s211 etuiskarit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Mitä eroja on noissa etuiskareissa, kun autossa on nyt paikallaan sachsit jossa on numero 312 563. tilasin uudet bilsteinit, joissa 24-264488 numero. Mutta tuo on bilsteini on nyt pisimmässä asennossaan pari senttiä lyhempi, kuin tuo vanha sachs. Mistä sen nyt sitten tietäisi, että mikä iskari tuohon kuuluisi?
Auto on s211 220cdi classic. Mistä sen nyt sitten tietäisi, että mikä olisi oikea malli tuohon? vai haittaako tuo parin sentin pituusero mitään, muutakuin jousessa on tietty isompi esijännitys silloin, kun auto on nosturilla :shock:
Lisäksi KL-varaosien mukaan oikea iskarin alkuperäisnumero olisi 211 323 33 00, mutta onko tämä nyt sitten sama kuin tuo 24-264488. Ota näistä nyt sitten selvää :roll:
Viimeksi muokannut mikkis211, To 22.02.2018 08:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Iskarin myyjä osaa auton valmiste- tai rekisterinumerolla toimittaa oikean iskarin, ellei ole tehty muutoksia alustaan jälkikäteen.
oulaistenliikenne.fi
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

No nuo pitäisi kyllä rekisterinumeron perusteellakin olla oikeat, ja lisäksi tuo kl:n mukaan vanhan iskarin numeron mukaankin pitäisi olla tietääkseni oikea, mutta, pituus vain on eri (siis pitkäksi vedettynä). Alapään kiinnitysreiästä jousilautaseen mitattuna toiseksi alempaan uraan säädettynä tuo mitta on oikea, mutta iskarin varsi jää lyhemmäksi, kuin vanhassa. Sisäänpainettuna mitta on kyllä lähelle samaa mitä vanhassakin.
Voiko olla vain valmistajakohtainen ero, eli kuinka paljon tuosta on haittaa? Lähinnä mietityttää se, että "pohjaako" iskari yläasentoon ulosjoustossa".
Ei ole silti täysin poissuljettua, etteikö alustaa olisi muutettu jossain vaiheessa....korkeammaksi?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mahdollisesti on muutettu korkeammaksi. Näissä iskarit ovat kulutustavaraa, jospa joskus on vaihdettu väärät tms.
oulaistenliikenne.fi
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Pitänee sitten vain ottaa riski ja kokeilla, jospa nuo uudet toimisivat, mutta sitten niitä ei voi tietenkään enää palauttaa, mutta oppirahat pitää aina maksaa...pitää vain jousta puristaa aikalailla enemmän kasaan, mitä vanhalla iskarilla. Noilla vanhoilla puristimilla olisi uskaltanut juuri ja juuri puristaa sen verran, että tuon vanhan iskarin olisi saanut irti, mutta siihen vielä 2 cm lisää, niin ei uskalla, oli aika kireällä jo nyt.
Jospa onkin tosiaan niinpäin, että nuo edelliset ovat väärät...näkeekö sitä sittten mistään, jos esim. jousi ei ole alkuperäistä kokoa?
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Varmistin vielä varaosafirmasta, että pitäisikö nuo iskarit olla oikeat, ja vastasivat että rekisterinumeron ja vin koodin mukaan käyvät. Mutta en saanut vielä siihen kysymykseen vastausta, että ovatko ne autossa olleet edelliset iskarit sitten heidän tietojen mukaan oikeat. Eli tuijottavat vain sokeasti tuota autoon alunperin kuuluvaa osaa...mistä sen tietää, vaikka olisi jousi vaihdettu pitemmäksi... Voihan ilmeisesti olla mahdollista, että sachs on vain jättänyt isomman pelivaran tuohon iskarin pituuteen??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Totta kai myydään osa joka autoon alunperin kuuluu. Sitten jos asiakas pyytää esim. iskaria matalammalle alustalle voidaan miettiä muita vaihtoehtoja.
KL-varaosien mukaan oikea iskarin alkuperäisnumero olisi 211 323 33 00, mutta onko tämä nyt sitten sama kuin tuo 24-264488
Kyllä on sama, voit kokeilla molemmilla numeroilla KL sivuilta - tulee sama Bilstein

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-59723-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Tämä tosiaan Sport-alustalle, eli on lyhyempi kuin vakio Classic iskari.

