124 -89 300 d vakionopeussäädin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
afl369
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 25.01.2016 15:15

124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja afl369 »

Mistähän vika löytys ? Kun laittaa vakkarin päälle, niin alkaa vaan nopeus nousta. Useemmasti kun koettaa, niin silloin ei tapahdu enää mitään. Viiksi on aika tunnoton, ei ole niinkuin monitoimiviiksi portalliinen. Oisko vika siinä yksikössä ? Eikös ne Pattijoella niitä korjaa ?
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Poksivikaa ne usein veikkaa. Mutta mistä näist tietää. Mulla on yks poksi Järvenpäässä. Saa tulla kokeilee. Tehää kaupat jos se toimii.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo näin on, siitä viiksestä vielä. Ei siinä ole sen kummemmin mitään portaita sen liikkeissä. Eli sitä voi liikuttaa ylös tai alas tai eteen tai taakse, kussakin suunnassa suunnilleen saman verran keskeltä, kunnes liikerata päättyy ja itsekseen sen kuuluu tulla takaisin keskelle. Ja siinä kaikki.

Uudemmissa on sitten pykälät niin, että esim. ylöspäin voi tuupata vähän (jolloin tulee 1km/h lisää nopeuteen) tai enemmän (jolloin nopeus nousee seuraavaan tasakymppiin tai jotenkin silleen, en muista tarkalleen) ja viikseä painamalla kohti rattiputkea saa valittua, onko käytössä vakionopeussäädin vai maksiminopeuden rajoitin, mutta näissä vanhuksissa ei ole tuollaisia toimintoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

afl369 kirjoitti:Mistähän vika löytys ? Kun laittaa vakkarin päälle, niin alkaa vaan nopeus nousta. Useemmasti kun koettaa, niin silloin ei tapahdu enää mitään. Viiksi on aika tunnoton, ei ole niinkuin monitoimiviiksi portalliinen. Oisko vika siinä yksikössä ? Eikös ne Pattijoella niitä korjaa ?

Kerro ihmeessä kuka Pattijoella korjaa? Mullakin olis yx ongelmatapaus.

Oliko alkuperäinen vakkari meinaan oire ei oikein kuulosta sille?

Viiksen (jos alkuperäinen) toimintoja ei voi verrata uusien autojen viiksiin. Ei siis ole pykäliä tms.
Jos oli alkuperäinen vakkari ja oire on kuten kuvattu niin liki 100% varmuudella vika ei ole viiksessä tai ohjainboksissa sanoisin :wink:
afl369
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 25.01.2016 15:15

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja afl369 »

Jari Ke. Tehtaalla on laitettu tuo . Ei siis viiksessä tai boksissa, missä sitten on vika ?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Eipäs ole moista oiretta yhdessäkään boksissa ollu joita olen foorumilaisille korjaillut. Sillä vaan sit epäilin ettei olisi alkuperäinen mutta on se kerta on tehdasasennus. Mietiskelin tuota vielä uudelleen ja tosiaan boksi luultavasti on ehjä ja viiksikin meinaan jos siinä olisi toiminto jumissa joka käskee nopeutta nostaa kokoajan niin se menisi päälle omia aikojaan kun nopeutta alkaa olla se noin 50 ja tekisi justiin tuolleen kuten sulla et nopeus van nousee ja nousee. Paremminkin johtosarjavialle haiskahtaisi? Jokin johto poikki tms?

Mutta kaikki toki mahdollista on. Loppuuko nopeuden nosto jos hipaiset jarrupoljinta silleen et jarruvalot vilahtaa?

Entäs jos teet silleen et kun otat pedaalilla jonkin nopeuden ja käsket viiksestä ottaa muistissaolevan nopeuden niin ottaako vakkari päälle? Vedät siis viiksestä itseesi päin. Tee tuo koe silleen että koitat ekaa kertaa starttauksen jälkeen. Sen ei pitäisi ottaa mutta jos ottaa niin sekin voisi jotain kertoa.
jonttu_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 27.04.2011 01:32
Paikkakunta: Raahe

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja jonttu_ »

Jari Ke kirjoitti:
afl369 kirjoitti:

Kerro ihmeessä kuka Pattijoella korjaa? Mullakin olis yx ongelmatapaus.
Elehuolto pattojella
Star
jonttu_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 695
Liittynyt: Ke 27.04.2011 01:32
Paikkakunta: Raahe

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja jonttu_ »

Omat kamppeet ovat kyllä saaneet kuntoon kohtuu hinnalla.
Star
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Menneepä taas ohi alkuperäisen aiheen, muttei minullakaan ole pahaa sanottavaa Pattijoen virmasta. Ja olenpa jopa suositellut heitä, jos ite en oo osannu tai ehtiny auttamaan.
afl369
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 25.01.2016 15:15

