Akku + eeberi

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Missä voisi olla vika, kun lataan auton akkua, ja laturin mukaan akku täynnä.. siirtyy ylläpitolataukseen, eli 12,8V ja 0.8A virralla lataa.
Kun laitan eeberin päälle, tipahtaa jännite 11.9V:iin ja kun 10min eeberi päällä jännite 11.7V. Sammutin eeberin ja käynnistin auton, niin vaivoin lähtee käyntiin.

Onko akku siis tyhjä/viallinen vaiko missä vika? Akkuliikkeessä mittasivat ja käskivät vain ladata enemmän, ei siis yrittänyt "myydä" edes akkua... sanoi että ihan ok käynnistysvirrat jne kun ajoi testin läpi.

Eeberiä nyt ei oikeen voi käyttää, kun tällä tapaa toimii... :crazy:
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja simosami »

Voisit tietenkin kertoa enempi :) Kristallipallo ei kerro.

Onko miten vanha akku, AGM vai tavallinen?
Millä lataat? Käytätkö "lumihiutale" moodia lataukseen?

Jatko kysäreitä: Mikä auto, mikä on auton lataus jännite, tyhjäkäynnillä ja 2000k kohdalla?

Ennen tavalliset akut, saattoi kennot mennä "osittaiseen oikosulkuun", eli levyt varisivat osoittain, tehden välillä ko kennon tehottomaksi. Mittaus ei vällttämättä sitä kerro.
Pitää vaan ostaa uusi akku.
AGM on parempi, mutta maksaa tuplat. Ja vaatii lisää latausjännitettä, että saa sillä eeberille tarpeeksi virtaa. Muuten jää ikä turhan lyhyeksi myös sillä.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

- Akun ikä ei tiedossa
- tavallinen akku / Varta 100Ah
- Auto v639 Vito
- latausjännitettä en oo mitannut

Aamulla mittasin akun jännitteen, 12.2V --> lähivalot päälle 10sek. niin jännite tipahti 11.9 V

Laitoin älylaturin lataamaan, ja 1h kuluttua siirtyi ylläpitomoodiin (3.8A latausvirrasta pulssimaiseen 0.8A) koska totesi että akku täynnä.
Akku näytti ytämän jälkeen 12.8V mutta kun laittoi vähän ajovaloja niin tipahti takas 11.9V nurkille.

Että onko akku nyt sitten sökö, kun ei suostu oikeen pitempään lataamaan vai pitäiskö nyt ladata jollain järeämmällä laturilla vai ajaa 1h lenkki autolla?
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja simosami »

Ota vielä kuva, mikä laturi.
Onko ”lumihiutale” lataus?

Tavallinen lataus elektronisella laturilla ei aina riitä..
Ei varmaankaa haittaa, jos lataa tavallistakin akkua sillä kovemmalla, ” lumihiutale” teholla (AGM -asetus) (joskus...)

Jos se ei vielä auta, mieti uuden akun ostoa. Kypsä taitaa sitten olla.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Mikvei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ma 15.02.2016 12:10

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja Mikvei »

Moottoripyöriä harrastaessa tuli käytyä aika monta akkua läpi. Parikin kertaa tuli vastaan tapaus josta yhtäkkiä loppui virta, laturissa mukamas tuli täyteen hetkessä ja yhden starttauksen jälkeen ei toista kertaa tarvinnut yrittää ilman laturia. Akkuliikkeen diagnoosi oli että nykyiset ympäristösäädökset estää laadukkaan akun valmistamisen ja niiden elinikä on aika lyhyt.

Annan ääneni uuteen akkuun investoinille.
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja Forestman »

jagr83 kirjoitti:- Akun ikä ei tiedossa
- tavallinen akku / Varta 100Ah
- Auto v639 Vito
- latausjännitettä en oo mitannut

Aamulla mittasin akun jännitteen, 12.2V --> lähivalot päälle 10sek. niin jännite tipahti 11.9 V

Laitoin älylaturin lataamaan, ja 1h kuluttua siirtyi ylläpitomoodiin (3.8A latausvirrasta pulssimaiseen 0.8A) koska totesi että akku täynnä.
Akku näytti ytämän jälkeen 12.8V mutta kun laittoi vähän ajovaloja niin tipahti takas 11.9V nurkille.

Että onko akku nyt sitten sökö, kun ei suostu oikeen pitempään lataamaan vai pitäiskö nyt ladata jollain järeämmällä laturilla vai ajaa 1h lenkki autolla?
Akku ilmeisesti sökö. Onko apumiehen puolella toinen akku? Minun Vitossa on, joten olen olettanut että eberillä varustetussa on vakiona kaksi akkua.
Jos akku ei kestä kuormaa ja latautuu nopeasti "täyteen" on se merkki että on tullut tiensä päähän.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Nyt vasta mielenkiintoinen case:

Vaihdatin uuden akun tänään, niin tämän jälkeen parin käynnistyksen jälkeen syttyi latauksen varoitusvalo ajotietokoneeseen!!!!! Ei lataa akkua. Moniurahihna ehjä!

Voiko olla sattuma vai hajosko akun vaihdossa jotain? :shock:
Forestman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 252
Liittynyt: La 05.07.2014 20:58

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja Forestman »

jagr83 kirjoitti:Nyt vasta mielenkiintoinen case:

Vaihdatin uuden akun tänään, niin tämän jälkeen parin käynnistyksen jälkeen syttyi latauksen varoitusvalo ajotietokoneeseen!!!!! Ei lataa akkua. Moniurahihna ehjä!

Voiko olla sattuma vai hajosko akun vaihdossa jotain? :shock:
Minulle sattui kerran "Väyrysessä" että laturin hiilien loppuessa, ei varoittanut ennen kuin virta oli loppu, ja eps ja muut varoitusvalot syttyivät. Uusi hiili-säädinpaketti ja meno jatkui.
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

No niin. Nyt on vaihdettu laturi autoon. Ja uusi akku.
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.

Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minkaslainen akku sinne nyt tuli...agm akkuja täällä neuvotaan ostamaan kun lämmitin on käytössä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6249
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja MiHe »

jagr83 kirjoitti:No niin. Nyt on vaihdettu laturi autoon. Ja uusi akku.
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.

Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?

Eikun tuo on 'normaalia', auton anturit ei vaan ymmärrä kun ulkona on -20, jäähdytinneste 40 muu moottori jotain siltä väliltä. Hieman auttaa jos uskaltaa tohottaa eberillä reilusti yli puolituntia jolloin lämpö on paremmin(?) tasaantunut.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja simosami »

jagr83 kirjoitti:No niin. Nyt on vaihdettu laturi autoon. Ja uusi akku.
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.
Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?
Hiukan on vaikea seurata.

Miksi epäilet starttia? Eikö pyöritä kunnolla? Mikä akku tuli, Ah, merkki malli?

Volttimittari sinulla on, niin aina varmaan kannattaa mitata latausjännite. Tyhjäkäynnillä ja 2000k kohdalla. Jos ei lataa, ei uusi akku jaksa montaa päivää.

Sitten, jos lataus on kunnossa, niin kuinka pitkiä matkoja ajat?

Kuinka kauan lämmität etukäteen?

Onko orginaali eberi, vai jälkiasenteinen?
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
JoneN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 31.10.2016 17:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja JoneN »

Olen huomannut näillä kovemmilla pakkasilla et hiukan heikommin startti pyörittää jos eberi on ollut 20 minuuttia päällä. Jäähdytysvesi on lämmennyt mutta öljy on vielä aika kohmeessa.
Jännite laskee aika nopeasti eberi päällä 12,0-12,2 välille kun puhallin lähtee noin 10 minuutin kuluttua eberin käynnistymisestä päälle. Startissa jännite putoaa jonnekin 10.8-11.5 välille riippuen aamusta, pakkasesta tai jostain muusta mutta aina kuitenkin hyvin lähtee. Akku on uusi AGM ja latailen sitä asiaankuuluvalla laturilla muutaman kerran kuukaudessa. Tosin nyt kovilla pakkaislla hiukan useammin. Pääosin tulee ajettua kaupungissa niin ei auton laturi ehdi hommaansa tekemään.
Suosittelen pitämään eberiä hiukan kauemmin päällä ja jos AGM akku niin lataamaan semmoisella laturilla joka pystyy antamaan riittävästi virtaa. Normaaliakulle tarkoitettu laturi siihen ei pysty.
S211 E320 cdi -09
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Exiden 100Ah normi akku. Akku uusi 2vko laturi vaihdettu.. ja on viikon vanha. Akku vaihdettiin niin laturi lopetti lataamisen samana päivänä.

Eeberi 2v vanha ja on alkuperäinen.. eli auton järjestelmässä integroituna..

