Etsitään OM606 taitajaa!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

Elikkäs etsinnässä kaveri joka taitaa mersun OM606 3.0 turbodiesel tekniikan!? Minulla on veneessä kyseinen tekniikka holsetin turbolla mutta tehoja ei löydy niin kun pitäisi. Löytyisikö ketään, joka taitaisi kyseisen tekniikan säätämisen ja voisi tulla paikan päälle vilkaisemaan ja auttamaan ongelman kanssa..korvausta vastaan tietenkin! :D Vene on Tampereella...
T:Marko
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Lisä kysymystä ...onko pumppu mekaaninen?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

Nyt en osaa yhtään sanoa kun kyseinen tekniikka on itelle täysin outo ja edellisen omistajan rakentama!Kuinkas sen saa selville?Kaverit oli sitä mieltä että syöttöä ei olisi tarpeeksi kun ei savuta yhtään..ahdot nousee kiloon...
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Meneekö pumppuun sähkö johtoja ?
Onko kaasuvaijeri ja vivusto pumpussa näkyvästi?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Heitetääs muutama ihan yksinkertainen helposti todettavissa oleva juttu.

Uskon että on mekaaninen pumppu kunmosan joku tuollaisen ahtimen kanssa on kasaan pistänyt. Kaasuvaijerisäätö: Eli kun kahvan pistää täyskaasulle niin tekeekö kaasuvipu syöttöpumpun kyljessä täysimittaisen liikkeen ja menee ns. rajoitintappia vasten?

Jos menee niin sitten jos syöttöpumpussa kiinniolevat paluupuolen banjopultti ja tulopuolen banjopultti eli jos ovat asennettu ristiin niin paluupuolen banjopultissa oleva reikä on todella pieni ja jos se on s-pumpun tulopuolen polttoaineputkessa kiinni niin se rajoittaa polttoaineensaantia ja oireet voi olla justiin tollaiset.

Jos tuokin on kunnossa niin kait pumppuun on asennettu 7mm tapit? Aina on otettava huomioon sekin että jos ennen myyntiä joku on vaihtanut tilalle 5.5mm tapeilla olevan pumpun? Nyt olisi kyse selkeästä huijauksesta? Kun ahdot kuitenkin kiloon nousee tuolla ahtimella niin uskoisin pumpussa olevan 7mm tapit. Mynäpumput on merkattu tyyppikilpeenkin ja yleensä niitten pultit on lukittu keltaisella lukitteella eli siitäkin erottaa. Toki voi olla jonkin muunkin tekemä pumppu ja niistä en sit tiedä mistä erottaa mitkä tapit sisässä on.

Sit on vielä hukkaportin kello eli jos on Mynän 7mm pumppu niin voi olla säädetty silleen et vaatii isomman ahtopaineen et syöttöpumppu menee täys-syötölle. Eli jos hukkaportti on menny rikki ts. jousi sisältä poikki. Sehän voi olla niinkin että on lisätty ulkoisiakin jousia ja se on hypänny pois paikaltaan. Seurauksena ahdot ei nouse tarpeeksi ja lisärikastinpiiri ei toimi --> mosa ei saa soppaa.

Niin ja on vielä yksi juttu mitä mulle tulee mieleen eli se syöttöpumpun päällä oleva "lisäsyötön kalvo" Jos tuo vuotaa reippaasti niin syöttöpumpun "lisärikastin" (jos sitä sellaiseksi nimittää voi) ei toimi ja s-pumppu ai anna soppaa. Kalvon kunnon voi todeta silleen et ottaa siitä lähtevän letkun ja imee suullaan. Vuodon huomaa heti jos se vuotaa.

P-aineen suodin vaihdettu? Ilmakuplia s-pumpulle menevässä p-aine putkessa?

Tuossa muutamia ihan yksinkertaisia juttuja.

Edit: kuinkas minä luin että kyljessä olisi ollut isompikin ahdin?? Minkäskokoinen se oikein on? Siitä voi päätellä jotain haarukkaa tehoille mitä siitä joskus on haettu. Kun edelleen uskon että se kuka sitä on rakentanut on senverran perehtynyt aiheeseen että on osannut nuo asiat huomioida.

Meinaan jos on liki vakiota vastaava niin nuo tappijutut sun muutkin voi unohtaa. Vakiokamppeestahan ei tehoja paljon lähde ja siten mosa saattaa olla ihan täydessä kunnossa ja antaa täyden tehon mitä siitä tarjolla on.
Viimeksi muokannut Jari Ke, La 30.06.2018 09:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

sakke88 kirjoitti:
marco__78 kirjoitti:Nyt en osaa yhtään sanoa kun kyseinen tekniikka on itelle täysin outo ja edellisen omistajan rakentama!Kuinkas sen saa selville?Kaverit oli sitä mieltä että syöttöä ei olisi tarpeeksi kun ei savuta yhtään..ahdot nousee kiloon...
Eikö edelliseltä omistajalta/ koneen rakentajalta saa apua ongelmaan ? Nyt tietysti olet pulassa kun edellinen omistaja on kasannut moottorin venekäyttöön. Yksinkertaisimmillaan ruiskutuspumppu on oltava mekaaninen sekä turbon ohjaus ylipaineinen. Ahdot ajon aikana näyttäisi olevan kutakuinkin kunnossa, polttoaineen ruiskutusta ei ilmeisesti ole riittävästi. Eli ruiskutuksen kimppuun painimaan. Paljon riippuu kokoonpanoon paljonko pyydät moottorista tehoa.
Vene tuli rekisteristäpoistona avk:n kautta niin en ole tavoittanut koneen rakentajaa.Joku tuossa sanoi että ahdotkin olisivat liian alhaiset?!Moni on tos yrittäny puhelimessakin kertoa mitä kaikkea pitäisi kokeilla mutta mieluummin maksaisin jollekkin ammattilaiselle joka pystyisi tulemaan vilkaseen konetta kun ite en hirveesti tuollaisen toiminnasta tiedä..:D
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja atlas »

Pistäpä tänne paikkakuntasi niin voi olla tietäjä ja auttaja ihan lähelläsiskin.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ensimmäisen postauksen perusteella Tampere on veneen paikkakunta
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

Joo Tampereella kelluu vene...
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

marco__78 kirjoitti:Joo Tampereella kelluu vene...
Olikos sinulla tuosta ahtimesta tietoja? Kilpi sen kyljessä kertoo jos ei ulkoa muista.

Niin ja jos käyt kurkkaamassa tuota kilpeä niin kirjaa siinä olevat tiedot ylös tai räppää siitä kuva tai mielummin useampikin samoin kuin syöttöpumpustakin. Liität kuvat tänne foorumille niin pääsee ehkä hiukan kartalle siitä millainen setappi siellä on. Siitä pystyy sit ehkä jatkoakin mietimään/auttamaan aiheessa.

Lisätäs juttua vielä. Eli en tunne venekäytössä olevien moottoreiden säädön lähtökohtia mutta epäilen että jos mosa menee savulle ja pysyy siellä jatkuvasti täyskaasuajossa niin noikohan mosa kauaa kestää sellaista menoa? Meinaan lämpötalous siellä varmaankin on kohtuuäkkiä kriittisellä puolella. Autohommissa hetkellinen savustus kiihdytyksissä on ihan ok mutta sielläkin off road meiningeissä jatkuva lämätiskissä ajo rikkoo koneen aika äkkiä. Sitä taustaa vasten ajateltuna epäilen että moottori on säädetty tyyliin "safety tasolle" eikä siis savuta eikä sen edes kuulu sitä tehdä? Silloin kun kahvan kääntää nollasta täysille niin siinä vaiheessa voisi olettaa pienen pölläyksen käyvän mutta loppuu kun ahdin herää mukaan? Nuista lähtökohdista ajoa kestävät 300hp on jo todella paljon tuosta moottorista. Jos enempi vaatii niin käsitykseni mukaan sitten ei enään kestä vakio sisuskamppeilla vaan vaatii mäntien muokkausta, muokattua pakosarjaa, erityistä panostusta jäähdytyksiin yms. ?

Vielä yx kyssäri eli mitä on mosan max kierrokset ilman kuormaa/kuorman kanssa?
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

Kiitos kaikille vastauksista! :thumbup: Tossa on muutama kuva...
https://aijaa.com/vwsKdc" onclick="window.open(this.href);return false;
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nytpä en osaakkaan sanoa tuosta ahtimesta mitään. Joku varmasti osaa sanoa mitä tuollaiselta ahtimelta voi odottaa. Sensijaan pakosarja voisi olla parempikin mutta lie on tehty tuollaiseksi tila-ahtauden takia. Ahdin näyttää kohtuu samankokoiselta kuin Matikissa ja sillä saa sen 300hp ehkä hiukan ylikin. Toki ahtimen ulkoiset mitat ei välttämättä kerro koko totuutta ahtimen sisäisistä dimensioista.

Mutta kuten jo aiemmin totesin niin matikin 606:nen ei taatusti kestä lämätiskissä ajoa viitäkymmentäkään kilometria. Ja oletan että tuo venemosa on säädetty tyyliin "turvalliselle tehotasolle"? Epäilen myös että max kierroksia on rajattu alemmas kuin mitä tuo mosa normaalisti kiertäisi autokäytössä?

Pumpusta päätellen käytössä on sähköinen siirtopumppu? Pelaahan se kunnolla? P-ainelinjassa pitäisi olla jatkuvasti pieni ylipaine ja joissain sähköpumpuissa se on 0.2bar luokkaa. Myöskin itse syöttöpumppu vaikuttaisi olevan viripumpu koskapa syötön määrä on säädetty sammuttimen liikerataa rajoittamalla. Mynäläisissä ei mielestäni tuolalisia ole. Mutta ilmeisesti kuitenkin on muut elementit kuin 5.5mm. Hyvä.

Kuvassa näkyy vain sammuttimen kalvo. Onkos siinä lainkaan tuota isärikastimen kelloa? Jos se on niin sen pitäisi olla tuosta sammuttimenkalvosta klo 2 suuntaan viistoon ylös? Kuten jo tuolla aiemmin totesin niin jos sellainen on niin sen kalvo kannattaa tarkistaa että on kunnossa. Viripumppuja on tehty myös sellaisiin syöttöpumppuihin missä tuota lisärikastinkalvoa ei ole ja sekin on ihan ok.

Sitten tuo banjo jonka viereen syöttöpumpun runkoon on kirjoitettu "SIS" niin onhan siinä isoreikäinen banjopultti? Sen pultin keskireiän koko lie on jotain 5mm luokkaa ellei hiukan isompikin. Sit pumppurungon ja moottorilohkon välissä kuuluu olla venttiilillä varustettu banjo ja sen tehtävä on pitää pieni ylipaine p-ainelinjassa siksi että syöttöelementit saa p-ainetta kuormitustilanteessa. Tuo paine tosiaan on luokkaa 0.2bar kun omista joskus olen sitä mittaillut. Niitäkin banjoja on ollut rikkonaisia ja laskevat läpi p-aineen holonaan siten ettei tuota 0.2bar painetta ole. Seurauksena on se ettei pumppu välttämättä saa pyydettyä määrää p-ainetta komennettaessa.

Muistatko mitä mosa ottaa kierroksia paikallaan? Entä täysiä edettäessä? Ajan tällä tiedolla takaa sitä että kuinka kova kuormitus moottorille tulee ja sitä kautta voi mahdollisesti päätellä jotain ahtopaineista jos kaiki muu on kunnossa. Meinaan jos potkurin lapakulma on mitoitettu pieneksi niin mosa kiertää liki sen mitä vapaanakn ja silloin on luonnollista että ahdot pysyy maltillisina ja koko härveli toimii kuten pitää. Siinä tapauksessa pitäis hommata isompaa rusettia mutta mutta. Lämpötalouden hallinnalta sit vaaditaan kapasiteettia.

Coolerihan tuossa olikin ja se on vähintä mitä täytyy olla. Olikos sille muuten minkäänlaista flektiä? 1bar ahtoja tarkoittaa noin 100°C coolerille sisään menevän ilman lämpötilana. Jos flektiä ei ole niin ahtojen/kuormituksen nostoa siinä tapauksessa kannattaa harkita tarkoin. Meinaan ilman flektiä kenno kuumuu todella äkkiä jollon coolerin hyöty menee kohti nollaa. Uskoisin kuitenkin että on laitettu koska sitä se huutaa jo nuinkin maltillisilla ahdoilla.

No mutta on tuossa ainakin osa sellaista jonka itsekin pystyt toteamaan

Syöttöa saa lisää kun kiertää tuota sammuttimenliikettä rajoittavaa pulttia aukipäin siten että sammuttimen vipu nousee ylöspäin. Mutta varoituksen sana. Tarkista että coolerissa on flekti. Ellei sitä ole niin älä ruvaa sanoisin :think: Ja samoin jos vapaakierrokset on liki sama kuin kuormituskierrokset. Sit jos löytyy tyyliin 1500r/min tai enemmän eroa niin sit lisävoima auttaa etenemisnopeuteen sanoisin? Kun syöttö alkaa rajoittua hyvissä ajoin ennen mosan max kierroksia. Muistelen että olisi jotain noin 1000r/min ellei hieman enemmänkin ennen max kieroksia. Tai no sehän riipuu sitä miten pumppu on tehty.

Niin unohdin ihan. Miksiköhän tuo ahtimen hukkaportin kello on tuollaisessa vipukulmassa? Onko vipukulma porttia liikuttavaan vipuun 90° vai jotain muuta? Jos on jotain muuta niin pakopaine saattaapi aukaista hukkaporttia vaikka hukkaportin jouset olisikin ehjät ja siten ahdot ei nouse vaikka pyyntöä olisikin. Edelleen jos on lisärikastinpiiri niin se saattaa olla tehty silleen että s-pumpun soppamäärää rajataan. Tämä taas siksi ettei mosa menisi savulle. Sekun ei ole kaikkien katsojien mielestä kivannäköistä. Tuo pakosarja ei välttämättä virtauksien kantilta katsottuna ole hyvä. Melki kannattaisi (lue: ehdottomasti kannattaa) laittaa mittari pakosarjaan ja kattoa mitä pakopaineet ovat ennen kun alkaa isommin mosaa säätelemään. Siinäkin melessä harkintaa siihen ruuvinväätöön mistä neuvon syöttöä saatavan lisää :wink:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mietiskelin vielä tätä aihetta illalla ja sellaista vaan ajattelin että kaiffari joka on tuolle linjalle lähtenyt että laittaa automoottorin veneeseen niin on todennäköistä se että hän on perehtynyt aiheeseen hieman enemmänkin? Meinaan automoottorihan ei ihan nakkaamalla paikoilleen mene vaan vaatii yhden jos toisenkin asian huomioon ottamista.

Ajattelin vaan sitäkin että on oletettavaa että on myöskin perehtynyt siihen millaisissa säädöissä moottori kestää kahva kaakossa ajoa ja ettei mosaa tarte heti ensimmäisen kesän jälkeen alkaa kaivelemaan pois. Automoottorin asennuksessa tosiaan on monta juttua jota tarttee miettiä ennen kun se veneessä on paikallaan. Se potkuriaihe saattaa olla yksi mikä on ajateltu niin että kokeillaan miten toimii ja toisaalta yksittäisenä osana on senverta kalliskin ettei sitä summissa ennen koittelua ole lähdetty vaihtamaan? Kun vene on kesäksivesille laskettu niin on sit kokeiltu koko kesä ja sit on vaan jäänyt silleen tai sehän voi toimia ihan suunnitellusti sekä odotetustikin.

Mielestäni edellisessä postauksessani on ainakin muuatmia sellaisia juttuja että ne kannattaa ehdottomasti tarkistaa ennen kun alkaa ruuvailemaan syöttöjä.

Kun ja jos mittaa pakopaineita ennen syötönsäätöä niin tulleeseen reikään kannattaa istuttaa pakolämpömittari ellei sitä jo ole laitettu.

En tunne potkureitten geometrisiin dimensioihin perustuvia suositeltuja maksimi kierroksia mutta oletan että niilekin on olemassa sellaiset? Jos nuin on niin sekin puoli kannattaa katsoa veneen ominaisuuksien kanssa ettei käy niin että potkuri alkaa vaan kavitoida tehonoston seurauksena jos se nyt silleen voi edes käydä? Joku foorumilaisista taatusti tietää tuonkin asian. Voin tässä olla ihan hakoteillä mutta oletan siis että veneen ominaisuudet ja potkuri olisi hyvä olla ns. synkassa käytetyn moottoritehon ja kierroksien suhteen?

Voi myös olettaa että vene on mahdollisesti Dieselöity bensan kalleuden takia ja varsinkin jos bensakoneeseen on tullut vika? Jossain vaiheessahan Dieseleillä sai ajaa tupaöljyllä. Siinäkin on yksi sellainen juttu että bensakone joka siinä on voinut olla paikoillaan niin se on varmana kiertänyt enemmän kuin nykyinen Diesel oletan? Siitäkin näkövinnkkelistä jos potkuria ei ole vaihdettu niin vene moottoreineen saattaa toimia kuten sen pitääkin?
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

Jari Ke kirjoitti:Nytpä en osaakkaan sanoa tuosta ahtimesta mitään. Joku varmasti osaa sanoa mitä tuollaiselta ahtimelta voi odottaa. Sensijaan pakosarja voisi olla parempikin mutta lie on tehty tuollaiseksi tila-ahtauden takia. Ahdin näyttää kohtuu samankokoiselta kuin Matikissa ja sillä saa sen 300hp ehkä hiukan ylikin. Toki ahtimen ulkoiset mitat ei välttämättä kerro koko totuutta ahtimen sisäisistä dimensioista.

Mutta kuten jo aiemmin totesin niin matikin 606:nen ei taatusti kestä lämätiskissä ajoa viitäkymmentäkään kilometria. Ja oletan että tuo venemosa on säädetty tyyliin "turvalliselle tehotasolle"? Epäilen myös että max kierroksia on rajattu alemmas kuin mitä tuo mosa normaalisti kiertäisi autokäytössä?

Pumpusta päätellen käytössä on sähköinen siirtopumppu? Pelaahan se kunnolla? P-ainelinjassa pitäisi olla jatkuvasti pieni ylipaine ja joissain sähköpumpuissa se on 0.2bar luokkaa. Myöskin itse syöttöpumppu vaikuttaisi olevan viripumpu koskapa syötön määrä on säädetty sammuttimen liikerataa rajoittamalla. Mynäläisissä ei mielestäni tuolalisia ole. Mutta ilmeisesti kuitenkin on muut elementit kuin 5.5mm. Hyvä.

Kuvassa näkyy vain sammuttimen kalvo. Onkos siinä lainkaan tuota isärikastimen kelloa? Jos se on niin sen pitäisi olla tuosta sammuttimenkalvosta klo 2 suuntaan viistoon ylös? Kuten jo tuolla aiemmin totesin niin jos sellainen on niin sen kalvo kannattaa tarkistaa että on kunnossa. Viripumppuja on tehty myös sellaisiin syöttöpumppuihin missä tuota lisärikastinkalvoa ei ole ja sekin on ihan ok.

Sitten tuo banjo jonka viereen syöttöpumpun runkoon on kirjoitettu "SIS" niin onhan siinä isoreikäinen banjopultti? Sen pultin keskireiän koko lie on jotain 5mm luokkaa ellei hiukan isompikin. Sit pumppurungon ja moottorilohkon välissä kuuluu olla venttiilillä varustettu banjo ja sen tehtävä on pitää pieni ylipaine p-ainelinjassa siksi että syöttöelementit saa p-ainetta kuormitustilanteessa. Tuo paine tosiaan on luokkaa 0.2bar kun omista joskus olen sitä mittaillut. Niitäkin banjoja on ollut rikkonaisia ja laskevat läpi p-aineen holonaan siten ettei tuota 0.2bar painetta ole. Seurauksena on se ettei pumppu välttämättä saa pyydettyä määrää p-ainetta komennettaessa.

Muistatko mitä mosa ottaa kierroksia paikallaan? Entä täysiä edettäessä? Ajan tällä tiedolla takaa sitä että kuinka kova kuormitus moottorille tulee ja sitä kautta voi mahdollisesti päätellä jotain ahtopaineista jos kaiki muu on kunnossa. Meinaan jos potkurin lapakulma on mitoitettu pieneksi niin mosa kiertää liki sen mitä vapaanakn ja silloin on luonnollista että ahdot pysyy maltillisina ja koko härveli toimii kuten pitää. Siinä tapauksessa pitäis hommata isompaa rusettia mutta mutta. Lämpötalouden hallinnalta sit vaaditaan kapasiteettia.

Coolerihan tuossa olikin ja se on vähintä mitä täytyy olla. Olikos sille muuten minkäänlaista flektiä? 1bar ahtoja tarkoittaa noin 100°C coolerille sisään menevän ilman lämpötilana. Jos flektiä ei ole niin ahtojen/kuormituksen nostoa siinä tapauksessa kannattaa harkita tarkoin. Meinaan ilman flektiä kenno kuumuu todella äkkiä jollon coolerin hyöty menee kohti nollaa. Uskoisin kuitenkin että on laitettu koska sitä se huutaa jo nuinkin maltillisilla ahdoilla.

No mutta on tuossa ainakin osa sellaista jonka itsekin pystyt toteamaan

Syöttöa saa lisää kun kiertää tuota sammuttimenliikettä rajoittavaa pulttia aukipäin siten että sammuttimen vipu nousee ylöspäin. Mutta varoituksen sana. Tarkista että coolerissa on flekti. Ellei sitä ole niin älä ruvaa sanoisin :think: Ja samoin jos vapaakierrokset on liki sama kuin kuormituskierrokset. Sit jos löytyy tyyliin 1500r/min tai enemmän eroa niin sit lisävoima auttaa etenemisnopeuteen sanoisin? Kun syöttö alkaa rajoittua hyvissä ajoin ennen mosan max kierroksia. Muistelen että olisi jotain noin 1000r/min ellei hieman enemmänkin ennen max kieroksia. Tai no sehän riipuu sitä miten pumppu on tehty.

Niin unohdin ihan. Miksiköhän tuo ahtimen hukkaportin kello on tuollaisessa vipukulmassa? Onko vipukulma porttia liikuttavaan vipuun 90° vai jotain muuta? Jos on jotain muuta niin pakopaine saattaapi aukaista hukkaporttia vaikka hukkaportin jouset olisikin ehjät ja siten ahdot ei nouse vaikka pyyntöä olisikin. Edelleen jos on lisärikastinpiiri niin se saattaa olla tehty silleen että s-pumpun soppamäärää rajataan. Tämä taas siksi ettei mosa menisi savulle. Sekun ei ole kaikkien katsojien mielestä kivannäköistä. Tuo pakosarja ei välttämättä virtauksien kantilta katsottuna ole hyvä. Melki kannattaisi (lue: ehdottomasti kannattaa) laittaa mittari pakosarjaan ja kattoa mitä pakopaineet ovat ennen kun alkaa isommin mosaa säätelemään. Siinäkin melessä harkintaa siihen ruuvinväätöön mistä neuvon syöttöä saatavan lisää :wink:
Moro!Nyt en yhtään muista missä kierrokset liikkuvat..tarvii katsoa kun on seuraavan kerran liikkeellä.Takapenkkien alla on flektit mitkä puhaltavat kajuuttaan päin ja kylkien ilmanottoaukoista tulee korvaavaa ilmaa.Cooleri on toisen penkin alla heti flektin takana.On tehty sisäinen glykolikierto ja vesi kiertää rosterisissa trimmilevyissä.Termostaatti aukeaa melko myöhään ja lämmöt ovatkin noin 100c kun kaasu pohjassa ajaa joten on mietitty tuleeko siitä ongelma jos tehoja saa ylöspäin!?Mutta uskoisin että tehoja ei ole ainakaan enempää kuin alkuperäiset n.170hv..sen verran laiskasti nousee plaaniin!Ja näyttäisi että on yritetty ainakin saada enemmän tehoja irti!?Muita juttuja tarvii sit tutkailla kun saan viisaamman kaverin siihen avuksi...
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