Mutta mutta, niin se on myös kertomasi paikallaan ollut Sachs 312 563:

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-59355-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Olet siis mitannut kokonaispituutta ? Jousilautanenhan on säädettävä.
oulaistenliikenne.fi
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Olet siis mitannut kokonaispituutta ? Jousilautanenhan on säädettävä.
[/quote]

Kokonaispituus eli pisin mitta juuri heittää. lautasen kun laittaa toiseksi alempaan uraan, niin alapää on juuri niinkuin pitääkin, eli varteen vain tarvittaisiin pari senttiä pituutta lisää. Mutta voihan toki olla niin, että bilstein on sen varren liikkeestä nipistänyt turhat pois, tuota ei taida tosiaan tietää varmaksi, ennenkuin kokeilee, että koliseeko iskari aina ylärajalleen montun jälkeen :D

KL näytti rekisterinumerolla myös tätä: https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... view/31226" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta näytti myös noita muita sopiviksi, mistä laitoit linkit. Mutta tässä ei mainittu, että olisi sport, niinkuin nuo muut. Mutta niinkuin sanoit, tuo näyttää tosiaan, että tuo vanha sachsilainenkin on sport alustalle, eli luulisi sen perusteella oikea iskari hankittuna, eli juuri tuo 24-264488
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Onkohan KL:n sivulla olevatkuvat täysin oikeista osista, mutta jos noita https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... view/31226" onclick="window.open(this.href);return false;
ja https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-59723-0" onclick="window.open(this.href);return false; vertaa keskenään, niin näyttää, että tuossa toisessa olis pitempi varsi suhteessa koko iskariin, vaikka rekisterinumeron perusteella molemmat pitäisi käydä....
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvista en tiedä, mutta toinen iskareista on vakioalustalle ja toinen matalammalle, eli eri mittaisia ovat varmasti.
KL sivusto ei varustelistaa tutki, eli EPC:stä täytyy selvittää onko autossa normaalikorkuinen vai matalampi alusta.

Ei olisi kuvaa autosta, millainen korkeus alustassa ? Onko jousessa värimerkintöjä kummallakaan puolella ?
oulaistenliikenne.fi
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Nyt tähän hätään kuvaa ei ole, mutta muistaakseni korkeus pyörännavan keskeltä on lokasuojan reunaan n.37-37,5 cm...jousesta en erottanut värimerkintöjä, pitää vielä katsoa huomenissa tarkemmin ja varmistan samalla tuon korkeuden...

mainittakoon vielä, että takapäähän tuli heti oikeat iskarit, ja niissä alkuperäisnumero oli vanhoissa 211 326 35 00 (sachs 814902000208) ja uusissa bilstein 19-235219 jos näistä nyt on jotain apua tuon alustan selvittämisessä (takapäässä auttoi huomattavasti, kun oli iskarissa tuo mersun alkuperäisnumero)
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

osaisiko tästä kesäisestä kuvasta harjaantunut mersumiehen silmä päätellä tuota alustan korkeutta? vanteet on ihan perus 16"
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

vielä eri kuvakulmasta
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

En nyt jousesta löytänyt muuta, kuin tämän numerosarjan, mutta ainakaan äkkiseltään googlettamalla ei tuo numero kertonut mitään...pitää vielä tuota pinttynyttä p...aa putsata, jos vain tietäisi mistä kohtaa jousta noita värejä pitäisi etsiä.
Mittasin nyt vielä tuon korkeuden, niin 36,5cm oli navan keskeltä kaareen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Kun nyt innostuin näitä kuvia laittamaan, niin laitetaan nyt sitten vielä vanhasta vielä paikallaan olevasta iskarista kuva.
Mitään värimerkintöjä en jousesta kyllä löytänyt
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17118
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja dealer »

Juu ! Jousi on tarvikeosa eikä siitä löydy värimerkintää.
Auto näyttäisi olevan matalampi kuin normi Classic. Sanoisin että laita vaan paikalleen iskarit jotka olet saanut, kyllä ne tuohon sopii hyvin.

Kuva (näköjään erittän huono) samanlaisesta autosta mutta Avantgarde, ja etujousina tarvikejouset jotka tarkoitettu Avantgarde / Sport eli matalammat kuin Classic:
Kuva
oulaistenliikenne.fi
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Kävin äsken vielä testaamassa, kuinka paljon jousitus painuu alaspäin, kun auton laskee nosturilta jouset pisimmillään alas...laitoin siis merkin iskariin ja sitten toisen merkin, kun oli auton paino jousilla, niin kyllä siinä taitaa tuo pari senttiä olla pelivaraa, eli jousitus laskee riittävän syvälle, että iskari ei jää täysin korkeimpaan asentoonsa....toivottavasti ainakin riittää vara. Kokeilen tässä lähipäivien....tai viikkojen aikana vaihtaa nuo, sittenhän sen varmaksi tietää ainakin. Tuo laittamasi kuvan auto ei näytä edes hirmuisen matalalta, eli näyttää, että tuo omani olisi jopa ehkä matalampi, eli tämänkin perusteella uskallan ainakin kokeilla.
Kiitokset dealerille tämän ongelman pureskelusta :thumbup:
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

