W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Tyhmä taas kyselee ehdotuksia, potilaana ässämersu W221 320CDI 2007, WDD2210221A103600 jossa mittarissa noin 250tkm.
Auto heittäytyi melkein heti oston jälkeen vikatilaan, vikakoodeja tuli EGR-venttiilistä, ilmamassa liian suuri ja säädin ilmoittaa viasta. Myyjäliike vaihtoi EGR-venttiilin, uusi näyttää olevan Mahlen valmistama.
No nyt auto on jälleen heittäytynyt vikatilaan, mutta nyt vikoina EGR:n suunnalta vain "säädin ilmoittaa viasta" joka on ilmennyt 4 kertaa. Sen lisäksi pakokaasun vastapaineen tunnistimesta on tullut kertaalleen vikakoodi. Näiden varsinaisten vikakoodien lisäksi auto nykii, tekee sellaisia pieniä, lähes huomaamattomia (mutta silti vittumaisia) nykäisyjä säännöllisen epäsäännöllisesti. Voi mennä kymmeniä kilometrejä ilman mitään ja välillä taas tulee hyvinkin nopealla syklillä useampi. Välillä yksittäinen nykäisy, joskus useamman sarjoissa.
Nämä nykäisyt eivät laukaise mitään vikakoodeja eikä ajossakaan DASin kanssa mittausarvoja tuijottaen näkynyt mitään poikkeavaa nykäisyjen kohdalla, ainakaan EGR-venttiilin tai pakokaasun vastapaineanturin osalta. Vaihteistosta nykiminen tuskin tulee, koska pakkovaihteilla ajaminen ei muuta tilannetta mitenkään eivätkä nykäisyt muutenkaan tunnu olevan sidoksissa vaihtoihin. Vaihteistossa ei myöskään mitään vikakoodeja.
DASilla tehdyt testit moottorille, kuten EGR-venttiilin toiminta ja pakokaasun vastapainetunnistimen toiminta, eivät löydä mitään vikaa vaan kaikki toimii DASin mielestä moitteetta.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Onko uusi EGR-venttiili valmiiksi viallinen vai onko todellinen vika sittenkin jossain muualla? Liittyvätkö nykäisyt samaan ongelmaan vai mahtaako olla kyse jostain erillisestä viasta? Lähtökohtaisesti tietenkin myyjä hoitaa auton kuntoon, mutta mikäli tuo nykiminen on eri vika, saattaa tulla erittäin hankalaa mikäli se ei laukaise mitään vikakoodeja. Perushankalan automyyjän mielestähän auto on kunnossa jos vikakoodit puuttuvat. Kuvissa vielä otos moottoriohjaimen tämän hetkisestä vikamuistista.
Kuva 1
Kuva 2
Auto heittäytyi melkein heti oston jälkeen vikatilaan, vikakoodeja tuli EGR-venttiilistä, ilmamassa liian suuri ja säädin ilmoittaa viasta. Myyjäliike vaihtoi EGR-venttiilin, uusi näyttää olevan Mahlen valmistama.
No nyt auto on jälleen heittäytynyt vikatilaan, mutta nyt vikoina EGR:n suunnalta vain "säädin ilmoittaa viasta" joka on ilmennyt 4 kertaa. Sen lisäksi pakokaasun vastapaineen tunnistimesta on tullut kertaalleen vikakoodi. Näiden varsinaisten vikakoodien lisäksi auto nykii, tekee sellaisia pieniä, lähes huomaamattomia (mutta silti vittumaisia) nykäisyjä säännöllisen epäsäännöllisesti. Voi mennä kymmeniä kilometrejä ilman mitään ja välillä taas tulee hyvinkin nopealla syklillä useampi. Välillä yksittäinen nykäisy, joskus useamman sarjoissa.
Nämä nykäisyt eivät laukaise mitään vikakoodeja eikä ajossakaan DASin kanssa mittausarvoja tuijottaen näkynyt mitään poikkeavaa nykäisyjen kohdalla, ainakaan EGR-venttiilin tai pakokaasun vastapaineanturin osalta. Vaihteistosta nykiminen tuskin tulee, koska pakkovaihteilla ajaminen ei muuta tilannetta mitenkään eivätkä nykäisyt muutenkaan tunnu olevan sidoksissa vaihtoihin. Vaihteistossa ei myöskään mitään vikakoodeja.
DASilla tehdyt testit moottorille, kuten EGR-venttiilin toiminta ja pakokaasun vastapainetunnistimen toiminta, eivät löydä mitään vikaa vaan kaikki toimii DASin mielestä moitteetta.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Onko uusi EGR-venttiili valmiiksi viallinen vai onko todellinen vika sittenkin jossain muualla? Liittyvätkö nykäisyt samaan ongelmaan vai mahtaako olla kyse jostain erillisestä viasta? Lähtökohtaisesti tietenkin myyjä hoitaa auton kuntoon, mutta mikäli tuo nykiminen on eri vika, saattaa tulla erittäin hankalaa mikäli se ei laukaise mitään vikakoodeja. Perushankalan automyyjän mielestähän auto on kunnossa jos vikakoodit puuttuvat. Kuvissa vielä otos moottoriohjaimen tämän hetkisestä vikamuistista.
Kuva 1
Kuva 2
Viimeksi muokannut M_M, Pe 17.08.2018 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Sain päivitettyä tietoa auton omistajalta tien päältä, kaikki sähköt hävisivät kesken rauhallisen matka-ajon ja laulu loppui siihen. Auto on nyt tien poskessa ja autoliike saa sen sieltä hinausautolla hakea korjattavaksi.
Mutta voihan sitä silti arvailla, miksi se nykii ja toisaalta mikä sieltä nyt lopullisesti sitten hajosi.
Mutta voihan sitä silti arvailla, miksi se nykii ja toisaalta mikä sieltä nyt lopullisesti sitten hajosi.
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Oliskohan se nykiminenkin johtunut tilapäisestä virranpuutteesta, joka nyt sitten ilmeni, joko jonkun kaapelin kokonaan katkeamisella tai jollain muulla oireella?
Virranpuutehan voi antaa välillä mitä ihmeellisempiä vikakoodeja.
Virranpuutehan voi antaa välillä mitä ihmeellisempiä vikakoodeja.
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Se voi olla. Unohdin mainita, että yhdessä vaiheessa oli myös kertaalleen aktivoituneet vikakoodit laturilta, sekä sähköinen häiriö että mekaaninen häiriö. Tällöinkin vilahti hetkellisesti varoitusvaloja ruudussa mutta oli aivan silmänräpäyksen mittainen häiriö vain se.
Ja nyt kuulemma tien varteen sammuttuaan, auto oli kyllä hetken päästä lähtenyt käyntiin mutta käynyt hyvin raskaasti, ehkäpä jossain on joku muhkea oikosulku ja laturilla täysi kuorma...? Kai se kohta palaa koko paska...
Ja nyt kuulemma tien varteen sammuttuaan, auto oli kyllä hetken päästä lähtenyt käyntiin mutta käynyt hyvin raskaasti, ehkäpä jossain on joku muhkea oikosulku ja laturilla täysi kuorma...? Kai se kohta palaa koko paska...
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Eipä kannata paljoa käytellä, ettei tule lisää isompia vikoja....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Menee vähän otsikosta sivuun mutta mikähän ihme tuon virtojen häviämisen aiheutti, pienen odottelun jälkeen taas toimi. Tulipa siis V12 vaihdettua vähän huolettomammaksi luulemaani autoon, ei mennyt kovin hyvin, päivääkään ei ole vielä toiminut kunnolla. Toki tiesin että tässäkin moottorissa omat ongelmansa on mutta näin äkkiä ja näin paljon ei ikinä ole autonvaihdon jälkeen harmittanut. Tilanne nyt siis se että auto on hinurilla viety (ei uskaltanut tuon sähkön häviämisen jälkeen ajaa) Lahden Mega-auton pihalle jossa odottelee (ainoan!?) miehen loman loppumista joka osaa testeriä käyttää. Viikko vielä. No toivottavasti viat löytyy ja tulee kuntoon mutta tosiaan ikävä asenne on myyjällä nykimisongelmaankin, kun ei varmaan merkkiliikkeen testerikään näytä mitään vikaa niin ei tarvi korjata. Ilmeisesti luulee tosiaan että olen keksinyt kaikki viat eikä niitä oikeasti ole. Kaupan purkuakin ehdotin koska en missään tapauksessa ota autoa takaisin ennenkuin molemmat viat on korjattu. Eipä suostunut siihen, saas nähdä miten käy.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Ei nyt kuulosta kovin ammattitaitoiselta pajalta, jos vaan yksi mies osaa testeriä käyttää.......... ilmeisesti joky nyrkkipaja?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Mega-Auto Lahdessa on nähdäkseni ihan virallinen Mercedes-huolto. Mutta pitkä on odottavan aika kun yhtä ainoaa miestä pitää odotella lomalta autoa tutkimaan.
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Sitten on vielä oudompaa, jos ei ole kuin yksi testerin käyttäjä! Mites jos se ainut asentaja jää parin kuukauden saikulle? Odottaako kaikki asiakkaat kiltisti saikun päättymistä ja auto korjaamon pihassa?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Tiedä näistä, ilmeisesti se asentaja on jo kuitenkin tullut lomalta ja eilen oli jossain välissä ollut aikaa tutkia autoa vaikka varsinainen varattu aika onkin vasta ensi viikon pe. Koeajolla auto oli taas heittäytynyt sähköttömäksi ja vika on kuulemma laturissa. Se ilmeisesti tuuppaa ylijännitettä joka laukaisee jonkun ylijännitesuojan, joka sitten palautuu hetken päästä?
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Se ylijännitesuoja estää sen, että ei mene rikki muuta elektroniikkaa.
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Laturi on vaihdettu mutta nykimisongelma ei sillä poistunut. Hyvä puoli on se että nyki heti laturin vaihdon jälkeen koeajossa, nyt myyjänkin on pakko uskoa että ei ole kunnossa, meitähän ei siis uskonut vaikka kyydissä olleetkin kyllä vian huomasi. Seuraavaksi vaihtavat kyb venttiilin, voisikohan siinä olla vika kun varsinkin jos kovemmassa kiihdytyksessä nykii niin moottorin veto kyllä selvästi katkeilee? Testeri ei ajossakaan näytä muuta kuin pientä kierrosluvun vaihtelua. Lisäksihän on neljä kertaa mennyt vikatilaan sen egr vaihdon jälkeenkin, ei tosin nyt tuolla korjaamolla enää. Tai vielä... Auto on nyt ollut yli kuukauden meillä (tai siis enimmäkseen korjaamoilla niinkuin nytkin) mut ei päivääkään kunnossa
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
onko v-laakso kuiva vai öljyssä ? läppämoottori ja vaikkapa turbon säädin ekaksi tulee mieleen.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Arvauksia. En kyllä vedossa nykimistä laittaisi EGR piikkiin. Vähentää tehoja, jos jää rakoselleen, ja sitten vikatilan.
Ilmamassa sopisi mielummin niihin oireisiin?
Turbon säätimen toiminta / puhdistus?
Läppäventiilin moottori, ei kait sekään nyi, kun sen voi poistaa käytöstä, ilman oireita. Jos sen moottorin säätö ei toimi, antaa vikakoodin.
Ilmamassa sopisi mielummin niihin oireisiin?
Turbon säätimen toiminta / puhdistus?
Läppäventiilin moottori, ei kait sekään nyi, kun sen voi poistaa käytöstä, ilman oireita. Jos sen moottorin säätö ei toimi, antaa vikakoodin.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Niin. Autohan on nyt aika kaukana eli merkkikorjaamolla Lahdessa ja tosiaan kyb venttiilin aikovat vaihtaa seuraavaksi. Ei kai öljyvuotoja ole. Vikakoodeja ei ymmärtääkseni tällä hetkellä mistään, ei siis silloinkaan kun nykii.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Kyb venttiili vaihdettu. Vaikutti. Nykii pahemmin. Seuraavaksi haluaisivat vaihtaa muuntimen jos myyjäliike suostuu...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Onko auto vakio vai mahdollisesti softattu?
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Pakokaasun vastapainetunnistinta voisi kokeilla puhdistaa/vaihtaa...
W212 E200 BlueTec 2016
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava
www.mbosa.fi
- Vitonraato
- Vakiokalustoa
- Viestit: 315
- Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
- Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Kait ne teki vaihteiston nollauksen?????
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
No olen kertonut kaiken minkä tiedän. Merkkikorjaamolla siis touhuavat. Myyjäliikken laskuun. Mielenkiinnolla odotan mihin tämä päättyy...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Tosiaan tietoa ei ole ovatko muuta tehneet kuin laturin ja nyt viimeksi kyb-venttiilin vaihtaneet, luulen etteivät ole, ainakaan muusta ei ole kerrottu. Luulen että on vakio mutta varmaa tietoa tuostakaan ei ole. Vähän olen pettynyt ja yllättynyt siitäkin että vaikka nykiminen on pahentunut ja nyt tyhmempikin matkustajakin sen varmasti huomaa niin starin mielestä kaikki on ok. En kyllä tiennyt että on edes mahdollista...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Auton mielestä, ei Starin mielestä, jos ajatellaan mahdollisia vikakoodeja.
Toinen juttu on se että pitäisi osata okeassa paikkaa olla arvoja katsomassa kun nykimistä esiintyy, ja sitten pitää vielä osata päätellä onko poikkeuksellinen arvo syy vai seuraus....
Yksittäiset nykäisyt / repäisyt voi johtua vaikkapa ahtopaineensäätimestä, pitempi "jurahtelu" taas turbiiniviasta. Sen taas saa selvitettyä lisäämällä Shudderfixiä laatikkoon.
Toinen juttu on se että pitäisi osata okeassa paikkaa olla arvoja katsomassa kun nykimistä esiintyy, ja sitten pitää vielä osata päätellä onko poikkeuksellinen arvo syy vai seuraus....
Yksittäiset nykäisyt / repäisyt voi johtua vaikkapa ahtopaineensäätimestä, pitempi "jurahtelu" taas turbiiniviasta. Sen taas saa selvitettyä lisäämällä Shudderfixiä laatikkoon.
oulaistenliikenne.fi
- rekkamies76
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Su 08.01.2017 21:50
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
...löytyikö jo nykimiselle syy?
itselläni on w211 220 cdi vm 2007 ml 525tkm
-vastaavaa nykimistä omassa autossa.....
lähtökohta oli:
-moottori meni "tukkoon",putsasin ahtokanavan suihkuttamalla ja putsasin egr;n sekä nousevan ahtoputken.siinä samassa taisin liian kovalla aineella puhdistaa imuilman lämpötila anturin joka vioittui, ostin uuden motonetista.,..
-sitten parin tuhannen kilometrin jälkeen syttyi vikavalo ja nykähtely alkoi....huomasin että kun poistan imuilman lämpötila anturilta johdon,nykiminen katoaa ja tietty vikavalo syttyy..
*starilla tulee viat:B17/8 (ahtoilman lämpötilan tunnistin)..mutta..
mittaus arvo kunnossa!
eli viittaa vikaa ohjainlaitteiden N3/9 (CDI-ohjainlaite) väliseen johdotukseen tai liittimiin....
-toinen mahdollinen vika:ahtokanavan putkistossa vuoto...esim nousuputken liitokset tms...
itse en ole vielä päässyt tutukimaan vikoja ku tallissa perheen toinen,ruotsalainen keksintö etupyörän laakerin vaihdossa...(siinäkin vitsiä,MTonesta ostin tarvike laakerin,ihan taqjuton klappi...kehtasivat viel estellä vaihtamista takuuna kun "siihen kuuluu pieni välys???"....suhteellista sekin...)
itselläni on w211 220 cdi vm 2007 ml 525tkm
-vastaavaa nykimistä omassa autossa.....
lähtökohta oli:
-moottori meni "tukkoon",putsasin ahtokanavan suihkuttamalla ja putsasin egr;n sekä nousevan ahtoputken.siinä samassa taisin liian kovalla aineella puhdistaa imuilman lämpötila anturin joka vioittui, ostin uuden motonetista.,..
-sitten parin tuhannen kilometrin jälkeen syttyi vikavalo ja nykähtely alkoi....huomasin että kun poistan imuilman lämpötila anturilta johdon,nykiminen katoaa ja tietty vikavalo syttyy..
*starilla tulee viat:B17/8 (ahtoilman lämpötilan tunnistin)..mutta..
mittaus arvo kunnossa!
eli viittaa vikaa ohjainlaitteiden N3/9 (CDI-ohjainlaite) väliseen johdotukseen tai liittimiin....
-toinen mahdollinen vika:ahtokanavan putkistossa vuoto...esim nousuputken liitokset tms...
itse en ole vielä päässyt tutukimaan vikoja ku tallissa perheen toinen,ruotsalainen keksintö etupyörän laakerin vaihdossa...(siinäkin vitsiä,MTonesta ostin tarvike laakerin,ihan taqjuton klappi...kehtasivat viel estellä vaihtamista takuuna kun "siihen kuuluu pieni välys???"....suhteellista sekin...)
W211 220cdi vanha pirssi....
ml 555 555km
-alapallojen irr. työkalu nurmijärvellä
-obd(quicklynx T79)
ml 555 555km
-alapallojen irr. työkalu nurmijärvellä
-obd(quicklynx T79)
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Otsikon autoon on vaihdettu edelläkerrottujen lisäksi turbiini ja ilmamassamittarit. Kyllä se välillä nykii vieläkin. Saattaa toimia satoja kilometrejä ilman yhtään nykäystä. Tai sit kymmenen kilometrin matkalla nykäistä useamman kerran, harvemmin näin mut viimeksi pari viikkoa sit teki sen. Sen jälkeen taas ajettu useampi sata kilometriä oireitta.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Kuinkahan lienee VNT-servon tilanne? Risalla saa, väärän ahtopaineen vuoksi, aika teräviä rykäsyjä kun vedättää isommilla kierroksilla.
2013 SLK 55 amg
2006 E280cdi
2006 E280cdi
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Otsikon auto on kyllä vähän hankala tapaus sikälikin että ei ole löytynyt mitään keinoa jolla vian saisi esiin. Voi tulla kylmänä, lämpimänä, kovilla tai pienillä kierroksilla, kiihdyttäessä tai tasakaasulla. Oikeastaan kaikissa muissa tilanteissa paitsi silloin kun kaasupoljin on täysin ylhäällä tai auto on paikoillaan. Myyjäliikkeen laskuun tuota on lähes kuudella tonnilla korjattu ja kun viimeksi hain pois niin meni kotimatkalla vikatilaan. Syynä oli ilmamassamittarit jotka vaihdoin sit ite, samoin uudet suodattimet. Vikatila poistui kyllä. Täytynee taas ajella starin kanssa mut akku saattaa siitäkin tyhjentyä ennenkuin nykii...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Menikin eilen muuten tuo otsikon auto vikatilaan pitkästä aikaa, sen jälkeen toimi taas ok reilut sata kilometriä. Nykinyt ei ole ainakaan viimeisen 400 km:n aikana. Täytyypä taas starilla tutkia kun ehtii, täytyyhän vikatilasta joku vikakoodi olla. Olisipa sama syy joka tuon nykimisen aiheuttaa mut turha toivo varmaan... Nyt jos joku haluaisi siistin pikkuvikaisen ässän niin edullisesti saisi.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Y-haaran alla olevaan imusarjan läppämottoriin valuva öljy on yleisin ongelmien aiheuttaja ja toinen on ahtopaineen säädin. Tarkistuta nämä ensimmäisenä, uskon että näistä sen ongelmien aiheuttaja löytyy.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Öljyvuotoa ei ole eikä vikakoodeja... Paitsi eilisen vikatilan jälkeen ei ole tutkittu mut ei ainakaan ennen sitä. Ahtopaineen säätimen toimintaa oli jo alussa tutkittu eikä pitäis olla vikaa siinä. En varmaan kaikkea ole muistanut tähän kirjoittaa, tapahtumiahan on aika paljon, olihan auto merkkikorjaamollakin lähes pari kuukautta. Ja meni tosiaan vikatilaan kotimatkalla...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?
Tätä otsikon alkuperäistä vikaa ja autoa taas vaihteeksi katsottiin myös DASin kanssa. Jälleen se sama tilanne, vain kaksi vikakoodia jotka on nähty aiemminkin. EGR-venttiilin säädin ilmoittaa viasta ja pakokaasun takaisinkierrätyksen ilmamassa on liian suuri.
Osia on siis vaihdettu jo tuhansilla euroilla, kuten laturi, turbiini, kybbiventtiili... Ja myös tuo EGR-venttiili. Mutta myyjäliike ei suostunut alkuperäiseen EGR-venttiilin, joten se on Mahlen valmistama tarvikeosa.
Onkohan näissä tiedossa mitään laatuongelmia? Mersuista ei niin paljoa kokemuksia ole, muutamasta muusta merkistä kylläkin joihin saa EGR-venttiileitä tai ilmamassamittareita hakea vaikka muovikassillisen esim. Motonetistä, eikä välttämättä silti saa toimivaa. Merkkiliikkeen tiskiltä isommalla rahalla kylläkin. Eli pitääkö tuo perkeleen EGR-venttiili vaihdattaa vielä uudestaan merkkarin hinnoilla, ennenkuin sen voi sulkea pois vian aiheuttajana?
Ahtopaineen säädinhän se suosittu vikakohde näissä on, mutta yhtäkään vikakoodia siihen liittyen ei ole tullut. Vähän kyllä epäilyttää sekin, että voisiko tuossa olla jonkun kyläsepän tekemä softa jossa on "turhia" valvontoja yksinkertaisesti poistettu... mitähän se maksaa jos merkkarilla palauttaa sinne varmasti tehtaalta peräisin olevan ohjelman?
Osia on siis vaihdettu jo tuhansilla euroilla, kuten laturi, turbiini, kybbiventtiili... Ja myös tuo EGR-venttiili. Mutta myyjäliike ei suostunut alkuperäiseen EGR-venttiilin, joten se on Mahlen valmistama tarvikeosa.
Onkohan näissä tiedossa mitään laatuongelmia? Mersuista ei niin paljoa kokemuksia ole, muutamasta muusta merkistä kylläkin joihin saa EGR-venttiileitä tai ilmamassamittareita hakea vaikka muovikassillisen esim. Motonetistä, eikä välttämättä silti saa toimivaa. Merkkiliikkeen tiskiltä isommalla rahalla kylläkin. Eli pitääkö tuo perkeleen EGR-venttiili vaihdattaa vielä uudestaan merkkarin hinnoilla, ennenkuin sen voi sulkea pois vian aiheuttajana?
Ahtopaineen säädinhän se suosittu vikakohde näissä on, mutta yhtäkään vikakoodia siihen liittyen ei ole tullut. Vähän kyllä epäilyttää sekin, että voisiko tuossa olla jonkun kyläsepän tekemä softa jossa on "turhia" valvontoja yksinkertaisesti poistettu... mitähän se maksaa jos merkkarilla palauttaa sinne varmasti tehtaalta peräisin olevan ohjelman?