W124 Sähköantenni

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mese-Allu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 06.08.2017 13:51

W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Autossani, joka on 1991 vuoden 230E, on ollut alkuperäisenä varusteena tämä: 531 AUTOMATIC ANTENNA. Tämä on kuitenkin riisuttu pois matkan varrella syystä tai toisesta. Katselin että verhoilen taakse antennin läheisyyteen tulee alkuperäinen antenninjohto, sekä kaksinapainen naarasliitin. Hankin 124 korisesta sähköantennin, mutta se olikin 202 alkuisella varaosanumerolla, kolmossarjan 124 kun oli peräisin, sekä 4 napaisella liittimen paikalla :eh: . Onko autossani perärontissa oikea liitin, vai onko sekin riisuttu pois, vai onko kakkos ja kolmossarjan 124:ssa erilaiset sähköantennit?
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3811
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mä vertailin mielenkiinnosta, että mitä numeroita EPC antaa noille osille, kun ensimmäinen vertailukohta on -91 W124 diesel ja toinen vertailukohta on -94 W124 E diesel. Ja sit mielenkiinnosta vertailin vielä vastaavasti W202 –mallia, joka sattui olemaan C 180.

Malli 124.125 (esim. vuosimalli 1991)
Liitinrunko on A 011 545 51 28
Antenni on A 124 820 16 75 tai A 124 820 06 75
Johtosarja on A 124 540 17 09 tai A 124 540 21 08 (tai voi olla molemmatkin kaikissa, en tiedä)

Malli 124.133 (esim. vuosimalli 1994)
Liitinrunko on A 011 545 51 28
Antenni on B6 6 82 8099, as of ident no C 037862 ja J 021946
Johtosarja on A 124 540 17 09 tai A 124 540 21 08 (tai voi olla molemmatkin kaikissa, en tiedä)

Malli 202.018 (esim. vuosimali 1994)
Liitinrunko on A 011 545 51 28, jos radio on Becker Europa 2000 tai Becker Grand Prix 2000 RDS
Liitinrunko on A 026 545 87 28, jos radio on Classic, Special tai Exquisit
Ja sitten noissa on vielä jotain muita poikkeuksia, perustuen auton sarjanumeroihin esim.
Antenni on A 202 820 21 75
Johtosarjoja on useita erilaisia soittimesta riippuen, ja mikään niistä ei ole sama kuin 124-malleissa.

Tiivistetysti siis, ainakin ekan faceliftin W124:ssä (jollainen -91 on) ja E-mallin W124:ssä ja tietyillä radioilla W202 liittyy samanlaisella liittimellä sähköantenniin. Tai ainakin liitinrunko on sama. Tosin sehän on silleen rakennettava liitin, että siihen voi laittaa joko kaikki kytkentäpinnipaikat täyteen tai jättää osan tyhjäksi. Kuitenkin noi molemmat W124 ja W124E käyttävät samaa johtosarjaakin, joten esim. liittimien määrän osalta ei pitäisi olla eroa noiden välillä. Sen sijaan W124E:ssä on tietystä sarjanumerosta eteenpäin eri moottoriantenni, joka ei kuitenkaan ole sama kuin W202:n antenni on.

Ei mitenkään erityisen selvää siis. Noita numeroita googlettamalla selvinnee lisää. Niin ja se on ainakin selvää, että vähintään se antenni toimiakseen tarvitsee +12V, maa, ja signaalitieto siitä, että antenni pitää olla ylhäällä. Maan se voi saada myös toista kautta kuin mainitusta liittimestä, koska antenni on muutenkin eri johdolla rungossa kiinni, mutta toi EPC:n kuva antaisi kyllä ymmärtää, että maadoituskin menee tuon liittimen läpi.

Mä voin koittaa huomenna muistaa katsoa, millainen antennimoottori omassa -94 mallisessa on. Tai siis oli ennen kuin mä vaihdoin sen manuaaliseen, ettei tulisi sitä automaattista turhaan rikottua talvella, kun se jäätyy kuitenkin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5323
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Nozkilla on hyvää perusdataa aiheesta

Nytpä en muista varmaksi mutta mulla on se mielikuva että antenneja on tosiaan ainakin kahta mallia W124:siin eli niitä joissa se äly-yksikkö joka tunnistaa antennin sisäällä ja ulkonaolonon. Toisessa mallissa se yksikkö on erillinen johtosarjassa mukana oleva ja toisessa mallissa antennissa mukana oleva ,,,,, käsittääkseni uudemmassa integroitu antenniin.

Mielestäni kummasakin tapauksessa uudempi käy vanhempaan. Tarvittaessa täytyy vaan se äly-yksikkö ottaa pois (jos uudempi antenni laitetaan vanhempaan) ja tökkelikin käy suoraan mikäli oikein muistan. No mutta tämä ei o varma tieto. Täytyy käydä tallissa ja kattoa varaosaantennista miten meni. Molempia on ns varaosina :)
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3811
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No joo, kävin kattelemassa, mitä tallista löytyi.

Mulla siis -94 E 300 Turbodiesel, jossa on alkuperäinen automaattiantenni, mutta tähän ei ole tilattu soitinta tehtaalta.

Jostain syystä siitä poiketen, mitä EPC sanoo (yllä esitetty), niin tässä oli antenni A 124 820 16 75. Tämä on siis se, joka on ollut vanhemmissa malleissa ja alkupään E-facelifteissä myös, mutta mulla on kyllä sen verran ns. loppupään yksilö, että sarjanumeron mukaan tässä olisi pitänyt olla jo toi B6 6 82 8099. Mistäpä sitä toisaalta tietää, onko se joskus vaihdettu.

