Lämpöongelmaa ahdetussa 60x koneessa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Lämpöongelmaa ahdetussa 60x koneessa?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nyt meinaa mennä sormi suuhun, miksi kilpurimesen 604 moottori meinaa aina vaan ylikuumentua. Ei tee painetta, kansi oikaistu ja koeponnistettu. Letkut ei mene kovaksi. Termostaatti uusi ja siihen porattu pieni ilmareikä.Uusi Griffinin alujäähdytin. Tosin melkein paremmin pysyi lämmöt 606 väykyn jäähdyttimellä. Uusi visko 606:en siivillä. Vesipumpussa siivet paikoillaan. Mitä vielä pitäisi katsoa? Pumpun ajoitus pitää vielä tarkistaa, voisiko liian aikainen tai myöhäinen tehdä lämpöä. Vetää hyvin, tehoa n, 300 heppaa, 1.5 ahdot. Pakoputki ei ole tukossa...

Talvisin tätä ongelmaa ei ole ollut, mutta nyt tuntuu että kuumenee entistä helpommin. Pitää vielä vaihtaa anturi ja tai toinen lämpömittari.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Lämpöongelmaa ahdetussa 60x koneessa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

En osaa sanoa mikä olisi vialla, mutta lukiessa tuli mieleen että ainakin OM603 turbokoneessa on alunperin pienempi vesipumpun hihnapyörä jolla saadaan pumppu pyörimään nopeammin.
Toinen juttu; sähköflekti viskon tilalle ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Lämpöongelmaa ahdetussa 60x koneessa?

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Onhan vesikanava kannen takapäässä käytössä myös kesällä? Talvella sieltä menee sisäkennolle kierto, mutta kesällä ei kierrä sieltä pois jos ei ole kolmitiehaaraa?
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lämpöongelmaa ahdetussa 60x koneessa?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Jos tuulitunneli puuttu syylärin ja viskon väliltä, viskon teho menee isosti hukkaan. Tai jos se on uutta syyläriä pienempi, reunat kannattaa tukkia.
Sentinkin rako puhaltimen ja kennon välissä vaatii ohjausta, ettei ime ilmaa konehuoneesta ohi.
Sähköinen sikäli parempi, jos sen kiinnittää suoraan syyläriin, ei pääse horimaan ilmaa ohi samalla tavalla.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Lämpöongelmaa ahdetussa 60x koneessa?

Viesti Kirjoittaja JP74 »

tuulitunneli 190.JPG
Risto113 kirjoitti:Jos tuulitunneli puuttu syylärin ja viskon väliltä, viskon teho menee isosti hukkaan. Tai jos se on uutta syyläriä pienempi, reunat kannattaa tukkia.
Sentinkin rako puhaltimen ja kennon välissä vaatii ohjausta, ettei ime ilmaa konehuoneesta ohi.
Sähköinen sikäli parempi, jos sen kiinnittää suoraan syyläriin, ei pääse horimaan ilmaa ohi samalla tavalla.
Rakennettiin 2mm mustasta muovilevystä tuulitunneli ja kuumenemiset loppu siihen! Imussa todella suuri verrattuna ilman tunnelia olevaan versioon. Varmistelimme lämmöt vielä infrapunamittarilla. Viscolla haetaan varmuutta kilpa-auton toimintaan. Tämä mekaaninen diesel pelittää ilman akkua ja laturiakin ihan hyvin. Siviililiikenteessä toimisi varmasti ilman tunnelia, mutta tällä vedetään kaasu pohjassa kilometritolkulla.

Samalla käänsin ajoitusta vähän aikaisemmalleen, kun oli karvan myöhässä. 7mm elementeillä lähtee todella herkästi käyntiin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Risto113
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1210
Liittynyt: To 27.10.2011 14:47
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lämpöongelmaa ahdetussa 60x koneessa?

Viesti Kirjoittaja Risto113 »

Hyvä että ratkesi.
Tuo tuulitunneli on vähän sellainen outo juttu;
itsestäänselvä asia sitten kun sen toteaa, mutta moni ei tule ajatelleeksi etukäteen.

Vakioautossa ja normi siviiliajossa useimmiten ei haittaa jos puuttuu, helteellä ruuhkassa tai vaunun vedossa lämmöt nousee silti kyllä..
Vastaa Viestiin