Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Osaako joku sanoo, missä tai mistä vikaa etsiä, kum valot ei toimu aina ja välillä ajossa syttyy?
Ei mitään logiikkaa. Ei vaan mitenkään syty ja yhtkkiä ajaessa syttyy valot.
Ei mitään logiikkaa. Ei vaan mitenkään syty ja yhtkkiä ajaessa syttyy valot.
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Katkos.jagr83 kirjoitti:Osaako joku sanoo, missä tai mistä vikaa etsiä, kum valot ei toimu aina ja välillä ajossa syttyy?
Ei mitään logiikkaa. Ei vaan mitenkään syty ja yhtkkiä ajaessa syttyy valot.
Missä katkos on -> vaatii tarkempaa tietoa asiasta. Maavika on hyvin yleinen ongelma: parkit palaa himmeästi, jarruttaessa kaikki valot palaa himmeästi (tätä ei näe peilistä), vilkuttaessa muut valot vilkuttaa vastatahtiin... onko vika vain yksillä kärryillä vai kaikilla...
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Ongelma molemmissa asuntovaunu tai peräkärry. Asyntovaunun kanssa ongelmat alkoi kuin yhtäkkiä.. kuumakla kelillä.
Ja kun ongelma tulee. Mikään ei pala eikä vilku jne. Mutta ajossa yhtäkkiiä alkaa palamaan valot.
Ajotietokone ei näytä mitään virhettä.. on kuin mitäään ei olisi kiiinni pistokkeessa.
Viimeksi lähti toimimaan jatrutuksen yhteydessä.
Ja kun ongelma tulee. Mikään ei pala eikä vilku jne. Mutta ajossa yhtäkkiiä alkaa palamaan valot.
Ajotietokone ei näytä mitään virhettä.. on kuin mitäään ei olisi kiiinni pistokkeessa.
Viimeksi lähti toimimaan jatrutuksen yhteydessä.
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Auto ei käynnissä. Ei valot päällä. Miksi näyttää jotain jännitteitä kuitenkin.
Esim keskimmäinen nasta = 10,06 V
Muut jotain 2,8V
Esim keskimmäinen nasta = 10,06 V
Muut jotain 2,8V
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Oikealla puolella takavalon lähistöllä on vetokoukun ohjainlaite, sen ja liittimen hapettumat voivat aiheuttaa tuollaista.
oulaistenliikenne.fi
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Joo. Siellä on boxi tosiaan. Boxin pään liittimet vai vetokoukun pistokkeen päässä.
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Boksin, ja senhän voit avata ja vilkaista sisälle.
oulaistenliikenne.fi
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
A169545393202
Tuo boxi takakontissa.
Boxi näytti ok:lle sisältä ja liittimet käytin irti eikä olleet hapettuneita.
Boksin yhteen liittimeen oli tuotu kaksi johtoa jostain ja
Juotettu yhteen.. en tiedä mitä ne oli... ei ainakkan alkuperäistä teippausta vaan
Päälle oli vedetty omaa sähköteippiä.
Autoon kun laittaa valot päälle, niin kai tuolla auton pistorasiassa pitäs tapahtua jotain jännitteiden sugteen.
Mutta edelleen 2,8V lukuunottamatta keskinasta 10,06B
Tuo boxi takakontissa.
Boxi näytti ok:lle sisältä ja liittimet käytin irti eikä olleet hapettuneita.
Boksin yhteen liittimeen oli tuotu kaksi johtoa jostain ja
Juotettu yhteen.. en tiedä mitä ne oli... ei ainakkan alkuperäistä teippausta vaan
Päälle oli vedetty omaa sähköteippiä.
Autoon kun laittaa valot päälle, niin kai tuolla auton pistorasiassa pitäs tapahtua jotain jännitteiden sugteen.
Mutta edelleen 2,8V lukuunottamatta keskinasta 10,06B
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Uudet CAN-ohjainboksit tunnistaa perävaunun antamalla lyhyttä jännitepulssia ja mittaamalla meneekö virtaa. Vaikka autosta olisi virta-avain nolla-asennossa niin silloinkin yritetään jarruvalosta tai vilkusta kokeilla onko siellä ketään.
Jos ei kärryä tunnisteta, ei polttimoille tule jännitettä.
Mittaa sillä yleismittarilla vastusalueella vielä että kärryn puoli on kunnossa, 15 W polttimo = 10 Ohm vastus (eihän ole LED-polttimoita?)
Jos ei auta niin sitten testeriin kiinni.
Jos ei kärryä tunnisteta, ei polttimoille tule jännitettä.
Mittaa sillä yleismittarilla vastusalueella vielä että kärryn puoli on kunnossa, 15 W polttimo = 10 Ohm vastus (eihän ole LED-polttimoita?)
Jos ei auta niin sitten testeriin kiinni.
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Tänään vaihdetaan boxi uuteen.epäilevät että viia siinä.
Tämä nykyään korjaamoilla tällasta.. luetaan vikakoodit ja
Sitten vaihdetaan osia vaikkei suoraan vikaa tiedetä.
Antoi jotain can-väylä vikoja kyllä.. voisko sitten purkki olla viallinen.
Hämärää se että välillä toimii välillä ei..
luulis jos tuo valoja ohjaava boxi rikki niin ne ei toimisi ollenkaan.
Tämä nykyään korjaamoilla tällasta.. luetaan vikakoodit ja
Sitten vaihdetaan osia vaikkei suoraan vikaa tiedetä.
Antoi jotain can-väylä vikoja kyllä.. voisko sitten purkki olla viallinen.
Hämärää se että välillä toimii välillä ei..
luulis jos tuo valoja ohjaava boxi rikki niin ne ei toimisi ollenkaan.
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
UUsi boxi kokeiltiin vaihtaa, mutta ei vaikuttanut mitenkään. Eli vaikuttaisi vian olevan jossain muualla kuin tuossa boxissa. Jos SAMissa jotain rikki niin voiko tehdä tuollaista että tiputtaa vetokoukun ohjauksen pois?
Tuossa liikkeessä ei ollut mersun omaa *:ia niin eivät päässeet boschin testerillä ihan niin syvällä asioissa.
Onko jollain ideaa mitä seuraavaksi tehdä.
Tuossa liikkeessä ei ollut mersun omaa *:ia niin eivät päässeet boschin testerillä ihan niin syvällä asioissa.
Onko jollain ideaa mitä seuraavaksi tehdä.
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Oliko niitä LEDejä? Mittasitko kärryn? Näyttääkö maanastatkin 2,8 V jännitettä, ei saisi?
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Lamput ihan hehkulamppuja, eli ei ledejä. Pitää tuo maa-nasta vielä mitata.
Kärryä en oo mitannut, kun korjaamolla oli oma testilaura jossa pli valot ja johto.. oli ihan hehkulamppuja melin..
Ei vaan pala valot. Voisko vikaa etsiä pistokkeen juuresta, jonne johdot tulee boxilta, vai onko väylässä mahdollisesti jotain vikaa.
Kärryä en oo mitannut, kun korjaamolla oli oma testilaura jossa pli valot ja johto.. oli ihan hehkulamppuja melin..
Ei vaan pala valot. Voisko vikaa etsiä pistokkeen juuresta, jonne johdot tulee boxilta, vai onko väylässä mahdollisesti jotain vikaa.
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
*illa luettu tiedot.. suoraan tuo perässä oleva boxi ei näy.
siellä oli maininta ettei peräkäryä tunnista vaikka oli kytkettynä.
Oisko kyse maadotusongelmasta vai mikä nasta nuista kärryn tunnistaa..
Eli ei ymmärrä että pistoke on kytketty autoon.
Ohjeita can-väylän katkoksen tarkistukseen ja oikosulkuun löytyi ohjeista..
En tiedä uskaltaako can-väylää mittailla ettei hajota mitään..
siellä oli maininta ettei peräkäryä tunnista vaikka oli kytkettynä.
Oisko kyse maadotusongelmasta vai mikä nasta nuista kärryn tunnistaa..
Eli ei ymmärrä että pistoke on kytketty autoon.
Ohjeita can-väylän katkoksen tarkistukseen ja oikosulkuun löytyi ohjeista..
En tiedä uskaltaako can-väylää mittailla ettei hajota mitään..
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Onkos tuossa sen mallinen se pistoke, että se tunnistaa sen kärryn perässä ja sieltä on se nasta nyt vaan jumissa?
Tarvii olla sitten oikeanmallinen pistoke, normaali perusmallinen ei käy, vaan mersuun sopiva!
Tarvii olla sitten oikeanmallinen pistoke, normaali perusmallinen ei käy, vaan mersuun sopiva!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Mielestäni siellä mersun alkuperäinen 13 napainen ja sen perässä muunnin 7 napaseksi.
Kokeilti iutta sovitinta mutta ei auttanut. Mutta staari aanoo kyllä että ei tunnista että kärry olisi kytketty
Kokeilti iutta sovitinta mutta ei auttanut. Mutta staari aanoo kyllä että ei tunnista että kärry olisi kytketty
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
ELi oliskohan hapettumaa siellä pistokkeen sisällä ja se "tunnistinnasta" ei tunnista että kärry perässä ja ei tule sinne virtaa?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Mistä löydän sen tunnistusnastan
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Jossakin mersun pistorasiassa olen nähnyt kytkimen, joka toimii kun pistokkeen työntää pohjaan. En vaan muista oliko Väyrysessä vai ML:ssä.jagr83 kirjoitti:Mistä löydän sen tunnistusnastan
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Vitosta sitä kytkintä voi olla vaikea löytää, tai sitä erillistä tunnistusnastaakaan, kun sitä ei ainakaan tehtaan kytkentäkaavioiden mukaan siellä ole. Kun kaavioita on tehtaalta 2 erilaista ja jälkikäteen asennettuja lukematon määrä erilaisia, niin saattaa tietysti olla että jostakin sellainenkin löytyy.
Vähän hämäräksi jäi että miksi ohjainta ei Starilla suoraan löydy mutta sittten löytyy kuitenkin. Vetokoukku ja sen ohjain pitää koodata virtalukkoon ja mittaristoon, sitten sen kyllä pitäisi vianhaussa tulla mukaan listalle.
Kannattaisi nyt ensin mitata että ohjaimelle tulee kaikki jännitteet (3 plussaa kun valot on päällä, maata = 0 volttia ja CAN-väylä), sitten heittää se 7-napa-adapteri pois välistä, kaivaa 13-napaisen pistokkeen kuva esille ja mittata mitä jännitettä tulee minkäkin nimiseen napaan. Polttimo vasemman vilkun tai jarruvalon navasta maahan niin pitäisi kärry tunnistua.
EDIT: boksille tulevat jännitteet on 2 x käyttösähkö + jarruvalo eli poljin painettuna löytyy 3 plussaa.
Vähän hämäräksi jäi että miksi ohjainta ei Starilla suoraan löydy mutta sittten löytyy kuitenkin. Vetokoukku ja sen ohjain pitää koodata virtalukkoon ja mittaristoon, sitten sen kyllä pitäisi vianhaussa tulla mukaan listalle.
Kannattaisi nyt ensin mitata että ohjaimelle tulee kaikki jännitteet (3 plussaa kun valot on päällä, maata = 0 volttia ja CAN-väylä), sitten heittää se 7-napa-adapteri pois välistä, kaivaa 13-napaisen pistokkeen kuva esille ja mittata mitä jännitettä tulee minkäkin nimiseen napaan. Polttimo vasemman vilkun tai jarruvalon navasta maahan niin pitäisi kärry tunnistua.
EDIT: boksille tulevat jännitteet on 2 x käyttösähkö + jarruvalo eli poljin painettuna löytyy 3 plussaa.
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Ongelma ratkesi. Valojen maajohto poikki jossain takakontin pohjalla. Rasian toimen maajohto oli ehjä, mutta näköjään 13-napaisessa on oma maa valoille ja paksumpi/oma lisäksi iömeisesti vaunun jne laturia varten.
Eli boxit oli ehjät. Uusi maajohtoja ja homma valmis!
Eli boxit oli ehjät. Uusi maajohtoja ja homma valmis!
Re: Mb vito v639 vetokoukun pistorasiaongelma
Moi
Hienoo et homma skulaa
Hienoo et homma skulaa