W221 320 CDI 2008
W221 320 CDI 2008
Uusi mersun omistaja ilmoittautuu. Tuli hommattua tuommoinen Ässä vihdoin ja viimein. Laitan kuvia kunhan saan otettua. Aika pehmä on maantiellä ajella!
Nyt vain ilmeni ihmeellinen vika ja ajattelin, läytyisikö foorumilta tietoa mistähän voisi johtua.
Auto sammui kesken voimakkaan kiihdytyksen. Virrat pois ja uudelleen käyntiin. Moottorista kuului tämän jälkeen outo sivuääni. Kuin jokin metallinen/ irtonainen naputus.
Mitään häiriövaloa ei jäänyt palamaan.
Tänään autoa käynnistäessa ei enää tuota kyseistä ääntä kuulunut ja muutenkin tuntui pelaavan OK.
Auto siis W221 320 CDI aj. 98 000km.
Nyt vain ilmeni ihmeellinen vika ja ajattelin, läytyisikö foorumilta tietoa mistähän voisi johtua.
Auto sammui kesken voimakkaan kiihdytyksen. Virrat pois ja uudelleen käyntiin. Moottorista kuului tämän jälkeen outo sivuääni. Kuin jokin metallinen/ irtonainen naputus.
Mitään häiriövaloa ei jäänyt palamaan.
Tänään autoa käynnistäessa ei enää tuota kyseistä ääntä kuulunut ja muutenkin tuntui pelaavan OK.
Auto siis W221 320 CDI aj. 98 000km.
Re: W221 320 CDI 2008
Päivitystä tilanteeseen...
Auto käytetty pajalla ja diagnoosi oli, että turbo rikki. Ahtimessa akselissa klappia ja ahdin on todennäköisesti jumiutunut hetkeksi jossain vaiheessa.
Onko oikeasti näin, että nämä ei kestä kuin sen 100tkm, vai onko joku ruuvannut mittaria...
Onko kenelläkään muulla mennyt turboja näillä kilometreillä?
Auto käytetty pajalla ja diagnoosi oli, että turbo rikki. Ahtimessa akselissa klappia ja ahdin on todennäköisesti jumiutunut hetkeksi jossain vaiheessa.
Onko oikeasti näin, että nämä ei kestä kuin sen 100tkm, vai onko joku ruuvannut mittaria...
Onko kenelläkään muulla mennyt turboja näillä kilometreillä?
Re: W221 320 CDI 2008
Ei ole yleistä, että turbo tuossa vaiheessa rikkoutuisi. Toisaalta: Laitteita nekin vain ovat, ja kestävyystilastot muodostanevat niissäkin jonkinmoisen Gaussin käyrän. Joten vaikka yleisin kestävyys on huomattavasti pidemmällä, on aina mahdollista, että on vain käynyt huono säkä ja kyseinen osa on osunut sen käyrän alkupäähän. Ei tuo yksinään ”ruuvaamisesta” kerro.SMS kirjoitti:...Onko kenelläkään muulla mennyt turboja näillä kilometreillä?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: W221 320 CDI 2008
Jos pakosarjasta on irtoillut palasia niin turbo saattaa ottaa nokkiinsa, tyyppivika.
Re: W221 320 CDI 2008
Kiitoksia kommenteista! Itsellä vain heti alkoi herätyskellot soimaan, että miten voi mennä alle 100tkm ajetusta turbo rikki, mutta siis ilmeisesti ei ihan tavatonta. Auto on tosiaan muuten erittäin siistissä kunnossa, joka puoltaa ajettuja kilometrejä. Tosin ratissa kulumaa, mutta taitaa sekin olla vähän käyttäjästä riippuvainen. Nähnyt autoja joilla ajettu yli 200tkm ja ratti kuin uusi. Allekirjoittaneella vaalea sisusta ja ratissa jo kulumia.
Turbon korjausarvio oli osat 4000€ ja työ 400€. Hieman tuntuu suolaiselta tuo osien hinta...
Turbon korjausarvio oli osat 4000€ ja työ 400€. Hieman tuntuu suolaiselta tuo osien hinta...
Re: W221 320 CDI 2008
Pitäisi kyllä olla edullisempia myös tarjolla
https://www.turbotukku.com/?gclid=EAIaI ... gLd2_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... i&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.turbotukku.com/?gclid=EAIaI ... gLd2_D_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... i&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W221 320 CDI 2008
Älkää nyt noita aivan halvimpia ahtimia ostako, Suomestakaan, Iskee vain kätensä p*skaan.
Tuolla on laatutavaraa tarjolla:
https://turbotekniikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolla on laatutavaraa tarjolla:
https://turbotekniikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W221 320 CDI 2008
Kysyjä iski jo kätensä kyynärpäitä myöten paskaan koska juuri se alkuperäinen hajosi. Seuraava on syytä olla parempi eli ei-Mercedes Benz varaosa.dealer kirjoitti:Älkää nyt noita aivan halvimpia ahtimia ostako, Suomestakaan, Iskee vain kätensä p*skaan.
Tuolla on laatutavaraa tarjolla:
https://turbotekniikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 177
- Liittynyt: To 04.10.2007 21:17
- Paikkakunta: 08
Re: W221 320 CDI 2008
Näkyikö siellä siivissä vauroita tai oliko vikakoodeja ahtimen toiminnasta? Eihän se akseli ole välyksetön uutenakaan.SMS kirjoitti:Päivitystä tilanteeseen...
Auto käytetty pajalla ja diagnoosi oli, että turbo rikki. Ahtimessa akselissa klappia ja ahdin on todennäköisesti jumiutunut hetkeksi jossain vaiheessa.
Onko oikeasti näin, että nämä ei kestä kuin sen 100tkm, vai onko joku ruuvannut mittaria...
Onko kenelläkään muulla mennyt turboja näillä kilometreillä?
Re: W221 320 CDI 2008
Huoh. Eikä sinulla tullut mieleenkään että saattaisi olla vähän poikkeuksellista noilla kilometreillä ja johtua jostain muusta kuin ahtimesta itsestään ?E200kompressor kirjoitti:Kysyjä iski jo kätensä kyynärpäitä myöten paskaan koska juuri se alkuperäinen hajosi. Seuraava on syytä olla parempi eli ei-Mercedes Benz varaosa.dealer kirjoitti:Älkää nyt noita aivan halvimpia ahtimia ostako, Suomestakaan, Iskee vain kätensä p*skaan.
Tuolla on laatutavaraa tarjolla:
https://turbotekniikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Työpaikalla on koettu miten ikävää on kun kunnostettu ahdin ei olekaan toimintakunnossa ja pahimmillaan vielä tulee toinen ahdin takuuseen eikä sekään toimi oikein, jolloin alkaa usko loppua siihen että ongelma enää ahtimessa olisi ja aletaan etsiä vikaa muualta, turhaan.
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W221 320 CDI 2008
Kyllä, tuo kävi mielessä koska aina se rikkinäinen osa on ainutlaatuinen eikä koskaan keneltäkään muulta ole mennyt mutta maahantuojan varastosta löytyy saldona heti 78 kpl kyseistä osaa.dealer kirjoitti:Huoh. Eikä sinulla tullut mieleenkään että saattaisi olla vähän poikkeuksellista noilla kilometreillä ja johtua jostain muusta kuin ahtimesta itsestään ?E200kompressor kirjoitti:Kysyjä iski jo kätensä kyynärpäitä myöten paskaan koska juuri se alkuperäinen hajosi. Seuraava on syytä olla parempi eli ei-Mercedes Benz varaosa.dealer kirjoitti:Älkää nyt noita aivan halvimpia ahtimia ostako, Suomestakaan, Iskee vain kätensä p*skaan.
Tuolla on laatutavaraa tarjolla:
https://turbotekniikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Työpaikalla on koettu miten ikävää on kun kunnostettu ahdin ei olekaan toimintakunnossa ja pahimmillaan vielä tulee toinen ahdin takuuseen eikä sekään toimi oikein, jolloin alkaa usko loppua siihen että ongelma enää ahtimessa olisi ja aletaan etsiä vikaa muualta, turhaan.
Voihan se olla että joku muu alkuperäisosa on hajonnut ja rikkonut sen alkuperäisen turbon. Mutta kelvotonta kestävyyttä ei sillä oikein selitetä ellei siitä mittarista puutu 200 000 kilometriä.
Siitä ei kannata ihan 4000 euroa kannata maksaa vaikka alkuperäisen haluaisikin:
https://www.ebay.de/itm/765156-5008S-Ga ... SwHjNV8vbB" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: W221 320 CDI 2008
h.hartikainen kirjoitti:Näkyikö siellä siivissä vauroita tai oliko vikakoodeja ahtimen toiminnasta? Eihän se akseli ole välyksetön uutenakaan.SMS kirjoitti:Päivitystä tilanteeseen...
Auto käytetty pajalla ja diagnoosi oli, että turbo rikki. Ahtimessa akselissa klappia ja ahdin on todennäköisesti jumiutunut hetkeksi jossain vaiheessa.
Onko oikeasti näin, että nämä ei kestä kuin sen 100tkm, vai onko joku ruuvannut mittaria...
Onko kenelläkään muulla mennyt turboja näillä kilometreillä?
Korjaamo oli tehnyt ahtopuolen tarkastuksen. Mainintana: ahdin vinkuu ja akselissa klappia. Ahdin todennäköisesti jumiutunut hetkeksi jossain vaiheessa.
Itse en tuota vinkunaa ole kyllä aikaisemmin kuullut... eikä kuulu kyllä vieläkään:-)
Tiedä sitten onko kyseessä maanantai kappale, vai sitten vain huonoa tuuria...
Re: W221 320 CDI 2008
OM642 ahtimia vaihdetaan koskaE200kompressor kirjoitti:Kyllä, tuo kävi mielessä koska aina se rikkinäinen osa on ainutlaatuinen eikä koskaan keneltäkään muulta ole mennyt mutta maahantuojan varastosta löytyy saldona heti 78 kpl kyseistä osaa.dealer kirjoitti:Huoh. Eikä sinulla tullut mieleenkään että saattaisi olla vähän poikkeuksellista noilla kilometreillä ja johtua jostain muusta kuin ahtimesta itsestään ?E200kompressor kirjoitti:Kysyjä iski jo kätensä kyynärpäitä myöten paskaan koska juuri se alkuperäinen hajosi. Seuraava on syytä olla parempi eli ei-Mercedes Benz varaosa.dealer kirjoitti:Älkää nyt noita aivan halvimpia ahtimia ostako, Suomestakaan, Iskee vain kätensä p*skaan.
Tuolla on laatutavaraa tarjolla:
https://turbotekniikka.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Työpaikalla on koettu miten ikävää on kun kunnostettu ahdin ei olekaan toimintakunnossa ja pahimmillaan vielä tulee toinen ahdin takuuseen eikä sekään toimi oikein, jolloin alkaa usko loppua siihen että ongelma enää ahtimessa olisi ja aletaan etsiä vikaa muualta, turhaan.
Voihan se olla että joku muu alkuperäisosa on hajonnut ja rikkonut sen alkuperäisen turbon. Mutta kelvotonta kestävyyttä ei sillä oikein selitetä ellei siitä mittarista puutu 200 000 kilometriä.