Toi antenni oli hyllyssä laatikossa sievästi paperiin pakattuna - kaivoin sen lisäksi esille myös autosta liittimen sieltä tavaratilan verhoilun takaa. Siinä oli kolme johtoa ja sitä myöten kolme pinnipaikkaa käytössä liittimessä, jossa on paikka myös neljännelle pinnille. Samoin antennissa on kolme pinniä käytössä.

Tämmönen se on:
Kuva
Kuva
Kuva

Ja liitin:
Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Mese-Allu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 06.08.2017 13:51

Re: W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Meikäläisen hankinnassa, jonka varaosanumero on siis 202 820 09 75, on tossa mustan boksin päällä vielä toinen pieni boksi, ilmeisesti se äly-yksikkö. Malli on AUTA 6000 KE. Tuonkaan näköistä liitintä en muista perärontin verhoilujen takaa löytäneeni. :shifty: Ei oo tullut otettua mitään hyviä kuvia siitä, eikä netistäkään löytynyt hyviä. Pitää yrittää korjata asia huomenna.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Ois tommonen 124 korisesta kotoisin oleva auta 6000 KE

470 50 12F 1503-1
B6 682 80 99

Jotain kiinnitystarvikkeita on kanssa tonne alapäähän. Toi nippuside on tossa ollua aina. Kokeilin suoraan akusta virtaa antamalla niin aukeaa ja menee takas myös. Piti askarrella toi w201 koriseen mutta tekemättähän se jäi. Mustan neliömäisen nastan alla on viides liittimen napa. Liitin on n 25x6mm kokoinen. Näyttäisi että sivustakin päin joku liitin voisi mennä tohon antenniin.

65eur koko paska. Vantaalla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Mese-Allu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 06.08.2017 13:51

Re: W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Samanlainen toi mun on, joten joudun kieltäytymään tarjouksesta. Nimittäin tälläinen.

Kuva

Kuva

Kuva

Valehtelin tossa ekassa viestissä sillä liitin verhoilujen ja takalokarin välissä olikin 4 napainen joista 3 oli käytössä. Lähempi tarkastelu kuitenkin osoitti, että suurin osa liittimen sähköä hyvin johtavasta sisällöstä oli ajan saatossa kadonnut.

Kuva

Kuva

Kuva

Johtojen värit ovat keltainen/punainen, sininen ja ruskea

Kuva

Sähkökaavio osoitti niiden olevan kuin arvelinkin, +12V, heräte ja maa. Mitä pitäisi kytkeä mihin tuossa antennissa, jotta homa toimisi. :eh:

Antennin koneiston sisällä näytti muuten tältä.

Kuva

Mitähän toi muju on? :think:
Mese-Allu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 06.08.2017 13:51

Re: W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Soittimena on muuten alunperin tässä ollut koodilla 751 becker grand prix 2000 vk rds.

Löysinpä tälläisen kaavion.

Kuva

Neljäs pinni tässä uudemassa mallissa siis ilmeisesti autopuhelimelta tulevaa ohjausta varten.
Mese-Allu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 06.08.2017 13:51

Re: W124 Sähköantenni

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

Tuon kaavion pohjalta lähdin eilen työstämään antennin asennusta. Toppuuttelin kuitenkin hieman itseäni, ja ajattelin asioita pidemmälle, joten aloitin antennin purkamisella, puhdistuksella ja koneiston rasvauksella. Jälkeenpäin helkkarin hyvä että tein niin, sillä entinen käyttäjä on ollut innokas teleskooppipiiskan rasvari. Paksu ja rasva ja siihen tarttunut hiekkapöly vähän ahdisti teleskooppien välissä, ja viimeinen teleskooppi olikin aikalailla jumissa sisässä. Loppujen lopuksi sain sen onneksi ulos. Pakko oli käyttää pihtejä apuna, onneksi selvittiin vähin jäljin ja vaurioin. Aikani piiskaa liottelin rasvanpoistoaineella, niin alkoi toimimaan ihan ok. Koneiston tosiaan myös purin ja puhdistin sekä liikkuvat osat rasvasin.

Itse antennin asennus autoon sujuin hyvin, kunhan vain tajusin ensin, miten päin se sinne tulee ja mihin reikään kannake tulee kiinni. :) Sähköjohdot liitin tuon kytkentäkaavionmukaisesti. Kytkennät jää aika ahtaaseen paikkaan, mutta onneksi sitäkin on tässä ajateltu. Äly-yksikkö lähtee vetämällä irti, johdot kiinni siihen ja painamalla takaisin kiinni. :thumbup: Sähkökytkennät jouduin tekemään hieman patentinomaisesti abikoilla, mutta minkäs teet, kun ei tuollaista alkuperäistä liitintä ole. :| Soittimen takaa kytkin vielä sinisen johdon soittimeen, kun muistelin sen olevan sieltä irti.

Sitten koitti totuuden hetki. Virta päälle, soitin päälle... Jumalauta, sehän nousee! :D Soitin pois päältä, se laskee. Työ oli onnistunut.

Tarttee se vielä ottaa ennen talvea irti, ja ottaa ruosteenalku kiinni läpivientikumin alta, sekä ostaa uusi läpivientikumin päälliosa. Nykyinen kun on kovettunut ja halki.

Soitin päälle

Kuva

Soitin pois päältä

Kuva

Ai että. :thumbup:
Vastaa Viestiin