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja afl369 »

Jari Ke. Entäs jos teet silleen et kun otat pedaalilla jonkin nopeuden ja käsket viiksestä ottaa muistissaolevan nopeuden niin ottaako vakkari päälle? Vedät siis viiksestä itseesi päin. Tee tuo koe silleen että koitat ekaa kertaa starttauksen jälkeen. Sen ei pitäisi ottaa mutta jos ottaa niin sekin voisi jotain kertoa. Kun viiksestä laittaa itseään kohti, niin lähtee auto kiihtymään , vaikkei pitäisi. Tuon voi tehdä yhdesti ja toistakertaa kun yrittää,ei tapahdu mitään.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5325
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nyt ehkä kannattaa tarkistaa mahdollista johdotuksen rikkoutumista. Tarkoitan siis sellaista että jokin johto ottaa kiinni toseen johtimeen. Siitä itte viiksestä siis sen juuresta juotetuista liitoksista tarkistaa ensi että siinä olevat juotokset ovat kunnossa ja samallahan näkee johtojenkin kunnon siitä "rattionkalosta" vaikka siinä ei muitaakseni mitään teräviä kulmia olekaan.

Viiksestä menee noin 50cm pituinen kaapeli muistaakseni 6 napaiselle tökkelille joka omissa sijaitsee kuskin vasemman polven yläpuolella suojapanelin takana. On silleen ettei siihen muistaakseni ilman peiliä kunnolla nää et onko tökkeli kunnolla kiinni. On sellainen suorakaiteenmuotoinen noin 3cm x 6cm kokoinen se tökkeli.

Tietty sit kannattaa kattoa se että se 14 pinninen tökkeli on kunnolla kiinni vakariboksissa. On sellainen alumiinin värinen noin 10x15x3cm mittaritaulun alapellissä rattiakselin vasemmalla puolen kahdella ruuvilla kiinni. Sekin on niinpäin ettei tökkeli näy. Ruuvit auki niin siinä kaapelissa on varoja et sit näkee.

Tökkeleissä on haitat silleen ettei niitä pysty asentamaan sivuun tai väärinpäin mutta vinossa sen silleen voi olla ettei kaikki pinnit saa kontaktia. Tosin luulen ettei nuissa tökkeleissä mitään vikaa ole mutta kannattaa silti kattoa. Vika kuitenkin on senlaatuinen et vakkari jostain syystä saa muistiinsa asetetun nopeuden kaikenvaikka ikään kuin viiksi olisi nostettuna yläasentoon kaiken aikaa?

Pitäiskin omista vielä koittaa et miten vakkari suhtautuu tilanteesen jossa viikseä pitää ylhäällä heti liikkeellelähdöstä. Jos toiminta on sama kuin sinulla niin tosiaan tulee mieleen et joko jokin johdin ottaa kiinni toiseen johtimeen tai viiksi vastoin aiempaa epäilyäni on kuitenkin rikki.

Kokeilitko stoppaako kiihtyminen jos hipaisee jarrupoljinta?
afl369
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 25.01.2016 15:15

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja afl369 »

Stoppaa kyllä, kun jarrua painaa.
afl369
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 25.01.2016 15:15

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja afl369 »

Tämä on sen verran iäkästä kalustoa että meillä ei ole tähän valmista
lääkettä.

Lienee edullisinta koittaa löytää purkuosa.

Tällainen vastaus tuli pattijoen firmasta. Pitänee etsiä vikaa tai ostaa jostain.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: 124 -89 300 d vakionopeussäädin

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Joo, siellä purkissa kun on perinteellistä elektroniikkaa. Mitä jos aukaset purkin ja peset lakat pois? Sitten vaan tiiraat juotokset läpitte. Omalla korjauspöydällä on ollut muutamia vakkareita, joista on kide ollut irti. Ja sitten tietenkin elkot on tullut vaihdettua. Viat ovat tosin olleet erilaisia. Yleensä vns ei käynnisty/putoaa pois päältä kylmänä/lämpimänä. Sun tappauksesa pittäis olla koko auto pöyvällä, oireet viittaavat muualle kuin purkkiin, mielestäni. Miten se ite käyttölaite toimii? Jos siellä on ohjaus jostain syystä päällä ja repii sitä kaasua lissää.. Entäpä jos vähennät viiksestä vauhtia? Tai kuin kovvaa se kulkee, jos antaa sen kelata kaikki loppuun asti?
Vastaa Viestiin