W212 ilmastointi temppuilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 25.10.2017 22:47
ViestiLähetetty: Pe 08.06.2018 11:58
2010vm 250cdi farkku ja ilmastointi toimii n. minuutin käynnistyksen jälkeen. Sitten ilma lämpenee. Mersulla diagnoosi että ptc vastuksessa häiriö ja siksi katkoo ilmastointia.

Käytetty myös foorumilaisella pistokkeessa ja ilmastoinnin paineet oli yli 13 bar jo alussa eli mahdollisesti ilmastoinnin painetunnistimessa vikaa ja olikin menossa mersulle vaihtoon mutta eivät suostuneet osaa vaihtamaan kun heiltä tuli tuo diagnoosi.

Huvikseen en ala osia vaihtamaan kun ptc jo 650€ ja töitä 2-3 päivää vaihtoon.

Ilmastointi on huollettu kuukausi sitten ja starilla on pakkoajettu ja sillä ilmastointi toimi. Webasto asennettu talven aikana joten voisiko sieltä löytyä myös syyllinen? Ipcu releellä tulee tähän malliin ohjaus.

Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 08.06.2018 12:27
Webastoa EI kannata asentaa näihin muuten kuin alkuperäisosilla !!!
Mitään muuta vikakoodia kuin mainitusta vastuksesta ? Mitä järjestelmässä tapahtuu testerin mukaan kun toimintahäiriö alkaa ?
...jo viidettätoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 25.10.2017 22:47
ViestiLähetetty: Pe 08.06.2018 15:53
Yritän illalla laittaa kuvia mitä testeri näyttää. Liike joka webaston asensi on näitä pitkään laitellu ja asennuksellaki on 2 vuoden takuu. Toki voihan olla mahdollista että joku on menny mönkään.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 08.06.2018 16:51
Jep. Täysin alkuperäisillä osilla asennettu Webasto joka löytyy sitten auton kantakortista ja on diagnosoitavissa Starilla auton testipistokkeesta maksaa kaikkineen puolentoista tonnin luokkaa.
Toistaiseksi en ole tavannut järkevää vaihtoehtoa sille, mutta nyt kaksi ei-alkuperäisosilla tehdyn jälkiasennuksen sekoittamaa 212 lämmityslaitetta on sattunut kohdalle.
...jo viidettätoista vuotta täällä saivartelemassa ;)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
ViestiLähetetty: Pe 08.06.2018 19:28
dealer kirjoitti:Jep. Täysin alkuperäisillä osilla asennettu Webasto joka löytyy sitten auton kantakortista ja on diagnosoitavissa Starilla auton testipistokkeesta maksaa kaikkineen puolentoista tonnin luokkaa.
Toistaiseksi en ole tavannut järkevää vaihtoehtoa sille, mutta nyt kaksi ei-alkuperäisosilla tehdyn jälkiasennuksen sekoittamaa 212 lämmityslaitetta on sattunut kohdalle.

Sen verran sekaannun keskusteluun, vaikka asia ei minulle kuulu, mutta johtuuko tuo sekoittaminen CAN-väylään liittyvistä ongelmista? Nehän ovat aika herkkiä ylimääräiselle "datalle".
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 25.10.2017 22:47
ViestiLähetetty: Pe 08.06.2018 21:09
Kuva
Kuva

Kännykällä kun värkkää niin kuvankin sain poikittain. Toivottavasti tuosta nyt jotain selviää
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 739
Liittynyt: La 28.08.2010 12:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Pe 08.06.2018 22:37
Enempää tapausta tietämättä veikkaan ettei lämmönsäätö toimi muutenkaan oikein tuossa autossa ja se johtunee jälkiasennetusta webastosta, tai tarkemmin sen puhaltimen ohjauksesta.
Viimeksi muokannut multiviri päivämäärä La 09.06.2018 13:16, muokattu yhteensä 1 kerran
203.207 (c 200 cdi -04)

Ex. Muutama lankku ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13048
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: La 09.06.2018 06:51
Juurikin näin, todennäköisesti webastolla sekoitettu lämmityslaitteen toiminta.
...jo viidettätoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 17.06.2016 11:12
ViestiLähetetty: La 09.06.2018 08:04
dealer kirjoitti:Jep. Täysin alkuperäisillä osilla asennettu Webasto joka löytyy sitten auton kantakortista ja on diagnosoitavissa Starilla auton testipistokkeesta maksaa kaikkineen puolentoista tonnin luokkaa.
Toistaiseksi en ole tavannut järkevää vaihtoehtoa sille, mutta nyt kaksi ei-alkuperäisosilla tehdyn jälkiasennuksen sekoittamaa 212 lämmityslaitetta on sattunut kohdalle.


