W212 ja paddle shiferit
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 31
- Liittynyt: To 02.11.2017 15:43
W212 ja paddle shiferit
Morjens.
Kyseessä 350 cdi, olen tässä miettinyt että saako noita paddle shiftereitä toimimaan mitenkään järkevästi tässä vehkeessä. Normimoodi tuntuu olevan että kun vaihtaa manuaaliseksi, niin jos ei jatkuvalla syötöllä vaihda vaihteita niin se tiputtaa takaisin automaattimoodiin melkein saman tien. Sama homma jos kiekat alkaa nousta liikaa niin se pykältää itsestään isommalle, ja toimii vähän niinkuin samanlaisessa moodissa kuin normi sport-asento paitti että ei vaihda pienemmälle. En ole noille oikein mitään järkevää käyttöä löytänyt tuolla toimintamekanismilla. Saako noita toimimaan mitenkään silleensä oikeasti manuaalimoodissa että laatikko ei automaattisesti tee mitään muuta kuin tottelee niitä läpysköitä?
Kyseessä 350 cdi, olen tässä miettinyt että saako noita paddle shiftereitä toimimaan mitenkään järkevästi tässä vehkeessä. Normimoodi tuntuu olevan että kun vaihtaa manuaaliseksi, niin jos ei jatkuvalla syötöllä vaihda vaihteita niin se tiputtaa takaisin automaattimoodiin melkein saman tien. Sama homma jos kiekat alkaa nousta liikaa niin se pykältää itsestään isommalle, ja toimii vähän niinkuin samanlaisessa moodissa kuin normi sport-asento paitti että ei vaihda pienemmälle. En ole noille oikein mitään järkevää käyttöä löytänyt tuolla toimintamekanismilla. Saako noita toimimaan mitenkään silleensä oikeasti manuaalimoodissa että laatikko ei automaattisesti tee mitään muuta kuin tottelee niitä läpysköitä?
Re: W212 ja paddle shiferit
Mitä hyötyä siitä on että saa kiljuttaa moottoria punarajaa vasten ilman että vaihde vaihtuu isommaksi? Tai vastaavasti sammuttaa moottorin vauhdin hidastuessa niin pieneksi että moottorin kierrokset ei riitä. Eikö 212 sillä välin vielä toimi puhtaasti manuaalisesti, muistaakseni vasta uudemmat vaihtaa oikeasti valintatilan takaisin automaatiksi hetken päästä jos ei vaihteenvalitsimiin kajoa.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 31
- Liittynyt: To 02.11.2017 15:43
Re: W212 ja paddle shiferit
Joo, 2013 malli on tämä. Ehkä kannattaa miettiä toisinpäin että mitä hyötyä koko shiftereistä on jos ei saa kiljuttaa moottoria punarajaa vasten halutessaan? Kyseessä käsittääkseni pitäisi kuitenkin olla ns. manuaalitoiminto.
Re: W212 ja paddle shiferit
"Manuaalivaihtamisesta" on se hyöty että saa haluamansa vaihteen kunhan moottorin kierrosluku pysyy minimin ja punarajan välillä eli vaihtamisajankohdan voi valita haluamakseen (ei kukaan halua suurempaa vaihdetta kuin se jolla moottori käy tyhjäkäyntiä tai pienempää vaihdetta kuin se jolla ollaan punarajalla, tarkoitan "punaisen alueen ylärajaa").hvirkkunen kirjoitti:Joo, 2013 malli on tämä. Ehkä kannattaa miettiä toisinpäin että mitä hyötyä koko shiftereistä on jos ei saa kiljuttaa moottoria punarajaa vasten halutessaan? Kyseessä käsittääkseni pitäisi kuitenkin olla ns. manuaalitoiminto.
Ethän manuaalillakaan halua ajaa kierrokset punarajalla pitäen, korkeintaan punarajalle asti ja sehän onnistuu tuolla automaattilaatikollakin.
Re: W212 ja paddle shiferit
AMG-varustepakettissa on nappi, josta voi valita manuaalin. Ei ole koskaan tullut testattu, miten kauan pysyy manuaallisena, jos ei vaihteisiin koske. Mutta ainakin jonkun aikaa pysyy.
Hyötyä voisi olla esim vuoristossa ajaessa. Joskus tulee vaihdettu hiukan pienemälle, jos odottaa sopivaa ohituspaikkaa.
