vanteen maalauksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

vanteen maalauksesta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Maalaushetki lähestyy monoblokeilla - 3 vannetta hiottu melkein valmiiksi.

Mites sileeksi ton naamapuolen hioisi ettei näy maalin läpi? Hiomalätkiä on 80, 120 ja 240. Hienommat menee vesihiomapaperihommaksi kun epäkeskoon ei saanut hienompia hiomapapereita.

a) normaali märkämaali (automaali)

b) ns kromimaali

c) pulveri

Huulet olen hionut 1200 näin ennen maalausta. Ne hiotaan ja lakataan uudelleen tietty maalauksen jälkeen ja lakataan pariin kertaan
Viimeksi muokannut AK47, To 26.04.2018 20:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: vanteen maalauksesta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se sileä pohja pintamaalille tehdään pohjamaalilla ja/tai väliin laitettavalla hiontamaalilla "fillerillä". Karheaan pintaan on muutenki paremmat edellytykset maalin tarttua. Alumiinivanteisiinhan pohjalle laitetaan joko epoksi tai sitten sellainen alumiinille sopiva tartuntapohjuste. Epoksi tasaa ja täyttää oikein ohennettuna ja hyvin ruiskutettuna puhallusjäljen ja pieniä kolojakin. Sitä voi myös hioda mutta se on aika työlästä ja pitää antaa kuivua kunnolla. Helpompi ruiskuttaa naamapuolelle sen päälle filleri, kuivuu nopeasti ja helppo hioda 400-600 tasaiseksi. Kaikilla tavoilla noita aluvanteita maalataan mutta hankala sanoa mikä on paras.
3.JPG
Nämä on hiekkapuhallettu(syö alumiinista nopeasti esim. valetut tekstit pois!), pohjamaalattu epoksilla ja sitten mersun 735 metallivärimassa ja lakka.
Läheltä katsoen näkyy kun pohjaa ei ole mitenkään yritettykään tasaiseksi vaan sen mitä epoksilla on saatu, mutta harvoinpa näitä kontillaan kukaan ihmettelee. Vanteet oli lähtökohtaisestikin niin hapettuneet että eipä kiinnostanut uudenveroisia tehdä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: vanteen maalauksesta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kone hiomapapereita saa kyllä 400 ja nyt tainnut tulla 500 ja ne vastaa jotain 600+ eli noilla vedetään koneella ihan auto maalaus kuntoon...vedellä taas 600-800.
Ja nämä siis nii että naarmut ei näy..kromauksesta ei tietoa mutta nähtävästi mennään vielä hienompaan.
Mutta karkeasri koneella 400 ja vedellä 800 niin hyvä tulee.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: vanteen maalauksesta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Naamat on hiottu vasta 80 mutta aattelin vetästä 120 ja ehkä myös 240 epäkeskolla. Yhtenä vaihtoehtona ajattelin että maaluutan pulverilla siihen normaaliin vaaleanharmaaseen mitä noissa oli alkuperäisenäkin. Sitten hion huulista pulverin pois jos ei saa suojattua. Seuraavaksi naamaan hionta (jotain 400-800) ja automaalilla hopee pinta ja lakat päälle ja huulien viimeistely ja koko vanteen lakkaus naamapinnasta. Oiskohan tossa mitään järkeä...

Voihan nuo toki vetää ihan alumiinin tartuntamaalilla ja päälle autoväriä ja lakat. Välihionnat ei jotenkin innosta.

Ja tosiaan euhän nuita kukaan nenä kiinni käy autossa ollessaan tiirailemassa.

Huulissa jäi jotenkin harmaa ja matta pinta. Kun ei vielä ole tarkoitus vedellä lakkoja päälle vaan maalata ensin muuta vannetta. Hioin huulet 80 120 240 400 600 1000 ja 1200 kokeeksi ja lopuksi autosol tuubista tököttiä siihen. Ehkä pitää joka välissä hioa enempi ja enemmällä vedellä tms ja varmaan vieläkin hienompaa paperia käytellä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: vanteen maalauksesta

Viesti Kirjoittaja AK47 »

atlas kirjoitti:Kone hiomapapereita saa kyllä 400 ja nyt tainnut tulla 500 ja ne vastaa jotain 600+ eli noilla vedetään koneella ihan auto maalaus kuntoon...vedellä taas 600-800.
Ja nämä siis nii että naarmut ei näy..kromauksesta ei tietoa mutta nähtävästi mennään vielä hienompaan.
Mutta karkeasri koneella 400 ja vedellä 800 niin hyvä tulee.
Ei nyt kromausta sentään, tai jos olisi nätit oinnat puolien välejä myöten. Kromimaali saattaisi mennä kyllä. sekä naamaan että huuliinkin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: vanteen maalauksesta

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kromipulverilla joskus maalautin monoblockit, on yks vanne vielä jäljelläkin. Se on sellainen aika jännä, eihän se nyt kromattua vastaa mutta ihan hieno kuitenkin. Jos haluaa että niissä maali pysyy, niin lasimurskapuhallus ja välittömästi epoksi pintaan. Sillä epoksilla saa osaava maalari riittävän hyvän pinnan pintamaalia ajatellen vanteisiin. Pulverimaalaajat peittaa yleensä vanteet jollain joten sekin pitäis pysyä hyvin alumiinissa. Sitä reunaa vaan ei taida saada suojattua millään, joten siinä on aika homma hioda ja kiillottaa se sitten.
S124 300TE
S211 E500
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: vanteen maalauksesta

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

S202 kirjoitti:Kromipulverilla joskus maalautin monoblockit, on yks vanne vielä jäljelläkin. Se on sellainen aika jännä, eihän se nyt kromattua vastaa mutta ihan hieno kuitenkin. Jos haluaa että niissä maali pysyy, niin lasimurskapuhallus ja välittömästi epoksi pintaan. Sillä epoksilla saa osaava maalari riittävän hyvän pinnan pintamaalia ajatellen vanteisiin. Pulverimaalaajat peittaa yleensä vanteet jollain joten sekin pitäis pysyä hyvin alumiinissa. Sitä reunaa vaan ei taida saada suojattua millään, joten siinä on aika homma hioda ja kiillottaa se sitten.
Jossakin ohjelmassa näin vanteen kunnostuksen jossa viimeistely vanteen kiiltävälle reunalle saatiin aikaiseksi sorvaamalla ohut lastu halutusta kohtaa reunaa. Taisi olla nimenomaan pulverimaalaus.
Vastaa Viestiin