Sori jos menee vähän ohi aiheesta, mutta onko tietoa että mikä tuossa ongelmia aiheuttaa? IPCUlla tehtävässä ohjauksessahan IPCU ohjaa suoraan puhallinta ja toisella releellä katkaistaan läppien ohjaus, kun auton virrat ei ole päällä ja sillä estetään läppien sulkeutuminen. Näin asennettu Eeperi toimi S204:ssä viime talven, mutta onko ongelmia luvassa?

Vai onko 204 ja 212 ohjaukset muutenkin erilaisia?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2047
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: La 09.06.2018 14:23
Mielenkiintoista että PTC-vastus ja 5 moottoria herjaa kun kytkentäkäävion mukaan virta katkaistaan lisäreleellä vain neljältä moottorilta. Käyttöjännitesyöttö napsuu maihin tai on kytketty väärään paikkaan, tai rikkoi jo ohjauspaneelin sisältä jotakin?

204 ja 212 jälkiasennus toimii samoin. Molemmat on vähän niinkun putkimiehen suunnittelemia, releitä liitetään väyläsysteemeihin. Toimii kyllä jos asennus on oikein tehty.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2187
Liittynyt: Ma 11.04.2005 11:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila
ViestiLähetetty: La 09.06.2018 19:48
Tiedän kanssa naapurin w204:n jälkiasennus webaston sekoittaneen lämmityslaitteen. Kytkennät korjasi Uudenmaan autovarustelu ja sen jälkeen lämmitys/ilmastointi on toiminut.
W213 220d + W201 1.8e

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 25.10.2017 22:47
ViestiLähetetty: La 09.06.2018 23:09
Mystistä tämä on mutta eiköhän tämä selviä kun otetaan piuhat pois ja katsotaan tuleeko vielä vikakoodia

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 09.06.2018 23:55
OKZ kirjoitti:Ilmastointi on huollettu kuukausi sitten ja starilla on pakkoajettu ja sillä ilmastointi toimi.

Joo.
Laita nyt kuitenkin huoltopainemittarit kiinni ja katso onko siellä kylmäainetta.
Seuraavaksi sähkön kimpuun jos paineet Ok, kun pakotettu kompura pyörimään.

Mitä väliä sillä on, onko ilmastointi huollettu eilen, viikko sitten tai kuukausi sitten, jos et tarkista sitä painemittareilla, kun ongelmia ilmenee?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2047
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 11:21
OKZ kirjoitti:Mystistä tämä on mutta eiköhän tämä selviä kun otetaan piuhat pois ja katsotaan tuleeko vielä vikakoodia

Tuleeko vikakoodeja nytkin lisää (kai ne on nollattu)? Ei pitäisi jos ei käytä Webastoa. Jos tulee niin jokin räpsii.
Jos noilta haluaa talvisaikaan välttyä niin kannattaa kokeilla sammuttaa se Webasto ennen kun avaa oven ja kytkee virrat.
Jos vikoja kertyy nyt kesälläkin niin sitten olisi syytä tarkistaa ensin silmämääräisesti kytkentä ja sitten mitata ainakin moottorien käyttöjännite ennen ja jälkeen releen.