sakke88 kirjoitti:Kyllähän tuosta moottorista saa tehoja irti ilman lämpöongelmaa, täytyy vaan olla jäähdystysveden ja öljyn lauhdutin mitoitettu tehojen mukaan.
Tässä tapauksessa olisi hyvä tietää veneen mitoista jotakin, kun plaaniin täytyy saada vene kulkemaan. Liukuominaisuudet, aallonmuodostusvastus ja monia monia muita tekijöitä, jotka vaikuttavat kokonaisuuteen. Kuvien perusteella voisi olettaa että moottoriteho olisi noin 300 hv luokkaa kun kaikki on kunnossa, riippuen mm. pumpun elementeistä. Pelkkä pumppu, turboahdin + pakoputken avartaminen saa tuosta moottorista noin 430 hv tehoa. Paikanpäälehän tuollaisen tapauksen johdosta olisi tultava. Kokeile nyt aluksi Pirkanmaan alueelta jos osaamista löytyy tähän tapaukseen.
Vene on 21 jalkanen wellcraft exel..ja syöttöpumpussa on 7mm elementit.Liukuominaisuuksista en sen tarkempaa tiedä mutta pitäisi nyt päästä edes samoihin ominaisuuksiin kun alkuperäisellä reilu 200hp bensakoneella.Tällä hetkellä näyttää siltä että syötöt ois laitettu tarkotuksella pieniksi!Vkl alan perehtyyn asiaan...
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

sakke88 kirjoitti:
marco__78 kirjoitti:
sakke88 kirjoitti:Kyllähän tuosta moottorista saa tehoja irti ilman lämpöongelmaa, täytyy vaan olla jäähdystysveden ja öljyn lauhdutin mitoitettu tehojen mukaan.
Tässä tapauksessa olisi hyvä tietää veneen mitoista jotakin, kun plaaniin täytyy saada vene kulkemaan. Liukuominaisuudet, aallonmuodostusvastus ja monia monia muita tekijöitä, jotka vaikuttavat kokonaisuuteen. Kuvien perusteella voisi olettaa että moottoriteho olisi noin 300 hv luokkaa kun kaikki on kunnossa, riippuen mm. pumpun elementeistä. Pelkkä pumppu, turboahdin + pakoputken avartaminen saa tuosta moottorista noin 430 hv tehoa. Paikanpäälehän tuollaisen tapauksen johdosta olisi tultava. Kokeile nyt aluksi Pirkanmaan alueelta jos osaamista löytyy tähän tapaukseen.
Vene on 21 jalkanen wellcraft exel..ja syöttöpumpussa on 7mm elementit.Liukuominaisuuksista en sen tarkempaa tiedä mutta pitäisi nyt päästä edes samoihin ominaisuuksiin kun alkuperäisellä reilu 200hp bensakoneella.Tällä hetkellä näyttää siltä että syötöt ois laitettu tarkotuksella pieniksi!Vkl alan perehtyyn asiaan...

Paras tapahan olisi päästä keskustelemaan veneen rakentajan kanssa mitä hän on moottorin vaihdossa tehnyt koneelle.
Nyt sentään tiedetään että ruiskutuspumpussa on 7 mm elementit, niillä ja paikallaan olevalla turboahtimella irtoaa 400 heppaa. Vääntöä on 200 hv bensakoneeseen verrattuna tuolloin kolminkertaisesti. Tämä tarkoittaa sitä että voidaan tehoja pudottaa reilusti jotta olisi samanveroinen bensamoottoriin nähden. Bensamoottori kiertää kovemmilla kierroksilla ja jos potkuri on alkuperäinen niin lapakulmaa on muutettava nykyisen moottoriin sopivaksi.

Potkuri on todennäköisesti vakio..ja sanotaan nyt että 250-300hv olisi tohon nyt ihan riittävä!Sen verran sain edellistä omistajaa kiinni että koneessa on uudet männät ja putket..ja sen takia ilmeisesti syötöt on ollu pienellä!?Tarvii vkl alkaa perehtyyn nyt kun on alkanu asia selkeytyyn..suuri kiitos kaikille auttaneille ja kiinnostuneille.. :clap:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Otinkin pois ja mielenkiinnolla seurataan tätä.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja hentar »

Vetolaitteen "perävälitys" on myös helpohkosti vaihdettavissa. Vähentäisi vetolaitteen sisäisiä momentteja. Ne hammaspyörät on auton periin tottuneelle aivan käsittämättömän pienen oloisia.
marco__78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 28.06.2018 17:57

Re: Etsitään OM606 taitajaa!!!

Viesti Kirjoittaja marco__78 »

Noniin..löyty osaava kaveri sääteleen venettä ja nyt liikahtaa!Syöttöjen ja ahtojen pienellä lisäyksellä..enemmänkin irtos mut sit tuli lämpöjen nousu vastaan!Kiitokset vielä tännekkin kaikille ketä kiinnosti auttaa...
Vastaa Viestiin