W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Tyhmä taas kyselee ehdotuksia, potilaana ässämersu W221 320CDI 2007, WDD2210221A103600 jossa mittarissa noin 250tkm.

Auto heittäytyi melkein heti oston jälkeen vikatilaan, vikakoodeja tuli EGR-venttiilistä, ilmamassa liian suuri ja säädin ilmoittaa viasta. Myyjäliike vaihtoi EGR-venttiilin, uusi näyttää olevan Mahlen valmistama.

No nyt auto on jälleen heittäytynyt vikatilaan, mutta nyt vikoina EGR:n suunnalta vain "säädin ilmoittaa viasta" joka on ilmennyt 4 kertaa. Sen lisäksi pakokaasun vastapaineen tunnistimesta on tullut kertaalleen vikakoodi. Näiden varsinaisten vikakoodien lisäksi auto nykii, tekee sellaisia pieniä, lähes huomaamattomia (mutta silti vittumaisia) nykäisyjä säännöllisen epäsäännöllisesti. Voi mennä kymmeniä kilometrejä ilman mitään ja välillä taas tulee hyvinkin nopealla syklillä useampi. Välillä yksittäinen nykäisy, joskus useamman sarjoissa.

Nämä nykäisyt eivät laukaise mitään vikakoodeja eikä ajossakaan DASin kanssa mittausarvoja tuijottaen näkynyt mitään poikkeavaa nykäisyjen kohdalla, ainakaan EGR-venttiilin tai pakokaasun vastapaineanturin osalta. Vaihteistosta nykiminen tuskin tulee, koska pakkovaihteilla ajaminen ei muuta tilannetta mitenkään eivätkä nykäisyt muutenkaan tunnu olevan sidoksissa vaihtoihin. Vaihteistossa ei myöskään mitään vikakoodeja.

DASilla tehdyt testit moottorille, kuten EGR-venttiilin toiminta ja pakokaasun vastapainetunnistimen toiminta, eivät löydä mitään vikaa vaan kaikki toimii DASin mielestä moitteetta.

Mitähän seuraavaksi kannattaisi tehdä? Onko uusi EGR-venttiili valmiiksi viallinen vai onko todellinen vika sittenkin jossain muualla? Liittyvätkö nykäisyt samaan ongelmaan vai mahtaako olla kyse jostain erillisestä viasta? Lähtökohtaisesti tietenkin myyjä hoitaa auton kuntoon, mutta mikäli tuo nykiminen on eri vika, saattaa tulla erittäin hankalaa mikäli se ei laukaise mitään vikakoodeja. Perushankalan automyyjän mielestähän auto on kunnossa jos vikakoodit puuttuvat. Kuvissa vielä otos moottoriohjaimen tämän hetkisestä vikamuistista.

Kuva 1
Kuva 2
Viimeksi muokannut M_M, Pe 17.08.2018 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Sain päivitettyä tietoa auton omistajalta tien päältä, kaikki sähköt hävisivät kesken rauhallisen matka-ajon ja laulu loppui siihen. Auto on nyt tien poskessa ja autoliike saa sen sieltä hinausautolla hakea korjattavaksi.

Mutta voihan sitä silti arvailla, miksi se nykii ja toisaalta mikä sieltä nyt lopullisesti sitten hajosi. :think:
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Oliskohan se nykiminenkin johtunut tilapäisestä virranpuutteesta, joka nyt sitten ilmeni, joko jonkun kaapelin kokonaan katkeamisella tai jollain muulla oireella?
Virranpuutehan voi antaa välillä mitä ihmeellisempiä vikakoodeja.
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Se voi olla. Unohdin mainita, että yhdessä vaiheessa oli myös kertaalleen aktivoituneet vikakoodit laturilta, sekä sähköinen häiriö että mekaaninen häiriö. Tällöinkin vilahti hetkellisesti varoitusvaloja ruudussa mutta oli aivan silmänräpäyksen mittainen häiriö vain se.

Ja nyt kuulemma tien varteen sammuttuaan, auto oli kyllä hetken päästä lähtenyt käyntiin mutta käynyt hyvin raskaasti, ehkäpä jossain on joku muhkea oikosulku ja laturilla täysi kuorma...? Kai se kohta palaa koko paska...
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Eipä kannata paljoa käytellä, ettei tule lisää isompia vikoja....
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Menee vähän otsikosta sivuun mutta mikähän ihme tuon virtojen häviämisen aiheutti, pienen odottelun jälkeen taas toimi. Tulipa siis V12 vaihdettua vähän huolettomammaksi luulemaani autoon, ei mennyt kovin hyvin, päivääkään ei ole vielä toiminut kunnolla. Toki tiesin että tässäkin moottorissa omat ongelmansa on mutta näin äkkiä ja näin paljon ei ikinä ole autonvaihdon jälkeen harmittanut. Tilanne nyt siis se että auto on hinurilla viety (ei uskaltanut tuon sähkön häviämisen jälkeen ajaa) Lahden Mega-auton pihalle jossa odottelee (ainoan!?) miehen loman loppumista joka osaa testeriä käyttää. Viikko vielä. No toivottavasti viat löytyy ja tulee kuntoon mutta tosiaan ikävä asenne on myyjällä nykimisongelmaankin, kun ei varmaan merkkiliikkeen testerikään näytä mitään vikaa niin ei tarvi korjata. Ilmeisesti luulee tosiaan että olen keksinyt kaikki viat eikä niitä oikeasti ole. Kaupan purkuakin ehdotin koska en missään tapauksessa ota autoa takaisin ennenkuin molemmat viat on korjattu. Eipä suostunut siihen, saas nähdä miten käy.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Ei nyt kuulosta kovin ammattitaitoiselta pajalta, jos vaan yksi mies osaa testeriä käyttää.......... ilmeisesti joky nyrkkipaja?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Mega-Auto Lahdessa on nähdäkseni ihan virallinen Mercedes-huolto. Mutta pitkä on odottavan aika kun yhtä ainoaa miestä pitää odotella lomalta autoa tutkimaan. :roll:
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Sitten on vielä oudompaa, jos ei ole kuin yksi testerin käyttäjä! Mites jos se ainut asentaja jää parin kuukauden saikulle? Odottaako kaikki asiakkaat kiltisti saikun päättymistä ja auto korjaamon pihassa?
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Tiedä näistä, ilmeisesti se asentaja on jo kuitenkin tullut lomalta ja eilen oli jossain välissä ollut aikaa tutkia autoa vaikka varsinainen varattu aika onkin vasta ensi viikon pe. Koeajolla auto oli taas heittäytynyt sähköttömäksi ja vika on kuulemma laturissa. Se ilmeisesti tuuppaa ylijännitettä joka laukaisee jonkun ylijännitesuojan, joka sitten palautuu hetken päästä?
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Se ylijännitesuoja estää sen, että ei mene rikki muuta elektroniikkaa.
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Laturi on vaihdettu mutta nykimisongelma ei sillä poistunut. Hyvä puoli on se että nyki heti laturin vaihdon jälkeen koeajossa, nyt myyjänkin on pakko uskoa että ei ole kunnossa, meitähän ei siis uskonut vaikka kyydissä olleetkin kyllä vian huomasi. Seuraavaksi vaihtavat kyb venttiilin, voisikohan siinä olla vika kun varsinkin jos kovemmassa kiihdytyksessä nykii niin moottorin veto kyllä selvästi katkeilee? Testeri ei ajossakaan näytä muuta kuin pientä kierrosluvun vaihtelua. Lisäksihän on neljä kertaa mennyt vikatilaan sen egr vaihdon jälkeenkin, ei tosin nyt tuolla korjaamolla enää. Tai vielä... Auto on nyt ollut yli kuukauden meillä (tai siis enimmäkseen korjaamoilla niinkuin nytkin) mut ei päivääkään kunnossa :thumbdown:
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12593
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja epk »

onko v-laakso kuiva vai öljyssä ? läppämoottori ja vaikkapa turbon säädin ekaksi tulee mieleen.
simosami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 914
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja simosami »

Arvauksia. En kyllä vedossa nykimistä laittaisi EGR piikkiin. Vähentää tehoja, jos jää rakoselleen, ja sitten vikatilan.
Ilmamassa sopisi mielummin niihin oireisiin?

Turbon säätimen toiminta / puhdistus?
Läppäventiilin moottori, ei kait sekään nyi, kun sen voi poistaa käytöstä, ilman oireita. Jos sen moottorin säätö ei toimi, antaa vikakoodin.
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Niin. Autohan on nyt aika kaukana eli merkkikorjaamolla Lahdessa ja tosiaan kyb venttiilin aikovat vaihtaa seuraavaksi. Ei kai öljyvuotoja ole. Vikakoodeja ei ymmärtääkseni tällä hetkellä mistään, ei siis silloinkaan kun nykii.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Kyb venttiili vaihdettu. Vaikutti. Nykii pahemmin. Seuraavaksi haluaisivat vaihtaa muuntimen jos myyjäliike suostuu...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
nix0n
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ma 02.07.2012 18:10
Paikkakunta: Kymi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Onko auto vakio vai mahdollisesti softattu?
S204 350cdi 4matic amg -11
W124 300D -91
Ex Pappa S211 320cdi -07
Ex VW Golf Variant GTD -16
Ex S204 350cdi amg -10
Ex W124 300E Sportline -91
Ex Saab 9-5 Aero -02 Biopower
Ex BMW E61 530dA -05 Stage2 DPF 0ff
Ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Pakokaasun vastapainetunnistinta voisi kokeilla puhdistaa/vaihtaa...
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
Vitonraato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 315
Liittynyt: To 08.03.2018 15:03
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja Vitonraato »

Kait ne teki vaihteiston nollauksen?????
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vitosta ei tarvi maksaa Trafille mitään - Linja-autona!
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

No olen kertonut kaiken minkä tiedän. Merkkikorjaamolla siis touhuavat. Myyjäliikken laskuun. Mielenkiinnolla odotan mihin tämä päättyy...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Tosiaan tietoa ei ole ovatko muuta tehneet kuin laturin ja nyt viimeksi kyb-venttiilin vaihtaneet, luulen etteivät ole, ainakaan muusta ei ole kerrottu. Luulen että on vakio mutta varmaa tietoa tuostakaan ei ole. Vähän olen pettynyt ja yllättynyt siitäkin että vaikka nykiminen on pahentunut ja nyt tyhmempikin matkustajakin sen varmasti huomaa niin starin mielestä kaikki on ok. En kyllä tiennyt että on edes mahdollista...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17204
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Auton mielestä, ei Starin mielestä, jos ajatellaan mahdollisia vikakoodeja.
Toinen juttu on se että pitäisi osata okeassa paikkaa olla arvoja katsomassa kun nykimistä esiintyy, ja sitten pitää vielä osata päätellä onko poikkeuksellinen arvo syy vai seuraus....

Yksittäiset nykäisyt / repäisyt voi johtua vaikkapa ahtopaineensäätimestä, pitempi "jurahtelu" taas turbiiniviasta. Sen taas saa selvitettyä lisäämällä Shudderfixiä laatikkoon.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
rekkamies76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Su 08.01.2017 21:50
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja rekkamies76 »

...löytyikö jo nykimiselle syy?

itselläni on w211 220 cdi vm 2007 ml 525tkm

-vastaavaa nykimistä omassa autossa.....

lähtökohta oli:
-moottori meni "tukkoon",putsasin ahtokanavan suihkuttamalla ja putsasin egr;n sekä nousevan ahtoputken.siinä samassa taisin liian kovalla aineella puhdistaa imuilman lämpötila anturin joka vioittui, ostin uuden motonetista.,..

-sitten parin tuhannen kilometrin jälkeen syttyi vikavalo ja nykähtely alkoi....huomasin että kun poistan imuilman lämpötila anturilta johdon,nykiminen katoaa ja tietty vikavalo syttyy..
*starilla tulee viat:B17/8 (ahtoilman lämpötilan tunnistin)..mutta..
mittaus arvo kunnossa!

eli viittaa vikaa ohjainlaitteiden N3/9 (CDI-ohjainlaite) väliseen johdotukseen tai liittimiin....


-toinen mahdollinen vika:ahtokanavan putkistossa vuoto...esim nousuputken liitokset tms...

itse en ole vielä päässyt tutukimaan vikoja ku tallissa perheen toinen,ruotsalainen keksintö etupyörän laakerin vaihdossa...(siinäkin vitsiä,MTonesta ostin tarvike laakerin,ihan taqjuton klappi...kehtasivat viel estellä vaihtamista takuuna kun "siihen kuuluu pieni välys???"....suhteellista sekin...)
W211 220cdi vanha pirssi....
ml 555 555km
-alapallojen irr. työkalu nurmijärvellä
-obd(quicklynx T79)
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Otsikon autoon on vaihdettu edelläkerrottujen lisäksi turbiini ja ilmamassamittarit. Kyllä se välillä nykii vieläkin. Saattaa toimia satoja kilometrejä ilman yhtään nykäystä. Tai sit kymmenen kilometrin matkalla nykäistä useamman kerran, harvemmin näin mut viimeksi pari viikkoa sit teki sen. Sen jälkeen taas ajettu useampi sata kilometriä oireitta.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
os62
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ti 23.02.2016 09:17

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja os62 »

Kuinkahan lienee VNT-servon tilanne? Risalla saa, väärän ahtopaineen vuoksi, aika teräviä rykäsyjä kun vedättää isommilla kierroksilla.
2013 SLK 55 amg
2006 E280cdi
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Otsikon auto on kyllä vähän hankala tapaus sikälikin että ei ole löytynyt mitään keinoa jolla vian saisi esiin. Voi tulla kylmänä, lämpimänä, kovilla tai pienillä kierroksilla, kiihdyttäessä tai tasakaasulla. Oikeastaan kaikissa muissa tilanteissa paitsi silloin kun kaasupoljin on täysin ylhäällä tai auto on paikoillaan. Myyjäliikkeen laskuun tuota on lähes kuudella tonnilla korjattu ja kun viimeksi hain pois niin meni kotimatkalla vikatilaan. Syynä oli ilmamassamittarit jotka vaihdoin sit ite, samoin uudet suodattimet. Vikatila poistui kyllä. Täytynee taas ajella starin kanssa mut akku saattaa siitäkin tyhjentyä ennenkuin nykii...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Menikin eilen muuten tuo otsikon auto vikatilaan pitkästä aikaa, sen jälkeen toimi taas ok reilut sata kilometriä. Nykinyt ei ole ainakaan viimeisen 400 km:n aikana. Täytyypä taas starilla tutkia kun ehtii, täytyyhän vikatilasta joku vikakoodi olla. Olisipa sama syy joka tuon nykimisen aiheuttaa mut turha toivo varmaan... Nyt jos joku haluaisi siistin pikkuvikaisen ässän niin edullisesti saisi.
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Y-haaran alla olevaan imusarjan läppämottoriin valuva öljy on yleisin ongelmien aiheuttaja ja toinen on ahtopaineen säädin. Tarkistuta nämä ensimmäisenä, uskon että näistä sen ongelmien aiheuttaja löytyy.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
S 420 L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja S 420 L »

Öljyvuotoa ei ole eikä vikakoodeja... Paitsi eilisen vikatilan jälkeen ei ole tutkittu mut ei ainakaan ennen sitä. Ahtopaineen säätimen toimintaa oli jo alussa tutkittu eikä pitäis olla vikaa siinä. En varmaan kaikkea ole muistanut tähän kirjoittaa, tapahtumiahan on aika paljon, olihan auto merkkikorjaamollakin lähes pari kuukautta. Ja meni tosiaan vikatilaan kotimatkalla...
nyt: B 180 CDI -10. Hyundai Ioniq electric -17.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L -96, ML 230 -99, E 220 CDI -03, S 320 L -99, ML 320 -99, S 600 L -00, E 220 CDI -12. Vito 111 CDI -05. S 320 CDI -07. Vito 113 CDI -11. E 300 Hybrid -13. E 250 CDI 4matic -14. E 200 CDI -10. C 200 CDI -09.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: W221 320CDI OM642 nykii, EGR vikaa?

Viesti Kirjoittaja M_M »

Tätä otsikon alkuperäistä vikaa ja autoa taas vaihteeksi katsottiin myös DASin kanssa. Jälleen se sama tilanne, vain kaksi vikakoodia jotka on nähty aiemminkin. EGR-venttiilin säädin ilmoittaa viasta ja pakokaasun takaisinkierrätyksen ilmamassa on liian suuri.

Osia on siis vaihdettu jo tuhansilla euroilla, kuten laturi, turbiini, kybbiventtiili... Ja myös tuo EGR-venttiili. Mutta myyjäliike ei suostunut alkuperäiseen EGR-venttiilin, joten se on Mahlen valmistama tarvikeosa.

Onkohan näissä tiedossa mitään laatuongelmia? Mersuista ei niin paljoa kokemuksia ole, muutamasta muusta merkistä kylläkin joihin saa EGR-venttiileitä tai ilmamassamittareita hakea vaikka muovikassillisen esim. Motonetistä, eikä välttämättä silti saa toimivaa. Merkkiliikkeen tiskiltä isommalla rahalla kylläkin. Eli pitääkö tuo perkeleen EGR-venttiili vaihdattaa vielä uudestaan merkkarin hinnoilla, ennenkuin sen voi sulkea pois vian aiheuttajana?

Ahtopaineen säädinhän se suosittu vikakohde näissä on, mutta yhtäkään vikakoodia siihen liittyen ei ole tullut. Vähän kyllä epäilyttää sekin, että voisiko tuossa olla jonkun kyläsepän tekemä softa jossa on "turhia" valvontoja yksinkertaisesti poistettu... mitähän se maksaa jos merkkarilla palauttaa sinne varmasti tehtaalta peräisin olevan ohjelman?
Vastaa Viestiin