W212 ja paddle shiferit

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hvirkkunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 02.11.2017 15:43

W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja hvirkkunen »

Morjens.

Kyseessä 350 cdi, olen tässä miettinyt että saako noita paddle shiftereitä toimimaan mitenkään järkevästi tässä vehkeessä. Normimoodi tuntuu olevan että kun vaihtaa manuaaliseksi, niin jos ei jatkuvalla syötöllä vaihda vaihteita niin se tiputtaa takaisin automaattimoodiin melkein saman tien. Sama homma jos kiekat alkaa nousta liikaa niin se pykältää itsestään isommalle, ja toimii vähän niinkuin samanlaisessa moodissa kuin normi sport-asento paitti että ei vaihda pienemmälle. En ole noille oikein mitään järkevää käyttöä löytänyt tuolla toimintamekanismilla. Saako noita toimimaan mitenkään silleensä oikeasti manuaalimoodissa että laatikko ei automaattisesti tee mitään muuta kuin tottelee niitä läpysköitä?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Mitä hyötyä siitä on että saa kiljuttaa moottoria punarajaa vasten ilman että vaihde vaihtuu isommaksi? Tai vastaavasti sammuttaa moottorin vauhdin hidastuessa niin pieneksi että moottorin kierrokset ei riitä. Eikö 212 sillä välin vielä toimi puhtaasti manuaalisesti, muistaakseni vasta uudemmat vaihtaa oikeasti valintatilan takaisin automaatiksi hetken päästä jos ei vaihteenvalitsimiin kajoa.
hvirkkunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 02.11.2017 15:43

Re: W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja hvirkkunen »

Joo, 2013 malli on tämä. Ehkä kannattaa miettiä toisinpäin että mitä hyötyä koko shiftereistä on jos ei saa kiljuttaa moottoria punarajaa vasten halutessaan? Kyseessä käsittääkseni pitäisi kuitenkin olla ns. manuaalitoiminto.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja DBFI »

hvirkkunen kirjoitti:Joo, 2013 malli on tämä. Ehkä kannattaa miettiä toisinpäin että mitä hyötyä koko shiftereistä on jos ei saa kiljuttaa moottoria punarajaa vasten halutessaan? Kyseessä käsittääkseni pitäisi kuitenkin olla ns. manuaalitoiminto.
"Manuaalivaihtamisesta" on se hyöty että saa haluamansa vaihteen kunhan moottorin kierrosluku pysyy minimin ja punarajan välillä eli vaihtamisajankohdan voi valita haluamakseen (ei kukaan halua suurempaa vaihdetta kuin se jolla moottori käy tyhjäkäyntiä tai pienempää vaihdetta kuin se jolla ollaan punarajalla, tarkoitan "punaisen alueen ylärajaa").

Ethän manuaalillakaan halua ajaa kierrokset punarajalla pitäen, korkeintaan punarajalle asti ja sehän onnistuu tuolla automaattilaatikollakin.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja simosami »

AMG-varustepakettissa on nappi, josta voi valita manuaalin. Ei ole koskaan tullut testattu, miten kauan pysyy manuaallisena, jos ei vaihteisiin koske. Mutta ainakin jonkun aikaa pysyy.

Hyötyä voisi olla esim vuoristossa ajaessa. Joskus tulee vaihdettu hiukan pienemälle, jos odottaa sopivaa ohituspaikkaa.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13176
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja DBFI »

On se M-moodi monessa ei-AMG:ssäkin, joskin toimii vähän eri tavalla.

Ainahan automaatissa on vuoristoajoon mahdollisuus moottorijarrutukselle, niissä "mekaanisissakin" vaihteistoissa. Eikä tarvita M-moodia siihen pienemmälle vaihtamiseen, jossain vanhassa väykyssäkin jo voi kepistä ohjata pienemmän vaihteen vaikkapa kiihdytyksiin valmistauduttaessa.

Tässä ymmärtääkseni haluttiin "aitoa manuaalivaihdetoimintoa" eli niin ettei auto vaihda vaihdetta vaikka kuinka kiljuttaa maksimikierroksilla tai ajaa alle tyhjäkäyntikierrosten. Vielä kun tuolle saisi hyvän perustelun.
hvirkkunen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: To 02.11.2017 15:43

Re: W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja hvirkkunen »

Niin en tiedä tartteeko sitä nyt muille perustella, itelleenhän nämä autot ostetaan? Minä nyt vaan haluaisin että manuaali olisi manuaali vaikka siinä ei sen kummempaa järkeä olisikaan. Se ylöspäin shiftaaminen on pikku murhe, mutta se kiukuttaa että ainakin tuo meikäläisen pirssi vaihtaa todella äkkiä manuaalimoodista takas automaatiksi jos ei koko ajan töki shiftereitä. Kyllähän fiksu valmistaja voisi rajoittaa kierrokset ihan ohjelmallisestikin vaikka niin että manuaalilla kiekat ei saa mennä yli 5k tai alle 1k ilman että se pykältää mihinkää suuntaan, eihän tuossa voi punarajalle polkea kierroksia silloinkaan kun vaihde on vapaalla.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja simosami »

simosami kirjoitti:AMG-varustepakettissa on nappi, josta voi valita manuaalin. Ei ole koskaan tullut testattu, miten kauan pysyy manuaallisena, jos ei vaihteisiin koske. Mutta ainakin jonkun aikaa pysyy.
Hyötyä voisi olla esim vuoristossa ajaessa. Joskus tulee vaihdettu hiukan pienemälle, jos odottaa sopivaa ohituspaikkaa.

Kokeilin hiukan. Kun laittaa M asentoon, niin ei vaihda ylöspäin. Esim 4. pyysyy sitkeästi. Jos hiljentää riittävästi, lähes 0:llaan, sitten vaihtaa pienempää. Mutta vauhdin kiihtyessä, ei vaihda takaisin 4:seen. Paitsi läpysköistä. Voi käyttää kaupungissa esim. 40 rajoitusalueella.
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Magge--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 19.10.2010 02:12

Re: W212 ja paddle shiferit

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

simosami kirjoitti:
simosami kirjoitti:AMG-varustepakettissa on nappi, josta voi valita manuaalin. Ei ole koskaan tullut testattu, miten kauan pysyy manuaallisena, jos ei vaihteisiin koske. Mutta ainakin jonkun aikaa pysyy.
Hyötyä voisi olla esim vuoristossa ajaessa. Joskus tulee vaihdettu hiukan pienemälle, jos odottaa sopivaa ohituspaikkaa.

Kokeilin hiukan. Kun laittaa M asentoon, niin ei vaihda ylöspäin. Esim 4. pyysyy sitkeästi. Jos hiljentää riittävästi, lähes 0:llaan, sitten vaihtaa pienempää. Mutta vauhdin kiihtyessä, ei vaihda takaisin 4:seen. Paitsi läpysköistä. Voi käyttää kaupungissa esim. 40 rajoitusalueella.
Kyllä mulla ainakin M asennossakin vaihtaa isommalle kun kierrokset käy punarajalla.
2011 S212 350 CDI 4matic
Vastaa Viestiin