OM642 runkolaakerit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja finino »

Onko kenelläkään tietoa OM 642:n runkolaakereihin liittyvästä 03.20-P-041841:sta ja siihen liittyvistä korjaustoimenpiteistä?
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja finino »

Mikä on oikea ajankohta laakereiden vaihdolle? Napseen voimakkuus vai määrä? Tuleeko kaikki laakeriliuskat vaihtaa vai vaan tuo ykkösen ylempi? vai myös kiertokankien alapäät? Onko muilla epäilyksiä / kokemuksia OM642:n laakeriremontista?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Onko sulla koko dokkari liitteineen? Siinähän on selitetty nakutuksen kuuntelu ja vertailu referenssiäänitteeseen.

Osalistan mukaisilla osilla ei saa vaihdettua kuin sen etupään.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuva
Tämä oli jo pyörähtänyt kampiakselin mukana.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin mikäs homma tämä nyt on?
S124 300TE
S211 E500
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

dealer kirjoitti:[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_laakeri_1.jpg ]
Tämä oli jo pyörähtänyt kampiakselin mukana.
Oliko kaivertanut runkolaakeripukin väljäksi vai saiko vielä korjattua uusilla laakereilla?

Olen kerran laittanut Fordin bensakoneen pyörineen kiertokangenlaakerin mutta sen sai pelastettua uudella kiertokangella plus laakereilla.
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja finino »

Mistä ja miten ääninäyte tulee ottaa omasta autosta, jotta sitä voi verrata tipsiin?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kun avaa niin vaihtaa samantien kaikki
(taas kerran teko hengitys ohje)
Mökkillä
'
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja finino »

Mites kiertokanget? Jostain luin ettei vanhoja voisi laittaa uudestaan kasaan alasilmukan katkaisusta johtuen.
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

finino kirjoitti:Mites kiertokanget? Jostain luin ettei vanhoja voisi laittaa uudestaan kasaan alasilmukan katkaisusta johtuen.
Vaihdoin Fordin koneeseen kiertokanget mäntineen ja laakereineen kun yksi oli pyörähtänyt. Nuo ovat niitä katkaistuja mutta laitoin varoiksi uudet lujemmat kiertokangenpultit (ARP) vakiokankiin.

Hyvin toimi ainakin sen reilun vuoden minkä meillä oli ja sivuhuomiona ko. moottori oli kaikkein hiljaisin, nopeiten lämpenevä ja kierrosherkin kone mikä koskaan on ollut.

Eli lyhyesti, kyllä niitä kiertokankia voi purkaa ja laittaa takaisin kunhan huolehtii että pultit sopivat uudelleenkiristämiseen tai sitten se uusi sarja pultteja mikä on parhain vaihtoehto.
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja finino »

Tuossa kiertokankijutussa viittasin juuri OM642 tips:iin, jota nyt en heti löytänyt. Eli onko OM 642:ssa vaihdettava myös kiertokanget uusiin, jos kiertokangen alapään laakerit vaihdetaan?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2321
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

finino kirjoitti:Tuossa kiertokankijutussa viittasin juuri OM642 tips:iin, jota nyt en heti löytänyt. Eli onko OM 642:ssa vaihdettava myös kiertokanget uusiin, jos kiertokangen alapään laakerit vaihdetaan?
Niin, eihän se kiertokanki tiedä minkämerkkisessä moottorissa se on ja valmistusvaiheessa katkaisu tai murtaminen on joka tapauksessa tapahtunut irtaallaan eli se kiertokanki on asennettu siihen uuteen moottoriin jo kertaalleen. Laakeriliuskat puolestaan ovat määrätyn toleranssin sisällä eikä niitä soviteta erikseen joka kaulalle.

On sillä tavalla vaikeaa löytää sitä logiikkaa miksei sitä voisi asentaa toiseen kertaan samaan moottoriin.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja dealer »

E200kompressor kirjoitti:
dealer kirjoitti:[ http://www.mese.fi/forum/userpix/5_laakeri_1.jpg ]
Tämä oli jo pyörähtänyt kampiakselin mukana.
Oliko kaivertanut runkolaakeripukin väljäksi vai saiko vielä korjattua uusilla laakereilla?

Olen kerran laittanut Fordin bensakoneen pyörineen kiertokangenlaakerin mutta sen sai pelastettua uudella kiertokangella plus laakereilla.
Tämän moottorin tarina oli sellainen että katsottiin joka tapauksessa parhaaksi vaihtaa koko moottori. Oli vaurioita jo pukissa.
oulaistenliikenne.fi
finino
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 29.12.2006 13:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja finino »

No niin. Hiukan tilannekatsausta:

Auto S211 320 CDI 4Matic 05/2007. Nyt ajettu 202000 km. Napsetta ihmetelty ja arvailtu mm. Veho Airportin ja Veho tekniikan toimesta. Heiltä en saanut selkeää kannanottoa.
Jos ymmärrän yllä olevasta oikein niin edessä on moottorin täystuho, ellei laakeriremonttia tehdä ajoissa.

