W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Uskoisin, että tarina alkaa katsastuksesta :lol: Oli katsastus eilen aamupäivällä. Kävin etukäteen ajamassa auton lämpimäksi ja aattelin antaa samalla vähän kenkää ja kierroksia, niin ei tarvi sitten päästötestissä survoa putkea noesta puhtaaksi. Pari täyskaasukiihdytystä 0-100 ja joku 3km satasen vauhtia automaatti rajoitettuna kolmoselle = 4000rpm. Meni päästöistä läpi periaatteessa jo ekalla polkaisulla, k-arvo 2.94. Katsurilla joku ihme perverssio, että alle kahden on päästävä, josta mainitsi toisen polkaisun jälkeen. Annoin polkea, kun näki hyvin että arvot laskee nopeasti, tuo toinen oli jo 2.18. Päätin kyllä että jos ei kolmannella laske alle kahden niin sit puutun asiaan. Kolmas olikin sitten jo 1.94. Lähdin siitä sitten kokolailla suoraan 80km maantiesiirtymälle, jolla en menomatkalla huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Takaisin ajellessa aloin ihan loppumatkasta kuulostella, että ihan kuin turbon ahtaessa kuuluis normaalia kovempi puhina. Ääni ei ole vihellys, vaan nimenomaan puhina/kohina ja se kuuluu vain ahdoilla. Vedot on mielestäni tallessa. Jos pitäis äänen suuntaa sanoa, niin sinne apukuskin puolelle se vetää, eli turbon puolelle. Ahtovuodoksihan minä tuota ensin meinasin, mutta kun vedot on tallessa, enkä päällepäin katsellen mitään vikaa löytänyt, niin onkohan kuitenkaan noin. Putket kiinni kaikki, eikä näkyviä reikiä mitä nyt päältä päin pääsi nopeasti näkemään ja kädellä koittelemaan. Kuvittelis, että pienestä reiästä ääni olis enemmän viheltävä? Ja isompi reikä vaikuttais vetoihin ja savuihin, sekä tuntuis myös tunnusteltaessa? Mietin että olisko siellä voinutkin tapahtua hyviä asioita, vnt-ahdin jotenkin herkistyä ja ruveta ahtamaan tehokkaammin, tuon polkemisen seurauksena. Ahtovuoto tuntuu toki todennäköisemmältä, mutta kun ei mitään näkynyt... Onkos näissä jotain "tyyppivikaa", tyypillistä paikkaa mistä alkaa vuotaa?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

pikaliitokset välijäähdyttimeen ja sieltä ylös egr:lle, noista minulla on joskus vuotanut samassa autossa.
Öljyä samat paikat hikoilee aina.
Niihin saa merkkiliikkeestä yms. uudet tiivisteet jos tarvis, vanhat mustia uudet oransseja.

Jaa niin, helppo konsti on tietysti kone käyntiin ja pelti auki, kaasuvaijerin asentoanturista (kuskinpuolella tulipellissä ylhäällä) kaasuttelet ja kuuntelet jos jostain suhisee..
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Risto113 kirjoitti:pikaliitokset välijäähdyttimeen ja sieltä ylös egr:lle, noista minulla on joskus vuotanut samassa autossa.
Öljyä samat paikat hikoilee aina.
Niihin saa merkkiliikkeestä yms. uudet tiivisteet jos tarvis, vanhat mustia uudet oransseja.

Jaa niin, helppo konsti on tietysti kone käyntiin ja pelti auki, kaasuvaijerin asentoanturista (kuskinpuolella tulipellissä ylhäällä) kaasuttelet ja kuuntelet jos jostain suhisee..
Noita samoja paikkoja vähän epäilen itsekin, pitää kohta paeta tuonne talliin tutkimaan tarkemmin. Se ahtimelta coolerille nouseva letku/putki on isoimmin epäilyksen alainen tällä hetkellä. Mitään päältäpäin nähtävää ei ole, pitää varmaan kaivaa se käteen sieltä ja tutkia tarkemmin. Tuota paikallaan kaasuttelua jo kokeilinkin, mutta suhina on luonnollisesti aika paljon pienempää kun eihän se sillälailla kovin paljon ahda, joten en osannut ainakaan ekalla kerralla vuotoa paikallistaa. Pitää koittaa sekin vielä uusiksi ettei tuu purettua turhaan mitään.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja dealer »

Meni päästöistä läpi periaatteessa jo ekalla polkaisulla, k-arvo 2.94. Katsurilla joku ihme perverssio, että alle kahden on päästävä, josta mainitsi toisen polkaisun jälkeen. Annoin polkea...
Ellet olisi antanut olisi katsastus kai keskeytetty. Ensimmäisen polkaisun 2.94 ei mene päästöistä läpi vaan pitää olla alle 2.0 niin hyväksytään kyseisellä yhdellä polkaisulla.
Katsuri on toiminut aivan oikein.
Trafi kirjoitti:Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos
asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin
puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai
vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen
kiihdytettäessä mitataan:
- vapaasti hengittävälle moottorille absorptiokertoimeksi arvo, joka
on alle 1,5 m-1
- ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m-1
Kohinasta ... tyypillisiä ahtovuotopaikkoja letkun halkeaminen tai imusarjan läpän irtoaminen.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6266
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja MiHe »

Juu ja se kolmen polkasun keskiarvo pitää olla alle kolmen, yksittäisen ei tarvi mennä alle kahden.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Jahas, mä olin siinä luulossa että se riittää kun vaan menee alle kolmen. No, eipä se siitä katsastuksesta hajonnut :lol:

Syyllinen löytyi, mutta valitettavasti sain aikaiseksi myös uuden ongelman :( Turbolta coolerille nousevassa letkussa 1.5-2cm halkeama yläpäässä, tietenkin siellä takapuolella niin että löytyi vasta kun kaivoi letkun käteen. Minä tietty yritin pielavetistä, että saisin auton ajoon siihen asti että saa uuden letkun... Gorillateippiä halkeaman päälle pari-kolme kierrosta ja vielä pari nippusidettä päälle. Eihän tuo kauaa kestä, mutta jos ei ainakaan halkeaisi lisää ennenkuin saa uuden letkun, oli ajatuksena. Ja taitaa se ainakin näin uutuuttaan pitääkin, sen mitä ehdin testata. Se testi nimittäin jäi yhteen lyhyeen kevyeen kiihdytykseen. Ensin ihanan hiljaista ja hyvä veto, sitten sellanen pamaus kun kuuluu kun jostain ilman karkaa vauhdilla ja tehot alas. Samainen letku sieltä alapään "pikaliittimestä" irti. Laitoin mielestäni kunnolla alunperinkin ja taas yritin laittaa niin pohjaan kuin saan ja sokka kunnolla. Vähän paineiden nostatusta jarrua vasten ja taas pussahti samasti paikasta irti. Jatkuu huomenna...

Mutta mutta, enkö mä nyt vaan osaa, vai voiko tuohon kyseiseen liitokseen tulla jotain sellaista, että ei enää irroituksen jälkeen pysykään kiinni. Onko sille tehtävissä jotain? Eihän tuolla nyt kuitenkaan ihan tolkuttomasti sitä painetta ole! Edelleen ajatuksena se, että sais auton ajoon siihen asti että saa hommattua uuden letkun...
Ruuvimeisseli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Ma 26.03.2018 16:38

Re: W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja Ruuvimeisseli »

Tyhjä
Viimeksi muokannut Ruuvimeisseli, Ma 28.05.2018 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Ruuvimeisseli kirjoitti:Letkussa pikalukituksen klemmarin urat kunnossa? Pikalukituslanka myös ehjä ja timmi? Ei se liitos sieltä aukea jos nuo kaksi asiaa kunnossa on. Vanhemmuuttaan toki saattanut klemmarin puristus löystyä sekä ahtoputkessa olevat urat väljistyä varsinkin sen jälkeen kun kertaalleen irronneet.
Siis eihän siinä letkussa mitään uraa ole? Pari sellasta nystyä vaan siinä metallirenkaassa. Se lukitussokka kohtuullisen hankala laittaa paikalleen, mutta voihan se olla että pitäis olla vielä jämäkämpi. Voi olla, että en saanut sitä siellä paikallaan päin painettua ihan pohjaan asti, jolloin lukituslanka ei mee niitten nystyjen taakse. Kasasinkin sen jo kertaalleen käsissä, mutta kun en sitten saanut millään ilveellä sitä "äänenvaimenninta" kiinni, letku muka vänkäili vastaan, niin vaihdoin lähestymistapaa. Pitää ottaa huomenna vielä kerran auki ja kasata oikein HUOLELLA.
Ruuvimeisseli kirjoitti:Monesti öljymujua siellä sun täällä estää lukituslangan täydellisen pohjaanpainumisen. Kädellä voi vielä nykiä letkua ”irti” ei lähde millään jos lanka oikein kiinni.
Pitää koittaa vielä sitä langan uraa siivoilla siitä "äänenvaimentimesta". Samoin vois kattoa saisko niitä letkun metallirenkaan nystyjä jotenkin enemmän "otille"... Käsin koitin sitä letkua repiä niin en saanut sitä irti, mutta niin vain poksahti irti ekassa kiihdytyksessä...
propulsion
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: La 12.02.2011 07:11
Paikkakunta: Vilppula

Re: W163 ML 270cdi ahtovuoto vaiko ei...

Viesti Kirjoittaja propulsion »

Noniin, rupeshan se letku pysymään paikallaan. Otin vielä kerran sen käteen sieltä sen äänenvaimentimen kanssa, käänsin niitä letkun pään nystyjä varovasti vähän aukipäin ja laittelin käsissä (seinää vasten painamalla) kasaan. Sit koko nippuna uudestaan paikalleen, nyt meni muka helpohkosti, en tiedä mikä siinä eilen oli niin hemmetin vaikeeta muka. Pieni koeajolenkki useammalla täyskaasukiihdytyksellä ja pysyi paikallaan. Ei edes puhise enää, joten se teippivirityskin pitää toistaiseksi, mutta toki uus letku pitää laittaa heti tilaukseen.
Vastaa Viestiin