Siitä ei kannata ihan 4000 euroa kannata maksaa vaikka alkuperäisen haluaisikin:
https://www.ebay.de/itm/765156-5008S-Ga ... SwHjNV8vbB" onclick="window.open(this.href);return false;
- ahtopaineensäädin rikkoutuu eikä uutta saa erikseen (joo tiedän että ebaysta saa kunnostettuja ja vanhan voi korjata, ei tarvitse tarttua siihen erikseen)
- Y-haaran punainen tiivistekumi imeytyy siipeen ja rikkoo sen (eli kumi on jo vanhuuttaan viallinen tai se asennetaan esim. polttoainesuodatinta vaihtaessa väärin)
- pakosarjasta irtoaa palasia ja ne rikkovat pakosiiven
- puutteellinen huolto; öljykanavissa karstaa / ilmansuodattimet tukossa. Jälkimmäinen tosin ei sekään ahdinta hajota ellei ihan mahdottomiin mennä, ja muutenkin nämä harvinaisempia juttuja.
Varmasti löytyy maahantuojan varastosta ja vaikka mistä varastosta OM642 ahtimia riittävästi, mutta ei se tässä tapauksessa tarkoita että ahdin olisi heikko. Vaikka tuon auto mittarista puuttuisi 200tkm pitäisin ahtimen hajoamista poikkeuksellisena ilman ulkopuolista syytä.
Eipä tietenkään ole mitään järkeä neljää tonnia ahtimesta maksaa, eikä ahtimen tarvitse olla alkuperäinen mutta kun niitä saa niin huonosti kunnostettuina joiltain toimittajilta ettei tule kuin jatkuvaa ongelmaa jos sitä muutamaa satasta viimeiseen asti säästää ostaessaan. Laittamassasi linkissä on hyvä vaihtoehto.
Jotenkin tuntuu että kuvittelet minun tyrkyttävän alkuperäisosia joka paikkaan. Höpö höpö, eikä tälläkään kertaa.
oulaistenliikenne.fi
Re: W221 320 CDI 2008
Kannattaa suhtautua varauksella E200kompressorin höpötyksiin,jossain toisessa topikissa hän oli vaihtanut jo 3? Vai 4? Takaikkuna hissiä w211 ja valitteli mersun paskaa laatua (tais olla tojotan miehiä) kiinnostas tietää mitä sillä kyseisellä takaikkunalla tehdään jos jatkuvasti hajallaan kirjoituksista paistaa läpi semmonen että on ostettu vekselillä mersu kun naapurin rahamies on niitä kehunut ja sitten jotain hajoaa niin trollaillaan ja tuskaillaan pahaa mieltä täällä kuin paskoja mersut onkaan,thats it
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W221 320 CDI 2008
Nyt heti alkuun tarkennus, en ole väittänyt sinun tarjoavan yhtään mitään osia mutta hyviä ja asiantuntevia neuvoja olet kyllä useinkin antanut. Minäkään en myy enkä tarjoa osia mutta joskus avuttomille etsijöille laitan linkin mistä voisi katsella. Kuten olen itsekin saanut tuollaisia neuvoja ja linkkejä.dealer kirjoitti: Jotenkin tuntuu että kuvittelet minun tyrkyttävän alkuperäisosia joka paikkaan. Höpö höpö, eikä tälläkään kertaa.
Tällä hetkellä oma varaosatarve hoituu ensisijaisesti ulkomailta mutta joskus myös kotimaisista tarvikeliikkeistä ja jopa marmoritiskeiltä.
Viestini tarkoitus oli korostaa sitä, että autonvalmistajan kelvoton laatu maksatetaan kuluttajalla sillä verukkeella että aina on kyseessä yksittäistapaus eikä tuokaan rajoitu Mercedes-Benz:iin (vaikka juuri Mersu erittäin paljon niitä varaosia tarvitseekin, omanikin koska en edes ehdi korjaamaan sitä siihen tahtiin kun se hajoaa).
Se, että onko hajonnut osa turbo vaiko palasina ollut pakosarja, ei oikeastaan kuluttajaa kiinnosta koska lasku on aina valtava.
Samoja "yksittäistapauksia" löytyy monilta muiltakin merkeiltä, mm. Ford, Toyota, kaikki VAG-liittyvät, Opel, yms. Esimerkkinä Toyota johon joskus kauan sitten (yli 15v) ostin öljypumpun ja marmoritiskillä kukaan ei ollut koskaan kuullut öljypumpun hajoamisesta vaikka niitä oli useita kymmeniä Suomessa maahantuojalla.
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W221 320 CDI 2008
Mietippäs nyt uudestaan ja katso arkistosta, kirjoitan omista kokemuksista mutta sinulla ei tuollaista kokemusta tähän ketjuun tullut.Jaakobbi kirjoitti:Kannattaa suhtautua varauksella E200kompressorin höpötyksiin,jossain toisessa topikissa hän oli vaihtanut jo 3? Vai 4? Takaikkuna hissiä w211 ja valitteli mersun paskaa laatua (tais olla tojotan miehiä) kiinnostas tietää mitä sillä kyseisellä takaikkunalla tehdään jos jatkuvasti hajallaan kirjoituksista paistaa läpi semmonen että on ostettu vekselillä mersu kun naapurin rahamies on niitä kehunut ja sitten jotain hajoaa niin trollaillaan ja tuskaillaan pahaa mieltä täällä kuin paskoja mersut onkaan,thats it
Vaihdettuja takaikkunahissejä on tällä hetkellä 2 (kaksi), toinen heti ostettaessa ja toinen jokunen vuosi myöhemmin eikä käyttöä juurikaan ole ollut joten syy on jossakin muualla. Kun kyselet tarvikeliikkeistä, on se vasen takaikkuna juuri se useimmiten myyty osa, jostakin syystä.
Kaikki autoni olen ostanut käteisellä eikä se tähän ketjuun liity muutenkaan.
Mikä se sinun antisi tuolle alkuperäiselle kysyjälle oli? Minä tarjosin linkin josta saa alkuperäisen Mercedes-Benz:n Garrett -ahtimen vajaalla 1300 euron hinnalla kun se kysyjän mukaan maksaa merkkiliikkeessä 4000€.
Re: W221 320 CDI 2008
Ei, mutta nyt menitkin sitten eri asiaan - alunperin puutuit keskusteluun kommentoiden että auton hajonnut osa on alkuperäinen ja mielestäsi on syytä ostaa parempi eli ei-alkuperäinen osa.Se, että onko hajonnut osa turbo vaiko palasina ollut pakosarja, ei oikeastaan kuluttajaa kiinnosta koska lasku on aina valtava.
Siitä minä olen eri mieltä; alkuperäinen ahdin ei ole heikompi kuin kunnostettu vastaava. Sama toki toisinpäin; hyvin kunnostettu on yhtä hyvä kuin uusi.
Laskussa on valtava ero riippuen siitä joudutaanko vaihtamaan vain ahdin vai ahdin pakosarjan hajoamisen vuoksi + tarvittavat muut romut, saattaa se sitä kautta kuluttajaakin kiinnostaa.
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W221 320 CDI 2008
Kyse on kuitenkin jokseenkin samasta asiasta jos ostaa samanlaisen tehdasuuden Garrett -ahtimen samalla varaosanumerolla alle puoleen hintaan, tuskin se huonompi on mutta voi olla parempi.dealer kirjoitti:Ei, mutta nyt menitkin sitten eri asiaan - alunperin puutuit keskusteluun kommentoiden että auton hajonnut osa on alkuperäinen ja mielestäsi on syytä ostaa parempi eli ei-alkuperäinen osa.Se, että onko hajonnut osa turbo vaiko palasina ollut pakosarja, ei oikeastaan kuluttajaa kiinnosta koska lasku on aina valtava.
Siitä minä olen eri mieltä; alkuperäinen ahdin ei ole heikompi kuin kunnostettu vastaava. Sama toki toisinpäin; hyvin kunnostettu on yhtä hyvä kuin uusi.
Laskussa on valtava ero riippuen siitä joudutaanko vaihtamaan vain ahdin vai ahdin pakosarjan hajoamisen vuoksi + tarvittavat muut romut, saattaa se sitä kautta kuluttajaakin kiinnostaa.
Alkuperäisosan korkeaa hintaa perustellaan yleisesti korkealla laadulla ja kestävyydellä mikä tässä tapauksessa ei oikein toteutu joten sen korkean hinnan peruste menettää merkityksensä.
Keskivertokuluttaja ei ole oikein tietoinen Y-haaran punaisen tiivistekumin imeytymisestä siipeen eikä osaa vaatia sellaisen osan tarkastusta huollon yhteydessä koska edes monet korjaamot eivät sellaisesta tiedä. Se, mikä kuluttajalle on merkityksellistä, on laskun loppusumma joka sitten muodostuu näistä rikkimenneistä komponenteista, olivat ne mitä hyvänsä.
Pointti on se ettei alkuperäisosan järjettömän korkea hinta (4000€ tässä tapauksessa) ole perusteltu korkealla laadulla jos esim. joku muu osa (pakosarja, punainen y-haaran tiiviste, säädin, yms) ei ole samalla tasolla.
Re: W221 320 CDI 2008
Aivan suotta sillä vaivaa päätään mitä jokin osa jossain kallemmillaan maksaa ja miten kyseinen hinta voidaan tai ei voida perustella.Pointti on se ettei alkuperäisosan järjettömän korkea hinta (4000€ tässä tapauksessa) ole perusteltu korkealla laadulla jos esim. joku muu osa (pakosarja, punainen y-haaran tiiviste, säädin, yms) ei ole samalla tasolla.
On jäänyt mieleen kun joku joskus kyseli 123 taka-alatukivarren hintaa, alkuperäisenä oli ainut mahdollisuus uutta saada ja hintaa melkein neljä tonnia silläkin. Minusta sekin hinta on järjetön vaikka laatu on OK, vai pitäisikö perustella omaa mielipidettä sillä että kallistuksenvakaajan nivel on heikko ja tukivarren hinta siksi järjetön.
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2323
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: W221 320 CDI 2008
Tuo on hyvä vastaus ja varmasti tyydyttää myös kysyjää koska S-sarja ei ole halvin mahdollinen ylläpitää.dealer kirjoitti:Aivan suotta sillä vaivaa päätään mitä jokin osa jossain kallemmillaan maksaa ja miten kyseinen hinta voidaan tai ei voida perustella.Pointti on se ettei alkuperäisosan järjettömän korkea hinta (4000€ tässä tapauksessa) ole perusteltu korkealla laadulla jos esim. joku muu osa (pakosarja, punainen y-haaran tiiviste, säädin, yms) ei ole samalla tasolla.
On jäänyt mieleen kun joku joskus kyseli 123 taka-alatukivarren hintaa, alkuperäisenä oli ainut mahdollisuus uutta saada ja hintaa melkein neljä tonnia silläkin. Minusta sekin hinta on järjetön vaikka laatu on OK, vai pitäisikö perustella omaa mielipidettä sillä että kallistuksenvakaajan nivel on heikko ja tukivarren hinta siksi järjetön.
Re: W221 320 CDI 2008
Kiitoksia kaikille kommenteista!
Nyt on turbo vaihdettu ja meni kokonaan myyjäliikkeen piikkiin. Sain vanhan turbon itselleni. Väljää oli ainoastaan vähän poikittaissuunnassa. Pituussuunnassa ei ollenkaan. Eikö tuo pieni poikittais väljyys kuulukin olla?
Jäin vain miettimään, oliko vanhassa turbossa ollenkaan vikaa...
Nyt on turbo vaihdettu ja meni kokonaan myyjäliikkeen piikkiin. Sain vanhan turbon itselleni. Väljää oli ainoastaan vähän poikittaissuunnassa. Pituussuunnassa ei ollenkaan. Eikö tuo pieni poikittais väljyys kuulukin olla?
Jäin vain miettimään, oliko vanhassa turbossa ollenkaan vikaa...