Tarvittavat osat:
OSA KPL
ÖLJYPUMPUN IMUPUTKEN TIIVISTE 1
ETUSTEFA 1
ÖLJYTIKUN TIIVISTE ÖLJYPOHJAAN 1
TAKASTEFA + KANSI 1
RUNKOPUKIN PULTTI LYHYT 13
RUNKOPUKIN PULTTI PITKÄ 3
KIERTOKANGENLAAKERI 6
RUNKOLAAKERI ALA 4
RUNKOLAAKERI YLÄ 2. - 4. 3
RUNKOLAAKERI YLÄ 1. 1
PÄITTÄISLAAKERI 2
KIERTOKANGENPULTTI 12
ÖLJYPUMPUN/LOHKON TIIVISTE 1
RUNKOPUKIN PULTTI SIVUSTA 8
MOOTTORITYYNYT 2
VAIHDELAATIKON TYYNY 1

Runkolaakereiden tunnisteet lohkosta ja kampiakselin päästä.

Arvioitu työaika: 413x6min = noin 40 tuntia.

Kampiakselin alapään laakereiden vaihto vielä auki.

Osat eivät ole julman hintaisia, mutta työmäärä on huima. Ei kuulemma pysty vaihtamaan laakereita alakautta vaan moottori on otettava pukkiin työn ajaksi.

Että silleen.

Kommentteja?
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

mikäs se tämmöinen laakeri ongelma on om642 koneessa pitäisikö huolestua ja miten tuon voitodeta. itsellä kun on ML280 ko moottorilla ja pitäisi vaihtaa myös ne surullisenkuuluisat O-renkaat öljynjäähdyttimeen
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

SakariH kirjoitti:Joissain hyvin harvoissa tapauksissa moottori naputtaa epäsäännöllisesti jakopään nurkilta ja ilmenee yleensä öljynvaihdon jälkeen, syynä kampiakselin etupään laakerointi viallinen. Eipä kannata kummosemmin huolestua aika harvinainen vika. Jossain puol miljoonaa ajetuissa tosin saattaa päästötestin ryntäytyksessä hajota laakeri tyystin ilman naputuksiakin.
ok kiitokset tämä helpotti näin jo tuhansien e remontin huh. onkohan tuota ääninäytettä jossain
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sakari kirjoitti:saattaa päästötestin ryntäytyksessä hajota laakeri tyystin ilman naputuksiakin
Tuo josta laitoin kuvan oli hajonnut juurikin pakokaasutestissä. Ei ole tietoa onko naputtanut.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Sorsso
Mersumies
Mersumies
Viestit: 795
Liittynyt: Ke 09.11.2005 18:36
Paikkakunta: SIEVI

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja Sorsso »

Ohessa jonkinlainen ohje asian selvittämiseksi...

http://mercedes-benz-worldzz.blogspot.f ... cking.html
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

vaikuttaakohan tuohon hajoamiseen öljynvaihtovälien pituus. eli pystyykö tuohon vaikuttamaan ehkäisevästi jos vaihtaa öljyt esim 10 000km välein.
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Sorsso kirjoitti:Ohessa jonkinlainen ohje asian selvittämiseksi...

http://mercedes-benz-worldzz.blogspot.f ... cking.html
Tuo on kopio TIPS dokkarista kuvaliitteineen mutta se äänitiedosto uupuu. Jos on oikeasti tarpeeseen niin voin lähettää sähköpostilla.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13180
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja DBFI »

mh jkl kirjoitti:vaikuttaakohan tuohon hajoamiseen öljynvaihtovälien pituus. eli pystyykö tuohon vaikuttamaan ehkäisevästi jos vaihtaa öljyt esim 10 000km välein.
Kyseessähän on run-in vaiheessa syntyvä ongelma ja pitäisi näkyä 20 000 km:n kohdalla jos on näkyäkseen. Ei taida öljynvaihdoilla olla merkitystä enää sen jälkeen.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja atlas »

Voi olla kuitenkin että laakerin vaihto ei riitä vaan joutuu hiomaan kaulaa kampiakselilta...ja aina uudet laakerit kaikkiin kauloihin....se kiertokangen vasta kaulan pitää sitten olla oikea ja oikeinpäin..muuten menee koko homma reisille totaallisesti.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
SakariH
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 382
Liittynyt: La 18.11.2017 09:10

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja SakariH »

.
Viimeksi muokannut SakariH, Ma 04.03.2019 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Mikään muu ei riko moottoreita niin paljoa kuin ylipitkät huoltovälit :clap:
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: OM642 runkolaakerit

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

DBFI kirjoitti:
Sorsso kirjoitti:Ohessa jonkinlainen ohje asian selvittämiseksi...

http://mercedes-benz-worldzz.blogspot.f ... cking.html
Tuo on kopio TIPS dokkarista kuvaliitteineen mutta se äänitiedosto uupuu. Jos on oikeasti tarpeeseen niin voin lähettää sähköpostilla.
kiitos jos viitsit laittaa voisihan tuon tarkastaa nyt kun on vielä kone kasassa

laitan yv:nä maili osoitteen
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Vastaa Viestiin