Meneekö 350 nokka 280 bensaan

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Aki_Laurila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 14.02.2015 04:53

Meneekö 350 nokka 280 bensaan

Viesti Kirjoittaja Aki_Laurila »

Eli M272

Minulla on tuo 280 3 litrainen ja tarvitsen kiristäjänpuoleisen nokka-akselin uuden. Onkos jollain tietoa onko tuo 3,5 litrasen nokka sama?
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Meneekö 350 nokka 280 bensaan

Viesti Kirjoittaja atlas »

Yleensä jos moottorin koodi on sama käy osat keskenään paitsi männät tai kampiakseli..toki kampura menee paikalleen mutta vivit ja männät voi olla eri.
Sanoisin ihan mitä nyt on mersu kokemusta jos insinöörit ei ole tehneet muutosta niin käy.
Voi olla että asteluvut ei kuitenkaan ole ihan samat.
Oletko etsinyt esim. ebay .de käytettyä nokkaa jos sellaisen yhden tarve vain on?
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Aki_Laurila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 14.02.2015 04:53

Re: Meneekö 350 nokka 280 bensaan

Viesti Kirjoittaja Aki_Laurila »

atlas kirjoitti:Yleensä jos moottorin koodi on sama käy osat keskenään paitsi männät tai kampiakseli..toki kampura menee paikalleen mutta vivit ja männät voi olla eri.
Sanoisin ihan mitä nyt on mersu kokemusta jos insinöörit ei ole tehneet muutosta niin käy.
Voi olla että asteluvut ei kuitenkaan ole ihan samat.
Oletko etsinyt esim. ebay .de käytettyä nokkaa jos sellaisen yhden tarve vain on?
Olen etsinyt. 3,5 malliin on tarjolla jotain
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Aki_Laurila
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 14.02.2015 04:53

Re: Meneekö 350 nokka 280 bensaan

Viesti Kirjoittaja Aki_Laurila »

Mullahan kävi sellanen päiväkotitason lapsus kiristintä laittaessa että kun tuossa käännetään moottoria vääräänsuuntaan nokan päästä kiinni pitäen aktivoidakseen sen kiristimen, mulla oli kiristämättä se keskipultti/venttiili joka pitää nokan kiinni säätöpyörässä.... noh... kohdistuspinni katkes repien sekä nokan että pyörän kohdistusreijät...:oops: (tai sitte oli vaan liikaa voimaa ja huono momenttiavain)

Nyt kun kattoin tuossa mcgyveriä tajusin että mähän kiikutan nuo osat tutun koneistamolle ja teetän vaan uudet kohdistusreijät "lyömättömälle" pinnalle samaisella ympyrällä, kun kerta tiedän sen kohdan missä nokka säätöpyörää nähden täytyy olla. Uusi ISO 8734 mukainen karkaistu kohdistuspinni jostain teollisuuden myymälästä ja samainen standardi antanee vielä oikean reijän toleranssinki. Tuossa on vain muistaakseni 1 tai 2 öljyreikää siinä kohtauspinnassa niin luulis sen lopun alueen olevan turvallista terästä mihin tehdä. Vähä saa kans sliipata tuota vaurioitunutta reikää jottei törrötä materiaali.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Vastaa Viestiin