vito 639 sähköpulmia
vito 639 sähköpulmia
Vito 109 -05. Ostin tuollaisenaan ja pari sähköpropleemaa. keskuslukko toimii avaimesta muuten mutta oikea etuovi ei lukitu, aukeaa kyllä kun käsin painaa ensin lukkoon, lukon vaihdoin ei apua, onko oven boxi tai muita mahdollisuuksia?
Sitten puhaltimessa toimii vain suurin nopeus ja ilmastoinnin poiskytkentä pimeänä. Etuvastuksen vaihto uuteen ei auttanut. Ohjauspaneeli vai muita mahdollisuuksia? Kaikki johdot ja liitokset näyttäisi ehjiltä samoin sulakkeet.
Sitten puhaltimessa toimii vain suurin nopeus ja ilmastoinnin poiskytkentä pimeänä. Etuvastuksen vaihto uuteen ei auttanut. Ohjauspaneeli vai muita mahdollisuuksia? Kaikki johdot ja liitokset näyttäisi ehjiltä samoin sulakkeet.
Re: vito 639 sähköpulmia
Vieläkin ajankohtainen, neuvokaa nyt viisaammat.
Re: vito 639 sähköpulmia
Ensiksi keskuslukko: Moottorissa on 1 käämi ja vanhemmissa 2, uudemmissa 1 asennontunnistuskytkintä eli jos moottorin käämi on ehjä, se toimii molempiin suuntiin jos sitä käsketään ja jos se jaksaa.
Koska ovi aukeaa, käämi on siis ehjä.
Onko lukkovipu yhtä raskas sekä auki- että kiinni-suuntaan, yrittääkö moottori edes lukita ovea?
Jos se ei ole moottorin käämistä ja jaksamisesta kiinni, vikakohteita on vielä oviohjainlaite ja asennontunnistuskytkimet.
Asennontunnistuskytkimistä toisen pitäisi näyttää auki- ja toinen kiinniasento, tarkista yleismittarin vastusalueella että toimivat.
Oviohjainlaite antaa tarvittavat jänniteet - tarkista moottorin käämin rinnalle kytketyllä yleismittarilla (tai vaikka lampulla) että molempiin suuntiin tulee pulssi.
Ilmastointia on 2 eri mallia, perusmallissa on kytkin + vastus ja kalliimmassa (Thermatic) elektroninen säädin.
Jos kyseessä on perusmalli ja jos etuvastus on OK niin ainoa mahdollinen vikakohde on säätimen kytkin. Tarkista että säätimessä oleva vaihtokytkin toimii - pistoke irti vastuksen päästä ja testaa että kytkimen joka asennossa jännite tulee eri nastaan, ja vain yhteen kerrallaan.
Koska ovi aukeaa, käämi on siis ehjä.
Onko lukkovipu yhtä raskas sekä auki- että kiinni-suuntaan, yrittääkö moottori edes lukita ovea?
Jos se ei ole moottorin käämistä ja jaksamisesta kiinni, vikakohteita on vielä oviohjainlaite ja asennontunnistuskytkimet.
Asennontunnistuskytkimistä toisen pitäisi näyttää auki- ja toinen kiinniasento, tarkista yleismittarin vastusalueella että toimivat.
Oviohjainlaite antaa tarvittavat jänniteet - tarkista moottorin käämin rinnalle kytketyllä yleismittarilla (tai vaikka lampulla) että molempiin suuntiin tulee pulssi.
Ilmastointia on 2 eri mallia, perusmallissa on kytkin + vastus ja kalliimmassa (Thermatic) elektroninen säädin.
Jos kyseessä on perusmalli ja jos etuvastus on OK niin ainoa mahdollinen vikakohde on säätimen kytkin. Tarkista että säätimessä oleva vaihtokytkin toimii - pistoke irti vastuksen päästä ja testaa että kytkimen joka asennossa jännite tulee eri nastaan, ja vain yhteen kerrallaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: vito 639 sähköpulmia
Kiitos! Ovi ei edes yritä mennä lukkoon ja koitettu myös toisella lukolla. Eli asentotunnistin tai ohjausyksikkö ovessa.
Re: vito 639 sähköpulmia
Vielä tätä päivittelen. Oven lukko alkoi vetämän kiinni kun vaihtoi ovessa sijaitsevan boxin, eli se ok. Mutta tuo puhallin. Autossa siis automaatti-ilmastointi, eli elektroninen säädin. Puhallin toimii edelleen vain suurimmalla nopeudella ja käy sillä nätillä äänellä. Vaihdettu aivan uusi etuvastus ja nyt koko kojelaudan säädinyksikkö varmasti toimivasta autosta. Ei toimi edelleenkään nuo neljä alinta nopeutta. Uuden säädinyksikön myötä ilmastoinnin poiskytkentä alkoi toimimaan. Nyt alkaa omat keinot loppumaan.