Hyötyä voisi olla esim vuoristossa ajaessa. Joskus tulee vaihdettu hiukan pienemälle, jos odottaa sopivaa ohituspaikkaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W212 ja paddle shiferit
On se M-moodi monessa ei-AMG:ssäkin, joskin toimii vähän eri tavalla.
Ainahan automaatissa on vuoristoajoon mahdollisuus moottorijarrutukselle, niissä "mekaanisissakin" vaihteistoissa. Eikä tarvita M-moodia siihen pienemmälle vaihtamiseen, jossain vanhassa väykyssäkin jo voi kepistä ohjata pienemmän vaihteen vaikkapa kiihdytyksiin valmistauduttaessa.
Tässä ymmärtääkseni haluttiin "aitoa manuaalivaihdetoimintoa" eli niin ettei auto vaihda vaihdetta vaikka kuinka kiljuttaa maksimikierroksilla tai ajaa alle tyhjäkäyntikierrosten. Vielä kun tuolle saisi hyvän perustelun.
Ainahan automaatissa on vuoristoajoon mahdollisuus moottorijarrutukselle, niissä "mekaanisissakin" vaihteistoissa. Eikä tarvita M-moodia siihen pienemmälle vaihtamiseen, jossain vanhassa väykyssäkin jo voi kepistä ohjata pienemmän vaihteen vaikkapa kiihdytyksiin valmistauduttaessa.
Tässä ymmärtääkseni haluttiin "aitoa manuaalivaihdetoimintoa" eli niin ettei auto vaihda vaihdetta vaikka kuinka kiljuttaa maksimikierroksilla tai ajaa alle tyhjäkäyntikierrosten. Vielä kun tuolle saisi hyvän perustelun.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 31
- Liittynyt: To 02.11.2017 15:43
Re: W212 ja paddle shiferit
Niin en tiedä tartteeko sitä nyt muille perustella, itelleenhän nämä autot ostetaan? Minä nyt vaan haluaisin että manuaali olisi manuaali vaikka siinä ei sen kummempaa järkeä olisikaan. Se ylöspäin shiftaaminen on pikku murhe, mutta se kiukuttaa että ainakin tuo meikäläisen pirssi vaihtaa todella äkkiä manuaalimoodista takas automaatiksi jos ei koko ajan töki shiftereitä. Kyllähän fiksu valmistaja voisi rajoittaa kierrokset ihan ohjelmallisestikin vaikka niin että manuaalilla kiekat ei saa mennä yli 5k tai alle 1k ilman että se pykältää mihinkää suuntaan, eihän tuossa voi punarajalle polkea kierroksia silloinkaan kun vaihde on vapaalla.
Re: W212 ja paddle shiferit
simosami kirjoitti:AMG-varustepakettissa on nappi, josta voi valita manuaalin. Ei ole koskaan tullut testattu, miten kauan pysyy manuaallisena, jos ei vaihteisiin koske. Mutta ainakin jonkun aikaa pysyy.
Hyötyä voisi olla esim vuoristossa ajaessa. Joskus tulee vaihdettu hiukan pienemälle, jos odottaa sopivaa ohituspaikkaa.
Kokeilin hiukan. Kun laittaa M asentoon, niin ei vaihda ylöspäin. Esim 4. pyysyy sitkeästi. Jos hiljentää riittävästi, lähes 0:llaan, sitten vaihtaa pienempää. Mutta vauhdin kiihtyessä, ei vaihda takaisin 4:seen. Paitsi läpysköistä. Voi käyttää kaupungissa esim. 40 rajoitusalueella.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Re: W212 ja paddle shiferit
Kyllä mulla ainakin M asennossakin vaihtaa isommalle kun kierrokset käy punarajalla.simosami kirjoitti:simosami kirjoitti:AMG-varustepakettissa on nappi, josta voi valita manuaalin. Ei ole koskaan tullut testattu, miten kauan pysyy manuaallisena, jos ei vaihteisiin koske. Mutta ainakin jonkun aikaa pysyy.
Hyötyä voisi olla esim vuoristossa ajaessa. Joskus tulee vaihdettu hiukan pienemälle, jos odottaa sopivaa ohituspaikkaa.
Kokeilin hiukan. Kun laittaa M asentoon, niin ei vaihda ylöspäin. Esim 4. pyysyy sitkeästi. Jos hiljentää riittävästi, lähes 0:llaan, sitten vaihtaa pienempää. Mutta vauhdin kiihtyessä, ei vaihda takaisin 4:seen. Paitsi läpysköistä. Voi käyttää kaupungissa esim. 40 rajoitusalueella.
2011 S212 350 CDI 4matic