Ajot aika lyhyttä mutta välillä pidempiä myös. Starttia eipäilen että ottaako niin paljon virtaa jos jotenkin viallinen? Mikä vois olla problema?
simosami kirjoitti:
jagr83 kirjoitti:No niin. Nyt on vaihdettu laturi autoon. Ja uusi akku.
Mitäköhän seuraavaksi vaihdettava?? Ulkona -16 ja auto ei meinaa eeberin käytön jälkeen lähteä käyntiin? Onko startissa jotwin viallla.. ilman eeberin käyttöä lähtee hyvin käyntiin mutta jos pakkasella laittaa eeberin niin on vaikea saada käyntiin.
Pitääkö eeberi sammuttaa ennen starttia? Kuinka alhaalle jännitteen kuuluu laskea startissa?
Hiukan on vaikea seurata.

Miksi epäilet starttia? Eikö pyöritä kunnolla? Mikä akku tuli, Ah, merkki malli?

Volttimittari sinulla on, niin aina varmaan kannattaa mitata latausjännite. Tyhjäkäynnillä ja 2000k kohdalla. Jos ei lataa, ei uusi akku jaksa montaa päivää.

Sitten, jos lataus on kunnossa, niin kuinka pitkiä matkoja ajat?

Kuinka kauan lämmität etukäteen?

Onko orginaali eberi, vai jälkiasenteinen?
Avatar
JoneN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 31.10.2016 17:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja JoneN »

Mä jouduin vaihtamaan hyväkuntoisen normiakun agm akkuun eberin käytön vuoksi. Tavallinen akku ei oikein hyvin kestä eberin käyttöä jos ajomatkat jää lyhyeksi. Akun vaihdon jälkeen ei ongelmia.ja mulla paljon lyhyttä ajoa siksi vielä latailen akkulaturilla silloin tällöin.
S211 E320 cdi -09
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja simosami »

Linkkaan tähä Karran G500 projektin. Oli siinä puhetta akuista ja niiden latauksista. Jostakin syystä tuntuvat nämä latausjännitteet oleva salaisia.
Ehkä tästä aukeaa, ettei kannata niitä salata, jos haluaa eeberin toimivan pakkasilla.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3#p1211993" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommentteja saa laittaa
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
JoneN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: Ma 31.10.2016 17:01
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja JoneN »

Kiitos linkistä. Tuostapa muistuikin mieleen kun auton ostin reilu vuosi sitten siinä oli uudehko 100ah lyijyakku. Virtaa riitti hyvin aina siihen asti kun kelien viiletessä eberiä aloin käyttämään. Akkuvirrat putosi eberin käynnistämisen jälkeen aika nopeasti ja käyntiinlähtö oli aika arpapeliä. (Maksimiaika eberin käytölle oli luokkaa 20 minuuttia sitten akkuvirta laski nopeasti alle 12v). Pyöritti siis laiskasti samoin kuin jutun aloittajalla. Ostin tilalle foorumilaisten suosituksesta AGM akun ja sen jälkeen on aina startti pyörittänyt kunnolla. Ostin myös motonetista 8A automaattilaturin missä on agm akulle oma nappinsa mikä nostaa latausvirtaa oikeaksi.
Niin se muisti on lyhyt vaikka tänne asiaa kommentoinkin niin en silti muistanut asiaa ennen kuin luin tuon linkittämäsi jutun.
S211 E320 cdi -09
Avatar
jagr83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: To 05.11.2015 12:12

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja jagr83 »

Ajettaessa latausjännite vaikuttaa olevan luokkaa 14,2V
Tämä siis mitattuna tupakinsytkästä ohjamosta.

Eli eikö tuo 14,2V latausjännite riitä? Uusi laturi!
Onko sitten tarve vaihtaa vielä jotain?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jännite on OK.

Jos käytät eberiä puoli tuntia ajoa pitää olla vähintään puoli tuntia. Muuten akun varaustila heikkenee kerta kerralta.
oulaistenliikenne.fi
mozart
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 28.11.2017 00:52
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja mozart »

Onko mahdollista säätää ohjelmoimalla(starilla) lisälämmittimen ja käynnistyksen jännitearvoja, ongelmana on lämmittimen sammuessa jännitteenlaskun vuoksi ei enää myöskään starttaa. Tavoitteena olisi että jos lämmitin sammuu alentuneen jännitteen takia, niin startti toimisi edelleen koska nyt tuosta lämmittimen sammumisesta ei ole hyötyä koska vaatii kuitenkin latauksen ennen käynnistystä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Akku + eeberi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Startti toimii jännitteestä riippumatta, mutta se on toinen juttu jaksaako enää pyörittää moottoria.
Lisälämmittimen arvoja voi säätää. Millään säädöillä ei voi "korjata" huonoa akkua / riittämätöntä latausta (liian vähän ajoa suhteessa lämmittimen käyttöön)
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin