Autona siis W203 c200 CDI vm. 2003.
Lyhyt versio:
Jokin polttaa sulaketta 54. Sulake pysyy ehjänä, jos EGR-venttiilille menevän johdon irroittaa. Jos johto on kiinni, sulake kestää alle minuutin ja tuona aikana EGR-venttiili tuntuisi toimivan; venttiili aukeaa/sulkeutuu riippuen miten kierroksia antaa ja kaasupoljinta painelee.
Kysyisinkin viisaammilta / kokeneimmilta että:
- Voiko EGR-venttiili rikkoontua siten, että se näyttäisi mekaanisesti toimivan mutta ylikuormittaen k.o. sulakkeen?
- Jos EGR-venttiilille menevän johdon irroittaa, kytkeekö se samalla pois päältä jotain muuta sulakkeen takana olevaa elektroniikkaa ja tästä syystä sulake kestää?
Pitempää pohdiskelua:
Ongelma alkoi reilu viikko sitten; kesken ajamisen tehot putosivat ja mittaristoon tuli teksti 'Coolant! Visit workshop'.
iCarsoftin MB v2.0 antoi ulos koodit:
- P0661 Intake Manifold Turning Valve Control Circuit Low Bank 1a
- P0403 Exhaust Gas Recirculation Control Circuit
- P0243 Turbocharger/Supercharger Wastegate Solenoid A
- P0102 Mass or Volume Air Flow A Circuit Low
Tämä tietty vihjasi itselle, että johdotuksissa ja/tai sulakkeissa on jotain häikkää. Yleismittarilla löytyikin palanut sulake nro 54. Kovan Googlaamisen jälkeen olen ymmärtänyt, että ongelmia on aiheuttanut
- Imusarjan läppäventtiilien moottorin rikkoontuminen
- Huohotinputken esilämmittimen rikkoontuminen
- Johtojen eristeiden rikkoontuminen ja sitä myötä johtimien oikosulku / runkoon koskeminen.
Mutta yhtään tarinaa en löytänyt, jossa EGR olisi syyllinen.
- EGR-venttiilin liikkumisen tarkistin irroittamalla venttiilin päästä sen muovisen suojuksen ja lyömällä auton käyntiin
- Läppäventtiilimoottorin johtoon ei tunnu pääsevän käsiksi imusarjaa irroittamatta, joten sitä en ole voinut kytkeä irti
- Huohotinputken esilämmitin, liitin ja johdot tuntuisivat olevan ok, mitä nyt yleismittarilla tsekkaili
- Liittimiä ja johtoja olen tarkistellut, mutta oikosulkuja ei ole löytynyt
Uusi EGR-venttiili maksaa niin pirusti, että "osta, vaihda ja kokeile" ei houkuttele. Autokin kulkee ihan ok, mitä nyt moottorivalo palaa tuon yhden vikakoodin (P0403) takia. Ehkä hieman alaväännöstä uupuu, tai sitten vain kuvittelen.
Mutta kokemuksia aiheeseen liittyen ja/tai ideoita miten edetä?
W203 C200 CDI, Voiko EGR venttiili polttaa sulakkeen 54?
Re: W203 C200 CDI, Voiko EGR venttiili polttaa sulakkeen 54?
Vastauksena itselleni, auton vihdoin toimiessa ilman vikakoodeja:
Vika ei ollut EGR-venttiilissä, vaan imusarjan läppäventtiilien moottorissa. Tämä varmistui Saksasta tilatun, uuden EGR:n asennuksen jälkeen (~200e).
Läppäventtiilien moottori toimi takellellen ja ongelman ilmaantuessa virta kohosi liian suureksi ja sulake paloi. EGR-venttiilin johdon irroittaminen piti virran sulakkeen sietokyvyn sisällä.
Imusarjan läpät on nyt poistettu ja reiät tulpattu. Läppäventtiilin moottori on myös poistettu ja ECUa huijataan sopivalla vastuksella (omassa tapauksessani 2x 10kOhm rinnakkain = 5kOhm).
Lisätietoja ECUn huijaamisesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9#p1118243
http://forums.mercedesclub.org.uk/index ... di2.97061/
Summa summarum: Pihi ihminen ei itse autoaan korjatessa säästä euroakaan, mutta kevyen lompakon vastapainoksi kynsien aluset saa öljyisiksi ja hyvin henkilökohtaisen suhteen autoonsa.
Vika ei ollut EGR-venttiilissä, vaan imusarjan läppäventtiilien moottorissa. Tämä varmistui Saksasta tilatun, uuden EGR:n asennuksen jälkeen (~200e).
Läppäventtiilien moottori toimi takellellen ja ongelman ilmaantuessa virta kohosi liian suureksi ja sulake paloi. EGR-venttiilin johdon irroittaminen piti virran sulakkeen sietokyvyn sisällä.
Imusarjan läpät on nyt poistettu ja reiät tulpattu. Läppäventtiilin moottori on myös poistettu ja ECUa huijataan sopivalla vastuksella (omassa tapauksessani 2x 10kOhm rinnakkain = 5kOhm).
Lisätietoja ECUn huijaamisesta:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 9#p1118243
http://forums.mercedesclub.org.uk/index ... di2.97061/
Summa summarum: Pihi ihminen ei itse autoaan korjatessa säästä euroakaan, mutta kevyen lompakon vastapainoksi kynsien aluset saa öljyisiksi ja hyvin henkilökohtaisen suhteen autoonsa.
Re: W203 C200 CDI, Voiko EGR venttiili polttaa sulakkeen 54?
Kuitenkin pärjää auton kanssa, kun on taitoa hyppysissä. Sanakin näkyy olevan kelvollisesti hallussa, taisin lopussa naurahtaa
Eipä ole tullut koskaan noin kokelitua että EGR johto irrottaa. Läppämoottori tai huohottimen vastus on olleet ne jotka sulaketta polttaa, kuten aloitusviestissä totesit. Läppämoottorista on vaan työläämpää irrottaa johto...
Eipä ole tullut koskaan noin kokelitua että EGR johto irrottaa. Läppämoottori tai huohottimen vastus on olleet ne jotka sulaketta polttaa, kuten aloitusviestissä totesit. Läppämoottorista on vaan työläämpää irrottaa johto...
oulaistenliikenne.fi
Re: W203 C200 CDI, Voiko EGR venttiili polttaa sulakkeen 54?
mä mietin että olisko egr:n irroitus vaikuttanut siihen että ei yrityänytkään ajaa sitä läppämoottoria niin lävälleen että sulake olis menny...
toisaalta ei huono teoria tuo yhteisvirran ylityskään
toisaalta ei huono teoria tuo yhteisvirran ylityskään
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex:W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Mersumaanikko
- Viestit: 5315
- Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
- Paikkakunta: Mökillä
Re: W203 C200 CDI, Voiko EGR venttiili polttaa sulakkeen 54?
Näin se menee enemin meneeMiHe kirjoitti:mä mietin että olisko egr:n irroitus vaikuttanut siihen että ei yrityänytkään ajaa sitä läppämoottoria niin lävälleen että sulake olis menny...
toisaalta ei huono teoria tuo yhteisvirran ylityskään
Mökkillä
'
'