Jos kerran läheltä löytyy kerholainen jolla Star niin vikakoodien lisäksi kannattaisi tarkkailla myös livedataa eli seurata paineita ja lämpötiloja eri antureissa. Sieltä pitäisi löytyä syy miksi kylmän tulo loppuu - jokin ylä/alaraja tulee vastaan. (Aiemmin ilmastointipaneeleissa oli salavalikko jolla noita katseltiin, en ole Starin kanssa kokeillut)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Pe 28.04.2017 18:25
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 11:46
Starilla katsottuna on sama onko alkuperäisasennus tai jälkiasennus, sama tilanne molemmissa. Telestartin kanssa on vaikeuksia jälkiasennettujen kanssa.
V222
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2047
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 12:25
sakke88 kirjoitti:Starilla katsottuna on sama onko alkuperäisasennus tai jälkiasennus, sama tilanne molemmissa. Telestartin kanssa on vaikeuksia jälkiasennettujen kanssa.

Kerro vähän tarkemmin mitä tarkoitat? Sitäkö että jälkiasennettu Webasto ei anna vikakoodeja W212:ssa vaikka Webasto olisi päällä, autossa virrat päällä, ilmastointi käynnissä ja moottorit pois pelistä (LIN-väylä mykkä)?

Ilmastoinnin livedatan seurantaan ja vikakoodien lukuun ei ole merkitystä milloin Webasto on asennettu, mutta tarvikeasennus-Webastoon ei pääse Starilla kiinni, alkuperäiseen pääsee.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 25.10.2017 22:47
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 14:56
Auto oli menossa ilmastoinnin painetunnistimen vaihtoon ja kun käyrin siellä niin puolentoista tunnin päästä tultiin sanomaan etteivät alkaneet vaihtamamaan kun heidän vikadiagnostiikka näyttää vikaa ptc vastuksessa. Tuota vikakoodien lukua en tilannu vaan sen osan vaihdon.

Ilmastointi jäähdyttää aina hetken sen jälkeen kun virrat on käytetty poissa. Ilmastoinnin ac painikkeella ei ole merkitystä vaikka sitä painelee, ei kylmää ala tulemaan uudelleen ennen kuin virrat on käytetty poissa

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 186
Liittynyt: Ti 19.10.2010 22:38
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 17:29
Tuo ptc vastus vika näissä todella yleinen eikä kyllä mielestäni vaikuta ilmastoinnin toimintaan. Painetunnistimia menee niitäkin ja itsekin jo 3 tänäkesänä vaihtanut, helpoin kattoo ku pistää mittarit kiinni ja vertaa starilla paineanturin näyttämää
W 164 ML 320CDI 2008
Ex. W201 2.5dt ic 1989
Ex. W211 320CDI 2005
Ex. W163 ML 430 2002
Ex. W124 200d

Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Pe 28.04.2017 18:25
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 20:22
OKZ kirjoitti:Auto oli menossa ilmastoinnin painetunnistimen vaihtoon ja kun käyrin siellä niin puolentoista tunnin päästä tultiin sanomaan etteivät alkaneet vaihtamamaan kun heidän vikadiagnostiikka näyttää vikaa ptc vastuksessa. Tuota vikakoodien lukua en tilannu vaan sen osan vaihdon.

Ilmastointi jäähdyttää aina hetken sen jälkeen kun virrat on käytetty poissa. Ilmastoinnin ac painikkeella ei ole merkitystä vaikka sitä painelee, ei kylmää ala tulemaan uudelleen ennen kuin virrat on käytetty poissa



Jos Stari on näyttänyt että vika on ptc-vastuksessa niin silloin se vaihdetaan ja sillä siisti. Jos vika edelleenkin on olemassa, vikaa haetaan niin kauan että ilmastointi toimii niin kuin sen pitääkin.
V222
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2047
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 20:43
sakke88 kirjoitti:
OKZ kirjoitti:Auto oli menossa ilmastoinnin painetunnistimen vaihtoon ja kun käyrin siellä niin puolentoista tunnin päästä tultiin sanomaan etteivät alkaneet vaihtamamaan kun heidän vikadiagnostiikka näyttää vikaa ptc vastuksessa. Tuota vikakoodien lukua en tilannu vaan sen osan vaihdon.
Ilmastointi jäähdyttää aina hetken sen jälkeen kun virrat on käytetty poissa. Ilmastoinnin ac painikkeella ei ole merkitystä vaikka sitä painelee, ei kylmää ala tulemaan uudelleen ennen kuin virrat on käytetty poissa
Jos Stari on näyttänyt että vika on ptc-vastuksessa niin silloin se vaihdetaan ja sillä siisti. Jos vika edelleenkin on olemassa, vikaa haetaan niin kauan että ilmastointi toimii niin kuin sen pitääkin.
No nyt on päästy juuri sellaiseen ihanvitunihanankallista-menetelmään josta merkkiliikkeitä aina syytetään ja ilmeisesti ihan harrastelijan toimesta?
PTC-vastus on se joka antaa lisälämpöä sisäpuhallukseen talviaamuina, sillä ei ole mitään tekemistä ilmastoinnin jäähdytystoiminnon kanssa. Vaihdetaanko nuo viisi läppämoottoriakin jos Star kertoo että ne on rikki, vaikka ne ilmeisesti toimii?

