W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

Potilas W220 S600 WDB2201781A113968 ja tarkemmin sen M137-voimanlähde.

Oireet sellaiset, että käy tyhjäkäyntiä hiukan hytkyen, ei pahasti mutta kolikko ei pysy pystyssä koneen päällä kuten tietysti V12-moottorin tapauksessa pitäisi. STAR tarjoaa viaksi P20BD - Vasemman sylinteririvin nokka-akselin ja kampiakselin välinen ajoituspoikkeama (P0378). Selitys tälle on se, että nokan ja kampuran välillä on yli 15 asteen heitto riittävän pitkän aikaa (oliko 20s, en muista nyt tarkkaan). Koodin jos poistaa niin se palaa hetkessä takaisin, koneen käydessä tyhjäkäyntiä.

Valitettavasti STARin tarjoama tarkempi testailu vaatisi oskilloskooppia eikä sattunut nyt takataskussa olemaan sellaista. Nokkien ajoituksen magneettiventtiilien ohjaus naksahtaa kuuluvasti molemmilla puolilla.

Moottori on aivan äskettäin ollut purettuna sen klassisen öljynjäähdyttimen korjauksen takia, samalla jakopäähän laitettu uusi ketju (vanhaa ei huhujen mukaan saa edes purettua ehjänä..?). Täyttä varmuutta ei ole, onko vika ollut jo ennen remonttia vai tuliko vasta sen jälkeen. Vikavaloja kun ei taulussa pala eikä moottori ole vikatilassa, nyt koodi löytyi sattumalta auton muita ongelmia tutkittaessa.

Onko mahdollista, että korjaamolla olisi onnistuttu kasaamaan jakopää niin, että nokka on hampaan verran pielessä? Vai tulisiko siitä pahempaa jälkeä?

Voiko nokan säätimen hajoaminen aiheuttaa tätä kyseistä ongelmaa?
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

Vielä jatkokysymyksenä, onkohan näistä yleisesti mennyt noita nokan säädintä ohjaavia magneettiventtiileitä? Voikohan sellainen hajota niin, ettei toimi oikein vaikka kuuluvasti naksahtaakin..?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja atlas »

Eikös sun kannattaisi ottaa yhteyttä tonne korjaamoon joka teki jakopään vaihdon.
Mekaanisesti jos tarkastastus näyttää heittoa ajoituksessa ja saat venymää mitattua ei ole koko ketjua edes vaihdettu koska uusi ei ole venynyt.
Toki 15 astetta on paljon eli voi se olla hampaallakin olla asennus heitto.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

Totta kai otetaan myös yhteyttä korjaamoon. Varmuutta kun ei kuitenkaan ole siitä, onko tämä vika ollu päällä jo ennen remonttia niin siksi yritin hahmotella mitä kaikkia mahdollisuuksia vian ilmenemiselle on. Jos vika onkin säätimessä tai säädintä ohjaavassa venttiilissä, niin se ei tietysti ole korjaamon syytä.

Mahtaa vaatia jakopään purkamisen jos haluaa varmistaa ajoituksen olevan mekaanisesti kohdallaan? :(
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

Laskeskelin vielä noita nokkapyörän hampaita ja totesin niitä olevan niin paljon, että jos STARin ilmoittama +15 astetta pitää paikkansa, niin siihen ei edes pääse yhden hampaan heitolla vaan pitää olla vähintään kahdella pielessä. Se tuntuu jo aika epätodennäköiseltä, vaikka mahdollistahan kaikki on.

Paljonkohan nokan säädin säätää ajoitusta, jos se on jumissa niin kuinka iso heitto tulee?

No, katsotaan mitä korjaamo sanoo asiaan, mistä tätä lähdetään kuutioimaan.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

Pajalla oltiin sitä mieltä, että eiköhän siinä ole kasausvirhe tapahtunut ja nokan ajoitus pielessä. Viedään takaisin sinne ja virhe korjataan, tai jos purkamisen jälkeen paljastuu ettei ollutkaan niin ihmetellään sitten lisää.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

Auto purettu ja nokat aivan tasan kohdallaan ajoitusmerkkien mukaan. :(

Tutkimukset jatkuvat, kasausvirheestä ei kuitenkaan näytä olevan kyse.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

Jaa, ei se nokka sittenkään ollut kohdallaan. Tässä moottorissa onkin jännittävästi niin, että STARin kertoma vasen nokka-akseli on se keppi joka sijaitsee auton etumatkustajan puolella.

Tyhmempi kuvittelisi vasemman olevan kuljettajan puoleinen, mutta eipä se tässä tapauksessa ole.

Pääasia että tuli kuntoon, vikakoodi hävinnyt ja käy taas niin pehmeästi kuin kuuluukin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tästäkään asiasta en mitään ymmärrä mutta mielenkiinnosta kyselen mitä tässä starilla tarkoitetaan, DAS diagnoosiohjelmaa vaiko WIS korjaamokäsikirjaa vaiko DAS diagnoosiohjelmistoa?

Ainakin WIS:issä V-moottorin puoliskot on oikein päin eikä kuten auton nokalta katsottuna. DAS:issa ei ole kuvausta puoliskoista vaan viitataan kummankin puoliskon antureihin. B6/2 vasemmalle ja 6/3 oikealle mikä täsmää korjaamokäsikirjaan. Voisko olla anturit kytketty ristiin, en tarkistanut salliiko liittimet tuon.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

No DAS tässä toki oli kyseessä. Vikakoodi ruudulla oli sanasta sanaan kuten sen aloitusviestiin olen kirjoittanut, eli ongelma on vasemmassa sylinteririvissä.

Joka tässä tapauksessa on sitten etumatkustajan puolella autoa. Näin ne väittivät ihan oikealla valtuutetulla mersukorjaamollakin sen tässä tapauksessa olevan. Tiedä sitten miksi näin. Joka tapauksessa vika on korjattu ja kaikki hyvin.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13162
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja DBFI »

M_M kirjoitti:No DAS tässä toki oli kyseessä. Vikakoodi ruudulla oli sanasta sanaan kuten sen aloitusviestiin olen kirjoittanut, eli ongelma on vasemmassa sylinteririvissä.

Joka tässä tapauksessa on sitten etumatkustajan puolella autoa. Näin ne väittivät ihan oikealla valtuutetulla mersukorjaamollakin sen tässä tapauksessa olevan. Tiedä sitten miksi näin. Joka tapauksessa vika on korjattu ja kaikki hyvin.
En lähde kinaamaan kun kerran merkkikorjaamo tietää asian paremmin kuin Daimlerin laatima korjaamokäsikirja. DAS näkee puoliskot ristiin jos johdot on ristissä. Kuulostaa selittelyltä mutta olet varmasti oikeassa kun V220 V12 moottoriguru rumiluskin minulle ystävällisesti aiheesta yv:llä muistuttu:

"Joskus on hyvä että myöntää omat älylliset kykynsä---täytyisi opiskella parikymmentä vuotta polttomoottoritekniikkaa niin alkaisi edes jotakin ymmärtämään...moottoritekniikasta.
Terveisin Yrjö Turusta"


PS. pidän yksityisviestit yksityisasiana elleivät ole hyödyksi foorumille jaettuna.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja M_M »

Minä kun en näistä mitään ymmärrä, niin olen vain tyhmänä uskonut mitä korjaamolta on sanottu. Onhan toki mahdollista, että merkkikorjaamokin on puhunut korjaajalle mitä sattuu (auto oli siis muualla korjattavana, mutta sieltä oli otettu yhteyttä valtuutettuun korjaamoon neuvojen kysymiseksi), ei olisi ensimmäinen kerta kun siellä ei tiedetä. On myös mahdollista, että olen ymmärtänyt jotain minulle kerrotuista asioista väärin.

Ilmeisesti oli kuitenkin aivan palturia se, että moottorin puoliskot olisivat väärinpäin. Vasen on kuskin puoli ja oikea matkustajan puoli, aivan kuten kaikissa muissakin autoissa. Selvisipä tämäkin. :)
jonttu_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 27.04.2011 01:32
Paikkakunta: Raahe

Re: W220 S600 M137 jakopää, vikakoodi ajoituksesta

Viesti Kirjoittaja jonttu_ »

quote="sakke88"]" Nuori herrasmies kuitenkin ajeli pihaan todella hienosti säilyneellä 190:llä mersulla ja kertoi, että ihan samoilla vaikuttimilla; kiinnostuksella ja harrastamisella on liikkeellä ja ratkottiin ongelma melko nopeasti, kun päästiin näkemään oikeita asioita ja hän osasi tulkita Staria. Rahaa yritin tarjota käynnin vastiineeksi, mutta en ihan tarkasti muista, että sainko edes bensarahoja sujautettua vaivanpalkaksi. Toivottavasti sain:)"



Ihan tuntuu hyvältä positiivinen palaute hyvästä Starin käyttäjästä ja tyytyväisestä avun tarvitsijasta, sattuu nyt esitietojen perusteella osuvan omaan nilkkaan. Auton vian selvittäminen /poistaminen tai korjaaminen on monelle rahallisestikin arvokas asia. Tiedän tapauksia joissa korjauskustannukset oli useita tuhansia euroja ja "erään specialistin" toimesta homma hoitui muutamalla satasella.
Toki suurin osa vioista selviää ja kuittaantuu vikakoodien poistamisella ja kustannukset muutaman kympin, riippuen tuleeko paikanpäälle vai joutuuko ajelemaan avun tarvitsijan luo. Usein joutuu noissa "helpoissakin " tapauksissa katselemaan ja testaamaan vikakohdetta ja sen toimivuutta.[/quote]
Nuori on tämä "herrasmies",mutta opiskellut jo parikymmentä vuotta moottoritekniikkaa,kylmäaine hommia ym.
:lol:
Star
Vastaa Viestiin