Aika paljon löytyi tietoa nykivästä K-Jetronicista, mutta minä en ainakaan löytänyt semmoista vikaa, joka korjaa itsensä
Eli n. 8 km ajo menee ihan hienosti, sen jälkeen alkaa nykiä tosi voimakkaasti varsinkin vedättäessä. Auto tiensivuun, virrat pois ja uudelleen käyntiin, toimii ihan normaalisti. Taas n. 8 km menee hyvin ja sama uudestaan.
Oireet ja auton tilanne sopisivat aika hyvin tulpan johtoihin, jos se toimisi kylmänä ok ja nykisi koko ajan lämpöisellä koneella. Mutta kun sammuttamalla korjaantuu, niin taitaa olla K-Jetronicissa jotain häikkää..??
M110.984 K-Jetronic nykii, vika häviää sammuttamalla
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5677
- Liittynyt: To 08.05.2008 21:29
Re: M110.984 K-Jetronic nykii, vika häviää sammuttamalla
uskoisin polttoaine pumpun releessä olevan vikaa, tinaus taikka uusi rele
Re: M110.984 K-Jetronic nykii, vika häviää sammuttamalla
Moottorin tyypistä päätelleen kysessä on W123 ja katiton moottori eli mekaaninen ruisku. Ei siis KE-jet. Olenko oikeassa?
Mekaanisessa mallissa sähköosia on bensapumppu, sen rele (joka on perus auki/kiinni-rele), ilmapuntarin läpän on/off-kytkin, ryyppyn rele ja ohjauspaine säätimen lämmitysvastus.
Onko nykiminen riippuvainen ainoastaan ajomatkasta vai myös lämpötilasta? Entä ajasta, montako minuuttia 'bootin' jälkeen vika ilmenee?
Onko ruiskulle ja moottorille tehty viime aikoina jotain, jonka jälkeen vika ilmaantui?
Mekaanisessa mallissa sähköosia on bensapumppu, sen rele (joka on perus auki/kiinni-rele), ilmapuntarin läpän on/off-kytkin, ryyppyn rele ja ohjauspaine säätimen lämmitysvastus.
Onko nykiminen riippuvainen ainoastaan ajomatkasta vai myös lämpötilasta? Entä ajasta, montako minuuttia 'bootin' jälkeen vika ilmenee?
Onko ruiskulle ja moottorille tehty viime aikoina jotain, jonka jälkeen vika ilmaantui?
Re: M110.984 K-Jetronic nykii, vika häviää sammuttamalla
Joo, W123 on kyseessä ja K-Jetronic. Nykiminen alkaa kun kone on kunnolla lämmennyt, sen jälkeen boottamalla häviää vähäksi aikaa.
En osaa sanoa onko kyseessä aika vai matka. Ajettiin toissapäivänä Toijalasta Tampereelle, n. 5 kertaa piti pysähtyä. Aika tasaista 80iä siinä mentiin, eli 5-10 min välein piti stopata.
Auto on seissyt viimeiset 15 vuotta lämpöisessä tallissa. Nyt keväällä Vänttisellä laitettiin kone käymään (mm. uusi bensapumppu), käytin leimalla ja olen vähän ajellut pieniä matkoja. Nykimistä oli tosi vähän, kun ajoin pari viikkoa sitten. Luulin, että oli bensan vähyyttä (mittari ei toimi). Oli hitsattavana ja seisoi sen pari viikkoa, ja nyt ihan mahdoton. Voihan tommoisessa 15 v:n jälkeen olla vaikka mitä. Ihan hyviä vinkkejä!
En osaa sanoa onko kyseessä aika vai matka. Ajettiin toissapäivänä Toijalasta Tampereelle, n. 5 kertaa piti pysähtyä. Aika tasaista 80iä siinä mentiin, eli 5-10 min välein piti stopata.
Auto on seissyt viimeiset 15 vuotta lämpöisessä tallissa. Nyt keväällä Vänttisellä laitettiin kone käymään (mm. uusi bensapumppu), käytin leimalla ja olen vähän ajellut pieniä matkoja. Nykimistä oli tosi vähän, kun ajoin pari viikkoa sitten. Luulin, että oli bensan vähyyttä (mittari ei toimi). Oli hitsattavana ja seisoi sen pari viikkoa, ja nyt ihan mahdoton. Voihan tommoisessa 15 v:n jälkeen olla vaikka mitä. Ihan hyviä vinkkejä!
Re: M110.984 K-Jetronic nykii, vika häviää sammuttamalla
Käsittääkseni yksikään K-jetin komponentti voi käyttäytyä kuvaamallasi tavalla, että muutamassa sekunnissa nollautuisi ja sitten taas toimisi minuutteja. Silloin kun ei käy kunnolla, niin onko pakokaasujen hajussa omituisuuksia (rikkaalla?). Pääseekö haistamaan?
"Bootin' vaikutus viittaisi sähkövikaan. Onko tuossa mallissa sytytys kärjillä vai elektroninen? Onko sytytyspuolta tutkittu? Sähköisessä versiossa vanhojen elkojen kuivuminen voisi aiheuttaa sytytyksen ohjauksen toimimattomuuden ja ajoitusvirheen sekä koneen kakoamisen. Lisäksi hitsaaminen voi vaurioittaa sähköosia, jos virta sattuu kulkemaan väärissä paikoissa.
"Bootin' vaikutus viittaisi sähkövikaan. Onko tuossa mallissa sytytys kärjillä vai elektroninen? Onko sytytyspuolta tutkittu? Sähköisessä versiossa vanhojen elkojen kuivuminen voisi aiheuttaa sytytyksen ohjauksen toimimattomuuden ja ajoitusvirheen sekä koneen kakoamisen. Lisäksi hitsaaminen voi vaurioittaa sähköosia, jos virta sattuu kulkemaan väärissä paikoissa.
Re: M110.984 K-Jetronic nykii, vika häviää sammuttamalla
Sytytyspuolta itekin veikkaan, pitää vähän perehtyä asiaan.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Su 18.03.2018 16:59
Re: M110.984 K-Jetronic nykii, vika häviää sammuttamalla
Hei!
Tuo polttoainejärjestelmä on "mekaaninen" , siis sähköisiä komponentteja on vain muutama. Oma kokemukseni samanlaisesta viasta meni sytytysjärjestelmään. Sytytyspuola lämmetessään lopetti järkevän toiminnan. Pieni hengähdystauko maantien laidassa antoi taas melko tarkkaan 20 kilometriä ajomatkaa. Puolan vaihto lopetti "nikottelun".
Pajamies hakkaa
Tuo polttoainejärjestelmä on "mekaaninen" , siis sähköisiä komponentteja on vain muutama. Oma kokemukseni samanlaisesta viasta meni sytytysjärjestelmään. Sytytyspuola lämmetessään lopetti järkevän toiminnan. Pieni hengähdystauko maantien laidassa antoi taas melko tarkkaan 20 kilometriä ajomatkaa. Puolan vaihto lopetti "nikottelun".
Pajamies hakkaa