Nyt kun niitä katsoo vielä vierekkäin, niin vähän alkoi taas arveluttamaan, että voiko sittenkään noin paljon eroa olla. Nyt mittasin tarkemmin tuon eron, niin kyllähän se on 3 senttiä lyhempi tuo uusi....otan kuitenkin vielä aikalisän, enkä vaihda noita vielä. Maalaisjärki tuolla pään sisällä nyt kieltää vaihtamasta noita....iskarin runko-osa on täsmälleen saman pituinen, mutta tuo varsi ei. Ei ole muissa autoissa tullut tällaista tilannetta eteen, mutta te, ketkä olette mersujen kanssa ollut enemmän tekemisissä, niin voiko niissä olla eri valmistajien välillä noin isoja heittoja :shock:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

No niin, iskarit tuli vaihdettua. Kyllä dealer oli oikeassa, eli kyllä ne sinne sopivat. Tuo pituusero selittyi sillä, että iskarin sisällä on yläasentoa rajoittamassa ilmeisesti aika paksu "pohjaanlyöntikumi", eli kun vapautti jousipuristimet, niin kummasti iskari "venyi" tuon kolmisen senttiä siitä pisimmästä vapaasta mitastaan. En ole ennen huomannut noin suurta pituudenmuutosta, mutta en ollut koskaan ennen mersuun vaihtanut iskareita, vaan noihin japsivehkeisiin ym. on lukuisia tullut vaihdeltua....
Oli muuten aika jämäkkä jousi ja itsellä kun ei ole mitään ammatikäyttöön tarkoitettua puristinta ja nuo halpispuristimet eivät tuntunut enää tuossa kireydessä kovin luotettavalta, niin sovitin siihen 4 puristinta ja niillä meni jo suht kevyesti, kun vain tasaisesti kiristeli. Ainoa mikä tuossa vähän huolestutti, niin tuo yhden puristimen käpälä tahtoi puristuksen lopussa aina nousta vähän jousen kierteeltä ylös, mutta kyllä tuo suht hyvin noilla onnistui.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja S202 »

Miltä näytti se alue siinä ylätukivarren alapuolella, siinä missä kura täyttää ne kolot? Vaihdoin pari viikkoa sitten etujousen 211 ja oli melko ruosteessa sieltä. Puoli päivää putsasin ruostetta pois ja maalasin ja suojasin. Tosi huonosti suunniteltu, kannattaa pestä usein kurat sieltä pois.
S124 300TE
S211 E500
mikkis211
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 26.02.2017 16:26

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja mikkis211 »

S202 kirjoitti:Miltä näytti se alue siinä ylätukivarren alapuolella, siinä missä kura täyttää ne kolot? Vaihdoin pari viikkoa sitten etujousen 211 ja oli melko ruosteessa sieltä. Puoli päivää putsasin ruostetta pois ja maalasin ja suojasin. Tosi huonosti suunniteltu, kannattaa pestä usein kurat sieltä pois.

Totesin tuon saman jo pari vuotta sitten , kun ostin kyseisen auton. Kummallinen syvennys kyllä on jätetty...mersun insinööreiltä jäänyt tuossa kohtaa suunnittelu kesken. Juu, puhdistelin myös sen silloin, mutta on hankala paikka rassata ruosteita pois, eli itsellänikin varmasti on jäänyt ruostetta vielä sinne, silloin tällöin puhdistan sen ja ruiskuttelen kotelosuojaa, mutta pitäisi kyllä se kunnolla saada tehtyä.
Millä sait itse ne ruosteet sieltä pois? Jos sieltä pesee ne kurat pois, niin viikon päästä on taas täynnä. Mitenköhän toimisi, jos päästäisi koko kolon vaseliinia täyteen....
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5218
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: s211 etuiskarit

Viesti Kirjoittaja S202 »

Pistehiekkapuhaltimella ja erilaisilla teräsharjoilla. Mutta eihän sieltä kaikkea saanut pois, fosforihapolla tietysti jos olis aikaa ja oma auto ollut. Tuo oli ruostunut sen verran paljon että ruostetta oli jo sielä peltien väleissäkin. Säännöllisellä pesulla ja kotelosuojalla luulis kestävän. Onneksi 212 ei ole tuollaista suunnitteluvirhettä :wtf:
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin