W210 Vikakoodit P0141 ja P0161 toistuvasti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
300GE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 26.05.2018 10:50

W210 Vikakoodit P0141 ja P0161 toistuvasti

Viesti Kirjoittaja 300GE »

Terve,

Tämmönen tapaus.


MERCEDES E-Klass (W210) 4-Matic 280 V6
>XX800 VIN | 1999 | Bensin | M112.921 | 150 kW | 2799 cc

Vikakoodit P0141 ja P0161 tulevat aina vaan uudestaan.

Vikakoodit viittavat siis takempien lambdojen lämmityksen ongelmaan.

Koodit tulevat yhtaikaa, joten ajattelin että todennäköisesti lambdoissa itsessään ei ole vikaa. Mutta kun eivät nyt uusiakaan ole, niin ajattelin että vaihdetaan vaan. Uudet lambdat ovat Bosch:n plug&play, mersun omilla kiinnittimillä.

Vanhat lambdat: vastus toisessa 2.2 ohmia, toisessa 4.4 ohmia.
Uudet lambdat: vastus molemmissa 8 ohmia.
(vastukset 20 asteen lämpötilassa)

Tein 21 watin polttimosta ja vanhan lambdan liittimestä johtotesterin. Kun autoon laittaa virrat, lamppu ei syty (kuten ei saakaan syttyä). Kun auton käynnistää, niin valo alkaa sykkiä noin sekunnin välein kirkkaana. Mittasin tästä piiristä virran – tarkkaa lukemaa ei noista sykkeistä saa, mutta lukemat pyörivät 0.3 ja 1.5 ampeerin välillä. Mutta lamppu itsessään käy joka kerta yhtä kirkkaana, eli epäilisin että tuo noin 1.5 A on se virta, lampun nimellisvirtahan on noin 1.75 A.

Lambdat pitäisi olla kunnossa, johtosarja on kunnossa kun jännite ja virta löytyy, PCM/ECM pitäisi olla kunnossa kun lähettää tuota lämmityspulssia kun auton käynnistää. Virta pitäisi olla spekseissä kanssa (yli 0.2A ja alle 2-3A, eli siitäkään ei pitäisi hälyttää?).

Sulakkeet olen tietysti käynyt kaikki läpi. En netistä löytänyt tietoa että minkä sulakkeen takana tuo lämmitys on, mutta kaikki sulakkeet on kunnossa. Netissä oli myös tietoa, että saattaa olla tuo lämmitys releen takana, tai sitten suoraan sulakkeen takana. Joka tapauksessa pitäisi olla kunnossa, kun virtapulssi tulee lambdoille asti.

Olen antanut auton olla akku irti yön yli, ja kaikki ECU:n liittimet irrotettuna, toivoen että jos joku bitti on poikittain niin se tokenisi. Ei vaikuta asiaan.

Silti vaan takoo koko ajan vikakoodia P0141 ja P0161. Joka kerta kun on koodit nollannut, niin ekalla ajolla menee pending -koodiksi, ja tokalla syttyy moottorin merkkivalo ja koodit vahvistuu. Vaikka kaikki toimii mielestäni ihan oikein.

Koodit tuli syksyllä/talvella pari kertaa, mutta sitten ei niistä enää kuulunut mitään. Nyt kävin katsastamassa auton (5.5) ja kaikki oli ihan ok (vanhoilla lambdoilla vielä), mutta joku viikko sen jälkeen koodia rupesi tulemaan.

Mitään muuta koodia ei tule, ja kaikki tiedot lukijalla näyttää normaaleilta.

Mistä ihmeestä tuo koodi voi johtua? Onko kenelläkään ollut vastaavaa kokemusta?

Kiitoksia avusta jo etukäteen!

Vielä lisäksi:
Jossain ulkomaan forumilla jollakin oli auto korjaantunut, kun oli hankkinut alkuperäiset lambdat, joiden resistanssi oli 2-3 ohmia, kun taas hänen tarvikelambdoissa (jotka oli ostanut kun p0141 ja p0161 koodit oli tullut) oli ollut 9-10 ohm.

Näissä OEM (ainakin pitäisi olla) Boscheissa, jotka hommasin, resistanssi on tosiaan 8-8.1 ohm.
Ja ne mitkä revin irti oli 2.2 ja 4.4 ohm.

Mittasin varmuuden vuoksi ML:n (2004 350) lambdan resistanssin: 8.3-8.4 ohm.
ja tämä 350 on käytännössä sama kone kuin tuo 280, M112.

Hämmentävää tuokin, ilmeisesti tietokone lämmittää lambdaa tietyn ajan ja sen jälkeen siellä pitäisi olla tietty resistanssi, jotta tietokone on tyytyväinen eikä anna koodia.
Jos vastus on 2-8 ohm, niin siinä on aika iso ero lämmityksessä. Kuitenkin näyttäisi, että sen pitäisi olla lähempänä tuota 8 kuin 2?


Edit 29.5:
Nyt luettu Starilla (kiitos OrionT9)

Antaa samat vikakoodit P0141 ja P1061.
Viat tsekattiin ja nollattiin. uusi käynnistys lämpimänä ja 3 minuutin kuluttua tuli koodit uudelleen.

Koodien taustalla on molemmissa samat tiedot.

Siis ainoa mikä tuossa hyppää silmille on tuo "signaali liian pieni". tietääkö joku mitä se tarkoittaa? Siis onko virta vai jännite lämmityspiirissä liian pieni? Vai lambdan itsensä antama jännite (se oli siinä 0.7 voltin ympäristössä tyhjäkäynnillä, heittelee ehkä 0.05 volttia suuntaansa...0.65V--0.75V luokkaa, käsittääkseni ihan oikein toiminnassa)?


Luetut tiedot viasta:

Signaali liian suuri (EI)
Signaali liian pieni (JOO) <--!!!
Virtakatkos (EI)
Signaali ei uskottava (EI)
Huono kosketus (EI)
Check Engine (ON)
Moottorin kuormitus (18%)
Moottorin kierrosluku (675rpm)
Sytytyshetki (15 astetta)
Kaasuläppäkulma (1.9 astetta)
Aikaa käynnistämisestä (3 min)
Jäähdytysnesteen lämpötila (96 astetta)
Imuilman lämpötila (43 astetta)
Alakierrosluvun nousu (EI)
Regenrointi (ON)
Pakokaasun takaisinkierrätys (OFF)
Ilmapumppu (OFF)
Syöttökatkaisu moott. jarr. (OFF)
Täyskaasutunnistus (OFF)
Tyhjäkäyntitunnistus (ON)
Lambda-säätö sallinta oikea (JOO)
Labmda-säätö sallinta vasen (JOO)
Lambda-säätö aktivoitu oikea (JOO)
Lambda-säätö aktivoitu vasen (JOO)
Lambdaohjaus täyskaasu/syöttökatkaisu oikea (EI)
Lambdaohjaus täyskaasu/syöttökatkaisu vasen (EI)
Lambdaohjauksen vika oikea (EI)
Lambdaohjauksen vika vasen (EI)
Lambdasäätö toimii ilman tietoa happitunn. KAT jälkeen oikea (EI)
Lambdasäätö toimii ilman tietoa happitunn. KAT jälkeen vasen (EI)
Itseoppiminen osakuormitus kerroin oikea (1.02)
Itseoppiminen osakuormitus kerroin vasen (1.04)
Itseoppiminen tyhkäkäynti oikea (0.1 ms)
Itseoppiminen tyhjäkäynti vasen (0.0 ms)
ASR-moottorisäätö (EI)
MSR-moottorisäätö (EI)
Moottorisäätö vaihteiston ylikuormitussuoja (EI)
Moottorisäätö vaikionop. säädin / ajonopeusrajoitus (EI)
Ajonopeus (0 km/h)
Kytketty vaihde (P)
Polttonestemäärä (22 litraa)


Edit 30.5:

Eculta mitattu nyt jännitteet ja virrat. Tuo liian alhainen signaali tarkoittaa liian alhaista virtaa.
Jännite oli spekseissä, 13.7V (Saa olla 11-14V).
Molemmat takalambdat saa noin 0.52-0.54 A virtaa, kun speksin mukaan pitää mennä 1.0-4.5A.

Eli äkkiä ajateltuna piirissä on jostain syystä noin 25 ohm resistanssi. Ja se saisi olla alueella 3-14ohm jotta vikakoodia ei tulisi.

Eculta ohjaukset menee erillisinä piuhoina lambdoille asti ilman jakoja, joten niissä ei varmaan ole vikaa. Eli täytyy olla paluulinjassa lambdoilta sulakeboksille. Ja siellä ensimmäisessä liitoskohdassa todennäköisesti, koska muut sulakeboksille tulevat laitteet toimivat (eli myöhemmät liitoskohdat on ok). Tarkistellaan...

Muuten, tiedoksi. W210 kaikki lambdat on sulakkeen 4 /15A) takana siellä ecuboksissa vänkärin puolella, samassa yksikössä missä on ilmapumpun rele ja 40A sulake.
Viimeksi muokannut 300GE, Ke 30.05.2018 10:33. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
300GE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 26.05.2018 10:50

Re: W210 Vikakoodit P0141 ja P0161 toistuvasti

Viesti Kirjoittaja 300GE »

Vielä lisäksi:
Jossain ulkomaan forumilla jollakin oli auto korjaantunut, kun oli hankkinut alkuperäiset lambdat, joiden resistanssi oli 2-3 ohmia, kun taas hänen tarvikelambdoissa (jotka oli ostanut kun p0141 ja p0161 koodit oli tullut) oli ollut 9-10 ohm.

Näissä OEM (ainakin pitäisi olla) Boscheissa, jotka hommasin, resistanssi on tosiaan 8-8.1 ohm.
Ja ne mitkä revin irti oli 2.2 ja 4.4 ohm.

Mittasin varmuuden vuoksi ML:n (2004 350) lambdan resistanssin: 8.3-8.4 ohm.
ja tämä 350 on käytännössä sama kone kuin tuo 280, M112.

Hämmentävää tuokin, ilmeisesti tietokone lämmittää lambdaa tietyn ajan ja sen jälkeen siellä pitäisi olla tietty resistanssi, jotta tietokone on tyytyväinen eikä anna koodia.
Jos vastus on 2-8 ohm, niin siinä on aika iso ero lämmityksessä. Kuitenkin näyttäisi, että sen pitäisi olla lähempänä tuota 8 kuin 2?
300GE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 26.05.2018 10:50

Re: W210 Vikakoodit P0141 ja P0161 toistuvasti

Viesti Kirjoittaja 300GE »

sakke88 kirjoitti:Autoa on ilmeisesti testattu harakiri testerillä ?
Starilla voi tutkia auton vikoja syvällisemmin.
Joo, yleislukijalla luettu.
Totta on, starilla varmasti saisi paremmin tietoa.
Mutta ei ole staria...
300GE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 26.05.2018 10:50

Re: W210 Vikakoodit P0141 ja P0161 toistuvasti

Viesti Kirjoittaja 300GE »

Nyt luettu Starilla (kiitos OrionT9)

Antaa samat vikakoodit P0141 ja P1061.
Viat tsekattiin ja nollattiin. uusi käynnistys lämpimänä ja 3 minuutin kuluttua tuli koodit uudelleen.

Koodien taustalla on molemmissa samat tiedot.

Siis ainoa mikä tuossa hyppää silmille on tuo "signaali liian pieni". tietääkö joku mitä se tarkoittaa? Siis onko virta vai jännite lämmityspiirissä liian pieni? Vai lambdan itsensä antama jännite (se oli siinä 0.7 voltin ympäristössä tyhjäkäynnillä, heittelee ehkä 0.05 volttia suuntaansa...0.65V--0.75V luokkaa, käsittääkseni ihan oikein toiminnassa)?


Luetut tiedot viasta:

Signaali liian suuri (EI)
Signaali liian pieni (JOO) <--!!!
Virtakatkos (EI)
Signaali ei uskottava (EI)
Huono kosketus (EI)
Check Engine (ON)
Moottorin kuormitus (18%)
Moottorin kierrosluku (675rpm)
Sytytyshetki (15 astetta)
Kaasuläppäkulma (1.9 astetta)
Aikaa käynnistämisestä (3 min)
Jäähdytysnesteen lämpötila (96 astetta)
Imuilman lämpötila (43 astetta)
Alakierrosluvun nousu (EI)
Regenrointi (ON)
Pakokaasun takaisinkierrätys (OFF)
Ilmapumppu (OFF)
Syöttökatkaisu moott. jarr. (OFF)
Täyskaasutunnistus (OFF)
Tyhjäkäyntitunnistus (ON)
Lambda-säätö sallinta oikea (JOO)
Labmda-säätö sallinta vasen (JOO)
Lambda-säätö aktivoitu oikea (JOO)
Lambda-säätö aktivoitu vasen (JOO)
Lambdaohjaus täyskaasu/syöttökatkaisu oikea (EI)
Lambdaohjaus täyskaasu/syöttökatkaisu vasen (EI)
Lambdaohjauksen vika oikea (EI)
Lambdaohjauksen vika vasen (EI)
Lambdasäätö toimii ilman tietoa happitunn. KAT jälkeen oikea (EI)
Lambdasäätö toimii ilman tietoa happitunn. KAT jälkeen vasen (EI)
Itseoppiminen osakuormitus kerroin oikea (1.02)
Itseoppiminen osakuormitus kerroin vasen (1.04)
Itseoppiminen tyhkäkäynti oikea (0.1 ms)
Itseoppiminen tyhjäkäynti vasen (0.0 ms)
ASR-moottorisäätö (EI)
MSR-moottorisäätö (EI)
Moottorisäätö vaihteiston ylikuormitussuoja (EI)
Moottorisäätö vaikionop. säädin / ajonopeusrajoitus (EI)
Ajonopeus (0 km/h)
Kytketty vaihde (P)
Polttonestemäärä (22 litraa)
300GE
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 26.05.2018 10:50

Re: W210 Vikakoodit P0141 ja P0161 toistuvasti

Viesti Kirjoittaja 300GE »

Edit 30.5:

Eculta mitattu nyt jännitteet ja virrat. Tuo liian alhainen signaali tarkoittaa liian alhaista virtaa.
Jännite oli spekseissä, 13.7V (Saa olla 11-14V).
Molemmat takalambdat saa noin 0.52-0.54 A virtaa, kun speksin mukaan pitää mennä 1.0-4.5A.

Eli äkkiä ajateltuna piirissä on jostain syystä noin 25 ohm resistanssi. Ja se saisi olla alueella 3-14ohm jotta vikakoodia ei tulisi.

Eculta ohjaukset menee erillisinä piuhoina lambdoille asti ilman jakoja, joten niissä ei varmaan ole vikaa. Eli täytyy olla paluulinjassa lambdoilta sulakeboksille. Ja siellä ensimmäisessä liitoskohdassa todennäköisesti, koska muut sulakeboksille tulevat laitteet toimivat (eli myöhemmät liitoskohdat on ok). Tarkistellaan...

Muuten, tiedoksi. W210 kaikki lambdat on sulakkeen 4 /15A) takana siellä ecuboksissa vänkärin puolella, samassa yksikössä missä on ilmapumpun rele ja 40A sulake.
Vastaa Viestiin