w212 4matic etupyöränlaakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

w212 4matic etupyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja S202 »

Abs vika päällä ja vasenta etupyörää valittaa. Anturiviat kuulemma harvinaisia ja vika todennäköisemmin abs-kehässä. 4maticissa kehä on ilmeisesti laakerissa, ja laakeri jos välistyy niin se kehä hajoaa. Minkälainen homma tuo laakerinvaihto on, ilmeisesti se olka-akseli tai mikä se nyt on nimeltään, täytyy irrottaa ja sitten prässillä uus laakeri? Entäs vetoakseli, onko siinä mitään ihmeellistä?
S124 300TE
S211 E500
Magge--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 19.10.2010 02:12

Re: w212 4matic etupyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

Ite oon vaihtanut kaksi kertaa jo laakerin vasen etu..

Käytä anturia irti ja kato miltä näyttää, minulla oli semmosta ruostepaskaa vetoakselin suojakumin päällä joka oli lähtenyt liikkeelle ja vienyt puoli anturia mukanaan, myöskin vaurioittaen laakerin stefassa olevaa magneettikehää... Anturi aika kallis oliko vähän reilu kaksisataa suomessa koska neljänmatic ja laakeri satasen pintaan.

Laakerin vaihto aika simppeli homma. Rengas pois, olka-akselista romut pois (satula, iskarin alapää ja vetari) sitten prässätään napa pois laakerista. Sen jälkeen seegeri rengas pois ja prässätään laakeri irti olka-akselista. Ei välttämättä pysy kovinkaan ehjänä poistettaessa mutta ei haittaa.

Uusi laakeri tilalle joko prässäämällä kuivana (helppo vaurioittaa laakeri koska ei juurikaan huullosta mistä prässätä ilman että pölysuojat painuu ) tai laakeri pakastimeen ja kuumentaa olka-akselia jolloin laakeri melkein tippuu koloonsa. Muista abs kehä oikealle puolen ettei ole turha remontti.
2011 S212 350 CDI 4matic
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w212 4matic etupyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kiitos neuvoista. Joo täytyy irrottaa anturi ja kattoa miltä näyttää. Sorvilla vois tehdä holkin jolla sen saa prässättyä tai sitten tuolla lämmitys/pakastinkikalla joka sekin on kätevä konsti. Mikähän sen kuskinpuolen laakerin syö?
S124 300TE
S211 E500
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2323
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: w212 4matic etupyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

S202 kirjoitti:Kiitos neuvoista. Joo täytyy irrottaa anturi ja kattoa miltä näyttää. Sorvilla vois tehdä holkin jolla sen saa prässättyä tai sitten tuolla lämmitys/pakastinkikalla joka sekin on kätevä konsti. Mikähän sen kuskinpuolen laakerin syö?
Tuosta nimenomaisesta laakerista ei ole kokemusta mutta muista suunnitellusti hajoavista osista kylläkin eli vastaus on hyvin huolellinen ja perinpohjainen suunnittelu Mercedes-Benz:n tuotekehittelyosastolta jotta saadaan kuluttajalle tuote joka pitää korjauttaa merkkiliikkeen korjaamossa.

Lyhyesti, Mercedes-Benz haluaa sinulta ja muilta Mercedeksen omistajilta rahat pois vaikka miten yrittäisit päästä halvalla. Koska nykyiset Mercedekset ovat kestävyydeltään jokseenkin kuraa verrattuna siihen miten yksinkertaista on valmistaa pyöränlaakeri joka kestää min. 500 000km.
Magge--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 76
Liittynyt: Ti 19.10.2010 02:12

Re: w212 4matic etupyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja Magge-- »

S202 kirjoitti:Mikähän sen kuskinpuolen laakerin syö?

Taitaa olla sattumaa, se ensimmäinen laakeri ei ollut edes sökö minkä vaihdoin, oli vain se magneettikehä irti niin piti vaihtaa koko laakeri. Uusi laakeri oli ilmeisesti joku maanantai malli kun kesti vain 17tkm ja alkoi kuulostaa tiejyrältä.
2011 S212 350 CDI 4matic
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: w212 4matic etupyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja S202 »

vetonivel.JPG
Tässä syy minkätakia abs-anturi ja/tai kehä on hajalla. Vetonivel on ruostunut päältä aivan perkeleesti ja ruostemuju on syönyt sekä kehää että anturia. Kokeilin sorvilla ottaa siivun pois mutta aika paljon pitäis ottaa että sais tuosta suojakumia vasten tulevasta pinnasta tasaisen. Kolmisensataa, ehkä vähän vajaa maksaa uus alkuperäinen nivel suojakumeineen. Vähän paremmin olis voinut tuon osan pintakäsittelyn tehdä :twisted:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
tols
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Su 13.09.2009 21:58

Re: w212 4matic etupyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja tols »

S202 kirjoitti: Su 16.09.2018 22:19 vetonivel.JPG

Tässä syy minkätakia abs-anturi ja/tai kehä on hajalla. Vetonivel on ruostunut päältä aivan perkeleesti ja ruostemuju on syönyt sekä kehää että anturia.
Sama homma olisi itsellä edessä. 260tkm mittarissa ja järkyttävän ruostepaskan peitossa koko nivel. :evil: Vaihtonivel tilattuna Saksasta ja tarkoituksena alkaa kohtapuoliin kaiveleen vetarin päätä esille. Onko muistissa oliko tuo ulommainen nivel kuinka tiukassa eli joutuiko ottamaan koko akselin irti vai pystyykö pään vaihtamaan akseli paikallaan?
Vastaa Viestiin