Re: vito 639 sähköpulmia
Puhaltimen luona olevalle säätimelle (=etuvastus joidenkin mielestä) tulevan säätöjännitteen voisi mitata, siitä selviäisi kummassa päässä vika on. Kerro tarvitsetko ohjeita vai aiotko jatkaa osia vaihtelemalla. Jos tarvitset, lähetä alustanumero joko tänne tai yv:nä.
Re: vito 639 sähköpulmia
Laitoin viestin.
Re: vito 639 sähköpulmia
Ei kyllä vielä näy...
Re: vito 639 sähköpulmia
No laitetaan tähän, eli kiitollinen olisin avusta. WDF63960313112350 on alustanumero.
Re: vito 639 sähköpulmia
Autossa on lisävarustekoodi HH9 = Tempmatic = puoliautomaattinen ilmastointi. Ylläoleva ohje ja kytkentäkaavio pitäisi siis olla passeli, mittaa ensin toimiiko kojelaudassa oleva kytkin joko kojelaudasta tai vastuksen luota mitattuna. Johtimien värit löytyy kuvasta.
Re: vito 639 sähköpulmia
Lämppärivika selvisi, elikä moottori pyöri ilmeisesti senverran nahkeasti että poltti uuden etuvastuksen sulakkeen. Nyt nuo kunnossa. Auto tosiaan seissyt pari vuotta ja ollut vähän epämääräisissä käsissä, joten ei mitään hajua mitä sille on aikaisemmin tehty. Nyt enään jäljellä luistonesto/abs vika. Valo paloi ostettaessa ja oikean takapyörän anturi oli poikki kun suojapelti oli ilm. ruostumisen vuoksi pyörähtänyt ja katkaissut anturin pään. Vaihdoin anturin ja takapyörän laakerin(tarvikeosia). Abs valo ei aluksi pala mutta kun luistonesto päällä auto ei kulje, mutta alkaa kulkemaan kun hetkenpäästä syttyy sekä luistoneston että abs:n valot. Jos kytkee nappulasta luistoneston pois päältä oikea takapyörä alkaa jarruttamaan niin että vas ruopii. Mulla on vagin rosstech vcds hex-v2 ja joku yleismallin testeri. Ne eivät päästä noihin sisälle. Lisää helppiä
Re: vito 639 sähköpulmia
Nyt alkaa hermo mennä totaalisesti. Testerinä on iCarsoft MBII V2.0 Pro. Näytti että etuvasen abs sekoili. Vaihdettiin uusi tarvike. Ei anna vikakoodeja mutta nyt mittari näyttää eteenpäin mennessä tuplanopeutta, taaksepäin oikein. Kun hellää jalan kaasulta abs hakkaa vaikkei jarruun koske, eikä luistonestoa saa pois katkaisimesta ja tietty kaikki jarruihin liittyvät valot palaa sekä luistoneston valo, jarrut myös lähes katosivat, nämä tuli siis sen anturinvaihdon myötä. Voiko olla enään muuta kuin boxi paskana?
Re: vito 639 sähköpulmia
Katoppa live-dataa, mitä abs-antureilta tulee vai katsoitko jo? iCarsofti osasi näyttää ainakin toisessa takavetoisessa merkissä ajonaikaista dataa ja sieltä paljastui tarvikeanturin toimimattomuus.
Re: vito 639 sähköpulmia
Onhan anturi ostettu liikkeestä joka katsoi EPC:stä oikean osan, ettei tilattu halvimmasta nettikaupasta...
oulaistenliikenne.fi
Re: vito 639 sähköpulmia
Nuo kaksi uutta anturia ovat kyllä netistä tilattuja halpisantureita.
Re: vito 639 sähköpulmia
Ajonaikaista dataa kun seuraa niin aika sekaista dataa tulee, välillä oli 3 pyörää samoissa lukemissa siksi vaihdettiin tuo viimeinen nyt näyttää taas melkein kaikissa hajontaa.
Re: vito 639 sähköpulmia
Onko hammaskehät kunnossa?
Re: vito 639 sähköpulmia
Eihän noissa ole hammaskehiä.
Re: vito 639 sähköpulmia
Tai vastaavat paikat, mistä se lukee pyörimisen. Onko se stefasa vai misä? Näkkyy nuihin W639:hin olevan kuitenkin hammaskehiä myynnissä?
Re: vito 639 sähköpulmia
Tilasin 2kpl orkkis antureita, kl-osissa sanottiin että tarvikkeena ei ole esp varusteiseen saatavilla. Nuo nettifirmat myyvät, mutta kun soitin nimarkille sanoivat että lähettivät sopimattoman osan ja myönsivät ettei tuohon autoon löydy tarvikeantureita. Toivotaan,että tämäkin saaga olisi kohta ratkaistu.
Re: vito 639 sähköpulmia
No? Selavisikö se luistonesto/abs-vika antureiden vaihdolla?