitannut
Aamulla mittasin akun jännitteen, 12.2V --> lähivalot päälle 10sek. niin jännite tipahti 11.9 V
Laitoin älylaturin lataamaan, ja 1h kuluttua siirtyi ylläpitomoodiin (3.8A latausvirrasta pulssimaiseen 0.8A) koska totesi että akku täynnä.
Akku näytti ytämän jälkeen 12.8V mutta kun laittoi vähän ajovaloja niin tipahti takas 11.9V nurkille.
Että onko akku nyt sitten sökö, kun ei suostu oikeen pitempään lataamaan vai pitäiskö nyt ladata jollain järeämmällä laturilla vai ajaa 1h lenkki autolla?
Re: Akku + eeberi
Ota vielä kuva, mikä laturi.
Onko ”lumihiutale” lataus?
Tavallinen lataus elektronisella laturilla ei aina riitä..
Ei varmaankaa haittaa, jos lataa tavallistakin akkua sillä kovemmalla, ” lumihiutale” teholla (AGM -asetus) (joskus...)
Jos se ei vielä auta, mieti uuden akun ostoa. Kypsä taitaa sitten olla.
Onko ”lumihiutale” lataus?
Tavallinen lataus elektronisella laturilla ei aina riitä..
Ei varmaankaa haittaa, jos lataa tavallistakin akkua sillä kovemmalla, ” lumihiutale” teholla (AGM -asetus) (joskus...)
Jos se ei vielä auta, mieti uuden akun ostoa. Kypsä taitaa sitten olla.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Akku + eeberi
Moottoripyöriä harrastaessa tuli käytyä aika monta akkua läpi. Parikin kertaa tuli vastaan tapaus josta yhtäkkiä loppui virta, laturissa mukamas tuli täyteen hetkessä ja yhden starttauksen jälkeen ei toista kertaa tarvinnut yrittää ilman laturia. Akkuliikkeen diagnoosi oli että nykyiset ympäristösäädökset estää laadukkaan akun valmistamisen ja niiden elinikä on aika lyhyt.
Annan ääneni uuteen akkuun investoinille.
Annan ääneni uuteen akkuun investoinille.
Re: Akku + eeberi
Akku ilmeisesti sökö. Onko apumiehen puolella toinen akku? Minun Vitossa on, joten olen olettanut että eberillä varustetussa on vakiona kaksi akkua.jagr83 kirjoitti:- Akun ikä ei tiedossa
- tavallinen akku / Varta 100Ah
- Auto v639 Vito
- latausjännitettä en oo mitannut
Aamulla mittasin akun jännitteen, 12.2V --> lähivalot päälle 10sek. niin jännite tipahti 11.9 V
Laitoin älylaturin lataamaan, ja 1h kuluttua siirtyi ylläpitomoodiin (3.8A latausvirrasta pulssimaiseen 0.8A) koska totesi että akku täynnä.
Akku näytti ytämän jälkeen 12.8V mutta kun laittoi vähän ajovaloja niin tipahti takas 11.9V nurkille.
Että onko akku nyt sitten sökö, kun ei suostu oikeen pitempään lataamaan vai pitäiskö nyt ladata jollain järeämmällä laturilla vai ajaa 1h lenkki autolla?
Jos akku ei kestä kuormaa ja latautuu nopeasti "täyteen" on se merkki että on tullut tiensä päähän.
Re: Akku + eeberi
Nyt vasta mielenkiintoinen case:
Vaihdatin uuden akun tänään, niin tämän jälkeen parin käynnistyksen jälkeen syttyi latauksen varoitusvalo ajotietokoneeseen!!!!! Ei lataa akkua. Moniurahihna ehjä!
Voiko olla sattuma vai hajosko akun vaihdossa jotain?
Vaihdatin uuden akun tänään, niin tämän jälkeen parin käynnistyksen jälkeen syttyi latauksen varoitusvalo ajotietokoneeseen!!!!! Ei lataa akkua. Moniurahihna ehjä!
Voiko olla sattuma vai hajosko akun vaihdossa jotain?
Re: Akku + eeberi
Minulle sattui kerran "Väyrysessä" että laturin hiilien loppuessa, ei varoittanut ennen kuin virta oli loppu, ja eps ja muut varoitusvalot syttyivät. Uusi hiili-säädinpaketti ja meno jatkui.jagr83 kirjoitti:Nyt vasta mielenkiintoinen case:
Vaihdatin uuden akun tänään, niin tämän jälkeen parin käynnistyksen jälkeen syttyi latauksen varoitusvalo ajotietokoneeseen!!!!! Ei lataa akkua. Moniurahihna ehjä!
Voiko olla sattuma vai hajosko akun vaihdossa jotain?
Re: Akku + eeberi
No niin. Nyt on vaihdettu laturi autoon. Ja uusi akku.
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.
Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.
Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?
Re: Akku + eeberi
Minkaslainen akku sinne nyt tuli...agm akkuja täällä neuvotaan ostamaan kun lämmitin on käytössä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: Akku + eeberi
jagr83 kirjoitti:No niin. Nyt on vaihdettu laturi autoon. Ja uusi akku.
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.
Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?
Eikun tuo on 'normaalia', auton anturit ei vaan ymmärrä kun ulkona on -20, jäähdytinneste 40 muu moottori jotain siltä väliltä. Hieman auttaa jos uskaltaa tohottaa eberillä reilusti yli puolituntia jolloin lämpö on paremmin(?) tasaantunut.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Re: Akku + eeberi
Hiukan on vaikea seurata.jagr83 kirjoitti:No niin. Nyt on vaihdettu laturi autoon. Ja uusi akku.
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.
Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?
Miksi epäilet starttia? Eikö pyöritä kunnolla? Mikä akku tuli, Ah, merkki malli?
Volttimittari sinulla on, niin aina varmaan kannattaa mitata latausjännite. Tyhjäkäynnillä ja 2000k kohdalla. Jos ei lataa, ei uusi akku jaksa montaa päivää.
Sitten, jos lataus on kunnossa, niin kuinka pitkiä matkoja ajat?
Kuinka kauan lämmität etukäteen?
Onko orginaali eberi, vai jälkiasenteinen?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Akku + eeberi
Olen huomannut näillä kovemmilla pakkasilla et hiukan heikommin startti pyörittää jos eberi on ollut 20 minuuttia päällä. Jäähdytysvesi on lämmennyt mutta öljy on vielä aika kohmeessa.
Jännite laskee aika nopeasti eberi päällä 12,0-12,2 välille kun puhallin lähtee noin 10 minuutin kuluttua eberin käynnistymisestä päälle. Startissa jännite putoaa jonnekin 10.8-11.5 välille riippuen aamusta, pakkasesta tai jostain muusta mutta aina kuitenkin hyvin lähtee. Akku on uusi AGM ja latailen sitä asiaankuuluvalla laturilla muutaman kerran kuukaudessa. Tosin nyt kovilla pakkaislla hiukan useammin. Pääosin tulee ajettua kaupungissa niin ei auton laturi ehdi hommaansa tekemään.
Suosittelen pitämään eberiä hiukan kauemmin päällä ja jos AGM akku niin lataamaan semmoisella laturilla joka pystyy antamaan riittävästi virtaa. Normaaliakulle tarkoitettu laturi siihen ei pysty.
Jännite laskee aika nopeasti eberi päällä 12,0-12,2 välille kun puhallin lähtee noin 10 minuutin kuluttua eberin käynnistymisestä päälle. Startissa jännite putoaa jonnekin 10.8-11.5 välille riippuen aamusta, pakkasesta tai jostain muusta mutta aina kuitenkin hyvin lähtee. Akku on uusi AGM ja latailen sitä asiaankuuluvalla laturilla muutaman kerran kuukaudessa. Tosin nyt kovilla pakkaislla hiukan useammin. Pääosin tulee ajettua kaupungissa niin ei auton laturi ehdi hommaansa tekemään.
Suosittelen pitämään eberiä hiukan kauemmin päällä ja jos AGM akku niin lataamaan semmoisella laturilla joka pystyy antamaan riittävästi virtaa. Normaaliakulle tarkoitettu laturi siihen ei pysty.
S211 E320 cdi -09
Re: Akku + eeberi
Exiden 100Ah normi akku. Akku uusi 2vko laturi vaihdettu.. ja on viikon vanha. Akku vaihdettiin niin laturi lopetti lataamisen samana päivänä.
Eeberi 2v vanha ja on alkuperäinen.. eli auton järjestelmässä integroituna..
Ajot aika lyhyttä mutta välillä pidempiä myös. Starttia eipäilen että ottaako niin paljon virtaa jos jotenkin viallinen? Mikä vois olla problema?
Eeberi 2v vanha ja on alkuperäinen.. eli auton järjestelmässä integroituna..
Ajot aika lyhyttä mutta välillä pidempiä myös. Starttia eipäilen että ottaako niin paljon virtaa jos jotenkin viallinen? Mikä vois olla problema?
simosami kirjoitti:Hiukan on vaikea seurata.jagr83 kirjoitti:No niin. Nyt on vaihdettu laturi autoon. Ja uusi akku.
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.
Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?
Miksi epäilet starttia? Eikö pyöritä kunnolla? Mikä akku tuli, Ah, merkki malli?
Volttimittari sinulla on, niin aina varmaan kannattaa mitata latausjännite. Tyhjäkäynnillä ja 2000k kohdalla. Jos ei lataa, ei uusi akku jaksa montaa päivää.
Sitten, jos lataus on kunnossa, niin kuinka pitkiä matkoja ajat?
Kuinka kauan lämmität etukäteen?
Onko orginaali eberi, vai jälkiasenteinen?
Re: Akku + eeberi
Mä jouduin vaihtamaan hyväkuntoisen normiakun agm akkuun eberin käytön vuoksi. Tavallinen akku ei oikein hyvin kestä eberin käyttöä jos ajomatkat jää lyhyeksi. Akun vaihdon jälkeen ei ongelmia.ja mulla paljon lyhyttä ajoa siksi vielä latailen akkulaturilla silloin tällöin.
S211 E320 cdi -09
Re: Akku + eeberi
Linkkaan tähä Karran G500 projektin. Oli siinä puhetta akuista ja niiden latauksista. Jostakin syystä tuntuvat nämä latausjännitteet oleva salaisia.
Ehkä tästä aukeaa, ettei kannata niitä salata, jos haluaa eeberin toimivan pakkasilla.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3#p1211993" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommentteja saa laittaa
Ehkä tästä aukeaa, ettei kannata niitä salata, jos haluaa eeberin toimivan pakkasilla.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3#p1211993" onclick="window.open(this.href);return false;
Kommentteja saa laittaa
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: Akku + eeberi
Kiitos linkistä. Tuostapa muistuikin mieleen kun auton ostin reilu vuosi sitten siinä oli uudehko 100ah lyijyakku. Virtaa riitti hyvin aina siihen asti kun kelien viiletessä eberiä aloin käyttämään. Akkuvirrat putosi eberin käynnistämisen jälkeen aika nopeasti ja käyntiinlähtö oli aika arpapeliä. (Maksimiaika eberin käytölle oli luokkaa 20 minuuttia sitten akkuvirta laski nopeasti alle 12v). Pyöritti siis laiskasti samoin kuin jutun aloittajalla. Ostin tilalle foorumilaisten suosituksesta AGM akun ja sen jälkeen on aina startti pyörittänyt kunnolla. Ostin myös motonetista 8A automaattilaturin missä on agm akulle oma nappinsa mikä nostaa latausvirtaa oikeaksi.
Niin se muisti on lyhyt vaikka tänne asiaa kommentoinkin niin en silti muistanut asiaa ennen kuin luin tuon linkittämäsi jutun.
Niin se muisti on lyhyt vaikka tänne asiaa kommentoinkin niin en silti muistanut asiaa ennen kuin luin tuon linkittämäsi jutun.
S211 E320 cdi -09
Re: Akku + eeberi
Ajettaessa latausjännite vaikuttaa olevan luokkaa 14,2V
Tämä siis mitattuna tupakinsytkästä ohjamosta.
Eli eikö tuo 14,2V latausjännite riitä? Uusi laturi!
Onko sitten tarve vaihtaa vielä jotain?
Tämä siis mitattuna tupakinsytkästä ohjamosta.
Eli eikö tuo 14,2V latausjännite riitä? Uusi laturi!
Onko sitten tarve vaihtaa vielä jotain?
Re: Akku + eeberi
Jännite on OK.
Jos käytät eberiä puoli tuntia ajoa pitää olla vähintään puoli tuntia. Muuten akun varaustila heikkenee kerta kerralta.
Jos käytät eberiä puoli tuntia ajoa pitää olla vähintään puoli tuntia. Muuten akun varaustila heikkenee kerta kerralta.
oulaistenliikenne.fi
Re: Akku + eeberi
Onko mahdollista säätää ohjelmoimalla(starilla) lisälämmittimen ja käynnistyksen jännitearvoja, ongelmana on lämmittimen sammuessa jännitteenlaskun vuoksi ei enää myöskään starttaa. Tavoitteena olisi että jos lämmitin sammuu alentuneen jännitteen takia, niin startti toimisi edelleen koska nyt tuosta lämmittimen sammumisesta ei ole hyötyä koska vaatii kuitenkin latauksen ennen käynnistystä.
Re: Akku + eeberi
Startti toimii jännitteestä riippumatta, mutta se on toinen juttu jaksaako enää pyörittää moottoria.
Lisälämmittimen arvoja voi säätää. Millään säädöillä ei voi "korjata" huonoa akkua / riittämätöntä latausta (liian vähän ajoa suhteessa lämmittimen käyttöön)
Lisälämmittimen arvoja voi säätää. Millään säädöillä ei voi "korjata" huonoa akkua / riittämätöntä latausta (liian vähän ajoa suhteessa lämmittimen käyttöön)
oulaistenliikenne.fi