PS. Sulle esitetty kysymys tuossa yläpuolella on vielä vastaamatta
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2047
Liittynyt: Pe 23.05.2003 16:49
Paikkakunta: Salo
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 21:22
Olis pitänyt taas katsoa WIS:istä eikä noiden Webaston putkimiesten kuvia.

WIS:in mukaan PTC, kaikki 5 säätömoottoria ja kastepistesensori (!!!) saa sähkönsä sen johdon kautta jonka Webaston jälkiasennus katkaisee. Kastepisteellä saattaa olla vaikutusta tähän hommaan...
Webaston putkimiesten mukaan siellä perässä on vaan 4 moottoria eikä mitään muuta tärkeätä.
Laita siihen releen rinnalle oikosulku (+tarpeen vaatiessa vikakooden nollaus) ja testaa että ilmastointi toimii taas normaalisti. Mene sitten Webaston asentaneeseen firmaan. Ota vikakoodin luvusta aiheutunut lasku mukaan ja anna voimakas reklamaatio Urho Kekkosen tyyliin.
Weba.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 25.10.2017 22:47
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 22:20
sakke88 kirjoitti:
OKZ kirjoitti:Auto oli menossa ilmastoinnin painetunnistimen vaihtoon ja kun käyrin siellä niin puolentoista tunnin päästä tultiin sanomaan etteivät alkaneet vaihtamamaan kun heidän vikadiagnostiikka näyttää vikaa ptc vastuksessa. Tuota vikakoodien lukua en tilannu vaan sen osan vaihdon.

Ilmastointi jäähdyttää aina hetken sen jälkeen kun virrat on käytetty poissa. Ilmastoinnin ac painikkeella ei ole merkitystä vaikka sitä painelee, ei kylmää ala tulemaan uudelleen ennen kuin virrat on käytetty poissa



Jos Stari on näyttänyt että vika on ptc-vastuksessa niin silloin se vaihdetaan ja sillä siisti. Jos vika edelleenkin on olemassa, vikaa haetaan niin kauan että ilmastointi toimii niin kuin sen pitääkin.


Kukin tavallaan mutta ei huvita kokeilla reilun 2000€ edestä tulisko kuntoon

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 22:41
kankkis kirjoitti:,helpoin kattoo ku pistää mittarit kiinni ja vertaa starilla paineanturin näyttämää

Tuosta kannattais aloittaa, eli viedä korjaamolle, missä jotain ymmärrystä.

Kylmäainekierto, auto ja sen sähköt on kaksi eri asiaa. Molemmat tutkitaan, eikä vain toista.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 25.10.2017 22:47
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 23:08
etrade kirjoitti:
kankkis kirjoitti:,helpoin kattoo ku pistää mittarit kiinni ja vertaa starilla paineanturin näyttämää

Tuosta kannattais aloittaa, eli viedä korjaamolle, missä jotain ymmärrystä.

Kylmäainekierto, auto ja sen sähköt on kaksi eri asiaa. Molemmat tutkitaan, eikä vain toista.


Tässä se juju just on kun ne ei tee niin kuin asiakas käskee vaan ottavat omat ohjat. Vähän pähkäiltiin foorumilaisem kanssa että voisi olla painetunnistimessa vikaa kun näytti yli 13 bar arvoa vaikka ilmastointi ei toimi.

Ja kun vein auton marmorille ja sanoin että ottavat huoltolaitteen painelukeman ja vertaavat sitä stariin niin ei onnistunu.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Pe 28.04.2017 18:25
Paikkakunta: Turku
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 23:24
OKZ kirjoitti:
etrade kirjoitti:
kankkis kirjoitti:,helpoin kattoo ku pistää mittarit kiinni ja vertaa starilla paineanturin näyttämää

Tuosta kannattais aloittaa, eli viedä korjaamolle, missä jotain ymmärrystä.

Kylmäainekierto, auto ja sen sähköt on kaksi eri asiaa. Molemmat tutkitaan, eikä vain toista.


Tässä se juju just on kun ne ei tee niin kuin asiakas käskee vaan ottavat omat ohjat. Vähän pähkäiltiin foorumilaisem kanssa että voisi olla painetunnistimessa vikaa kun näytti yli 13 bar arvoa vaikka ilmastointi ei toimi.

Ja kun vein auton marmorille ja sanoin että ottavat huoltolaitteen painelukeman ja vertaavat sitä stariin niin ei onnistunu.



Kuka ja mistä ja millä tuo 13 bar:n paine on mitattu. Mitä tuollainen paine kylmäkierrossa tarkoittaa. Varmuuden saa huoltopainemittareilla...Starin saa taas heittää vi---uun tässä tapauksessa. Kylmäainekierto kun on varmistettu, sen jälkeen voi Starilla tutkia sähköpuolen viat....täällä on monet kerrat neuvottu niin tekemään.
Ammattitaitoinen korjaaja ei ota vastaan työtä, jos asiakas tulee sanomaan mikä vika hänen autossa on ja mitä täytyy tehdä vian korjaamisen suhteen.
Ammattimies ottaa ammattitaitoisesti selvää mikä on vikana ja korjaa sen.
V222

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
ViestiLähetetty: Su 10.06.2018 23:27
Jysi jo ongelman ratkaisi joten mitä kettua täällä vielä rumilus ja kumppanit selittää????
2007 R 320cdi

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 11.06.2018 06:16
Huttiainen kirjoitti:Jysi jo ongelman ratkaisi joten mitä kettua täällä vielä rumilus ja kumppanit selittää????

Suksi sä vittuun.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: La 21.02.2015 14:16
ViestiLähetetty: Ma 11.06.2018 06:21
etrade kirjoitti:
Huttiainen kirjoitti:Jysi jo ongelman ratkaisi joten mitä kettua täällä vielä rumilus ja kumppanit selittää????

Suksi sä vittuun.

Kylmäainekusipää taas osottaa oman tajuntansa määrän.
2007 R 320cdi

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1822
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 11.06.2018 06:26
Huttiainen kirjoitti:
etrade kirjoitti:
Huttiainen kirjoitti:Jysi jo ongelman ratkaisi joten mitä kettua täällä vielä rumilus ja kumppanit selittää????

Suksi sä vittuun.

Kylmäainekusipää taas osottaa oman tajuntansa määrän.

Joo. Sinulla ei todellakaa ole muuta kun noita saatanan sairaita kommentteja.
Kylmätekniikasta et tajua mitään, mutta sairaitten kommenttien kirjoittaminen on sinulle tapa.

Laita paikkakunta näkyviin mistä sinä sairas tyyppi olet.

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 04.07.2016 14:24
ViestiLähetetty: Ma 11.06.2018 06:39
Korjaa nämä nimimerkki jysin kertomat katkaistut virransyötöt ja sitten nauttii toimivasta ilmastoinnista. Muut korjaustavat/ehdotukset on ihan turhaa hommaa tässä vaiheessa.

rumilukselta (sakke88) nämä päättömät kommentit ymmärtää, mutta ilmeisesti täällä on muitakin hörhöjä liikkeellä.
Nimimerkeillä: sakke88, joonaskoski, tuomasnuutti, rumilus, J.Kulmala, Mesemies89 kirjoittava = huijari ja "laskuttaa" 500e/h pimeesti foorumilaisia starilla eikä osaa edes katua tapahtuneita! Kannattaa varoa tai harkita ainakin jos meinaa kanssakäymistä harjoittaa.
Seuraava

Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi